Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vader houdt schoolwisseling tegen

Onze zoon van 14 zit in korte tijd voor de tweede maal in detentie. Eerst is hij nog geschorst onder voorwaarden en nu moet hij zeker tot oktober nog zitten. 
Ik ben er klaar mee wie zijn vriendjes zijn en wil hem op een andere school zetten. De vader vindt het maar onzin. 
Ik heb een aantal weken terug hem geprobeerd in te schrijven wat toen is geweigerd omdat de vader geen akkoord heeft gegeven. 
Ik heb contact hierover gehad met de RvdK en de reclassering die zeggen dat ik dit met de vader moet oplossen. 
De advocaat van mijn zoon zegt dat het belangrijk is dat mijn zoon na zijn detentie niet weer de fout in gaat maar wil niet de vader overtuigen. 
Hoe kan ik mijn zoon toch ergens anders inschrijven? 


Wat wil je zoon zelf?  Kan je niet met je ex en je zoon om de tafel zitten om dit samen te bespreken? Of is jullie verstandhouding niet goed? 

jij ben klaar met de vriendjes die hij op deze school heeft. Maar is je zoon ook klaar met zijn leefwereld?
Anders ben ik het met je man eens: er zijn nl overal wel raddraaiers te vinden om rotzooi mee te schoppen, daar helpt het wisselen van school niet.
Daarnaast: social media/op straat hangen/mobieltjes: het is allemaal zo makkelijk om contact te houden. 
dus wat wil je zoon?
Een schone lei?
Dan kan hij dat ook zelf met zijn vader bespreken. Denk dat zijn vader dan wel in zal stemmen. 

Niet. Zonder toestemming van de ander ouder kan dat niet zomaar. Zou ook wat zijn zeg ...

Daarnaast ben ik wel met je ex eens. Het zal waarschijnlijk niet tot nauwelijks iets uithalen. Foute vrienden zijn overal te vinden en daarnaast zal hij zijn vrienden dan wel na schooltijd op gaan zoeken. 
Zolang niet zijn hele leefwereld drastisch veranderd blijf je dit houden. 

Als de vader geen toestemming wil geven kun je vervangende toestemming vragen aan de rechtbank. Die zal echter je zoon ook horen, en als hij zelf niet wil geef ik je weinig kans.
Is er sprake van een OTS en een gezinsvoogd? Vind die dat een schoolwissel in belang van je kind zou zijn? Is hij eigenlijk nog welkom op zijn huidige school? Komt hij eigenlijk wel naar huis na afloop van zijn detentie? (of komt er dan een UHP?). Hoe is school nu geregeld?

Daglichtlamp schreef op 03-08-2021 om 15:41:

Als de vader geen toestemming wil geven kun je vervangende toestemming vragen aan de rechtbank. Die zal echter je zoon ook horen, en als hij zelf niet wil geef ik je weinig kans.
Is er sprake van een OTS en een gezinsvoogd? Vind die dat een schoolwissel in belang van je kind zou zijn? Is hij eigenlijk nog welkom op zijn huidige school? Komt hij eigenlijk wel naar huis na afloop van zijn detentie? (of komt er dan een UHP?). Hoe is school nu geregeld?

goede vragen, ik sluit me hier bij aan. 

Ik denk dat de eerste stap is dat hij lost komt van zijn entourage. Wisseling van school kan helpen, maar als hij die raddraaiers dan na school op blijft zoeken, zet het weinig zoden aan de dijk. Contact houden ze toch wel, ook al zitten ze niet op dezelfde school.

Zo hee, met veertien al twee keer in de bak zitten is niet niks zeg. Ik snap dat je hem uit zijn omgeving wil halen. Wat wil hij zelf? Nieuwe start met schone lei en minder contact met criminele vrienden zodat er ook minder druk is? Wat is volgens de vader dan wel een oplossing om te zorgen dat hij niet nog verder afglijdt?

Mignone

Mignone

03-08-2021 om 18:47 Topicstarter

Dat ik de rechter kan vragen om vervangende toestemming schoolwisseling wist ik niet. Dat ga ik morgen met de advocaat van mijn zoon bespreken. 

Dat ik zoon op een andere school wil is deel van dat ik hem uit zijn “slechte” omgeving wil halen. Zijn mobiel en computer zijn ook in beslag genomen en vanwege de aangetroffen inhoud zullen die waarschijnlijk worden vernietigd door justitie. Hij krijgt wat mij betreft dan ook geen nieuwe meer. Zoon zit momenteel ook niet in detentie in de jeugdgevangenis 20 minuten van onze woning maar helemaal aan de andere kant van het land wat wel weer scheelt met de contacten. 
De twee scholen die ik op het oog heb zijn er dan ook twee met een ander publiek en buiten de regio. 

Mignone

Mignone

03-08-2021 om 18:49 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 03-08-2021 om 15:41:

Als de vader geen toestemming wil geven kun je vervangende toestemming vragen aan de rechtbank. Die zal echter je zoon ook horen, en als hij zelf niet wil geef ik je weinig kans.
Is er sprake van een OTS en een gezinsvoogd? Vind die dat een schoolwissel in belang van je kind zou zijn? Is hij eigenlijk nog welkom op zijn huidige school? Komt hij eigenlijk wel naar huis na afloop van zijn detentie? (of komt er dan een UHP?). Hoe is school nu geregeld?

Er was wel eerst een voorstel speciaal onderwijs maar dat was heel snel al weer van tafel. Het zou gaan om een school voor externaliserende problematiek. 

jeetje, dat zal voor jou als moeder ook niet fijn zijn. Lastige situatie en ik hoop dat je eruit gaat komen met de vader. Is een gesprek met hem samen met een mediator nog een idee?

Mignone schreef op 03-08-2021 om 18:47:

Dat ik de rechter kan vragen om vervangende toestemming schoolwisseling wist ik niet. Dat ga ik morgen met de advocaat van mijn zoon bespreken.

Dat ik zoon op een andere school wil is deel van dat ik hem uit zijn “slechte” omgeving wil halen. Zijn mobiel en computer zijn ook in beslag genomen en vanwege de aangetroffen inhoud zullen die waarschijnlijk worden vernietigd door justitie. Hij krijgt wat mij betreft dan ook geen nieuwe meer. Zoon zit momenteel ook niet in detentie in de jeugdgevangenis 20 minuten van onze woning maar helemaal aan de andere kant van het land wat wel weer scheelt met de contacten.
De twee scholen die ik op het oog heb zijn er dan ook twee met een ander publiek en buiten de regio.

wat wel weer scheelt met de contacten

Heeft hij in de jeugdgevangenis contacten met criminelen buiten de gevangenis?
Of zaten zijn criminele maten in dezelfde jeugdgevangenis?

Adviseert de Raad en/of de reclassering ook om van school te wisselen?

Groeten,

Temet

Hoe hou je straks tegen dat zoon voltijds bij zijn vader wil wonen omdat die hem wél bij zijn oude vrienden op school laat?

Ik snap dat je het wil proberen en ik zou rustig naar de rechtbank trekken.
Maar ik zou een 14-jarige puber die mogelijk "niet wil" niet onderschatten.
(Zelfs op een nieuwe school ... In no time zet hij daar - als hij geen zin heeft in die nieuwe school - de boel op stelten en gooien ze hem er weer af.)

Wil de oude school hem nog wel terug? Meestal zijn er op school ook gedragsproblemen en dan is zo'n detentieperiode voor school een 'bewijs'  dat hij daar niet thuis hoort. Vaak is alleen Cluster4 dan nog een mogelijkheid.

Poeh, leerlingen die in recidive gaan laten wij op school vaak niet terugkomen, ik zou na de vakantie eens in gesprek gaan met zijn huidige school of ze hem wel terugwillen. 

Wat bieden ze voor begeleiding nadat hij uit detentie komt? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.