Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

VO schoolwissel? Klacht is zelfstandig werken

Mijn zoon zit in de tweede klas, is net aan over naar de derde. 
Wij overwegen hem van deze school te halen omdat het merendeel van de lessen bestaat uit dat de kinderen 50 minuten zelfstandig werken zonder instructie. Er wordt op het bord geschreven wat ze moeten doen en that's it. 
Zoon's sociale contacten zijn overwegend op deze school en onze jongere zoon start pas na de vakantie op een ander VO...


Is de gang van zaken op zoons VO tegenwoordig normaal of een uitzondering? Hij klaagt ook over dat wij geen bijles kunnen betalen en andere kinderen er allemaal zitten. 

Zegt zoon dat de lessen er zo uitzien of heb je deze informatie uit een andere bron?

Ben je al eens op school wezen praten met bijv. de mentor?

Dat lijkt me geen normale gang van zaken. Een docent hoort uitleg te geven over de stof zodat bijles niet nodig is. Als heel de klas bijles heeft vind ik dat een zorgelijk signaal. Blijkbaar leren ze op school niet genoeg terwijl dat wel zou moeten.
Je zoon is er zelf ook niet heel tevreden over want hij zou graag bijles krijgen. Hij heeft dus het gevoel te weinig te leren op school. Sociale contacten zijn leuk, maar niet het hoofddoel waarvoor je naar school komt. Je kunt het vier/vijf/zes jaar heel gezellig hebben met al je vrienden maar als je vervolgens nog steeds te weinig kennis en vaardigheden hebt en je diploma niet haalt, heb je daar voor de toekomst niet zo veel aan. Nu zijn het wel twee aparte schooljaren geweest, maar toch. Was er dan geen online les tijdens de schoolsluiting? Waren in de periodes dat de school wel open was er echt alleen maar zelfstandigwerkuren?

MamaE schreef op 09-07-2021 om 11:34:

 Als heel de klas bijles heeft vind ik dat een zorgelijk signaal. Blijkbaar leren ze op school niet genoeg terwijl dat wel zou moeten.

Het is tegenwoordig heel normaal om bijles te krijgen. 

Deels omdat kinderen (ver)boven hun niveau zitten (want vmbo kan echt niet) en deels omdat het er tegenwoordig gewoon bijhoort (als je je kind niet op bijles doet geef je er niet genoeg om)

Granny71 schreef op 09-07-2021 om 12:00:

[..]

Het is tegenwoordig heel normaal om bijles te krijgen.

Deels omdat kinderen (ver)boven hun niveau zitten (want vmbo kan echt niet) en deels omdat het er tegenwoordig gewoon bijhoort (als je je kind niet op bijles doet geef je er niet genoeg om)

Welnee. Wat een onzin. 

Mijn dochter krijgt vanaf volgend schooljaar wiskunde bijles. En niet omdat ze boven haar kunnen zit. Of omdat het erbij hoort. Nog nooit van gehoord overigens maar omdat ze met wiskunde niet meekomt en meer uitleg nodig heeft dan de leraar op school haar kan bieden. Lager niveau? Dat zou raar zijn want ze doet alle andere vakken uitstekend. Wiskunde ligt haar niet maar is helaas verplicht. 

Bijles is alleen zinvol voor specifieke vakken en als daar en reden voor is. Huiswerkbegeleiding kan ook handig zijn als een kind niet zelfstandig aan de slag gaat of het overzicht steeds kwijt is. 

Midasbos zou ik aanraden om eerst maar eens met de mentor te gaan praten. Met drie kinderen op de middelbare school heb ik inmiddels geleerd dat het lang niet altijd is zoals zij het beweren. 

Het is daarbij ook goed denkbaar dat veel klasgenoten niet zozeer bijles krijgen als wel huiswerkbegeleiding.

Groeten,

Temet

Ja, die methode of systematiek komt voor. 
Ik ken het o.a. als strategie waarbij de uitleg online met filmpjes gebeurt, dat is het huiswerk, terwijl het huiswerk op school gedaan wordt waarbij de leerkracht ter plekke is om tijdens dat huiswerk te assisteren. Dat lijkt mij een bijzonder goede werkwijze, op voorwaarde natuurlijk dat de leerlingen thuis inderdaad de instructiefimpjes bekijken.
Maar er zijn ook scholen zonder huiswerk. Vanzelfsprekend brengen de leerlingen dan uren van de dag of week huiswerk makend door. Er zijn dan natuurlijk ook instructie uren.

Ik zou niet alleen op de verhalen van je zoon afgaan, maar eens kijken of je in de schoolgids en het schoolplan van de school (dat is via de website van de school te vinden) meer uitleg kunt vindenover de werkwijze. 

Hoe het ook is, je zoon heeft twee jaar met succes volbracht en mag naar het derde jaar. Er is een belangrijke reden om hem daar te laten, ook als je niet helemaal tevreden bent.

Wisselen van school pakt meestal slecht uit. Het opnieuw wennen aan een ander systeem en andere leerkrachten vraagt veel aanpassingsvermogen. In de eerste klas wordt met die wentijd rekening gehouden, alle leerlingen hebben er mee te maken. In de 3e niet: de cijfers behaald vóór de heftstvakantie zijn vaak al bepalend voor de rest van het jaar. 

Er is haast en weing hersteltijd.

Granny71 schreef op 09-07-2021 om 12:00:

[..]

Het is tegenwoordig heel normaal om bijles te krijgen.

Deels omdat kinderen (ver)boven hun niveau zitten (want vmbo kan echt niet) en deels omdat het er tegenwoordig gewoon bijhoort (als je je kind niet op bijles doet geef je er niet genoeg om)

of omdat de ouders zelf onvoldoende kennis hebben om te helpen met een bepaald vak of op een bepaald niveau, en de lessen op school niet altijd toereikend zijn. Kan gewoon ook he. 

Wat je kunt doen is inderdaad je verdiepen in de electronische leeromgeving. Ik deed dat overigens uitsluitend samen met een kind met hun password, ook al kregen ouders een eigen password. Om te benadrukken dat het hun zaak is en niet die van mij.

Soms heb je pech, en wordt de electronische leeromgeving niet goed bijgehouden. Dan benadruk je je zoon dat hij een schriftelijke agenda bijhoudt en je vraagt er elke dag naar of dat gelukt is en geeft instructie voor de volgende dag: het kan op het bord staan, de leerkracht kan het zeggen terwijl iedereen al zijn tas inpakt. Dan ga je na afloop even naar de leerkracht om het nog een keer te vragen om op te schrijven.

Je gaat niet eerder weg dan dat je het huiswerk weet want er is geen andere manier om er achter te komen. Soms is er een groepsapp waarin het huiswerk bijgehouden wordt.

Maar het staat of valt met de discipline van leerkracht en/of leerlingen om het bij te houden.

Dan maakten we op zondagmiddag of avond een planning wanneer het huiswerk gemaakt zou worden in de loop van de week. Vrijdagavond keken we hoeveel tijd we er in het weekend aan moesten besteden en wanneer.

Wij maakten hier altijd direct na het eten, aan de eettafel, het huiswerk. Ik bleef er bij om ze op gang te helpen en als het even kon ging ik zachtjes opruimen. We hadden een open keuken.

Elke dat na het eten was er even een gezamenlijk moment.

Als het eenmaal routine is wordt het steeds eenvoudiger, maar hier bleven we veel samendoen vanwege het autisme van beide kinderen.

Zonodig had ik contact met school en de eerste veertien dagen haalde ik de kinderen en bracht ze, en dan keken we buiten even naar het huiswerk en de mededelingen. En als er ook maar iets onduidelijk bleek, gingen we de school weer in.

Mijn kinderen ontging veel, dus ze moesten veel expliciet aanleren. Toch kan dat ook handig zijn voor veel meer kinderen.

En in onze buurt had je alleen maar groepshuiswerkbegeleiding en dat was totaal ongeschikt voor mijn kinderen. Die hebben 1 op 1 begeleiding nodig.

Het is allemaal goed gekomen. Zoon studeert nog deze vakantie af voor zijn master. Nouja, laten we het hopen.

Dochter heeft de HAVO, speciaal onderwijs, afgemaakt en inmiddels een paar hele leuke banen en ze is in een ander beroep zzp-er.

Als ik mijn jongste zoon (2 havo) moet geloven, heeft hij nog nooit iets geleerd op school. Dus ik zou het verhaal van jouw kind ook met een korreltje zout nemen!

Wasgij schreef op 09-07-2021 om 16:40:

Als ik mijn jongste zoon (2 havo) moet geloven, heeft hij nog nooit iets geleerd op school. Dus ik zou het verhaal van jouw kind ook met een korreltje zout nemen!

Mijn dochter maakte juist haar proefwerken redelijk op basis van de lessen. Die had een pesthekel aan leren maar rolde er doorheen door goed te luisteren naar de docenten.

Voor zover ik weet had er niemand bijles. Wel werden er op school uren georganiseerd waarin ze zichzelf voor extra lessen konden opgeven. Dat deden de meesten als ze bijvoorbeeld ziek waren geweest of als de vaste docent eens ziek was en de uitleg van een invaller niet helemaal binnenkwam. 

Dus ja, als je zoon zegt dat 'de hele klas' bijles heeft zal dat vast een tikje overdreven zijn, maar ik zou het wel wat verder uitzoeken voordat ik stappen zou ondernemen. Het zou natuurlijk kunnen dat toevallig zijn beste vriend bijles heeft en dat ze daardoor niet samen naar huis kunnen fietsen. Een mailtje aan de mentor zou een goede start kunnen zijn. Gewoon vragen of bijles zin heeft en hoe vol de groep is. Krijg je als antwoord dat ze kunnen kijken of er nog een plekje vrij is, heeft je zoon waarschijnlijk gelijk. Krijg je een mailtje dat er alle ruimte is, dan is dat korreltje zout een goed idee.

Ik heb er hier eentje waar de school onder inspectietoezicht werd gezet omdat de leerlingen op school vaker huiswerkuurtjes hadden dan echt les. 
Voor mijn dochter was het geen probleem. Maar die stond dan altijd bekend als: die komt er wel. Zij had nog voordat de inspectie langskwam door dat je met Google, youtube, samenvattingen van scholieren, woordjesleren.nl, oude examens van internet etc. heel ver komt en haalde hogere cijfers dan medeleerlingen die schaduwonderwijs volgden. 

Eerlijk gezegd weet ik niet goed of na het toezicht de leraren nog steeds hun lessen gebruikten als huiswerkuurtje. Maar je kind hoeft er geen last van te hebben. (Ook al lijkt de inspectie er dus niet blij mee) 



Ligt het ook aan de soort school? Mijn kinderen zitten op een Daltin school, daar is een belangrijkste uitgangspunt zelfstandigheid. Er wordt dus veel zelfdiscipline verwacht, ze hebben elke week 4 'zelfstandig werken uren' in hun rooster en doen veel op projectbasis. De ene docent legt meer uit dan de ander, maar vaak komen ze thuis zonder huiswerk omdat ze het in de les al af hebben kunnen maken. Ik zou eerst eens goed met school praten voordat je gaat wisselen. Een wissel in de 3e lijkt me best ingrijpend voor je puber. Wat zou die zelf willen?

Zo extreem als je zoon het schetst ken ik het niet. 
* Wel dat er instructie-uren zijn en werkuren. (In 1:2 verhouding). 

* Korte instructie aan het begin van de les, daarna zelfstandig werken. 

Mijn dochter doet montessori-onderwijs en ze hebben ook niet altijd instructie, ze werken in de kunskapskolan omgeving en daar staat alle informatie die ze nodig hebben. 
Docenten geven soms een korte uitleg klassikaal of in kleine groepjes of individueel. 

Ik weet niet op welk niveau hij zit maar bij vmbo is het eigenlijk een beetje een regel om Max 10 min uit te leggen. Ze te laten werken en evt halverwege nog Max 5 minuten iets uit te leggen en dan einde les even evalueren.

Het kan best dat ze bij je zoon op school allemaal bijles volgen, maar dat zal doorgaans voor niet veel meer dan één vak zijn. Of het zijn ouders die het spaargeld bedoeld voor de studies van de kinderen eraan opmaken. 

Leraren zijn er om uitleg te geven en niet een soort veredelde oppas. Degenen die er een potje van maken zitten overal. Misschien heeft je zoon afgelopen jaar toevallig er meerdere van dat soort gehad. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.