Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vraag advies vmbo-TG

Even een vraag: Als mijn dochter als advies VMBO-TG krijgt. Dan gaat ze naar een kader-VMBO-TG klas of naar een VMBO-TG-havo klas.
Nu zegt de meester dat ze niet naar een VMBO-TG-havo klas kan omdat dat alleen voor leerlingen is die eigenlijk havo advies hebben. Is dat zo? Ik kan dat nergens terug vinden. Wie kan me hier iets over vertellen?


Triva

Triva

01-12-2017 om 13:31

Verduidelijking

T/G is namelijk met ook een klein stukje Kader.

Nee, dat schreef ik fout. G is Gemengd en zit tussen kader en T in. Daar waar kader 4 theorievakken heeft en 1 dubbel praktijkvak heeft G 5 theorievakken en 1 enkel praktijkvak en T heeft 6 theorievakken.

Kaori

Kaori

01-12-2017 om 13:41

Triva

een mavo/havo is les op mavo niveau, een havo/mavo is les op havo niveau.

Beide scholen noemen het mavo/havo, maar het lesniveau is verschillend daarom benoemde IK ze anders om het verschil duidelijk te maken.

Triva

Triva

01-12-2017 om 13:46

kaori

Dat was dan volstrekt niet duidelijk.

Nogmaals: als je kiest voor een dakpanklas, kies dan als het even kan niet voor een school die op het laagste niveau les geeft. Dat is een wassen neus.

Triva

Triva

01-12-2017 om 13:47

omdat

Je kind NOOIT kan bewijzen dat het het hogere niveau aan kan en als het dat al kan heeft het een achterstand op de leerlingen die daar al zitten. Als een school zo met kinderen om gaat wil ik mijn kind daar niet hebben.

bieb63

bieb63

01-12-2017 om 16:36

volgens mij is het zo

(afhankelijk natuurlijk van welke niveaus en inrichting een bepaalde VO heeft), dat sec een MAVO advies in principe geen MAVO/HAVO brugklas is. Een MAVO/HAVO of MAVO+ advies wel. In een MAVO/HAVO brugklas wordt op HAVO niveau lesgegeven en is, in principe, te hoog gegrepen, i.i.g. in eerste instantie, voor een MAVO advies. Met een sec HAVO advies ga je in principe ook niet naar de HAVO/VWO brugklas. Wel met een HAVO/VWO of HAVO+ advies.

klimop

klimop

01-12-2017 om 16:52

Bieb

Bieb, dat klinkt misschien logisch, maar hier (grote stad met veel scholen) gaat dat al niet op.

Basisscholen geven hier al jaren alleen nog maar een enkelvoudig advies. Dat hebben de basisscholen en VO-scholen gezamenlijk afgesproken. Een mavo/havo-advies of mavo+ advies kan hier niet gegeven worden. Vrijwel alle VO-scholen werken het eerste jaar met dakpanklassen. Met een VMBO-t advies kom je dus vrijwel altijd in een vmbo-t/havo-klas terecht. En zoals ik al schreef: kader/vmbo-t bestaat hier niet, want kader en T zijn altijd aparte scholen.

Volgens mij is er op dit moment echt maar 1 goed advies voor Kiki: ga in gesprek met de middelbare school en achterhaal wat er nodig is om kind daar in de mavo/havo-klas geplaatst te krijgen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-12-2017 om 16:54

Klimop

Hier gaat dat dus allemaal anders. De meeste kinderen krijgen een dubbeladvies, en er is ook een k/tl-brugklas. Mijn nichtje in een andere stad zat ook in een k/tl-brugklas, en nu zelfs in 2 k/tl (wat ik dan wel weer raar vind voor een vierjarige opleiding).

klimop

klimop

01-12-2017 om 17:02

Phryne

"Hier gaat dat dus allemaal anders."

Ja, de verschillen zijn echt groot!
En daarom is het voor Kiki ook zo belangrijk dat ze zelf op onderzoek uitgaat hoe het op de school/scholen van haar keuze is geregeld. Onze ervaringen zeggen helaas niets over haar situatie.

Bo

Bo

01-12-2017 om 17:04

klimop

Volgens mij mag dat niet eens meer: alleen maar enkevoudige adviezen geven.

Ook is een school hier in de stad door de onderwijsinspectie op de vingers getikt: zij wilden in een mavo/havo brugklas alleen kinderen toelaten met een mavo/havo of havo advies. Dat mag niet. In een mavo/havo brugklas moeten ook kinderen met een mavo advies worden toegelaten.

klimop

klimop

01-12-2017 om 17:33

"Volgens mij mag dat niet eens meer: alleen maar enkevoudige adviezen geven."

Sinds een jaar of 4 is dat hier in de stad/regio juist het beleid. Gezamenlijke afspraak tussen alle scholen (basis en VO). Waarom zou dat niet mogen?

Kikki39

Kikki39

01-12-2017 om 17:54 Topicstarter

Oh?

Is vmbo TG.... kader/mavo? Dat wist ik niet

klimop

klimop

01-12-2017 om 18:05

Kiki

Kiki, je leest niet helemaal goed. Volgens mij is juist een paar keer al de vraag gesteld wat je bedoelt met TG. Het is namelijk geen standaard afkorting. VMBO TG bestaat niet.

Je hebt VMBO-B, VMBO-K en VMBO-T. Sommige middelbare scholen bieden ook nog een VMBO-GL. Dat is de gemengde leerweg, en zit een beetje tussen K en T in. Maar TG bestaat niet.

Dus de vraag is: wat bedoel jij (of de basisschool) met TG?

Volgens mij (als ik Triva goed lees), wordt hier met TG het volgende bedoeld: G-TL, dus gemengde leerweg (die niet overal wordt aangeboden en dus niet overal bekend zal zijn) / TL (theoretische leerweg). Daar iets tussenin.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gemengde_leerweg

En wat betreft die enkelvoudige/dubbele adviezen: de onderwijsinspectie vindt het niet in het belang van de leerling om dubbele adviezen te weigeren. Maar dat betekent niet dat het verboden is om alleen enkelvoudig te adviseren. Inderdaad worden her en der afspraken gemaakt tussen scholen onderling.

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/overgang/vraag-en-antwoord/enkelvoudig-of-dubbel-schooladvies

Enfin, volgens mij zijn we hete r allemaal over eens: Kikki kan het beste gaan praten. Eerst nog met de leerkracht uit gr 8, en als dat niet bevredigend is, met de VO-school.

Triva

Triva

01-12-2017 om 19:16

phryne

'en nu zelfs in 2 k/tl (wat ik dan wel weer raar vind voor een vierjarige opleiding).'

Juist heel erg goed van die school. Kader en Mavo leiden allebei op tot MBO4 alleen doet de een dat met veel praktijklessen en 4 theorievakken en de ander met 6 theorievakken. Die vakken kies je pas na de tweede dus juist heel goed. Het gat tussen kader en mavo is veel kleiner dan tussen mavo en havo of tussen basis en kader.

Hier gaat het als volgt.

Met een TL advies ga je naar de mavo brugklas.
Met een mavo/ havo adv ga je naar een mavo/ havo klas.
Met een havo advies kan je bij sommige scholen terecht in een havo klas maar bij veel scholen hebben ze alleen een havo/ vwo brugklas en kom je daarin en daar wordt les op havo niveau gegeven maar bij een mavo havo wordt er op havo niveau les gegeven maar je krijgt cijfers op zowel mavo als havo niveau en aan het einde van het schooljaar wordt het definitieve niveau bepaalt.

Bij een Gt/ tl advies kom je dus niet in een mavo havo klas maar in een kader mavo klas.

Amelie

Amelie

05-12-2017 om 22:09

Niveau advies + plaatsingadvies

Hier krijg je 2 adviezen. Een niveau advies, dit is altijd een enkel advies. Daarnaast krijg je een plaatsingsadvies, dat kan een dubbel advies zijn. Dus je advies is bijvoorbeeld mavo met plaatsingsadvies mavo/havo. In onze regio houden Middelbare scholen zich, in principe, aan het plaatsingsadvies. Kader/mavo brugklassen zijn hier trouwens niet. Gemengde leerweg ook op bijna geen enkele school en zeker niet in combi met havo.

nike

nike

06-12-2017 om 00:01

Als ik me goed herinner, speelt de keuze voor GL pas in de bovenbouw van TL. Mocht een leerling toch wat meer praktijk willen maar zijn theoretische vakken op tl niveau, dan kan dat via GL. GL is zeker geen kader, het gaat om minder praktijkvakken dan kader en de theoretische vakken zijn op tl niveau.
Hier op school spraken ze van BB, K en TG. TG is zeg maar mavo waarbij eventueel vanaf de 3e voor GL gekozen kan worden. Dat laatste gebeurde maar heel weinig.

@nnemoon

@nnemoon

06-12-2017 om 14:07

Site

Misschien heb je iets aan deze site www.govmbo.nl/leerwegen-in-het-vmbo

welk advies heeft ze..

Welk advies heeft ze nu gekregen of wat is haar voorlopig advies?

En inderdaad navragen op de school waar je dochter heen wilt.

Triva

Triva

06-12-2017 om 20:13

Nike

Toch kun je met kader ook naar MBO4 dus zover kan het niet afliggen van vmbot. G zit er inderdaad nog tussenin.

Kan iemand vinden wat precies de verschillen zijn tussen de exameneisen van de theorievakken kader en vmbot?

Kikki39

Kikki39

07-12-2017 om 13:32 Topicstarter

advies

is VMBO-TG

Niempje

Niempje

08-12-2017 om 09:26

Geven ze ook..

Geven ze bij jullie op school ook losse TL-adviezen of noemen ze dat advies standaard GT?

Adviesprocedure en ook de plaatsing verschilt enorm per regio en zelfs per school. Zelf woon ik bijvoorbeeld in een stad waar ze het vertikken om dubbele adviezen te geven, al zijn ze daar meerdere keren voor op hun vingers getikt.

Bij ons in de regio geven ze geen GT-adviezen, hier alleen enkelvoudige adviezen (basis, kader, tl, havo of vwo). De gemengde leerweg komt bij ons helemaal niet in de adviezen voor, maar ik ken ook plaatsen waar ze het mavo-advies (TL) standaard GT noemen en vandaar mijn vraag.

Als GT op jullie school de benaming is voor de gemengde en theoretische leerweg (dat dat dus onder een noemer wordt genoemd), dan zou je met een GT-advies zowel in kader/tl als tl/havo terecht kunnen komen.

Als bij jullie ook pure tl-adviezen worden gegeven, is dat misschien iets lastiger, omdat dit dan toch een soort afzwakking is. Of een soort hint dat beroepsonderwijs misschien ook handig zou kunnen zijn. Ook dan is het echter nog niet uitgesloten dat ze naar tl/havo kan.

Heb je de plaatsingsprocedure(s) in jullie regio al bekeken? Vaak zijn die online te vinden en daar word je al wel wijzer van.

Heeft de gewenste school zowel kader/tl als tl/havo? Of wil je liever naar een school met alleen tl/havo (ik heb je berichten een paar dagen geleden verder gelezen en heb het niet meer scherp, sorry). Dan zou ik gewoon vragen of ze geplaatst kan worden met dat advies.

mavo-tl

de mavo komt weer langzaam terug. er zijn dus weer scholen waar alleen mavo-tl wordt aan geboden.

het VO kijkt naar de resultaten,die worden opgestuurd voordat ze het kind plaatsen. ze zullen contact opnemen als ze denken dat het kind hoger of lager ingedeeld moet worden. vaak hebben de leerkrachten al een reden waarom hij/zij daar ingedeeld wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.