Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

voorlopig vmbo t advies maar cito I scores?!


grasspriet1980

grasspriet1980

13-02-2020 om 08:06 Topicstarter

reactie

Ik kan jullie echt volgen maar jullie gaan voorbij aan het feit dat kind niet naar vwo of de havo/vwo brugklas wil. Daar zit de grootste bottleneck wat ons betreft; hij heeft in groep 7 gehoord dat hij geen vwo'er is, dat leerkracht verbaasd was over zijn hoge cito scores; dat doet wat met een kind.

Stelle

Stelle

13-02-2020 om 10:09

Ik ken het

Zelf ook (perfectionistische) onzekere kinderen en op bs voorzichtige leerkrachten.
Nu maakte de leerkracht het hier niet zo bout als die van je zoon. Maar hier ook veel twijfel bij dochter.
Ik heb daar altijd meteen korte metten mee gemaakt. Sowieso uitgestraald dat er weinig keuze is, kinderen moeten naar niveau dat bij ze past. Dus bij vwo score is havo of lager geen optie.
(gemengde brugklas had ik wel ok gevonden, en toen ze ouder was had ze best mogen afstromen, maar als start vond ik het niet ok. Dit gezien de motivatie van dochter! Onzekerheid dus)

Ik heb ook echt tabellen etc moeten laten zien, haar 'bewijs' moeten geven van wat haar niveau is, zelf dacht ze dat dat veel lager was.

Ik zou je zoon ook gewoon heel droog meegeven dat hij een lieve leerkracht heeft, maar dat mening van 1 leerkracht ook maar de mening van 1 leerkracht is. Bij onzekere kinderen kan de Mening van De Leerkracht veel en veel te groot lijken.
En gewoon laten zien dat hij praktisch op het hoogste niveau scoort en dat hij *dus* gewoon op vwo niveau scoort. En dat alle kinderen die naar vwo gaan op zijn niveau (of lager) scoren.
En daar zou ik ook gewoon kordaat in zijn.
Je kunt ook gewoon uitleggen hoe het zit; dat hij alles heel goed wil doen, dat dat een hele sterke kant van hem is en hem ver kan laten komen naar dat het hem ook onzeker kan maken, ten onrechte (!) En dat je hem gunt dat hij gewoon de kans krijgt om met zijn onzekerheid om te leren gaan.

Rekenen versus begrijpend lezen

Je staart je nu een beetje blind op het feit dat je kind instructie nodig heeft bij rekenen.

Op het VWO geven ze gewoon instructie bij Wiskunde, hoor! De wiskunde-methode met 90% marktaandeel heeft trouwens t/m de 3e klas gecombineerde havo/vwo boeken. Wiskunde is maar één vak, als hij daar wat extra tijd aan moet besteden geeft dat niets, want met een I+ voor begrijpend lezen zullen al die andere vakken hem makkelijk af gaan.

VWO heeft 4 varianten van wiskunde (A, B, C, B+D), juist om de grote verschillen tussen leerlingen op dat vak op te kunnen vangen. En ook HAVO heeft 3 varianten voor wiskunde (A, B, en "laten vallen"). Een kind met een II voor begrijpend lezen en een I+ voor rekenen naar de HAVO, doen, dat zou ik best snappen (en HAVO wiskunde B is nog best wel pittig, hoor!). Maar met een I+ voor begrijpend lezen en een I voor rekenen naar de HAVO, dat slaat nergens op. Misschien dat een Natuur-profiel niet voor je kind is weggelegd, maar er zijn nog 2 andere profielen op het VWO!

Wiskunde is op havo en vwo vaak het vak met de grootste niveauverschillen tussen leerlingen. En dat gaat prima.

grasspriet1980

grasspriet1980

13-02-2020 om 12:13 Topicstarter

gesprek VO

Naar aanleiding van jullie reacties hebben we besloten een gesprek op het VO aan te vragen en dan zien we wel wat zij zinvol achten. Neem aan dat zij meer expertise in huis hebben dan de basisschool voor wat betreft: waar zit dit kind het beste op zijn plek.

De I+ voor begrijpend lezen was zelfs dusdanig hoog dat de score niet eens meer in de grafiek past. En inderdaad, begrijpend lezen heb je bij bijna alle vakken nodig.
Ik blijf het moeilijk vinden ; als dit topic over een ander kind zou gaan, wat ik niet zou kennen, zou ik ook VWO adviseren en HAVO een belachelijk laag advies vinden; maar als het je eigen kind betreft en zowel de leerkracht groep 7 als 8 geeft aan geen VWO'er in kind te zien dan ga je toch twijfelen....
Dus ik ga een afspraak bij het VO maken en het verhaal voor leggen.

Floria

Floria

13-02-2020 om 12:25

nog twee weken?

Heb je nog twee weken of zo voor je moet inschrijven?

Is het een school waar meer leerlingen van dezelfde basisschool heen zijn gegaan? In dat geval weten ze daar wel een beetje of de leerkracht van groep 8 het goed inschat of niet.

Pennestreek

Pennestreek

13-02-2020 om 13:11

Inzetten op opbouwen zelfvertrouwen

Ik zou als ik jou was me meer zorgen maken over het (gebrek aan) zelfvertrouwen van je zoon. Dat is wel heel grondig om zeep geholpen op deze school zeg! Ik zou voor hem een training/coach zoeken voor de overgang naar de middelbare school. Die zijn er nu volop. Google maar eens op zelfvertrouwen en brugklas. Het maakt naar mijn idee niet uit in welke klas of op welke school hij komt, als hij er zelf van overtuigd is een dubbeltje te zijn, wordt hij nooit dat kwartje dat hij (naar mijn idee) gewoon is.
En daarnaast natuurlijk gesprekken aangaan met de oude en eventuele nieuwe school, maar sterk vooral je zoon zelf.

Ik ben overigens plaatsvervangend pissig op die docenten/school van je zoon. Hoe krijgen ze het bedacht, een kind met zulke capaciteiten op zulke zwakke gronden een heel niveau lager adviseren...

Anca

Anca

13-02-2020 om 13:26

Eens met Stelle en Floria

Jouw kind heeft meer baat bij een cursus tegen faalangst/perfectionisme dan bij een HAVO-opleiding. Hij heeft bewezen dat hij VWO aankan, dus laat hem dat gewoon doen. Voor mij is dat een no-brainer.

Stelle

Stelle

13-02-2020 om 15:35

Cursus zelfvertrouwen

Ik denk dat vwo al een flinke cursus zelfvertrouwen kan zijn.
Daar zou ik het zelf voorlopig bij laten.
Mocht dat niet voldoende zijn kun je altijd verder zien.
Veel vo scholen geven ook wel trainingen faalangst.
Maar ik denk dat alleen al jouw uitspreken dat je hem *ziet*, dus dat jij ervan overtuigd bent dat hij vwo wel aankan (want tsja, dat laat hij nu eenmaal overtuigend *zien*) een goede duw in de richting kan zijn. Zelfs als hij het zelf niet aandurft.

Goede zet van je dat je gaat praten op vo.
Als zij vwo aandurven (lijkt me vrij bizar als dat niet zo is) dan helpt het je zoon wellicht dat iemand van vo hem dat zegt.

Niets zo fnuikend voor je zelfvertrouwen als niet gezien worden. Logisch dat hij niet durft als beweerd wordt dat hij niet kan.

Grote kans ook dat hij vraagt om instructie puur uit angst en niet uit noodzaak.

Stelle

Stelle

13-02-2020 om 15:41

En verder

Niet te bang zijn, jij hebt je ook bang laten maken door leerkrachten.
Het is geen harde wetenschap, het is *slechts* een inschatting allemaal en het heeft weinig voorspellende waarde verder, ook die cito's niet.
Je weet niet hoe het allemaal gaat lopen.
Het enige wat je kunt doen is een zo passend mogelijke plek vinden en je kind alle vertrouwen geven.

Hier hielp dat, maar ik heb ook altijd uitgestraald dat afstromen net zo goed een optie is en geen enkel probleem. Dat gaf wel lucht.

Pennestreek

Pennestreek

13-02-2020 om 16:26

Maar Stelle

Jouw stelling dat Grasspriet vooral moet laten blijken dat ze haar zoon *ziet* is naar mijn idee heel erg in tegenspraak met het feit dat die zoon juist pertinent niet naar het VWO wil. Hoe *ziet* ze hem en zijn wens dan?
Ik denk (en hoop) ook voor de zoon van Grasspriet dat de middelbare school hem gewoon in een VWO brugklas toelaat (zie ook niet in waarom niet, met zulke scores) en dat hem al voldoende zelfvertrouwen geeft. Maar gezien zijn stelligheid dat hij niet hoger wil dan HAVO denk ik dat ze niet moet gaan zitten wachten tot hij eenmaal op het VWO dat zelfvertrouwen vanzelf wel een keer gaat ontwikkelen. Dat zou dan toch minstens betekenen hem nu gedwongen naar het VWO te sturen, en dat lijkt me voor een onzeker kind nogal contraproductief... Daarom zou ik NU dat zelfvertrouwen proberen op te vijzelen. Als de middelbare school daar een rol bij kan spelen is dat natuurlijk heel fijn.

Stelle

Stelle

13-02-2020 om 17:11

Tsja

Hem nu duidelijk maken dat hij gewoon daar hoort waar hij past conform zijn huidig functioneren *is* nu dat zelfvertrouwen opvijzelen.

Luisteren naar zijn wens om naar havo te gaan lijkt me niet echt hem *zien*.
Wat je hoort is zijn onzekerheid.
En een kind *zien* betekent natuurlijk lang niet altijd meegaan in de wensen van kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.