Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

vervroegd examen engels

goedemiddag allemaal,
laatste kreeg mijn kind te horen (vwo1), dat die mogelijk vervroegd het examen voor engels zou kunnen maken. ik vraag me echter wel af wanneer dat dan precies zou zijn? nu? of pas in de vijfde?


Dat zou dan in 5vwo zijn. Zeker niet nu, je kunt geen zes jaar stof in één jaar proppen. Ik vind het eigenlijk ook erg vroeg om dat nu al te zeggen.

Voor de wet kun je vanaf 4 vwo een vervroegd "gewoon" examen doen in een of meer vakken. Dat wil zeggen dat het examen voor dat vak bestaat uit een schoolexamen en een centraal schriftelijk, en dat het cijfer meetelt voor het gemiddelde bij lotingsstudies.

De meeste scholen zullen zoiets inplannen in 5 vwo. De leerling moet alle onderdelen van het schoolexamen gemaakt hebben. De meeste scholen zullen leerlingen pas definitief "selecteren" voor vervroegd eindexamen na de profielkeuze, en het meeste extra werk (extra schoolexamens) zal dan in de 5e klas vallen. 

Het eindexamen Engels is pittig! Engels spreken/begrijpen op hetzelfde niveau waarop een slimme 12-jarige Nederlands spreekt/begrijpt is echt niet voldoende. Je hebt flink wat volwassen "taalonafhankelijke" vaardigheden nodig voor zo'n examen (begrijpend lezen, kennis van de wereld, kennis van flink veel leenwoorden uit het Latijn/Frans/Grieks). De meeste 12-jarige native speakers die in Engeland onderwijs gevolgd hebben zouden het examen niet halen!

Ik vind het wel bijzonder dat de school dat nu al zegt. Gaan ze dan nu al faciliteren dat hij lessen van een hoger leerjaar volgt? Ik vind het raar om zoiets te zeggen en dan niet te faciliteren. Maar voor zover ik weet gebeurt het vaak pas vanaf de 4e dat leerlingen lessen van een hoger leerjaar volgen. Dan is het met alle verschillende profielen en gatenkaasroosters makkelijker in te roosteren.

ALs het alleen om het vroeger examen doen gaat, is het nu nog niet van belang maar kan het in VWO-5.
Mogelijk heeft de puber niet alles meegekregen en biedt school dit aan in combinatie met Cambridge diploma’s voor Engels? In dat geval ronden ze in 5 VWO het schoolvak Engels af met het eindexamen. In 6 VWO bereiden ze zich dan voor op het hogere (CAE) Cambridge diploma.
Als dat zo is, beginnen ze vaak al in de tweede met extra lessen om in de eerdere jaren een ‘lager’ Cambridge te halen. Op de school van kind deden ze daar testen voor die leerlingen met een hoog cijfer moesten afsluiten voordat ze hier aan mee mochten doen. En dat is dan meteen de reden waarom ze het er al in de eerste over hebben. 
Zie voor meer uitleg over wat de Cambridge diploma’s zijn; https://www.ef.nl/engelse-examens/cambridge-examen/

Op de school van mijn kind volgende iedereen op het VWO versneld Engels. In derde werd dan een eerste Cambridge examen gedaan (FCE of zoiets) Bij de profielkeuze kon je kiezen of je verder ging met versneld Engels of niet. Zo ja, dan doe je in 5VWO je examen. Ze doen dat ook het Cambridge examen (CAE). Kind zit nu in 6VWO en dus geen Engels meer.

Het verschilt dus per school. Overigens vond zij het CAE examen makkelijker dan het gewone examen. Voor het CAE is ze op het hoogste niveau (C2) geslaagd. Haar eindcijfer voor gewoon Engels is een 7.

Tegenwoordig kan het ook al in VWO 4 (vroeger was het VWO 5). Overigens blijven de regels verder gelijk alsof je het eindexamen in 1 jaar doet. (je mag dus bijvoorbeeld niet extra herkansen, dit itt gespreid eindexamen ivm ziekte, dan mag je wel in beide jaren een herkansing doen).

Hier heeft dochter ook in VWO5 examen Engels gedaan in combinatie met Cambridge t/m jaar 4. Ik vind het eigenlijk wel jammer dat ze niet nog een jaar Cambridge kon doen en dat dat dan zou meetellen als VWO-examen. Vziw zou dat niveau flink hoger zijn geweest dan het gewone VWO-niveau. Nu moeten ze eigenlijk terug naar een lager niveau om hun diploma te kunnen halen. Zal wel te maken hebben met onderdelen die niet in Cambridge zitten (zoals literatuur). Maar het blijft jammer.

Biebel schreef op 06-12-2021 om 17:19:

ALs het alleen om het vroeger examen doen gaat, is het nu nog niet van belang maar kan het in VWO-5.
Mogelijk heeft de puber niet alles meegekregen en biedt school dit aan in combinatie met Cambridge diploma’s voor Engels? In dat geval ronden ze in 5 VWO het schoolvak Engels af met het eindexamen. In 6 VWO bereiden ze zich dan voor op het hogere (CAE) Cambridge diploma.
Als dat zo is, beginnen ze vaak al in de tweede met extra lessen om in de eerdere jaren een ‘lager’ Cambridge te halen. Op de school van kind deden ze daar testen voor die leerlingen met een hoog cijfer moesten afsluiten voordat ze hier aan mee mochten doen. En dat is dan meteen de reden waarom ze het er al in de eerste over hebben.
Zie voor meer uitleg over wat de Cambridge diploma’s zijn; https://www.ef.nl/engelse-examens/cambridge-examen/.

Op de school van mijn kinderen doen ze in jaar 2-3 FCE, in 4 CAE, in 5 regulier eindexamen. In 6 kunnen ze dan CPE (proficiency; hoogste niveau) doen maar dat moet dan via zelfstudie. Dat is wel wat veel naast het eindexamen dus dat doen er niet veel. Dochter, nu in VWO6, heeft ook een extra vak dus die vond het wel mooi geweest, was allang blij dat ze dit jaar Engels niet meer hoeft te doen. 

Als je er al in de tweede mee wil beginnen, moet je er dus in de eerste over beginnen te praten met de leerlingen. Dat zou inderdaad de vraag van TO kunnen beantwoorden. 

Bij mijn oudste op school mochten kinderen alleen vervroegd eindexamen Engels (5 vwo) doen als ze minimaal een 8 stonden. Dat leidde ertoe dat het gemiddelde van die groep om en nabij een 9 was en van de 6 vwo-klas natuurlijk veel lager. Voor zover ik me kan herinneren zijn er in de vijfde geen extra lessen geweest, misschien hooguit een proefexamen.

Mijn jongste dochter heeft in 4 havo ook vervroegd engels examen gedaan. Is daar in eerdere jaren niet al op voorbereid en kreeg in 4 havo min of meer toevallig vlak voor de herfstvakantie de vraag of zij dat jaar al examen wilde doen. Ze heeft toen versneld het examenprogramma van 4 en 5 havo doorlopen en examen gedaan. Ging prima.
Oudste dochter heeft ter verdieping cambridge C1 en C2 gedaan (volgens mij in 3 en 4 VWO). Zij was in haar eindexamenjaar ook al klaar met haar engels lessen en heeft toen ipv lessen te volgen een engels taalproject voor de jongere leerlingen mogen ontwikkelen samen met de engels sectie. Zij heeft overigens haar engels examen gewoon in het examenjaar gedaan.

En wat heeft het voor voordeel? En vooral: wat is het nadeel? Loop je niet de kans op een nog hoger cijfer als je wacht? En andersom? Wat heb je aan gaten in je rooster als je al klaar bent? 

Thomass schreef op 06-12-2021 om 22:23:

En wat heeft het voor voordeel? En vooral: wat is het nadeel? Loop je niet de kans op een nog hoger cijfer als je wacht? En andersom? Wat heb je aan gaten in je rooster als je al klaar bent?

Het geeft juist lucht in de zesde. Een vak minder en vast een mooi cijfer op je eindlijst. Mijn dochter vond het ook een groot voordeel dat ze al wist hoe een eindexamen in zijn werk gaat want ze is nogal stressgevoelig. De lessen in de zesde had ze echt niet meer nodig.

Thomass schreef op 06-12-2021 om 22:23:

En wat heeft het voor voordeel? En vooral: wat is het nadeel? Loop je niet de kans op een nog hoger cijfer als je wacht? En andersom? Wat heb je aan gaten in je rooster als je al klaar bent?

Ik weet wel een nadeel: op de pabo testen eerstejaars gemiddeld hoger op de taaltoets Engels dan de tweedejaars. Dit komt omdat de tweedejaars dan (ruim) een jaar lang geen Engels hebben gehad, en ook geen lesstof in het Engels aangeboden hebben gekregen, en dan verwatert je kennis van een taal gewoon. 

Ik zou het dus zelf vooral aanraden voor kinderen die ook in het dagelijks leven genoeg in aanraking met het Engels komen: door bijvoorbeeld gamen, buitenlandse vriend(inn)en, lezen, films en series kijken zonder Nederlandse ondertiteling etc. Het is natuurlijk best relaxed om een vak al na de 4e of 5e weg te kunnen strepen, maar Engels is niet voor niets een kernvak, en heel veel leerlingen zullen er ook in hun vervolgstudie weer mee te maken krijgen, dus het taalverwervingsproces is zeker niet afgesloten klaar omdat je vervroegd examen doet. 

Renmuis schreef op 06-12-2021 om 22:43:

[..]

Ik weet wel een nadeel: op de pabo testen eerstejaars gemiddeld hoger op de taaltoets Engels dan de tweedejaars. Dit komt omdat de tweedejaars dan (ruim) een jaar lang geen Engels hebben gehad, en ook geen lesstof in het Engels aangeboden hebben gekregen, en dan verwatert je kennis van een taal gewoon.

Ik zou het dus zelf vooral aanraden voor kinderen die ook in het dagelijks leven genoeg in aanraking met het Engels komen: door bijvoorbeeld gamen, buitenlandse vriend(inn)en, lezen, films en series kijken zonder Nederlandse ondertiteling etc. Het is natuurlijk best relaxed om een vak al na de 4e of 5e weg te kunnen strepen, maar Engels is niet voor niets een kernvak, en heel veel leerlingen zullen er ook in hun vervolgstudie weer mee te maken krijgen, dus het taalverwervingsproces is zeker niet afgesloten klaar omdat je vervroegd examen doet.

Mijn dochter deed het prima op de uni ondanks een jaar geen Engels. Inmiddels studeert ze in Schotland dus nu zit het helemaal goed

Mijn oudste dochter deed in 4 havo VWO examen Engels, en had toen fijn 2 jaar geen Engels meer (ze deed 6 jaar over de havo). Middelste dochter deed in 4vwo VWO examen Engels, die had ook fijn 2 jaar geen Engels meer. Jongste, nu 5 havo zou ook eigenlijk vorig jaar (vwo) examen gedaan hebben maar dat liep in de corona-soep, dus dat wordt nu dit jaar. 
(Alledrie zitten/zaten ze op dezelfde Dalton school)

MMcGonagall schreef op 06-12-2021 om 22:47:

[..]

Mijn dochter deed het prima op de uni ondanks een jaar geen Engels. Inmiddels studeert ze in Schotland dus nu zit het helemaal goed

Het zijn natuurlijk ook gemiddelden. Sommige leerlingen zijn prima in staat om hun eigen Engels op peil te houden en te blijven ontwikkelen, en zitten dan maar wat te duimen draaien in een klas die eigenlijk te langzaam gaat. Als je dochter in Schotland studeert, denk ik dat ze tijdens haar schooltijd ook al wel intrinsieke motivatie had om Engels te leren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.