Evenanoniem
08-06-2014 om 15:53
Versnelling terugdraaien?
We zitten met het volgende probleem. Dochter is een jaar versneld, heeft groep 6 overgeslagen. Ze is dus jonger dan haar klasgenoten. Qua cognitieve uitdaging pakt dit heel goed uit. Ze is weer gemotiveerd en vrolijk. Helaas gaat het qua aansluiting niet lukken. Ze past niet bij haar klasgenoten. Ze zijn al aardig aan het puberen en met jongens bezig. Ze hebben niks met elkaar gemeen. In haar vorige groep speelde ze wel met andere kinderen. Het lijkt wel of dochter onzichtbaar wil zijn. Nu zit ze alleen in de pauze, zielig op een bankje. In de klas zit ze stilletjes alleen te lezen terwijl iedereen bij zijn groepje gaat kletsen. Ze zegt zelf het niet erg te vinden en absoluut niet terug te willen want de verveling vond ze nog erger dan alleen zijn. Ik vind het zo triest. Kan het niet aanzien haar zo eenzaam te zien. Nu mijn vraag: wat te doen: dochters mening negeren en terug plaatsen naar oude groep of denken het is nog maar een jaartje dus even doorzetten en op de middelbare zal het anders zijn. Ik heb het gevoel dat dochter dan weer eenzaam en alleen zal zijn. Aan de ene kant heeft ze ook pech met haar groep. Ze zien haar als anders dus raar en negeren haar. Natuurlijk moeten ze niet met haar omgaan..... Als er geen klik is gaat het ook niet. Haar oude groep was gezellig en iedereen mocht meedoen. Er waren wel meer kinderen in die groep die een beetje anders zijn en dat was nooit een probleem. Gewoon een fijne sfeer. Ik weet niet of dochter zich schaamt om terug te gaan en stiekem wel wil of dat ze echt niet wil. Moeilijk... De versnelling vorig jaar is niet zomaar gedaan.... Ondertussen is dochter eigenlijk al klaar met de basisschool stof. Ze krijgt wel extra vakken aangeboden. Chinees en Spaans. Verder mag ze, samen met nog een paar kinderen van school, 1 dag per week naar een + klas op de middelbare hier in de buurt. Dit vind ze helemaal te gek en kijkt ze de hele week naar uit . Buiten school heeft ze wel vriendinnen en hobby's (viool en hockey (kan het goed vinden met de meiden in haar team). Iemand ervaring met versnellen en dan geen aansluiting vinden in nieuwe groep? Wie heeft raad? Kan het nog goed komen op de middelbare qua aansluiting? Is terugplaatsen de oplossing? Buiten school kan ze vaak wel goed opschieten met oudere kinderen. Vandaar dat we dachten dat dit geen problemen zou geven.... Van populair en veel vriendinnen in haar vorige groep naar eenzaam stil meisje is toch een teken dat dit niet goed gaat..... Terugplaatsen is dan toch het beste?
Leene
06-09-2021 om 09:23
O aha nu zie ik het pas een oud 'draadje' , was ook alles al het doorlezen.
Ik ben ook benieuwd hoe het is afgelopen. Mijn haren gingen er al recht van overeind staan... het kwam op mij over dat ze wél gepest werd maar niet durfde toe te geven. Het duurt vaak een periode dat kinderen dat durven toegeven. Mijn zoon is echt gepest en heeft daar littekens van. Hij is van school gewisseld vorig jaar in groep 7 en ik ben daar nog elke dag blij om.
Overigens ging het bij hem niet om versnellen.
Maar sociaal emotioneel is heel belangrijk, als ze in een goede groep zitten zou ik ze er nooit maar dan ook nooit uithalen. Mijn dochter is van december en heeft langer gekleuterd, advies van de juf omdat ze zo erg verlegen was. Ze heeft de basisschool met twee vingers in de neus ( en extra taken) gedaan maar ze was een supergelukkig kind. Geen haar op mijn hoofd die er aan heeft gedacht om haar later te laten versnellen.
Ik weet dat sommige kinderen ook ongelukkig worden van te weinig leeruitdaging. Maar kijk dan naar verbreding in de klas. Een vriendin van mij heeft een hoogbegaafde zoon, die sociaal emotioneel achterliep. Tegen haar werd gezegd NIET versnellen maar verbreden. Hij was zo hoogbegaafd dat hij ook in een andere groep voor zou gaan lopen op de normale lesstof. ( er waren toen nog geen Leonardo scholen) Overigens is deze vriendin later met haar gezin geëmigreerd naar Amerika en daar zit het school systeem heel anders in elkaar en kun je heel veel extra's doen ( ook in vakanties) Een van haar dochters is ook hoogbegaafd en deed iets met een "ruimte kamp" zelf een raket ontwerpen oid. Daar kun je ook weer punten mee verdienen en een beurs op een hogeschool/universiteit. Voor haar kinderen heeft dit heel goed uitgewerkt. Maar goed... we wonen hier.
Eerlijk gezegd zie ik weinig voordelen van versnellen, bij mijn zoon nu ook weer een meisje wat is 'achtergebleven' in groep 7. Een jaar gekleuterd en toen naar groep 3 dat ging de eerste jaren goed maar daarna niet meer, sociaal emotioneel niet toe aan groep 8. Zit nu weer bij haar voormalig klasgenoten.
Ik weet niet wat er met jou dochter aan de hand is en ik hoop dat de dochter van de vragenstelster "goed op haar pootjes" is terecht gekomen. Ik vond destijds het advies van Skik heel goed terug naar de klas waarin ze het sociaal emotioneel goed had en dan eerder naar het middelbaar onderwijs.
Bilyana
19-09-2021 om 19:02
Laat dat arme kind toch afwachten wat dit jaar gaat worden. Als de overstap naar de middelbare school echt te vroeg is kan ze nog altijd een jaartje groep 8 overdoen. Of naar de kopklas (tenminste, een variant voor kinderen die wel goed NL spreken)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.