Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
P

P

25-01-2013 om 07:19

Verschil cijfers jongens en meisjes bij gym op het vo

Tot mijn verbazing schijnt er een soort vastgelegd systeem te zijn voor de cijferbeoordeling bij gym op het VO voor jongens en meisjes. Ik hoorde dat als een jongen bij hoogspringen de 110 niet haalt een 5 krijgt en een meisje die de 115 wel haalt een 9. Met dansen en turnen krijgen de meisjes ook geen nadeel. Er wordt veel gemopperd door en voor jongens die wat slechter zijn in sport die echt veel meer hun best moeten doen dan meisjes.

Kan iemand dit systeem op internet vinden? Staat die normering ergens?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pta

Ik denk niet dat daar een algemeen geldend systeem voor bestaat. Als het goed is moet het wel beschreven zijn in het PTA (programma van toetsing en afsluiting).
En het is best mogelijk dat diezelfde normering op meerdere scholen wordt gebruikt, maar een algemene regel is er zeker niet.
Nee, ik kan er niks over vinden.
Groet,
Miriam Lavell

Hier op school doen ze t ook

mar het verschilt ook nog per leraar, dat vind ik helemaal raar.
Dochter gooide een nieuw schoolrecord en kreeg... een 7
Jongens moeten hier ook veel verder rennen dan meisjes en zeker in de eerste klas zitten er nog van die ukkies bij die die lange meiden echt niet in kunnen halen .

Yura

Yura

25-01-2013 om 10:44

Piepjestest

Ik weet dat er officiele verschillen zijn bij de piepjestes/shuttleruntest, die kun je ook wel op internet vinden. Ik denk ook wel dat die klopt, zowel zoon als dochter waren altijd de hoogste van de klas (zoon van de hele klas, dochter van de meisjes), maar dochter was altijd een paar punten lager dan zoon. Overigens was dochter ook altijd het kleinste meisje, dus volgens mij doet de lengte er niet zoveel toe.
Ik denk wel dat er bij andere sporten andere eisen worden gesteld aan jongens en meisje. Dochter krijgt een 9 voor voetbal, terwijl ze in de D5 zit en zoon een 8 terwijl hij in de C2 zit. Vindt dat soort cijfers sowieso lastig, want het kind dat op de betreffende sport zit is altijd beter natuurlijk.
Maar of het ergens officieel is vastgelegd weet ik niet, daar komt nog bij dat veel gymcijfers ook redelijk subjectief zijn, afgezien van de meetbare zoals de piepjestest.
Hoe zit dat eigenlijk als je een cijfer mist voor gym? Zoon mist die van speerwerpen, want hij had een gebroken arm.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

25-01-2013 om 13:49

Niet gek hoor

Dat is in de topsport toch ook zo? De snelste vrouw is niet zo goed als de snelste man. Heel eerlijk om rekening te houden met bewezen biologische verschillen.

Rosa van der Zanden

Anne Carin

Anne Carin

25-01-2013 om 15:19

Verschil

Ik hoor zoon hier (16, 4 ath.)daar wel eens over mopperen. Hij is niet zo motorisch en sportief dus haalt geen denderende cijfers voor LO. De wel sportieve meisjes halen hoge cijfers terwijl ze dan "ook nog een voorsprong krijgen" aldus zoon.
Of dit een officieel systeem is, geen idee.

mama 5

mama 5

25-01-2013 om 15:57

Ach

Die cijfers voor gym, die slaan toch eigenlijk helemaal nergens op. Hier een zeer onsportieve dochter, die altijd onvoldoendes haalt. Alleen voor de turnonderdelen haalt ze voldoendes, omdat ze een blauwe maandag op turnen heeft gezeten.
Het wordt gewoon gecompenseerd met haar cijfer voor inzet. Het ene rapport heeft ze zes inzet, het andere rapport achteneenhalf inzet. Slaat nergens op.
Wat moeten ze doen, als ze onvoldoende staat? Dan mag ze niet over. Moet ze zeker afstromen naar de Havo? Is daar gym makkelijker? Ha, dat gaan ze echt niet doen.
Die cijfers geven ze alleen maar om die kinderen een beetje te stimuleren niet te gaan klieren en de gymles serieus te nemen.

P

P

25-01-2013 om 16:10

Niet zo serieus!

Ik heb er zelf geen problemen mee omdat mijn oudste er geen problemen mee heeft maar het was een vraag op Goeie Vraag (die helaas al weer verwijderd is) en ik vroeg me af of ergens die grenzen te vinden zijn. Dat moet wel want niet elke gymleraar gaat dat zelf verzinnen.

Ik snap niet waarom de meiden geen voordeel krijgen bij dansen/turnen (volgens zoon zijn ze dan gelijk, volgens die vraagsteller hebben de meiden dan ook een voorsprong) en als je zoiets al doet moet je ook naar andere dingen kijken: atletische bouw, lengte, spierkracht. Je kunt niet zomaar alleen vrouw of man gebruiken als uitgangspunt, het sportiefste meisje heeft dan veel te veel voordeel op de gemiddelde jongens, laat staan de onder gemiddelde jongens.

Op de school van oudste kun je per blok een paar cijfers halen op deze basis maar het cijfer voor inzet telt het zwaarste mee. Je kunt overigens niet lager dan een 5 halen voor de prestatiecijfers. Onvoldoende staan kan dus wel maar dan heb je je ook niet ingezet en als je meer onvoldoendes staat kun je daarop blijven zitten. Nooit alleen op gym.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-01-2013 om 16:59

Hier

Geen idee of er voor zulke beoordelingen vastgelegde criteria/regels zijn. Zijn docenten LO houden niet alleen rekening met het verschil jongens/meisjes maar ook met lengte, leeftijd, gewicht etc. Mijn zoon is gemiddeld twee jaar jonger, minstens 2 koppen kleiner en 10-20kg lichter dan het gros van zijn klasgenoten dus daar wordt rekening mee gehouden in de beoordeling bij het vak Lichamelijke Opvoeding. Laatst had hij weer een piepjestest; als hij een meisje zou zijn geweest had hij een 10 gehaald; hij kreeg een 9. Een klasgenoot die een vergelijkbaar resultaat had kreeg een 8 maar die is zo'n anderhalf jaar ouder en veel groter. Lijkt mij niet meer dan eerlijk. Nu is zoon toevallig erg goed in sport maar in veel opzichten is hij fysiek in het nadeel natuurlijk tov veel grotere, sterkere en oudere jongens alsook meisjes.

Vic

Vic

25-01-2013 om 19:43

Och ja

Ik vind het een groot voordeel dat tegenwoordig (i.i.g. op onze school) veel meer variatie zit in de gymlessen. Mijn niet zo sportieve dochter die nog geen koprol durft te maken haalt zelfs wel eens een 8, voor judo of voor touwklimmen. Bij renonderdelen of balspellen krijgt ze een 6 en daar zijn wij heel tevreden mee.
Nee dan vroeger, hadden we 's zomers softbal en in de winter volleybal, en twee keer per jaar turnen. Ik ben ook niet zo van de balspellen...

Mussie

Mussie

25-01-2013 om 20:30

O vandaar

Nu snap ik het. Zoon (groep 7) klaagde dat de meisjes hogere cijfers krijgen voor gym. Ik dacht dat hij kletste, dat het weer een meisjes-zijn-klikspanen-en-worden-altijd-voorgetrokken klaagzang was. Maar misschien zat er dus toch een kern van waarheid in deze keer!

Inzet

Gym gaat toch vooral om inzet? Is er echt iemand die zich druk maakt om een 6-7-8-9 qua cijfer?

Hier zoon met motorische beperking, nog op de basisschool, maar ik ga er toch echt vanuit dat hij voor gym nooit een onvoldoende zal halen ook al bakt hij er geen pepernoot van. Hij vindt gym nog steeds fantastisch dus aan zijn inzet ligt het niet.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-01-2013 om 23:58

LO op het VO is toch wel heel anders dan gym op de basisschool. Het is een stuk serieuzer en er wordt qua inzet, ontwikkeling en prestatie echt meer verwacht van de kinderen. Er wordt dieper ingegaan op veschillende sporten, de techniek en de theorie. Mijn zoon vond gym op de basisschool verschrikkelijk kneuterig en kinderachtig; LO vindt hij helemaal te gek.
Ja, het is en blijft een vak net als muziek en tekenen oid waarvan het cijfer minder zwaar meetelt dan bijv. met wiskunde of nederlands (kernvakken) maar het telt wel degelijk mee. En als iemand een les LO heeft gemist, moet hij/zij die les gewoon inhalen. Heeft iemand een gebroken arm, moet hij scheidsrechter zijn of scores bijhouden oid. Maar als je kind een of andere structurele lichamelijke beperking heeft zal daar natuurlijk wel enigszins rekening mee worden gehouden.

Mussie

Mussie

26-01-2013 om 00:15

Echt elisa?

Klinkt wel heel serieus, bij jouw kind op school. Mijn ervaring is anders. Maar misschien komt de omdat op de basisschool van mijn kinderen een goeie gymdocent rondloopt. En natuurlijk doen ze op het VO meer, en hebben ze vaak ook meer middelen. Maar het blijft gym, leuk voor je, goed voor je, maar maak het niet groter dan het is.

Fiorucci

Fiorucci

26-01-2013 om 08:35

Hier ook

Ja, ik vind het ook vrij serieus op het VO, inderdaad cijfers voor ringzwaaien en dat soort dingen. Bij mijn zoon is het zo dat goede inzet genoeg is voor een 6. Bij mijn dochter op school kun je gerust een onvoldoende staan, ondanks je inzet.

mama5

mama5

26-01-2013 om 10:43

Gonniegans

Hier op school krijgen kinderen met cara gewoon een dikke onvoldoende voor de veldloop hoor, als ze dat vanwege ademtekort niet halen binnen de tijd. Onze dochter kan ook niet goed rennen vanwege een knie blessure, maar die krijgt dus ook onvoldoendes voor de ren onderdelen.
Maar dat wordt dus wel weer gecompenseerd met andere cijfers, zodat ze er niet op blijft zitten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-01-2013 om 12:16

Serieus

Lo is niet een veredeld soort gym. Het is een serieus vak en dat moet het ook zijn.

Kerndoelen Lichamelijke Opvoeding onderbouw VO:
1. De leerling leert zich mede met het oog op buitenschoolse beoefening op praktische wijze te oriënteren op veel verschillende bewegingsactiviteiten uit gevarieerde gebieden als spel, turnen, atletiek, bewegen op muziek, zelfverdediging en actuele ontwikkelingen in de bewegingscultuur, en daarin
de eigen mogelijkheden te verkennen.
2. De leerling leert door middel van uitdagende bewegingssituaties zijn bewegingsrepertoire uit te breiden.
3. De leerling leert de hoofdbeginselen van de bewegingsactiviteiten op eigen niveau toe te passen.
4. De leerling leert tijdens bewegingsactiviteiten sportief te zijn, rekening te houden met de mogelijkheden en voorkeuren van anderen, en respect en zorg te hebben voor elkaar.
5. De leerling leert eenvoudige regelende taken te vervullen die het mogelijk maken, zelfstandig en samen met andere leerlingen bewegingsactiviteiten te
beoefenen.
6. De leerling leert door deel te nemen aan praktische bewegingsactiviteiten de waarde van het bewegen voor gezondheid en welzijn kennen en ervaren.

In de zes kerndoelen voor het onderdeel bewegen en sport gaat het om een brede oriëntatie op verschillende soorten bewegingsactiviteiten en daarin het verkennen
en uitbreiden van de eigen mogelijkheden. Omdat sport en bewegen bij uitstek samenwerking vereisen, zijn daarvoor afzonderlijke kerndoelen opgenomen. Het laatste kerndoel expliciteert de relatie met gezondheid en welzijn. Onderwijs in lichamelijke opvoeding, voornamelijk bestaande uit praktische bewegingsactiviteiten, vindt plaats gespreid over het gehele schooljaar, en in zodanige omvang dat wordt voldaan aan de inhoudelijke eisen op het gebied van kwaliteit en variëteit zoals neergelegd in deze kerndoelen.
In Nederland moet het onderdeel lichamelijke opvoeding met een voldoende of een goed worden afgesloten om deel te kunnen nemen aan het centraal eindexamen. Dit cijfer wordt bepaald door de school zelf.

Bij zoon op school vormt LO ook een voorbereiding op de mogelijkheid om het vak Bewegen, Sport en Maatschappij te kiezen in de bovenbouw. "Bij Bewegen Sport en Maatschappij gaat het om meer dan sport alleen. Je leert ook de achtergronden van sportbeoefening. Je leert kijken naar bewegen, hoe je een lesplan of oefenplan maakt en hoe je jezelf en anderen beter kunt leren bewegen. Ook leer je hoe je een sportevenement organiseert en op welke dingen je dan allemaal moet letten. Bij het onderdeel sport en maatschappij komen onderwerpen aan bod als fair play, de invloed van doping op de sport of de invloed van politiek en commercie (reclame)."

Jaymza

Jaymza

26-01-2013 om 16:38

Raar

Zou je kunnen blijven zitten op een onvoldoende voor gym? Zelfs als je fysiek gewoon onmogelijk kunt voldoen aan de eisen? Kan het me niet voorstellen maar tegenwoordig zit alles onlogisch in elkaar.

Jaymza

Mussie

Mussie

26-01-2013 om 18:28

Maar toch

Goh, dat wist ik allemaal niet. Maar toch, na goed lezen zie ik dat er voornamelijk veel woorden staan, maar het komt er nog steeds op neer dat gym gewoon goed voor je is. 'Een brede oriëntatie op verschillende bewegingsactiviteiten en daarin het verkennen en uitbreiden van de eigen mogelijkheden', stelt niet zoveel voor als je het goed ontleedt. Lijkt me zeker ruimte bieden voor kinderen met een beperking.
Mijn zoon 14 is een enorme stoethaspel op fysiek gebied maar haalt 6jes. En laatst een 7! Gelukkig maar.

Mama5

Nou dat zou ik heel onredelijk vinden. Mijn zoon heeft echt een lichamelijke beperking en kán gewoon niet alles. Hij doet overal aan mee, als hij het niet kan wordt het voor hem waar mogelijk aangepast. Is dit jaar overgestapt van cluster 3 naar regulier.

Aan zijn inzet ligt het niet, hij vindt gym geweldig (terwijl ik dacht dat het voor hem een drama zou worden). Zit nu nog op de basisschool hoor, maar van een VO school zou ik ook echt niet anders verwachten. Hij hoeft geen 10-en te halen, zou ook niet logisch zijn, maar wel een 6 of een 7. Zolang hij inzet toont.

Schanulleke

Schanulleke

04-02-2013 om 22:45

Ik ken het

bij mijn zoon op school is dat ook zo. Ze hadden een paar maanden geleden een zgn 'plassenloop' en hij kwam tegelijk met een meisje aan dat een halve kop groter was. Ze hadden dezelfde afstand afgelegd, minder ver dan hij normaal kan maar hij had net 10 dagen met krukken gelopen. HIj kreeg een 5 en zij een 7 voor dezelfde prestatie waarbij zij groter en forser was. Te bizar voor woorden. Ze gaan er dan blijkbaar vanuit dat jongens sterker zijn maar in een brugklas gaat dat meestal niet op. Vaak grote meiden en kleine jongens. Hou dan een verschil bij op formaat. Brugklassers< 160, < 170 etc. Hij was 148 en zij ca 165.

Marjolein

Marjolein

05-02-2013 om 09:00

Verschil in beoordeling j/m en puber/lieverdje

Deze week hadden ze de piepjes test. Dit is een conditietest. Als ik het goed uitleg(?): Heen en weer lopen tussen twee pilonnen en elke keer als de piep gaat keren, het interval tussen de pieps in wordt trapsgewijs steeds korter dus je begint langzaam en moet steeds sneller lopen/rennen.
Zoon had trap 11. De beoordeling is "trap -2" voor jongens dus hij had een 9. Toch was hij verontwaardigd, dat er 2,5 punt zit tussen jongens en meisjes voor dezelfde prestatie. Voor meisjes is het namelijk "trap + 0,5".
Hetzelfde soort verschil in beoordeling heb ik ook al eens gehoord voor hoogspringen, bij dezelfde hoogte is een cijfer 5 voor een jongen en een 7 voor een meisje.
Natuurlijk best een groot verschil dat wordt gemaakt tussen jongens en meisjes. Ik kan niet beoordelen of dit biologisch gezien terecht is.(?)
Maar ik heb daar minder moeite mee dan met subjectief vastgestelde cijfers. Dan wordt het een jurysport.
Oudste en gymleraar liggen elkaar al jaren niet. (Natuurlijk is dat niet handig van oudste, dit even buiten deze discussie.) Maar dan krijg je dus altijd lage "jury" cijfers. De lieverdjes krijgen altijd een hoog cijfer bij subjectieve cijfers. Jongste haalt 8 en 9ens op rij (hij is echt geen sportief wonder, maar wel een "leuke" leerling). Als oudste echt iets briljant kan, krijgt hij hooguit een 7,5, verder mag hij blij zijn als hij een 6je krijgt.
Hier telt de "gunfactor". Dit is, objectief gezien, enorm oneerlijk. Maar ja, zo werkt het wel. En niet alleen met gym.
Kortom: gym is een belangrijke les in de psychologie van docenten. Een enorme eye opener voor deze puber

winde

winde

05-02-2013 om 09:04

Ook raar

Tja, en zelfs dat is niet eerlijk. Mijn altijd de kleinste dochter is met alle loopdingen een van de snelste geweest. Liep er alle jongens uit, ter grote frustratie van die lange kerels En dan kreeg ze ook nog een veel hoger punt omdat het een meisje is, beetje krom.

winde

winde

05-02-2013 om 09:12

Ps mijn reactie was op een bericht terug Ook wat jij schrijft merk ik, maar dan met kunst beeldend. Dochter ligt niet goed bij de lerares en dat is duidelijk te merken, dat vindt trouwens de hele klas anders kan ik me nog voorstellen dat het een smaken dingetje is

Tineke

Tineke

05-02-2013 om 09:12

Nooit eerlijk

Het kan nooit helemaal eerlijk, en dat hoeft ook helemaal niet. Je kunt daar beter maar mee om leren gaan, want het hele leven is niet eerlijk.
http://joyreactor.com/post/339957

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.