Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mara

Mara

17-02-2013 om 12:09

Vraag over correlatie lezen-spelling

Marazoon (net 7, groep 3) heeft een prachtig rapport: een B voor lezen en een B voor rekenen (cito). Hij heeft veel plezier in school vwb leren en genoeg vriendjes in de klas. Het enige opvallende eraan is een E voor spelling (cito). Daar gaan we aan werken. Ik heb het idee dat er een correlatie is tussen lezen en spelling. Hoe kunnen die twee nu zo ver uit elkaar liggen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

17-02-2013 om 18:26

2 dingen

- m'n zoon heeft grote problemen met concentratie. Daardoor heeft hij slechte cijfers voor spelling, hij is tijdens het schrijven van een woord even afgeleid en vergeet dan letters. Als je hem laat lezen wat hij geschreven heeft ziet hij wel wat er fout is. Hij kan wel heel goed lezen.
- volgens de juf, die zelf erg dyslectisch is, uit dyslexie zich bij veel mensen of in spelling, of in lezen. Zij kan redelijk goed spellen (niet perfect, heb ik gemerkt) maar heel moeilijk lezen terwijl het bij haar broer precies andersom is.

dc

dc

17-02-2013 om 22:54

Inderdaad!

Mijn zoon wil het vaak te snel doen. Nu we hem geleerd hebben de tijd te nemen om na te lezen wat hij heeft geschreven, is zijn spelling echt ontzettend vooruit gegaan. Het is voor ons zo logisch om jezelf na te lezen, dat je vergeet het uit te leggen aan je kind

Yvonne

Yvonne

17-02-2013 om 23:19

Spelling-aanbod

Volgens mij wordt spelling in de methoden in pakketten aangeboden. AU-woorden, OU-woorden, OO-woorden etcetera. De CITO lvs toetsen worden in een bepaalde periode afgenomen en soms heeft de school het betreffende pakket waar veel of een aantal vragen over zijn net nog niet behandeld, er waren wat veel margedagen of projectdagen. Heb je net pech!

Mara

Mara

18-02-2013 om 10:34

Geoefend

Bedankt voor jullie reacties want aan een aantal dingen had ik nooit gedacht! Dat is zo fijn aan dit forum.

Het klopt dat Marazoon soms ongeconcentreerd kan zijn (en snel tevreden). Daarom vroeg ik daar expliciet naar tijdens de rapportbespreking. Leerkracht vond dat hij zich heel goed kon concentreren. Nu weet ik niet of dat ook zo was tijdens de toets maar dat zou kunnen.
Dyslexie zou ook heel goed kunnen want dat zit in de familie. Maarrrrr ik heb de afgelopen dagen geoefend en zijn spelling (2 fout in 25 woordjes (2, 3, 4 en 5 letter woordjes)) vind ik ook niet kloppen met een E en ook niet zo met dyslexie (denk ik). Maar mijn kennis over dyslexie is lekenkennis.
Ik neem de tip van het teruglezen ter harte want dat doet hij niet en het was mij ook ontgaan. Dus ik wijs hem er nu op.
Het laatste punt vwb spellingsaanbod zou ook nog kunnen (oorspronkelijke leerkracht langdurig ziek, veel verschillende invallers, vaste invaller ook ziek (griep).
Toch maar even blijven oefenen en van de week de gemaakte cito opvragen om te zien wat voor fouten hij maakt.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-02-2013 om 11:29

Mara

Bij m'n zoon zie ik het gebeuren als hij aan het schrijven is. Hij stopt heel even met schrijven en gaat daarna ergens anders in het woord verder.

Mama 5

Mama 5

18-02-2013 om 14:08

Groep 3

Hoi Mara,

Van onze vijf kinderen, zitten de jongsten nu in groep 3. Hoe hun spelling is, weet ik niet, want we hebben nog geen uitslagen van de lvs toetsen gehad. Ik denk niet zo best, want we 'moeten' bij allebei over de toetsen met de juf in gesprek, volgende week.
De oudste drie zijn slechte spellers. Ze zijn niet dom (vwo havo/vwo, havo/vwo advies), maar spellen is een ramp. Ze zien het niet, het interesseert ze niet en ze zien het nut er niet van in.
'Als iedereen begrijpt wat ik bedoel, wat maakt het dan uit, hoe ik het opschrijf?' Dat is hun klacht en ik kan dat best begrijpen. Ik heb er eigenlijk ook geen goed antwoord op.
Daarnaast vind ik de regels raar en onduidelijk. Die 'ramen en muren' en 'petten en rokken'. Een drama vind ik dat. Dat is toch niet uit te leggen? Ikzelf heb het ook nooit begrepen. Weet alle regels niet en spel puur op gevoel. Dat gevoel moet je opbouwen.
Bij mijn oudste drie duurde het echt wel tot groep 6 of zo, voor ze er iets van begonnen te bakken. Maar dan konden ze stukjes vrije tekst echt wel zonder grote fouten schrijven. Die dictee's blijven moeilijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.