Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Serena Lotus

Serena Lotus

16-11-2012 om 13:39

Voorlopig advies

Ik ben nieuw hier op het forum, ik ben Serena moeder van 6.
De oudste heeft gister zijn voorlopigadvies gekregen.
Echter wij zien ons kind hier totaal niet in.

Advies is vmbo-basis, zoon wil dit ook niet wil graag naar theoretisch. Ze vinden hem erg speels en zien hem graag met zijn handen werken.

Schoolresutaten zijn altijd voldoende en ruimvoldoende.
Laatste cito score.
Technisch lezen A
Spelling B
Begrijpend lezen C
Rekenen een C

Van klasgenootjes met alleen maar b tjes hoor ik dat ze havo advies hebben gekregen. Ik zie hem absoluut niet op de havo, maar zijn dit nou echt basis resultaten ?
Toetsen met topo,geschiedenis en natuuronderwijs scoort hij gemiddeld een 9,5 op. Evenals zijn Engels.

Serena

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

16-11-2012 om 14:10

Huh?

Daar begrijp ik niets van. Een C is VMBO-TL advies, dus wat hij met deze resultaten op het kader moet??? Heel vaag.
Ik zou gesprek met school aangaan.
Gr. Bibi

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-11-2012 om 14:13

Misschien slechte cito-entree?

Op basis van deze cito's, lijkt een kader-advies veel te laag. Is er een cito-entreetoets gemaakt? Is die misschien verprutst, waardoor ze toch dit voorlopige advies komen?

Silas

Silas

16-11-2012 om 15:43

Argumenten

Heb je niet gevraagd naar de argumenten?
Mij lijkt deze advies ook aan de lage kant. Hie dan ook ik zou terug gaan voor een helder gesprek.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-11-2012 om 16:36

Heel vaag

Ik geloof dat er hier weer een leerkracht zit te misadviezen. Het is zo jammer dat scholen dit zomaar kunnen doen....

Yvonne

Yvonne

16-11-2012 om 21:50

Basis?

Is VMBO-basis hetzelfde als VMBO-kader?

Silas

Silas

16-11-2012 om 21:54

Volgorde

Volgorde moet zijn
Basis-kader-theoretisch-havo-vwo

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Serena Lotus

Serena Lotus

17-11-2012 om 08:46

Entree en meer

Er is geen entree toets gemaakt. Na de kerst komt er een cito en een Nio toets. Vanuit deze toetsen wordt het definitieve advies gegeven.

Ik ben er inmiddels achter dat de resultaten hiervan door slaggevend zijn voor het aannemen van de scholen in het voortgezet onderwijs.

Afwachten dus...... we gaan ons zelf breedorienteren.Helaas wordt er hier geloot op het voortgezetonderwijs en kan het ook nog eens voorkomen dat je bij je 1e en 2e keus school wordt uitgeloot en op school 3 terecht komt. Lastig zeker zo voor de 1e keer.

Wij wachten rustig af. Dank voor jullie reacties het sterkt ons in onze vermoeden dat het advies te laag is ingeschat.

Serena

P

P

17-11-2012 om 11:22

Serena

Ik zou toch NU nog weer een gesprek aanvragen en vragen om een duidelijke motivering waarom jouw kind met deze resultaten naar het laagste onderwijs moet boven praktijkonderwijs.

Dit is echt niet normaal, dat heeft niets te maken met speels zijn.

Je moet niet gaan afwachten wat de cijfers worden want als jouw zoon de druk voelt en het gaat verpesten ben je verder van huis.

Zoek in ieder geval een VO uit waar duidelijk in de schoolgidsen staat wanneer een kind kan opstromen. Dus bijv bij zoveel compensatiepunten en vraag of je al kunt opstromen met de kerst. Hier is zo'n school en ik heb al gehoord van een meisje wat tot de kerst basis deed, na de kerst kader en na de zomervakantie naar de mavo kon. Nu zit ze zelfs op mavo top waarmee je door kan na je examen naar de havo.

Fiorucci

Fiorucci

17-11-2012 om 12:14

Ik sluit me aan bij P. Ik zou nu uitleg willen over het waarom van dit advies. En inderdaad een school zoeken met diverse richtingen waar opstromen mogelijk is. Mijn buurjongens zijn beide erg laag ingeschat maar zitten nu beiden een niveau hoger.

Silas

Silas

17-11-2012 om 12:18

Absoluut nu bespreken

Ik sluit me geheel aan bij P. Laat de leerkrachten maar uitleg geven.
Zet je eigen schrap voor een pittig gesprek.
Vraag duidelijk wat je zelf nog kan doen en doe iig iets (denk aan preteaching of of voor mijn part cito oefenen ik noem maar wat.)
Straks na de eindcito kun je niets meer na de definitieve advies.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

kara

kara

17-11-2012 om 18:45

Vreemd

echt vreemd. Mijn slecht lerende zoon in groep 8 met d en e score, slecht gemaakte entreetoets, punten op rapport van 5 tot 7 heeft een advies kader gekregen dus daar zou jouw kind wel heel ruim boven moeten zitten.

Silas

Silas

17-11-2012 om 20:39

Serena

Heeft je zoon misschien een stempeltje (of vermoedens in deze richting) volgens school.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Serena Lotus

Serena Lotus

21-11-2012 om 12:11

Geen stempel

Zoon heeft geen stempel af wat dan ook. Is een sociale jongen.
Het is onze 1e dus veel verstand hebben we er niet van, en er is zoveel veranderd. We zijn nu op zoek naar een vmbo school die in iedergeval een + klas heeft.

En wachten met spanning de definitieve toetsen af.

Serena

P

P

21-11-2012 om 12:21

Jammer serena

Dat je nu precies gaat doen (in spanning afwachten) wat je niet moet doen. Dat is te laat! Je moet nu actie ondernemen. Ze gaan echt het advies niet veranderen na een goede toets, je kind maakt namelijk al jaren de toetsen goed!

Vragen

Je kunt aan de leerkracht vragen wat er nodig is dat je zoon wel een mavo-havo advies krijgt? En aangeven dat hij zelf gemotiveerd is voor een theoretische leerweg. Dat is een extra puntje waarom je verwacht dat een kind het wel aan gaat kunnen, eigen motivatie is belangrijk. Zonder je te beklagen over het verschil in waardering en het daarop gegeven schooladvies. En ik zou me orienteren op scholen waar het inderdaad mogelijk is om in een kansklas te komen of waar een kind eenvoudig een niveau hoger gezet kan worden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-11-2012 om 16:19

Ter vergelijking

Hier dochter met stempeltje en soortgelijke resultaten een Havo pre-advies.
Nu zijn wij aangenaam verrast met dit advies, en zal ieder kind wel weer anders zijn. Maar ik vind het verschil tussen beide adviezen toch wel erg groot.

Mijn advies zou zijn: laat in eigen beheer een Nio afnemen. Dan heb je in ieder geval iets om naast het schooladvies van school te leggen en de discussie aan te gaan met de huidige school en de volgende school.

P

P

22-11-2012 om 07:35

Ginny

De NIO viel hier helemaal niet zo gunstig uit, met de cito uitslag kwam er een veel hoger niveau uit dus gaan betalen voor een Nio hoeft echt niet goed uit te pakken.

Nogmaals: kind heeft al jaren laten zien dat het goed presteert op cito toetsen dus ik zou eerst willen weten waarom kind dit advies krijgt. Nog een goede uitslag op een toets zal het advies echt niet opeens omkeren, er liggen al goede uitslagen genoeg. Er is een andere reden waarom dit kind geen hoger advies krijgt dus richten op toetsen is zinloos.

Toke

Toke

22-11-2012 om 23:48

Rekenen en begrijpend lezen

VMBObasis lijkt me te laag, maar wellicht is het goed om eens naar die C's voor rekenen en begrijpend lezen te kijken. Is het een C die dicht tegen een D aan ligt, of bijna een B is? Rekenen en begrijpend lezen zijn in deze regio (midden) van doorslaggevend belang bij keuze en acceptatie van VO. In de folder werken ze met niveau I t/m V, waarbij een C omgerekend een III of een IV is. Dus als de C's allemaal laag zijn, kunnen het omgerekend IV-scores zijn. En dan komt het advies op kader. Wel nog een niveau hoger dan je nu hebt gekregen, dus ik zou dat toch nog eens goed navragen bij school.
Hier geldt overigens dat alle resultaten uit groep 6-7-8 meetellen.
Ter vergelijking: ik heb hier een kind met veel B's, soms een C, maar in groep 6 veel C's, omdat de laatste toetsweek in een voor kind heel moeilijke week viel waarin ook de Avondvierdaagse werd gelopen. Ik wist niet dat er die week getoetst werd en al helemaal niet dat die resultaten nu zo belangrijk zouden zijn. Door al die C's heeft hij TL-advies, terwijl juf ook aangeeft dat hij nu op havo-niveau zit. Maar dat advies mag ze vanwege de C's uit groep 6 niet geven. Maakt op zich niks uit, kind gaat naar tl-havo-brugklas, dus er komt vanzelf uit wat er in zit. Wellicht speelt zoiets ook bij jouw kind?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-11-2012 om 00:32

Nio in eigen beheer!

Dan bepaal je zelf wat je doet met de uitslag.

Nio geeft capaciteiten weer, cito toont wat in de loop der jaren geleerd is. Daar kan verschil in zitten. En een toets blijft een toets, en dus een momentopname.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-11-2012 om 11:09

Gesprek

Ik zou niet direct kiezen voor een extra test. Kind laat blijkbaar in de toetsen toch al zien best goed mee te kunnen komen. Maar leerkracht ziet het - ondanks die scores - blijkbaar wat minder optimistisch in. Dat mag, dat is haar recht. Het schooladvies bestaat immers uit een advies van de leerkracht + een onafhankelijke eindtoets. Eerste stap lijkt mij dus echt een gesprek met de leerkracht. Op basis waarvan is zij tot dit advies gekomen? Dat zou ik als ouder graag willen weten. Denk niet te makkelijk "als wij kind maar extra laten toetsen, dan past de juf haar advies wel aan". Ook: is de juf echt overtuigd van dit advies ("meer zit er écht niet in!") of zit er ruimte om dit aan te passen? Hier destijds een kind met een havo/vwo-advies, maar als zoon's cito goed was, en hij voor een bepaalde school een vwo-advies nodig had, dan moesten we vooral weer even bij haar binnen lopen.
Even kijken dus hoe heet de soep wordt gegeten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.