Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
nieuw

nieuw

09-01-2013 om 11:21

Verlegen kind, wat kan er gebeuren?

Even andere nick ivm herkenning.

Mijn zoon is nu voor de 3e dag op de nieuwe school na verhuizing. Voor hem is het Nl susteem ook nieuw.

Hij moet tijd even loskomen bij nieuwe mensen en hult zich dan even in stilzwijgen. Nu heeft hij in zijn nieuwe klas 2 dagen geen woord gezegd, hij reageert wel op kinderen en juf maar dan 'met zijn vingers'.

Natuurlijk vinden wij dat vervelend maar we kunnen denk ik toch niets afdwingen. Ik hoop alleen dat de juf/school dat geduld ook kunnen hebben..
Kunnen ze hem bijv een groep lager plaatsen omdat ze denken dat hij het niet aankan? Hij is slim genoeg, zal eea wel moeten inhalen maar ook dat moet lukken: als hij maar lekker zichzelf zou zijn!
Mijn man is bang dat hij van school wordt gestuurd maar dat kan toch niet zonaar?

Natuurlijk bespreek ik het ook wel met juf en dat lijkt een pittige meid, dat lijkt me goed. Maar ik wil ook noet teveel uitweiden over zoon omdat ik hem niet wil wgzetten als een soort autist - dat is hij dan weer niet volgens mij (niet dat hij geen autist mag zijn maar daar is volgens mij geen sprake van).

Ikd enk dat hij enorm onder de indruk is van die nederlands sprekende kinderen en dat hij nog niet 'mee durft te doen' - met kletsen dan. Zich uitsloven deed hij al wel met gym bijv.

Zou het goed zijn om een soort therapeut/begeleider voor hem te zoeken om alle nieuwe dingen te verwerken of kan ik beter niet teveel aandacht besteden aan het niet praten (thuis wel honderduit!) en even afwachten?

*zucht* Lastig!

Ideeen / tips zijn welkom, alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama 5

Mama 5

09-01-2013 om 11:29

Normaal

Ik heb nu twee keer van dichtbij gezien dat er een anderstalig kind bij mijn kinderen in de klas kwam en bij allebei was het zo, dat ze de eerste tijd niet of zeer weinig spraken. Volgens mij is dat helemaal normaal.
Het jongetje dat twee maanden terug bij mijn dochter in de klas kwam, zeg nu wel af en toe wat.
Volgens mij is het heel normaal dat kinderen eerst de taal observeren en dan pas gaan uitproberen.
En ik zou me er zeker niet druk over maken dat je zoon niet op die school mag blijven. Als een kind niet op een school thuishoort, (waar je nu volgens mij nog helemaal niet over kunt oordelen), wordt de beslissing om het kind van de school te plaatsen pas na een lange procedure genomen, waarbij er eerst geinvesteerd moet worden in bijles en dergelijke.
Ik denk wel, dat je er niet te veel aandacht aan moet besteden. Want anders wordt het Nederlands spreken een enorm beladen onderwerp, waar je kind nog verlegener van wordt.

nieuw

nieuw

09-01-2013 om 11:38

Niet echt anderstalig

We zijn zelf wel Nederlands en dat is ook zijn eerste taal. Hij heeft alleen 2 jaar op een buitenlandse school gezeten, dus de switch naar opeens alleen maar NL is denk ik overweldigend. Maar we moeten gewoon maar even afwachten ja, zien teveel beren oo de weg wrs. Over zijn jongere zusje zit ik totaal niet in, dat redt zich wel.

Meer tijd geven

Ik zou hem echt even de tijd geven. Wel oppassen dat de drempel om weer te spreken niet te groot wordt, misschien kan hij wel een stukje voorlezen , of een tekst in zijn andere taal oplezen/vertellen? Dat geeft groot
Aanzien bij andere kinderen, zo'n knappe tweede taal.

Maylise

Maylise

09-01-2013 om 14:02

Volkomen normaal

Althans in mijn beleving is het volkomen normaal
Toen we jaren terug vanuit het buitenland naar Nederland verhuisden spraken onze kinderen al wel Nederlands maar hadden nog nooit op een Nederlandse school gezeten. Mijn zoon van 5 kwam in groep 2 terecht en heeft de eerste weken letterlijk geen woord gezegd. Terwijl hij nochtans heel goed kon praten. Ook de Nederlandse taal beheerste hij echt prima. Pas na de eerste weken volgde er af en toe ene woord of een zin en na een paar maanden begon hij echt mee te doen. Hij is normaal trouwens helemaal niet zo verlegen maar hij is wel iemand die observeert en de kat uit de boom kijkt. Niet iemand die gelijk meedoet maar eerst wil weten hoe de groep in elkaar steekt voordat hij er deel van uit gaat maken.

Toen we twee jaar terug naar Frankrijk verhuisden was mijn jongste zoon (toen 10) ook heel rustig de eerste weken op school. Nu sprak hij de taal ook niet zo heel goed maar wel goed genoeg om zich verstaanbaar te maken. Deze jongen is normaal heel druk, kan geen seconde stil zitten en praat de hele dag door. Echter naar school in een andere taal en land was toch wel heel indrukwekkend dus hij was in het begin ook een klein rustig muisje. Dat is wel bijgetrokken Niet tot vreugde van de onderwijzers want inmiddels hebben ze als vanouds weer hun handen vol aan hem.

Ilva

Ilva

09-01-2013 om 14:04

Pas derde dag

Het is pas de derde dag. En hij gaat niet alleen naar een andere school maar zelfs in een ander land. Geef hem tijd, ik kan me niet voorstellen dat de juf vind dat hij gelijk helemaal mee moet doen. Het lijkt mij ook eng, als ik ineens ergens heen moet waar het er heel anders aan toe gaat dan ik gewend ben (plus een verhuizing net achter de rug). Het komt vast goed.

An

An

09-01-2013 om 15:32

Na 4 weken

Ik zou mij pas zorgen gaan maken als er over zo'n 4 weken geen verandering is. Ook als juf zijnde vind ik, wat jij hier vertelt, heeeeel normaal gedrag. Ik heb veel asielzoekerskinderen in de groep gekregen. De meeste keken ook de kat uit de boom. Ook kinderen die net op school zitten(van net 4 jaar) hebben soms wel een half jaar nodig om zich te "settelen". Kalm aan dus.
Groet, An

Herkenbaar

Toen wij een aantal jaar geleden terug naar Nederland verhuisden was jongste een kleuter. De eerste weken in Nederland op school waren moeilijk voor haar. Ze sprak wel Nederlands, maar had dat nog nooit in een schoolse setting hoeven doen. Maar ook waren de nederlandsche kinderen veel mondiger in de klas. En ook de manier van lesgeven was heel anders. Jongste was er aan gewend te doen wat de leerkracht zei, en had moeite met zelf initiatief nemen.

Het wennen duurde een paar maanden. Telkens werd het iets makkelijker. Vooral toen er wat vriendjes kwamen, werd het makkelijker.

Tango

Tango

09-01-2013 om 20:58

Wat ik niet lees in je verhaal

Is hoe hij op zijn vorige school was. Was hij daar wel heel spontaan of ook een beetje verlegen?
Ik zou het zeker nog even aankijken hoor en ze gaan hem heus niet zo gauw van school sturen, gezien deze situatie. Wel belangrijk om regelmatig even contact met de juf te hebben, bijv. elke week.

nieuw

nieuw

09-01-2013 om 22:22

Tango en anderen

Ten eerste: dank voor jullie reacties, ik probeer het maar even los te laten en geen rampscenarios's te zien.

Tango, over de buitenlandse school: dat ging eigenlijk heel goed altijd, wat wij ervan meekregen tenminste (de cultuur was wat traditioneler; alles hetzelfde, niet gewoon dat de ouders zo gezellig socializen met leerkrachten en elkaar als hier in NL! Ook ik moet wennen )

Hij is wel een gevoelig kind, en kan nogal doors chieten naar uitsloverij om te 'overleven' in een sociale setting. Thuis reageert hij zich af - dat merken we nu dus ook weer. Dat is wel pittig en ik ben blij dat we hem voorlopig niet meer gaan ontwortelen.

Ook overweeg ik toch/sowieso met hem naar een kinderhaptonoom te gaan - baat het niet, dan schaadt het niet. (Hoewel, als hij daar ook weer gespannen van wordt..)
Er is wel iets meer aan de hand dan een standaard kind dat moet wennen. (Maar: wat is 'standaard'? )

In ieder geval bedankt voor het meedenken en we gaan optimistish naar dag 4!

Nieuw

Nieuw

11-01-2013 om 09:29

Update

Allemaal bedankt voor de bemoedigende woorden, die hebben echt geholpen om met vertrouwen vooruit te kijken. We schoten uit een soort automatisme al in de stress, denk ik.
Zoon praat nog niet, maar doet wel echt mee in de klas, en volgens juf doet hij goed mee met de stof enz. Ook gaat hij vrolijk mee 's morgens.
Ik ga ervan uit dat hij binnenkort door de juf berispt wordt omdat hij al te enthousiast door de klas tettert

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.