TVO
28-11-2024 om 17:56
Versnellen (na de kerst naar groep 4?)
Ik ben benieuwd of iemand ervaringen kan delen over versnellen op de helft van het schooljaar.
Onze zoon is van 2018, zit in groep 3 en is zich daar stierlijk aan het vervelen. Dat zorgt voor lastig gedrag thuis en inmiddels ook in de klas. Hij wordt doorgetoetst en waarschijnlijk krijgen we het advies om hem na de kerstvakantie in groep 4 te laten starten. Ik heb al wat vragen en aandachtspunten op papier gezet om met school te bespreken, omdat dit natuurlijk nieuwe/andere uitdagingen met zich mee kan brengen. Het is een lastige beslissing.
Maar ik ben dus even benieuwd of iemand een soortgelijke ervaring heeft opgedaan, wat naar jouw idee dingen zijn waar we op moeten letten of bij school naar moeten vragen etc.
TVO
28-11-2024 om 18:55
Sociaal gaat hij prima mee kunnen in groep 4, er is ook geen groot leeftijdsverschil (hij zou dan 7 worden in groep 4). Ik vind hem op het gebied van emotie regulatie niet zo sterk (als in snel boos en gefrustreerd als het niet gaat hoe hij wil), maar het is even de vraag wat voor die reacties zorgt. Als je de hele dag in een omgeving zit waar je onder je niveau werkt is het misschien ook wel logisch dat je snel geïrriteerd bent.. Maar hij gaat dan wel van een omgeving waar alles met 2 vingers in de neus lukt naar meer uitdaging (al denkt de juf dat het hem alsnog makkelijk af zal gaan), dus daar moet hij dan wel mee om kunnen gaan. Van de beste naar iemand die nog wat in te halen heeft. Dus dat is wel een van de punten waar ik benieuwd ben hoe school hem hierin kan begeleiden.
MamaE
28-11-2024 om 18:58
Ik zou ook letten op aanleren van een leesbaar handschrift. Dat zal hij voor een deel wel missen als hij versnelt.
alhambra
28-11-2024 om 18:59
MamaE schreef op 28-11-2024 om 18:58:
Ik zou ook letten op aanleren van een leesbaar handschrift. Dat zal hij voor een deel wel missen als hij versnelt.
Goed punt!
Nicole123
28-11-2024 om 19:07
Een kind met een heel grote voorsprong die een klas versnelt loopt in de nieuwe klas vaak ook al gauw weer voor. Mijn vragen zouden daarom zijn:
- Hoe gaan ze hem goed lesstof op maat aanbieden als hij in groep 4 of 5 weer flink voorloopt en zich verveelt?
- Kan dat niet ook in de huidige klas, als hij toch straks anders ook een deels apart programma zou krijgen?
- In hoeverre krijgt hij op dit moment al lesstof op maat? Waarom voldoet dat niet?
M.a.w. is het echt goed voor het kind zelf, of is het meer een voor de school makkelijke korte termijn oplossing waarbij de problemen al snel weer als een boemerang terug zullen komen? Is er een weldoordacht plan?
Verder om bij jezelf na te gaan:
- Bij welke kinderen zal je zoon meer aansluiting hebben (op termijn), met de huidige klas of een klas erboven?
- Hoe is zijn huidige klas en de klas erboven qua sfeer, welke klas is fijn(er)?
- Word je kind gelukkiger van altijd een van de oudsten zijn / gemiddeld qua leeftijd zijn (ik weet niet wanneer hij jarig is?) of van altijd de jongste zijn? Hoe schat je dit in voor bijv de middelbare school of gaan studeren?
- Wat wil je kind zelf graag?
Mama182705
28-11-2024 om 19:07
Inmiddels al ruim 15 jaar geleden hebben we onze zoon net voor carnaval van groep 3 naar groep 4 laten doorstromen. Dat heeft goed uitgepakt, zeker omdat hij van groep 3 naar een combiklas 3-4 kon en zo nog wel wat dingen mee kon pikken uit beide groepen. En we kregen er een gelukkig kind mee terug. Sociaal-emotioneel ging het prima, was "gelukkig" een vroege puber en had daardoor goed aansluiting bij de veelal oudere klasgenoten. Toevallig pas met hem over gehad hoe hij er op terug kijkt, en geeft aan dat het destijds een goede keuze was van ons.
Marty1984
28-11-2024 om 19:10
Hoe gaan ze ervoor zorgen dat hij in groep 5 of 6 niet terug een jaar vooruitloopt?
Welke ervaring hebben ze met kinderen die een jaar springen? Is hij een unicum? Of hebben ze elk jaar wel iemand die meer uitdaging nodig heeft?
Hoe staan de volgende leerkrachten tegenover een jaar springen?
Een kennis liet haar kind een jaar springen van groep 2 naar groep 4. Daardoor was hij na een tijd niet persé meer de slimste van de klas (hij kon vlot mee, was bij de besten, maar niet langer persé écht de uber-beste). Ze heeft van groep 5 tot groep 8 mogen horen hoe gestoord het was dat ze haar kind had laten springen.
Kind heeft jaren negatief onder een loupe gelegen bij elke leerkracht.
(Kind verveelde zich dood in groep 2 én juffen groep 2, 3 en 4 zagen geen probleem om te laten springen.)
Anoniemst
28-11-2024 om 20:00
Oudste is hier destijds na de voorjaarsvakantie van groep 2 naar groep 3 gegaan en is vervolgens in de bovenbouw nog een keer versneld.
Kijk goed naar de argumenten en het verhaal van school. Als een kind ver voorloopt, kan het ook gewoon de makkelijkste oplossing zijn voor school om voor een versnelling te kiezen. Het is immers makkelijker als een kind al een voorsprong van minimaal een jaar heeft om het mee te laten doen met allemaal kinderen die met die stof bezig zijn, dan het uit te blijven dagen in de huidige klas. Maar dan vergeten ze soms dat het kind gewoon snel leert en dat het probleem zich snel weer voor zal doen. Wil je dan blijven versnellen? Als je puur naar de stof kijkt, is de basisschool stof best beperkt. Veel kinderen die zo snel zijn, zouden die stof in een heel beperkt aantal jaren kunnen doorlopen, maar vergeet niet dat de basisschool eigenlijk veel meer is dan alleen die schoolstof. Naar mijn idee is de schoolstof misschien wel het kleinste stukje van wat ze op school leren. Omgaan met elkaar, omgaan met werk, problemen oplossen, ritme, het is zoveel meer dan alleen rekenen en schrijven. Als je blijft versnellen, dan kan het zo zijn dat het kind naar het vo gaat, voor het echt de basisbeginselen heeft geleerd.
Dus wat anderen ook schrijven, vraag om een plan. Groep 4 of groep 5 zal snel genoeg ook weer te simpel zijn. Hoe willen ze dat gaan aanpakken?
Hier kwam oudste van groep 2 in een groep 3/4 combi en vervolgens ging ze stiekem al weer meeluisteren met groep 4.
Sociaal is het voor oudste hier nooit een probleem geweest. Ze had gewoon contact met verschillende leeftijdsgroepen. Op de basisschool en in de brugklas was het wel echt het ukkie en daar zullen mensen soms best een mening over hebben gehad. Vanaf de 2e op de middelbare zat ze sociaal echt helemaal op haar plek, toen waren de verschillen wel een beetje weggetrokken.
Inmiddels is ze jongvolwassen en werkt al een paar jaar als docent. Nu nog zie je dat ze meer naar oudere mensen trekt en het verschil is nu nog wel wat groter. Die snelle ontwikkeling houdt niet op na een versnelling.
Ademes
28-11-2024 om 20:01
Hier ervaring met versnellen en met niet versnellen.
Reken je niet rijk met het idee dat je kind na de versnelling niet meer onder niveau hoeft te werken. Die voorsprong is waarschijnlijk met een paar maanden weer net zo groot en dan verveelt hij zich weer net zo hard. School zal hoe dan ook andere lesstof moeten aanbieden.
Wij hebben alleen gekozen voor versnellen bij een van onze kinderen omdat het sociaal-emotioneel niet klikte met zijn klas. Hij vond alle kinderen stom en had vooral vrienden in de hogere groep. De andere kinderen (en ikzelf vroeger) bleven in hun leeftijdsgroep.
Bij zoon die wel is versneld liepen we tegen de volgende zaken aan:
- voorsprong was na 3 maanden weer net zo groot en dat is niet veranderd
- hij kwam toen niet in aanmerking voor plusklas omdat hij daar nog te jong voor was
- en veel later, als je met 16, net 17 jaar gaat studeren is het heel lastig (lees onmogelijk) om een kamer te vinden en kun je je bij veel verenigingen nog niet aanmelden. Dat heeft mogelijk gevolgen voor je studiekeuze, afhankelijk van waarvan je woont
En de tip voor een leesbaar handschrift: dat is een goede!
-Nienke-
28-11-2024 om 20:36
Wij hebben dit wel gedaan en geen moment spijt gehad van de keuze. Onze zoon zat in een groep 3/4-combinatieklas, dat maakte het wel makkelijker. Hij heeft dus feitelijk groep 3 en 4 in een jaar gedaan en is toen mee gegaan naar de (enkele) groep 5. Inmiddels zit hij in groep 6 en krijgt hij wel levelwerk aangeboden, maar is de voorsprong niet meer zo immens. Met name het lezen, maar ook het rekenen in groep 3 was zóveel te makkelijk dat het een opluchting was om dat over te kunnen slaan. Mijn ervaring is dus louter positief.
Trijsje
28-11-2024 om 21:40
Verschillende ervaringen zoals je ziet. Je kunt het niet voorspellen, dat maakt het lastig. Nog een ervaring: mijn zoon is eind groep 2 doorgetoetst en bleek een didactische voorsprong te hebben van 2-4 jaar (wisselend per onderdeel). Dan helpt 1 jaar versnellen dus helemaal niet. Het leek ons sociaal-emotioneel ook geen goed idee. Hij heeft vanaf groep 3 altijd eigen programma gehad. Dat ging sommige jaren heel goed, andere jaren vergde het wel veel investering van ons in de leerkracht.
Eind groep 5 nog een keer doorgetoetst, toen voorsprong van 3 jaar, dus eigenlijk klaar met basisschool. School wilde opnieuw graag versnellen maar hij niet. Wilde bij vrienden blijven. Hebben we naar geluisterd.
Voor hem is dit de goede keuze geweest. Voor een ander kind kan dat heel anders zijn.
Ik vind het wel een relevante vraag of je zoon is doorgetoetst (= didactisch onderzoek = onderzoeken bij welke Cito’s hij gemiddeld of ondergemiddeld gaat scoren zodat er echt iets te leren valt).
Kimdekim
28-11-2024 om 21:47
Mijn zoon is na de kerstvakantie van groep 2 naar groep 3 gegaan. In groep 5 wilden ze hem weer laten versnellen maar dat wilden wij niet, sociaal emotioneel heeft hij het altijd hard te halen gehad. Hem in groep 2 laten was geen optie dus ik heb er ook geen spijt van gehad, maar die voorsprong loopt toch verder op. Uiteindelijk heeft hij meer gehad aan verbreden.
Poezenmeisje
28-11-2024 om 22:20
Doen.
Absoluut doen.
Nu kan je kind nog rustig aanleren om hoofdletters te schrijven. Dit is altijd mijn zoons strubbeling geweest, die is inmiddels een twintiger.
Als je van groep 3 naar groep 5 gaat dan mis je een heel stuk schoolse vaardigheden.
In de zomervakantie hoofdletters leren schrijven is niet te doen en i.p.v. op stencils ineens in een schrift werken moet ook aangeleerd worden.
Due-scimmie
28-11-2024 om 22:26
Klasgenoot van zoon hebben ze schooljaar af laten maken in groep 3, aangevuld met wat stof van groep 4 en is toen na zomervakantie naar groep 5 gegaan. Jongen was van begin januari dus qua leeftijd ook niet veel jonger dan de jongsten van groep 5.