Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marije

Marije

10-02-2013 om 21:34

Versnellen verstandig op lange termijn?

Onze zoon zit versneld in groep 4. Hij heeft net zijn rapport en cito's gekregen en deze zijn redelijk gemiddeld, d.w.z. A/B/C. Zal dit voor later betekenen dat hij misschien een Havo advies krijgt o.b.v. zijn resultaten, terwijl hij wel versneld is en voor zijn leeftijd slim is. Was het (achteraf) toch verstandiger geweest om hem niet te versnellen zodat hij alleen A's zou halen?

Wie heeft hier ervaring mee en weet hoe het zit? Ik begin namelijk te twijfelen of we hier goed aan gedaan hebben (met oog op de toekomst, lees groep 8, al ben ik uiteraard erg voorbarig)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

10-02-2013 om 21:48

Wat was de reden van de versnelling?

Ik neem aan dat hier redenen voor waren. Zit je zoon nu beter in zijn vel? Leert hij wat? Of blijft hij sneller gaan dan de rest zonder dat de citoscores dat laten zien.
Ik zou zijn uitdaging en de cito's los zien van elkaar. Op school heeft hij misschien meer nodig in extra werk, compacten gewone werk, om te zorgen dat hij gemotiveerd blijft voor school en echt wat leert.
Voor de citouitslagen is het handig om vanaf groep 6 een wat constanter beeld te laten zien. Als dat in groep 5 nog niet lukt, dan kun je zelf (of een ib-er of een rt-er) kijken waar dit aan ligt. Dat kunnen ook redenen zijn als: waarom zou ik goed leren spellen, iedereen kan het lezen. Of: met rekenen gok ik vaak wat het goede antwoord is (dat gaat goed totdat het misgaat).
Een kind te laag houden zodat de cito in groep 8 goed is, komt bedrogen uit. Te laag betekent een grote kans op minder motivatie, niet leren leren, indutten, etc.

Marije

Marije

10-02-2013 om 21:59

Reden

Reden was dat hij zichzelf in groep 1 al had leren lezen en een goed getalbegrip had. Hij mocht dus van groep 1 door naar groep 3. Qua niveau zit hij nu prima in groep 4, op zich geven zijn resultaten dat ook weer. Alleen vraag ik mij af of dit negatieve gevolgen voor de toekomst kan hebben. In de zin van een lager uitstroomniveau vergeleken met als hij niet was versneld. Schiet je dan niet je doel voorbij?

Annet

Annet

10-02-2013 om 22:23

Wat is je doel?

Als je doel is een hoog uitstroomniveau dan moet je het gewone pad volgen en een kind hebben dat tegen al die verveling kan (uitgaande van een slim kind dat de klas vooruit is).
Er is echt tijd genoeg voor een goed uitstroomniveau. Zorg voor echte uitdaging en voor voldoende herhaling om het gewone niveau te halen qua cito's. Richt je niet op één van beiden.

Marije

Marije

10-02-2013 om 23:11

Niks moet hoor!

Niks moet en uiteindelijk gaat het erom wat het best bij hem past. Laat dat voorop staan. Maar ergens voelt het raar, had ik hem nu in groep 3 laten hakken-en-plakken terwijl hij heel goed leest (M5), zou hij zeker op het VWO eindigen en nu moet je maar afwachten hoe het gaat.

Wordt er uberhaupt nog rekening gehouden met versnelling en zijn leeftijd of telt dat niet meer mee? Op OO zitten veel ouders van versnelde kinderen (zo lijkt het) dus ik was benieuwd of hier ervaring mee is.

Anneke

Anneke

10-02-2013 om 23:49

Marije

Relax!

Je kind zit in groep 4 en je maakt je zorgen over de Cito in groep 8?!

Ik weet niet wat de reden destijds is geweest om hem te versnellen. Maar wat was er gebeurd als hij niet versneld was. Denk je dat hij dan allemaal A's zou halen? Of zou hij totaal gedemotiveerd raken en daardoor helemaal niets meer doen op school?

Ik zou wel letten op hiaten. Te vaak wordt bij onze 'versnelde' zoon gedacht dat hij het wel zal begrijpen, geen uitleg nodig heeft, etc. Met als resultaat dat hij niet kan klokkijken. Zoon scoorde ook slecht op begrijpend lezen. Reden: hij wilde als eerste klaar zijn, las de tekst, raffelde de vragen af (zonder terug te lezen), etc. Met rekenen heeft hij de boel ook wel eens afgeraffeld. Kortom: ik zou eerst uitzoeken waarom hij een B of een C haalt.

Ik vond destijds versnellen een hele stap. Ook met een beetje angst: Wat als hij in groep 8 helemaal niet toe is aan VO? Ik heb me voorgehouden dat ik NU moest doen wat NU het beste voor hem is. En dat blijf ik er in houden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-02-2013 om 13:41

Versnellen

Er zijn veel onderzoeken geweest naar versnelling. Versnelling kan een uitkomst bieden als andere zaken als verdieping/verbreding/verrijking niet voldoende resultaat oplevert en het kind desondanks niet voldoende uitdaging krijgt. Versnellen is geen zaligmakende oplossing. Maar als het de juiste oplossing is voor nu dan is het nu eenmaal zo. Het biedt geen garanties voor latere jaren maar je kan nu eenmaal geen koffiedik kijken.

Belangrijker nog is de vraag: leert je kind leren? Weet hij hoe te leren en op welke manier leert hij? Past de lesmethode en het onderwijs bij de manier van informatie opnemen, verwerken en toepassen van je kind? En spelen er mogelijk nog andere zaken als faalangst, onderpresteren etc?

Mijn zoon (12) is twee keer versneld (hij is hb en heeft ADHD) op de basisschool. Zonder problemen. Wel had hij last van faalangst waardoor hij met name toetsen slechter maakte dan hij zou kunnen maar dat hebben we aangepakt dmv faalangsttraining. Hij zit nu in 2 Gym en het eerste jaar ging moeizaam omdat hij er toen achter kwam dat hij wel moest leren in tegenstelling tot alles met twee vingers in zijn neus doen maar hij wist niet hoe te leren. Plus dat hij niet wist hoe te plannen etc. Samen met zijn mentor, leerlingbegeleider en bijles is dat nu behoorlijk rechtgetrokken alhoewel het lastig blijft. Hij is niet gewend om ergens moeite voor te moeten doen dus we moeten er flink achteraan blijven zitten. Cognitief en sociaal-emotioneel kan hij het prima aan alleen aan zijn studie- en executieve vaardigheden moet hard gewerkt worden. Hij maakt ook relatief veel slordigheidsfoutjes in toetsen omdat hij te snel leest en verkeerd leest.

Overigens vind ik een versnelling alleen omdat een kind zichzelf heeft leren lezen niet juist. Er zijn een heleboel kinderen die zichzelf hebben leren lezen maar het zegt weinig over de overige cognitieve vaardigheden van een kind. Aangepaste lesstof dus verdieping/verbreding/verrijking zou dan een veel betere optie zijn. Ondertussen kan een kind dan doorgetoetst worden in de overige vakken om het niveau daar van te bepalen.

Tango

Tango

11-02-2013 om 14:08

Niets van te zeggen

Je schrijft: Maar ergens voelt het raar, had ik hem nu in groep 3 laten hakken-en-plakken terwijl hij heel goed leest (M5), zou hij zeker op het VWO eindigen en nu moet je maar afwachten hoe het gaat.
Dit kun je toch niet weten? Misschien was hij wel zo verveeld geraakt en had hij daardoor nog wel lager gepresteerd.
Ik zou vooral naar het nu kijken, zit hij nu goed in de klas? Hoe komt het dat hij op sommige vakken een C scoort terwijl je verwacht dat hij beter kan? Is dat door onderpresteren of begrijpt hij dingen niet doordat hij iets gemist heeft. Over groep 8 en later zou ik nog niet in zitten.

dorle

dorle

11-02-2013 om 14:19

Goede vraag

Bij ons wat de situatie ook ongeveer zo. Kind heeft groep 2 en 3 in een jaar gedaan. Nadat een tijdje geprobeerd is om kind in de kleuterklas te houden met extra werk, bleek het toch niet te gaan. De eerste cito's eind groep 3 waren niet geweldig, D, B, B, C, niet zo gek ze had het begin van groep 3 gemist.
Daarna (tot nu groep 7) kwam er toch weer stijgende lijn in, een C, regelmatig B's en veel A's. Ik wil hiermee zeggen dat het best kan dat hij door zijn slimheid langzamerhand toch weer bij de beste kinderen gaat horen. Geef 'm wat tijd.
Wat betreft een eventuele lager schooladvies, dat snap ik goed. Daar denk ik ook wel over na. Gaat mijn kind nu wel een VWO advies krijgen? Heeft een VWO school een beetje coulance met een versnelde leerling? Daar lijkt het bij de VWO die wij mogelijk op het oog hebben niet op, dat vroegen wij al na.
Aan de andere kant, hoe zou mijn kind zich al die tijd in een groep lager hebben gevoeld, verveeld/bazig/betweterig/gefrustreerd?

In de ideale wereld was mijn kind niet versneld. Had de school dit op kunnen vangen. Ik had het ook fijn gevonden als de school niet zo ontzettend veel kleuterverlengers en zittenblijvers had, waardoor het leeftijdsverschil zo groot is. Maar ja.....

Foute veronderstelling

Marije:"Was het (achteraf) toch verstandiger geweest om hem niet te versnellen zodat hij alleen A\'s zou halen?"
Dat is een compleet foute veronderstelling. Het is helemaal niet gezegd dat hij nu geen A's haalt omdat hij iets niet zou kunnen en precies zo kun je helemaal niet zeggen dat hij in groep 3 allemaal A's gehaald zou hebben.
Dat maakt het antwoord op je angstig voorgevoel niet makkelijker.
Heel hard gezegd: Ja, het is mogelijk dat bijzonder intelligente kinderen een havo (of zelfs vmbo) advies krijgen omdat er alleen maar naar toetsresultaten gekeken wordt.
Niet om je nog zenuwachtiger te maken, maar toch: tegen de tijd dat jouw zoon in groep 6 zit, telt elke toets. Veel vwo scholen hebben als toelatingseis inderdaad dat de leerling vanaf groep 6 alleen maar A scores (inmiddels I scores) haalt.
Zouden mijn kinderen in deze tijd op de basisschool zitten, dan zouden ze niet zijn toegelaten op het gymnasium.
Dus ja, er is een probleem. Maar nee, dat is niet op te lossen door langer over de basisschool te doen. Dat zou zelfs een averechts effect kunnen hebben (kind verliest alle interesse en haalt nog lagere cijfers).
Je kunt er wel iets aan doen.
Concreet kunnen er problemen zijn met spellen, begrijpend lezen, rekenen. Dat kun je online oefenen.
Van kinderen die versneld zijn of die voor 'slim' doorgaan, wordt te vaak verondersteld dat ze geen uitleg of oefening nodig hebben. En dat krijgen ze dan ook niet.
Maar hou het een beetje leuk. Het is toch kiezen tussen voldoen aan een strak stramien van selectie, of er vertrouwen in hebben dat je kind zich uiteindelijk toch wel redt. Is het niet in de overgang naar het vo, dan wel op het vo.
Groet,
Miriam Lavell

Anoniem

Anoniem

11-02-2013 om 20:48

Ook hier

2 versnelde kinderen, waarvan de oudste nu in groep 8 zit. Probleem waar jij het over hebt doet zich nu bij ons oudste voor. Haar vorige versnelling is ook nog wat recenter (na groep 5 naar groep 7) en aangezien ze vorig jaar meteen na haar versnelling niet meteen A's scoorde, zou ze nu volgens de plaatselijke procedure geen vwo-advies kunnen krijgen. En ja, wij hebben nu dus een probleem.

Probleem lijkt niet zo simpel op te lossen. Scholen houden nogal vast aan de procedure en nemen haar versnelling niet mee in de beoordeling van het leerlingvolgsysteem.

Zou ik met de kennis van nu anders over deze versnelling hebben gedacht? Zeker niet. Voor dat moment was het de beste keuze. Dochter is er enorm door opgeknapt en heeft bovendien eindelijk eens iets geleerd. Ik denk dat ze juist door deze versnelling meer dingen heeft geleerd, dingen die ze anders niet geleerd zou hebben. Alleen helaas dingen die niet in het leerlingvolgsysteem staan.

Of jij je hier nu al druk om zou moeten maken betwijfel ik. De weg van groep 4 is nog zolang. Zou hij zonder die versnelling vanzelf in hetzelfde tempo doorgeleerd hebben? Ik betwijfel het. Als hij zo snel is, pakt hij dat vast in de komende jaren ook nog wel op en anders was het misschien ook wel misgegaan zonder versnelling.

Marije

Marije

11-02-2013 om 21:11

Jullie hebben gelijk

Het is ook niet iets om me nu al druk over te maken, het waren maar wat hersenspinsels die ik deze periode van cito toetsen in me opkwamen..

Overigens was hij eind groep 1 op alle fronten voor, dus niet alleen lezen, en zei de juf letterlijk dat hij niks te zoeken had in groep 2. Aan zijn huidige resultaten te zien, zit hij prima op zijn plek dus ik ga niet direct extra oefenen enz. Ik ben echt niet wanhopig (gelukkig).

Maar ik dacht/hoopte dat die versnelling toch ook nog meetelde voor later, iets met DLE's enz.. maar ik geloof dat ik dat onderdeel niet helemaal goed heb begrepen. Toch eens navragen.

Verschillende dingen

Ja, iets met DLE's. Nu gaan die dle toetsen er ook uit, heb ik begrepen, maar daar komt dan iets nieuws voor in de plaats. Voor lln met een afwijkende schoolloopbaan (langzamer of sneller) zou een ontwikkelingsperspectief gemaakt moeten worden.
In zo'n perspectief wordt de toetsscore dan omgezet naar dat wat leeftijdgenoten presteren (ongeveer zoals dle dat ook doet dus in relatie tot het aantal onderwijsmaanden). Feitelijk in jullie geval dus een vergelijking met de kinderen van groep 3.
En dan doet ie het hartstikke goed. Maar voor de selectie in het vo heeft dat niet zo heel veel zin. Het vo wil dat taal en rekenen op niveau onder de knie is. Voor vwo betekent dat in feite dan men wil dat de lln op het expertniveau zitten. ZIe voor uitleg referentieniveaus hier http://www.taalenrekenen.nl
Het uitgangspunt daarbij is dat leerlingen hun ontwikkeling stapelen. Eindniveau vmbo is 2F, dus moeten ze met 1F van de basisschool komen. Dan hoeft de vo school er maar een niveau bij te voegen en dat wordt haalbaar geacht.
Maar voor het eind vwo, moet je 4F hebben. Tja, dan moet je wel minstens het streefniveau (2F) of liever nog het expertniveau (3F) op het bo al gehaald hebben, vinden veel scholen.
Die mening komt niet overeen met de werkelijkheid van vandaag (er zitten zelfs lln op het vwo die 1f niet gehaald hebben eind bo). Dus als vo scholen op die manier gaan selecteren (en daar lijkt het op), dan zullen er veel minder lln toegelaten worden tot havo en vwo dan voorheen.
Daar valt dan weinig aan te doen.
Die werkwijze komt helemaal overeen met de bedoeling van de invoering van die referentieniveaus, namelijk dat een vwo diploma een garantie is dat bepaalde vaardigheden op een zeker gesteld niveau ook feitelijk beheerst worden.
Datzelfde gaat natuurlijk op voor havo en vmbo. Als de taal- en rekentoetsen verplicht worden (is nog niet zo) dan krijg je geen diploma als je ze niet haalt.
Dat levert voor ouders een extra dilemma op. Ja, je kunt oefenen. Dat moet ook wel een beetje denk ik. Al is het maar omdat dat je zelf ook een beetje inzicht geeft in wat je kind echt kan.
Maar hameren en duwen om maar op het gewenste niveau te raken, gaat weer te ver. Met een kind dat er echt niet aan wil, lukt dat ook gewoon niet. Mijn zoon was erbarmelijk in spellen. Ja, daar heb ik wat van gezegd. Ja, ik heb hem uitgelegd dat scholen dat nu eenmaal belangrijk vinden. Ja, we hebben wel eens geoefend, maar het hielp niet echt.
Wat wel heeft geholpen weet ik niet.
Hij kan het nu beter dan ik. Hoe raar kan het lopen.
Dus het is goed gekomen. Maar niet voor zijn gymnasium examen. Het kwam later.
Dat vertrouwen moet je ook een beetje hebben vind ik.
Tegelijkertijd vind ik ook dat je het wel aan je zoon uit moet leggen. Verdiep je erin. Leg uit hoe scholen denken. Welke risico's ze wel en niet aandurven en wat hij daar zelf mee kan doen.
En ja, dat soort gesprekjes kun je nu al wel eens hebben.
Dat zou kunnen helpen. Althans: je geeft hem dan de keus om voordat hij erop afgerekend wordt (vanaf groep 6 dus, nog 1,5 jaar), zichzelf te focussen op dit stukje leerwerk. Als dat er dan toch niet van komt, dan komt het misschien later nog.
Groet,
Miriam lavell

KGO

KGO

11-02-2013 om 22:58

Iets andere kijk

Is het niet zo dat naarmate kinderen ouder worden meer naar hun eigen niveau convergeren wat minder gerelateerd hoeft te zijn aan wat ze bv thuis meekregen of vroege interesse in lezen/rekenen.
En dan kan t gebeuren dat een kind dat vroeg leert lezen en kan rekenen naarmate het hoger komt afzakt naar een lager niveau.
Onze dochter leerde zichzelf ook lezen als kleuter, kon ook goed rekenen en haalde nog wel A's in groep B; was een vroege leerling maar na groep 3 werden de CiTO's toch lager en dan met name op taal, begrijpend lezen. Rekenen was wel een A maar niet een hoge A.
Uiteindelijk is ze nu naar Havo/Vwo met een cito van 540, ondanks dat ze dus ze vroeg leerde lezen en rekenen.
Ik denk dat ze het zo vroeg leerde omdat het toen haar interesse had, herft minder met intelligentie te maken.
Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nee

"Is het niet zo dat naarmate kinderen ouder worden meer naar hun eigen niveau convergeren wat minder gerelateerd hoeft te zijn aan wat ze bv thuis meekregen of vroege interesse in lezen/rekenen."
In zijn algemeenheid niet.
Omgekeerd is het zo dat kinderen die weinig meekrijgen van thuis met aanvullende programma's wel een beetje op weg geholpen kunnen worden (voorschool bijvoorbeeld), maar dat ze toch weer achterop raken, juist omdat kinderen die meer van thuis meekrijgen daar elk jaar weer extra profijt van hebben.
Succes op school heeft (ook op het vo en zelfs het ho) vooral te maken met wat kinderen van thuis meekrijgen.
Wat hier wel al eerder is opgemerkt dat jezelf leren lezen (of een voorsprong hebben als kleuter), niet betekent dat dat samenhangt met aanleg (een hoog IQ). Het kan ook gewoon een ontwikkelingsgril zijn (kleuters ontwikkelen zich nu eenmaal verschillend).
En dan trekt het op enig moment weer bij, inderdaad.
Aan de andere kant: Juist bij kinderen met extra aanleg (een hoog IQ), komt het voor dat zij zich naar verloop van tijd gaan conformeren aan de groep. Gewoon gemiddeld presteren tussen alle medeleerlingen, om maar niet op te vallen. (dat wordt ook onderpresteren genoemd)
Waar je werkelijk mee te maken hebt, weet je niet.
Een begaafdheidsonderzoek kan daar duidelijkheid in geven (maar ook niet altijd. IQ moet je als een talent zien. Als je het niet ontwikkelt, dan raak je het ook echt kwijt).
Maar dan nog: Er zijn ook kinderen met een hoog IQ die gewoon geen zin hebben om daar briljante dingen mee te doen (zo zijn er ook muziek- en sporttalenten die daar niks mee doen).
Dat moet ook mogen natuurlijk.
Groet,
Miriam Lavell

angelina ballerina

angelina ballerina

12-02-2013 om 07:38

Ik vroeg me dit ook af

Onze dochter zit versneld in groep 3 en scoorde voor de citotoetsen een a voor leestechniek en verder c's. Ook haar rapport was niet echt goed Ze is jong en vrij onzeker en juf heeft als uitgangspunt bij het invullen van het rapport het gemiddelde van de klas ( met veel kinderen van ruim een jaar ouder) en de uitslagen van de citotoets genomen. Hier viel ook niet over te praten. Dus voor tekenen, gym en bepaalde gedragspunten scoorde ze matig (want dit was onder het gemiddelde van de klas, duh ze is 5 en onzeker), en voor de leervakken had ze voldoende of matig want hiervoor heeft juf puur naar de citouitslagen gekeken want dat is meerbaar. Gelukkig zit ze pas in groep 3 en ik ga ervanuit dat e.e.a. nog wel vooruit gaat maar mijn gedachte was ook meteen straks beland mijn 'slimme' kind op het vmbo omdat we haar hebben laten versnellen.

Wat kan

"juf heeft als uitgangspunt bij het invullen van het rapport het gemiddelde van de klas"
Wat een suffe juf.
Overigens kun je versnellen nog weer terug draaien. Je kunt ze nog een jaar in het bo houden. Dat mag.
Een ander ding: Hoewel de eisen hoger lijken te worden en de selectie scherper, wil dat niet zeggen dat het gewenste expert niveau echt moeilijk is. Voordeel is bovendien dat het niet meer mee schuift met het gemiddelde. In theorie kan 60% van de leerlingen met expertniveau het bo verlaten (dat is in FInland het geval bijvoorbeeld). Verdiep je in die referentieniveaus. Dan zul je zien dat het wel meevalt. Op deelniveau (of taal of rekenen) zitten er nu al kinderen op het vmbo en zelfs op het praktijkonderwijs die toch dat expertniveau halen voor taal of rekenen.
Je hoeft niet hoogbegaafd te zijn om het te halen.
Je moet wel oefening gehad hebben, zelfs als je hoogbegaafd bent. En daar ligt een probleem, want de meeste lesboeken gaan niet verder dan het aanbieden van het streefniveau.
Consistent aanbod op expertniveau is er in de meeste klassen niet (wel eens een extra werkje, maar dat is het dan). Bovendien bieden veel leerkrachten dat pas aan als het standaard werk foutloos gedaan wordt.
Dat expertniveau aanbod moet je dus zelf doen.
Omgekeerd: als je super slimme kind zich geen hol wenst aan te trekken van de conventies en niet te sturen is naar schoolse kunstjes, dan kan het inderdaad zo zijn dat het op het vmbo belandt. Maar dat is nu eigenlijk ook al zo, al leent de nieuwe opzet zich wel voor een verergering daarvan.
Het grootste voordeel: Jij (en je kind) kunt heel goed weten wat er verwacht wordt en welke kennis en vaardigheden onder de knie moeten zijn.
Daar kun je dus ook echt wat aan en mee doen.
En dat is ook geheel in lijn met de beleidsplannen. Al het geouweneel over 'ouderbetrokkenheid' gaat eigenlijk hierover: De wens dat ouders zelf hun kinderen thuis van alles bij gaan brengen.
En ja, dat heeft weer allemaal sociale haken en ogen (hoe moet dat dan met een superslim kind in een sociaal zwak gezin), maar je moet eerst voor je eigen kind opkomen.
Daarnaast kun je natuurlijk ook altijd zo'n kind een hand toereiken. Verklap het 'geheim' dat sinds de invoering van de referentieniveaus geen geheim meer is: Wat moet mijn kind kunnen om..... Nou, dat
Groet,
Miriam Lavell

Primavera

Primavera

13-02-2013 om 19:06

Omgekeerde kleuterverlengredenatie

Beste Marije,
Wat jij doet is eigenlijk dezelfde redenatie die scholen tientallen jaren toegepast hebben om kinderen oneigenlijk te laten kleuterverlengen: "Als we het kind nu maar tussen klasgenoten zeten die minder ver zijn dan is de relatieve score beter en heeft het kans op een hoger advies".
Totdat ze wetenschappelijk zijn gaan onderzoeken of die wijdverbreide idee dat heerst bij leerkrachten en ouders ook werkelijk bleek te kloppen. De uitkomsten waren verbluffend. De kinderen werden er helemaal niet beter van, dat leek alleen maar zo! Omdat ze het eerste jaar na de vertraging natuurlijk veel stof voor de tweede keer kregen en ouder waren, maar binnen twee jaar is die voorsprong over het algemeen weer helemaal weg en bleken ze het slechter te doen dan kinderen met vergelijkbare scores die wel gewoon doorgestroomd waren.
Ik denk dat dit ook voor versnellen geldt. Het eerste jaar lijkt het kind wat lager te scoren, omdat het jonger is en een inhaalsprong moet maken. Maar in een paar jaar zit het wel weer op zijn eigen niveau ook ten opzichte van de nieuwe klas.
Het kind moet daar natuurlijk wel de tijd voor krijgen. Met het afvalrace-volgsysteem wat in Nederland gebruikelijk is kun je daarom dan maar beter vroeg dan laat versnellen, tenzij je het geluk hebt dat je kind op een school zit die wel langer dan de neus kijkt.

Fransien

Fransien

13-02-2013 om 22:40

Versnellen

Hier de keuze om niet fysiek te versnellen, alleen in stof (en dat is omdat hij alles van zijn klas en de klas hoger al op a-niveau beheerst). Bij ons speelt bij de beslissing om fysiek te versnellen de sociaal-emotionele component de hoofdrol. Ons jongetje zit perfect op zijn plek in de klas, zit daar sociaal en emotioneel goed en de stof kan makkelijker aangepast worden dan de omgeving. Daarnaast zou 1 versnelling niets uitmaken, 2 amper en 3 is waarschijnlijk net voldoende.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.