Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Verbale weerbaarheid


Mijn dochter van 10 is verbaal niet zo weerbaar. 

Ze heeft wel vriendinnetjes, maar zit in een klas met een paar venijnige meiden die verbaal een stuk sterker zijn.

Hierdoor is mijn dochter in dit meidengroepje een beetje de zwakke schakel. Ze geeft zelf aan dat ze soms niet weet wat ze moet zeggen op hun bijdehante grapjes of plagerij.

Ze heeft een rots en water training gevolgd en heeft daar zeker nuttige zaken geleerd. Vooral over haar houding en de kracht van positief denken.

Nu zoek ik eigenlijk tips of oefeningen (die we samen kunnen doen) om mijn dochter verbaal iets sterker te laten staan. Om haar te helpen dat ze in ieder geval niet dichtklapt in zo'n situatie.

Heeft iemand misschien ideeën hoe ik haar zou kunnen helpen?

Wat mij heeft geholpen is accepteren dat ik nou eenmaal introvert ben en niet zo adrem. Dat haalt al flink wat stress weg en de druk om ‘leuk’ te willen zijn waardoor je minder dichtklapt. 

Een hele praktische tip die ik pas tegenkwam is iemand gewoon gelijk geven als ze een flauwe opmerking maken. Vaak proberen ze een reactie uit te lokken en vinden het alleen maar leuk als je nerveus wordt of in de verdediging schiet. Als je zegt “ja absoluut, je hebt helemaal gelijk “ hoef je daar van tevoren niet lang over na te denken en je slaat gelijk de lucht eruit.

Het is heel wat anders maar wat mijn heel verlegen en introverte dochter heeft geholpen is paardrijden …

Ze wilde zelf graag op les, vond dat doodeng, en durfde in het begin nauwelijks te bewegen of tegen de anderen te praten. Maar paardrijden gaat over regie nemen, richting geven, durven te sturen zeg maar. En als je dat niet doet dan luistert dat beest niet. Dus ze moest. En deed dat ook uiteindelijk.

Het is ongelooflijk maar na een paar maanden zat er een heel ander meisje op het paard. Zelfverzekerd, rechtop en vol overtuiging dat paard te dirigeren. En sindsdien durft ze uberhaubt veel meer. Tegenover anderen is ze veel minder verlegen en durft ze zich veel meer uit te spreken en grenzen aan te geven. Een wonder vind ik het. En als bonus maakte ze ook nog nieuwe vriendinnen op de manage. 

Indie@

Indie@

01-07-2021 om 00:56 Topicstarter

Bedankt Uilskuiken en Libertine voor het meedenken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.