Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Verschil talen mavo, havo en vwo

Het onderwerp zegt het al: wat is straks op MAVO, HAVO en VWO het grootste verschil in de taalverwerving?
Dat er op VWO ook grieks en latijn bij kan komen, lijkt me een inkoppertje, dus die gooi ik er zelf al in, maar hoe zit het met de moderne talen?
Is het aantal talen dat je moet doen anders? Is wat je van een taal moet beheersen anders?
Ik weet nog dat mijn leraar Duits onlangs vertelde (open dag geweest, leuk, soort van reünie) dat je voor je eindexamen vooral moet kunnen lezen en spreken. Spellen blijkbaar niet?
Voor onze dyslecten zou dat zomaar goed nieuws kunnen zijn, hahahaha.
De leerkracht van oudste gaf laatst aan dat hij voor rekenen ruim op VWO-niveau zat, voor de wereldoriëntatie 'gunde' hij het oudste ook nog, maar voor de talen zou de HAVO al een flinke kluif zijn.
Middelste zit daar net een slagje onder volgens zijn leerkracht, MAVO/HAVO, maar middelste heeft dan weer een 'gruwelijk inzicht' in rekenen (niet mijn woorden, maar die van zijn leerkracht).
Het onderzoeksbureau heeft destijds gezegd dat dyslexie geen reden mag zijn voor school om lager te adviseren dat 'wat de kids in huis hebben' en dat zou bij oudste VWO en middelste HAVO/VWO zijn. Gebaseerd op IQ dus. Maar je bent niet je IQ, je bent ook niet je dyslexie. Je bent het allebei.
Vandaar mijn vraag aan jullie; wat is nou precies het onderscheid bij het (moderne) talenonderwijs op MAVO, HAVO en VWO?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

26-03-2013 om 15:53

Heel bizar

De dochter van een vriendin van mij zit in 5 Gym op een aparte gymnasium school. En ik vind dat het met Engels daar héél apart aan toe gaat. Vanaf de brugklas bestaat Engels alleen uit boeken lezen. Nou dan kan ze inmiddels. Maar grammatica????? Ze zegt zelf dat ze geen flauw benul heeft van onregelmatige werkwoorden (5 gym!!). Ze leest al jaren Engelse boeken, dus haar woordbegrip zou ongetwijfeld behoorlijk zijn, ook zal ze behoorlijke 'gevoelskennis' hebben opgedaan over 'hoe je iets in het Engels zegt" woordvolgorde enz. Maar laatst moest ze een Engelse sollicitatie schrijven (gewoon een simpele brief) en dat was werkelijk bedroevend. Ze weet de woorden, ook de volgorde gaat goed, maar grammatica...... Heel bizar vind ik het.
Gr. Bibi

P

P

26-03-2013 om 17:08

Veel vragen

Het VWO bestaat uit atheneum en gymnasium en op het atheneum heb je in principe geen Latijn en Grieks. Op het VWO moet je 2 buitenlandse talen (in ieder geval engels) hebben in je profiel dus je zit 6 jaar vast aan drie talen. Op de havo kun je ook een profiel kiezen met alleen nederlands en engels.

Op de mavo is ook alleen engels mogelijk.

Mijn zoon krijgt Frans op de Havo via de AIM methode, ze leren gebaren bij Franse woorden. Hele slechte start maar waar hij totaal geen aanleg heeft voor Engels (tikje dyslexie waarschijnlijk toch) gaat het goed met Frans en Duits maar ik wil wel dat hij dat laat vallen als hij naar havo 4 gaat

P

P

26-03-2013 om 17:09

Oja

Er bestaan zelfs kinderen met dyslexie die TTO (engels) doen op VWO niveau. Soms helpt dat onderdompelen dus ook bij dyslexie.

Tineke

Tineke

26-03-2013 om 17:12

Hier

http://www.ib-groep.nl/Images/Niveau_taalbeheersing_a_tcm7-34626.pdf
lijk op pagina 14, 15, daar staan de verschillen heel precies.

De weg naar het eindexamen toe

Op de mavo is alleen engels een verplichte eindexamentaal, op de havo moet je bij het profiel cultuur en maatschappij in 2 vreemde talen en bij de overige profielen in elk geval engels, op het vwo moet je bij elk profiel 2 vreemde talen doen en bij cultuur & maatschappij zelfs 3.

Het is per school afhankelijk, maar gebruikelijk is wel dat je in de brugklas in elk geval begint met engels en frans. Sommige scholen geven in de brugklas ook al duits, sommige scholen beginnen daar pas in de tweede klas mee. In de bovenbouw en op het eindexamen ligt het accent vooral op lezen, stellen, begrijpen en spreken maar in de onderbouw wordt de nadruk vooral gelegd op woordjes leren (spelling dus) en grammatica. Je oud-leraar duits heeft dus gelijk dat je voor het examen vooral moet kunnen lezen en spreken in de taal, maar zie maar eens zonder kleerscheuren aan het examen toe te komen als dyslect.

Het ligt een beetje aan de school hoe omgegaan wordt met dyslexie en vreemde talen. Aangezien dyslexieprotocollen aan elkaar hangen van 'indien nodig/gewenst/mogelijk, in overleg, blabla' ben je overgeleverd aan willekeur. De ene docent doet veel mondeling en knijpt een oogje dicht bij spelling, de ander toont minder coulance. Alleen voor het eindexamen zijn regelingen voor dyslecten (groot schrift, extra tijd, gesproken versie e.d.) die scholen verplicht zijn aan te bieden. Maar nogmaals, kijk hoe je denkt dat je dyslect zich door de spellings- en gramatica-uitdagingen heen kan worstelen om überhaupt aan de bovenbouw van een bepaald schoolniveau toe te komen, want op havo of vwo in elk geval 3 jaar lang 3 vreemde talen.

skik

Sawo

Sawo

29-03-2013 om 12:00

Kan wel

Hoi Petuut

Hier op school halen veel dyslectisch kinderen gewoon hun vwo diploma. Ze worden wel soepeler beoordeeld en krijgen meer tijd. Ook hoeven ze alleen eindexamen te doen in engels en Nederlands dus zonder 2e vreemde taal als ze denken dat dit problemen gaat opleveren. Kijk vooral naar de resultaten en ondersteuning van de VO school.

groet

Saar

Marjolein

Marjolein

01-04-2013 om 20:07

Kijk naar het kind

De ene dyslect is de andere niet.
Het is enorm wat er geautomatiseerd moet worden. Rijtjes woorden, rijtjes grammatica. En veel. Dus als je kind daar veel moeite mee heeft... niet te zwaar inzetten.
Je moet toch drie jaar lang alle talen doen. Op een verdwaalde vrijstelling na, dus goed gaan praten op VO scholen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.