Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

voorlopig vmbo t advies maar cito I scores?!


Goede juf in groep 8

Ik neem aan dat Flavia de goede juf in groep 8 bedoelde. Dan die alsnog naar VWO advies kan gaan op basis van de resultaten.

onderhandelen

'Onderhandelen gaat vaak zo. De ene wil 0, de andere wil 100. Dan wordt het …..50.' Nou ja, zo gaat het met het kopen van een huis, een auto of een tweedehands kooktoestelletje. Maar als het over je kind gaat wil je toch niet zomaar een midden eruit onderhandelen? Dan wil je weten wat het beste is, niet wat het gemiddelde is.

Eerder beschreef iemand al, dat een gesprek over een voorlopige uitslag neerkomt op het ondertekenen van het advies. Dat ondertekenen kun je altijd weigeren. Dat is de sterkste troef die je hebt. Niet als boosheid, maar als realistische vraag die op tafel ligt: willen jullie dit advies ondertekenen? Nee, dat willen we nu niet, want we begrijpen het niet en op basis van de cijfers zijn we het er niet mee eens. Dat is in feite je uitgangspunt. Dan is het niet 50, maar 0. Als het gesprek goed gaat kom je wellicht tot 100: je tekent een mogelijk aangepast voorlopig advies.
En als je er in het eerste gesprek niet uitkomt teken je niet, vraag je om een tweede gesprek, met IB-er erebij bijvoorbeeld.

De bepleitte verandering is een advies van VMBOT/HAVO naar HAVO/VWO. Grasspriet heeft zelf al veel argumenten aangedragen voor haar pleidooi voor HAVO. In principe is dit met beide adviezen mogelijk.

De uitspraak van de juf (jij bent beter af op het VMBO) is een grote hindernis, evenals haar niet-bereid-zijn tot eerdere gesprekken.

W4ellicht kun je bij de voorbereiding van het gesprek de punten opdelen:
1. met betrekking tot de juf zelf (geen gesprek willen, uitspraak ten opzichte van kind, wel of geen klik, communicatie met ouders)
2. kind: beschrijving van kind door juf, wat is wel en wat niet herkenbaar (wees daar realistisch in, ook in de pijnlijkere punten); jullie ervaringen en gedachten;
3. het advies, waarde van het advies, hoe is het tot stand gekomen, op basis waarvan,w at zijn de gevolgen, wat betekent dit in relatie tot het eindadvies, tot het leerlingvolgsysteem en tot de aanmeldingsmogelijkheden voor de middelbare scholen.

Zet het op een briefje. Ga niet alle punten door elkaar halen. Bespreek het rustig.|Bedenk wat je het eerste wil zeggen (bijvoorbeeld meteen aangeven, dat je het voorlopige advies niet zult ondertekenen, omdat je een HAVO/VWO advies had verwacht, maar dat je daarom het gesprek aan wil gaan. Ga ervan uit dat je er samen uit moet komen in een beter zicht op wat het beste is voor je kind. Want daar zal het altijd om blijven gaan.

Je lijkt nu vooral boosheid te verzamelen tegenover de juf. die onderhuidse agressie \9zo noem mik het maar even) neem je dan mee in het gesprek. Dat zal de juf voelen. Maar ga ervan uit dat zij niet je vijand is en dat zij, op haar manier, denkt het beste voor te hebben met je kind. Vijanden versla je door ze kapot te maken. Dat kan. Weer een jonge leerkracht weg. Als je haar kunt zien als iemand die, net als jij, zoekt naar het beste voor je kind kun je wellicht meer tot samenwerking komen. De winst is dan vooral: over en weer betere inzichten in wat je kind nodig heeft.

Tsjor

Optimisme

Het optimisme van Caesar: 'Nee, problemen moeten worden opgelost. Schooladvies moet gebaseerd zijn op harde feiten. Veel makkelijker kan ik het niet maken.
'Ah. School moet problemen oplossen! Dyslectie, dyscalculatie, dyspraxie, faalangst, onzekerheid, te jong, te oud, ADHD, PDD NOS, onderpresteerder, hoogbegaafdheid, laag IQ. Allemaal oplosbaar door school.
Inderdaad, eenvoudiger kun je het niet maken.

Tsjor

En vooral

Het optimisme dat dergelijke problemen geen rol meer zullen spelen op de middelbare school: alleen maar rationeel presterende kinderen.

Geweldig vind ik het.

Tsjor

anoniem

anoniem

16-06-2019 om 11:51

leerkracht groep 8 belangrijker

Eens met bovenstaande.

Daarnaast was, iig bij ons uiteindelijk de leerkracht van groep 8 belangrijker dan de leerkracht van groep 7.

Wij zaten in een vergelijkbare situatie, hebben uiteindelijk zelf een dyslexie toets laten uitvoeren (WW wel een I, spelling een IV) eind groep 7. Resultaten begin van het schooljaar met leerkracht groep 8 en IBer besproken en mn ddoor e uitslag van de bijbehorende IQ test was voor beiden direct duidelijk dat VWO eigenlijk het beste paste. Daar waar eerst door leerkacht groep 7 werd gezegd : spelling is te laag, dus kind kan geen vreemde talen leren, maar we gaan er verder ook niks aan doen, maar maximaal HAVO. Was het nu : spelling past niet in zijn beeld, kind is echt een VWO kind.

Mocht je geen vertrouwen hebben in school, zou je ook nog zelf een IQ test of NIO test kunnen laten doen en deze begin van het schooljaar, mocht dit jullie standpunt ondersteunen, met groep 8 leerkracht bespreken. Zeker als je dit zelf regelt, heb je ook zelf meer in de hand wat er wel/niet in het rapport komt voor school.

mijk

mijk

16-06-2019 om 11:53

Onze dochter kreeg

Uiteindelijk vwo advies maar mocht geen pluswerk maken omdat ze niet altijd alles goed heeft. Nu zit ze mwt dusdanige faalangst dat het haar in 2 vwo amper meer lukt ok toetsen te maken. Al haar vwo docenten zijn het er over eens dat ze niveau aan kan enige dje daar over twijfelt is zij zelf en dan begijt ze altijd weer over de basisschiil. Geef dat kind vertrouwen en werk dat zijn fruatratiegrens een beetje oprekt! Hij hoort in een VWO klas..

Marianne

Marianne

16-06-2019 om 12:49

VWO

Je schrijft zelff dat jullie vinden dat een HAVO/VWO brugklas ok zou zijn. Maar hoe denk je dat te krijgen als dat jullie maximale inzet is? Dan doet school het stapje VMBO-t/HAVO en dan zijn ze toch echt aan jullie tegemoedgekomen.

Maar ik begrijp dus ook niet waarom jullie een kind met deze scores geen VWO-advies gunnen. Hij heeft het toch laten zien? Wat kan hij in vredesnaam meer doen om te laten zien wat hij kan? Iemand zei al dat dit niet gezond voor zijn zelfvertrouwen moet zijn, als niemand, ook zijn ouders niet, in hem gelooft. Ik sluit me daar helemaa lbij aan. Hij is niet zijn broer, hij is zichzelf. En hij haalt VWO scores. Dus heeft hij recht op een passend advies.

Marianne

Marianne

16-06-2019 om 12:51

mijk

Hier ook een kind met faalangst en een basisschool . Wij hebben goede en snelle ervaringen met emdr.

Floria

Floria

16-06-2019 om 13:08

Tsjor

"De bepleitte verandering is een advies van VMBOT/HAVO naar HAVO/VWO. Grasspriet heeft zelf al veel argumenten aangedragen voor haar pleidooi voor HAVO. In principe is dit met beide adviezen mogelijk."

Niet bij alle scholen. Bij meerdere h/v-scholen in de stad hier is een havo-advies nodig voor de havo-brugklas. Aangezien er voor de vwo-brugklas een vwo- OF havo/vwo-advies nodig is, doen ze wel aan dubbele adviezen, maar dus NIET voor de havo-brugklas, anders had er daar ook wel vmbo/havo bij gestaan.

Met vmbo/havo kun je dan alleen terecht op een grote scholengemeenschap in een vmbo/havo-brugklas

Mia9

Mia9

16-06-2019 om 13:20

Vwo

Ik sluit me aan bij de meesten hiervoor, dit zijn gewoon vwo-scores.
Wat ik niet helemaal begrijp van dat Vmbo-t/havo, is dat een officieel voorlopig voorlopig advies? Komt volgens mij niet vaak voor dat scholen vóór het voorlopig advies al iets loslaten. Als het gewoon iets is wat juf gezegd heeft, zou ik zeggen dat jullie dat heel anders zien.
Wij hebben in groep 5 een leerkracht gehad die dacht dat kind op de middelbare school het best af zou zijn op een Vmbo-t school, waar we op tijd een dossier voor zouden moeten gaan aanleggen, wij hebben toen gezegd dat we even rustig de volgende 3 jaren wilde afwachten. Eerste gesprek in groep 6 herhaalde de nieuwe juf wat ze in het dossier las, hebben we weer aangegeven dat we dit niet zo zagen. Gelukkig zijn ze toen met iets openere blik naar ons kind gaan kijken, hij is uiteindelijk met Vwo-advies en 549 van school gegaan, blij dat we niet meegegaan zijnin de zienswijze van de leerkracht van groep 5 en aanvankelijk groep 6.
Succee met je gesprek!

Stelle

Stelle

16-06-2019 om 13:43

Tsjor

Je suggereert dat je een bepaalde persoonlijkheid nodig hebt om bijv naar vwo te gaan.(stressbestendig bijv)
Daar ben ik het zo ontzettend mee oneens.

Fout

Ik suggereer dat niet, maar de leerkracht. En daar kun je vragen bij zetten. Wel of niet mee eens zijn is onmiddellijk een mening, hakken in het zand, conflict.
Vraag nou eerst eens wat. Aan de goede persoon dan.

Tsjor

Ondertussen

gaan de VWO-bepleiters (allemaal leerkrachten groep 8) voorbij aan wat het kind zelf wil: HAVO.

Tsjor

Floria

Floria

16-06-2019 om 14:17

nee

"gaan de VWO-bepleiters (allemaal leerkrachten groep 8) voorbij aan wat het kind zelf wil: HAVO."

Nee, juist niet.
De meesten zeggen dat je juist op vwo moet inzetten om op havo uit te komen.

Met vwo houd je alle opties open. Met een te laag advies beperk je hem.

Mia9

Mia9

16-06-2019 om 15:11

Tsjor

"gaan de VWO-bepleiters (allemaal leerkrachten groep 8) voorbij aan wat het kind zelf wil: HAVO."

Ons kind ging echt niet zelf roepen dat hij VWO wilde doen, als je leerkracht denkt dat je op Vmbo-t afkoerst.
En toch is hij er ontzettend op zijn plek. Hij had nooit verwacht dat het hem zo goed zou afgaan, mede omdat hij op de basisschool het gevoel gekregen had van zijn leerkrachten dat dat veel te hoog gegrepen was voor hem.

Stelle

Stelle

16-06-2019 om 15:59

Wat wil een kind nu

Natuurlijk weet een kind in groep 7 (doorgaans) niet wat hij wil. Een doorsnee kind kan zich geen voorstelling maken van vo.
De meeste kinderen 'willen' gewoon dat niveau dat hen aangeraden wordt. (en pikken dat gedurende hun hele schooltijd op vanuit signalen van buitenwereld)
Dochter hier wilde ook even naar havo. Toen haar havo/vwo advies in groep 8 opgehoogd werd naar vwo wilde ze plots naar gymnasium. Tsja.
(en daar doet ze het goed)

Caesar

Caesar

16-06-2019 om 16:39

Tsjor

Ben je nou opzettelijk slecht aan het lezen? Ik zei al eerder dat problemen door ouders en school aangepakt moeten worden. Nergens heb ik gezegd dat dat alleen door school moet gebeuren.
Dat staat gewoon helemaal los van het VO advies, dat moet gewoon op basis van harde feiten. Als een leerling problemen heeft om op school goed te presteren, dan gaat dat echt niet vanzelf opeens over op het VO, vandaar dat ik zeg: problemen moeten worden aangepakt. Dan kan het VOadvies op harde feiten worden gebaseerd, en niet op particuliere boterzachte meninkjes van een willekeurige leerkracht.

Tsjor

Ik pleit voor dit kind niet voor vwo om het vwo. Ik pleit dat er voor dit kind een passend advies en onderwijs komt die recht doet aan de kwaliteiten die het op cito's laat zien. Het advies is helaas niet te negeren aangezien het een entreekaartje is voor toegang op de middelbare school. Het is toch demotiverend en onzekermakend voor een kind dat school vmbo-t noemt, ouders havo, nou vooruit havo/vwo prima vinden terwijl het vwo scoort. Hier gaat wat mis en niet alleen op school. Grasspriet blijft vooral klagen over de juf en een voorlopig advies wat over een half jaar als het er echt toe doet, sowieso havo of havo-vwo kan zijn. Zeker als de school hun adviezen opbouwend adviseert en bewust laag adviseert in groep 7. De bezwaren die ouders zelf zien voor vol vwo, moeten ondanks het advies, aangepakt worden. Bij voorkeur in samenwerking met school. Niet om het vwo maar voor het welzijn van dit kind. Anders blijft het op de havo-vwo ook een dingetje dat bij dit kind kan gaan opspelen en krijgt de juf gelijk met haar vmbo-t. Maar dergelijke opmerkingen zijn sinds de start van dit topic gemaakt maar je hoort Grasspriet alleen over juf, niet over hoe ze de tijd tot januari gaat benutten.

mijk

mijk

16-06-2019 om 20:23

Marianne

Doxhter is van de eignewijze en durft dat niet. Goeie psycholoog helpt wel..

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-06-2019 om 20:31

Onwrikbaar

Mijn ervaring is dat het advies van een leerkracht onwrikbaar is, en ook de directie daar helemaal achter staat. Nu was het bij ons misschien wat minder klip en klaar dan hier het geval is, maar als ouders zich er zo hard voor maken (met heel goede argumenten), zou een leerkracht toch schappelijker moeten zijn. Ik kan er nog steeds wel boos om worden, het heeft een boel gedoe en teleurstelling veroorzaakt, ook al is dochter daarna toch op haar plek gekomen.

Pluk

Pluk

16-06-2019 om 20:40

Kind wil geen vwo?

Tuurlijk zegt het kind niet dat ie vwo wil doen als de hele omgeving er altijd al heel duidelijk in is dat dat veel te moeilijk voor hem is. Wat ik al eerder zei: hij verdient een vwo-advies en als hij dan graag havo-vwo wil dat is dat zijn eigen keuze.

Marianne

Marianne

16-06-2019 om 20:56

mijk

Hier doet de psycholoog het.

Handige toevoeging

Caesar: 'door ouders en school' Nu nog even de verdeling.

Tsjor

Merkwaardig

Hoe de mening van het kind zelf zo weggeschoven wordt. Ook dat is overigens niet een eenduidig advies, die mening van het kind. Maar het kind groeit op met een broertje (dacht ik) die vwo doet, dus met die omgeving zit het wel goed. Alleen tot en met groep 6 presteerde het kind wat lager. Mogelijk heeft het kind daar zelf de gedachte opgedaan dat HAVO beter is. Sommige kinderen denken zelf na.
Neemt niet weg dat het best kan dat het kind op het voortgezet onderwijs de smaak te pakken krijgt en alsnog VWO gaat doen.
Ik heb mijn kind een jaar Jan Ligthart laten doen, toen ik het advies van de school wat twijfelachtig vond. Een geweldig jaar voor het kind (ook jong en onzeker). Uiteindelijk blijkt haar talenkant uitstekend te zijn. Ze werkt nu waar ze 5 talen moet spreken en ze zichzelf nog meer korte zinnetjes leert in andere talen. Maar haar rekenkant blijft nog steeds dramatisch. Ondanks alles wat eraan gedaan is. VMBO-kader was dus een goed advies. Dat heeft ze gehaald, MBO 3 ook en MBO 4 voor haar 21ste. En ze werkt al geruime tijd, nu ook als trainster voor nieuwe mensen. Ze moet nog 22 worden.
Mocht je er over een jaar nog niet goed uitkomen en je kind wordt niet geplaatst op het niveau waarvan jij denkt dat het het beste is, dan is een brugjaar Jan Ligthart wellicht te overwegen.

https://www.olympuscollege.nl/brugjaar-jan-ligthart

Ik ben daar zo enthousiast over, dat ik het elk kind zou gunnen. Het behaalde en gewenste niveau maakt niets uit, dus niet alleen voor VMBO bedoel ik te zeggen. Ik probeer elk besmettingsgevaar te voorkomen.

Tsjor

Caesar

Caesar

16-06-2019 om 22:57

Tsjor

“Nu nog even de verdeling“

Daar kan je kort en lang over praten, maar dat dat staat helemaal los van de conclusie die ik trek: VO advies moet op harde feiten zijn gebaseerd. En niet op boterzachte particuliere meninkjes.

Als een leerling niet goed presteert op het BO door bepaalde problemen, dan moeten doe problemen aangepakt worden. Gebeurt dat niet, dan zijn die problemen echt niet op het VO opeens verdwenen.

vlinder72

vlinder72

17-06-2019 om 07:00

Valt mee Ceasar

Mijn dochter is op boterzachte argumenten en een meninkje van haar lerares op het vwo begonnen.

Haar eindcito was 529. Haar cito's waren begrijpend lezen meestal een 1 soms een 2. Rekenen altijd een 4 of 5.

Toch vond haar lerares dat zij naar het VWO kon. En zij had gelijk. Dochter is nu 13 jaar en begint na de zomer in de derde. Alleen voor wiskunde staat ze een 5. Geen problemen. Geen bijlessen nodig. Geen huiswerkbegeleiding. Helemaal niets.

En als ouders hebben wij nergens om gevraagd. Havo hadden wij ook prima gevonden maar het werd VWO.

Het cito gebeuren goed onder de knie hebben zegt echt lang niet alles. Als het zo simpel zou zijn, zouden er niet zoveel kinderen op- en afstromen.

Mijn oudste zoon is net geslaagd voor de Havo. Van zijn groep 8 klasgenoten is hij een van de weinigen die het in een keer gered heeft. Er zijn jongens afgestroomd (van 4 vwo naar 4 havo en die doen nu volgend jaar examen) en heel veel jongens zijn blijven zitten. En al die jongens hadden vaak betere cito's dan mijn mavo/havo zoon maar mijn zoon had iets anders; namelijke een enorme wil om de Havo zo snel mogelijk af te ronden. Hij heeft zo gruwelijk hard geleerd dit jaar. Hij moest en zou het redden.

Ik ben geen voorstander van die harde cijfer methodiek. Zo simpel is het namelijk niet. Een superslim kind met een cito van 550 die zodra hij de pubertijd inrolt niks meer doet redt het niet. Terwijl een ijverig kind met een lagere cito score het prima kan halen.

Vlinder

' zouden er niet zoveel kinderen op- en afstromen.'

Zoveel zijn dat er niet, hoor. En het ligt ook niet alleen aan het schooladvies. Sommige kinderen gedragen zich op de middelbare toch anders dan op de basisschool.

Slechte school?

'Van zijn groep 8 klasgenoten is hij een van de weinigen die het in een keer gered heeft. Er zijn jongens afgestroomd (van 4 vwo naar 4 havo en die doen nu volgend jaar examen)'

Dat herken ik helemaal niet. Hier loopt 90 tot 95 % gewoon zoals verwacht.

Caesar

Caesar

17-06-2019 om 08:01

Vlinder72

“Een superslim kind met een cito van 550 die zodra hij de pubertijd inrolt niks meer doet redt het niet.“

En de groep 8 leerkracht ziet dat natuurlijk wel aankomen en komt met een lager advies?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.