Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MK

MK

15-06-2014 om 23:04

Uitvallen op woordenschat

Mijn dochter valt dit jaar compleet uit op Cito woordenschat. Waar ze M5 nog een III had, heeft ze E5 een V. Haar eerste V ooit. Ter vergelijking: spelling, technisch lezen I+. Rekenen en begrijpend lezen een II. Methodetoetsen altijd RV of G.

Hoe kan ik haar helpen om dit te verbeteren? Zijn hier sites of boeken voor?


Tips

Lezen, lezen, lezen. Leesboeken, Donald Ducks, weetjesboeken, maakt niet uit.

Verder kan je oefenen met Squla of op www.leestrainer.nl.

Vraag ook even aan de juf of er dit keer erg veel rare woorden in stonden. Ik was vanavond met mijn zoon woordenschat aan het oefenen, hij kreeg het woord pendule. Ik vind het niet gek dan een 11-jarige dat niet weet, de enige klok die wij in huis hebben is die op de magnetron.

skik

Dalarna

Dalarna

16-06-2014 om 09:00

skik

En juist dat soort woorden maken het verschil tussen de kinderen. Anders zouden te veel kinderen hetzelfde aantal vragen goed hebben. Dat soort woorden moeten er mijns inziens dus ook gewoon in.

MK

MK

16-06-2014 om 14:11

Lezen niet genoeg

Nou lezen doet ze graag. Ze heeft een abonnement op de DD en leest ook graag de krant of een boek. Daar ligt het dus niet aan. Kennelijk komt ze daar niet de woorden tegen die Cito vraagt.

Katniss

Katniss

16-06-2014 om 14:17

Ja ook

We doen er genoeg aan en ik heb het idee dat jongste geen slechte woordenschat heeft, maar die cito blijft achter. Jammer dan.

vlinder72

vlinder72

16-06-2014 om 14:59

Zegt volgen mij ook niet zoveel

Mijn oudste zoon scoorde op woordenschat standaard een A. Hij wist gewoon wat hij moest doen. Hij wist zo'n beetje wat de andere woorden betekende en gokte altijd goed. En hij leest nooit een boek en gaat nu naar de mavo/havo.

Mijn tweede zoon kan veel beter leren maar heeft juist veel moeite met woordenschat. Hij probeert echt te begrijpen wat het woord betekent en als de antwoorden dan niet precies correct zijn (in zijn ogen) dan begint hij te twijfelen.

Skik - tikkie ot

Ik was zijdelings betrokken bij een onderdeel van de beroepsopleiding voor beginnende advocaten. Juristen zijn nogal talig, als regel, want anders is die studie niet om door te komen, dus wie daadwerkelijk is afgestudeerd en dan ook nog eens advocaat wil worden moet met lezen geen moeite hebben, dat zal duidelijk zijn. De meesten beschikken ook over een meer dan gemiddelde woordenschat.

In dat onderdeel van die opleiding zat een kwestie waarin een pendule een rol speelde. Regelmatig bleek dat er mensen waren die dat woord niet kenden. Dus jouw 11-jarige is wat dat betreft in goed gezelschap

Groeten,

Temet

Pendule

Grappig. Ik heb nog wel een stapel kinderboeken van mijn moeder uit begin vorige eeuw liggen, van kinderboek tot bakvissenroman. Als je die, net als ik vroeger, doorgelezen hebt weet je donders goed wat een pendule is. Of een bakvis.

Pelle, ik vind het jammer dat er zo vaak ouderwetse woorden die in ongebruik zijn geraakt gevraagd worden bij woordenschat. Ik vind het niet zo van belang om die te kennen, je komt ze nauwelijks tegen. Ik heb liever dat ze de betekenis van veel voorkomende woorden leren of abstract taalgebruik, die belangrijk zijn voor begrijpend lezen.

skik

Katniss

Katniss

16-06-2014 om 18:39

Gut

Ik heb het even aan mijn kinderen gevraagd (15 en 9), maar zelfs oudste wist niet wat een pendule is. Ik heb ze ook nooit zover gekregen dat ze Afkes tiental of Schoolidyllen wilden lezen.

rare woorden

Ik vind pendule ook onzinnig woord voor een 11 jarige, maar daar gaat het dus niet om.
20 ( of 25?) procent van de kinderen scoort op woordenschat een A . Er zijn dus genoeg kinderen die deze woorden wel kennen. Of kunnen herleiden vanuit de antwoorden. Er moeten wel woorden in zitten die de meeste kinderen niet kennen, anders heeft zo'n toets geen zin.
De cito is geen examen ( al lijkt dat soms wel zo). Het is een toets om het neusje van de zalm te kunnen onderscheiden van de gewoon slimme kinderen. En om die weer te kunnen onderscheiden van de gemiddelden. Enzovoort.
Er moeten dus juist hele rare moeilijke woorden in zitten en hele makkelijk. Anders krijg je nooit een verdeling.

Annet

Annet

16-06-2014 om 20:38

Kijk met haar mee

bijvoorbeeld hier: http://www.leestrainer.nl/toets5/index.htm
Het kan zijn dat ze moeite heeft met de vraagstelling. Volgens mij verandert die vanaf groep 5.
Als je de eerste oefening doet (het is maar één vraag) kun je doorklikken op verder oefenen. Daar vind je instaptoetsen, deeloefeningen, etc.

MK

MK

16-06-2014 om 23:07

Goed!

Wat goed, bedankt! Hier kan ik mee aan de slag. Uiteraard zal ik bij de juf ook navraag doen over wat er fout is gegaan.

Mach

"Het is een toets om het neusje van de zalm te kunnen onderscheiden van de gewoon slimme kinderen." Ik dacht dat een Citotoets was bedoeld om te kijken hoeveel van de stof is blijven hangen.

skik

Skik

Nee volgens mij is dat niet de bedoeling van die cito toetsen. Een leerliing leert niet voor de citotoets. Het is ook niet de bedoeling dat alle leekingen 0 fout hebben. Er is altijd een verdeling nodig van kinderen met heel weinig fouten ( de A) en veel fouten (D of E). Anders heeft de toets geen zin. Zo wordf de toets gemaakt.
Dit in tegenstelling tot de methodegebonden toetsen en de proefwerken waarbij de leerstof beperkt en van te voren bekend is. En wat van te voren geleerd kan worden.

Geen methodetoets

Volgens mij heeft Mach gelijk. Citotoets is geen methodetoets en meet dus niet hoeveel stof er is blijven hangen. Al is het maar omdat scholen niet allemaal dezelfde stof behandelen (pendule is geen voorgeschreven woord).
Citotoetsen zijn sorteertoetsen. Dat sorteren gebeurt op tamelijk arbitraire gronden (wie kent het woord pendule? Zij die nog een pendule in de familie hebben). Het heeft daardoor ook niet noodzakelijkerwijs een rechte verhouding met de vaardigheden die men veronderstelt te meten.
Zie bijvoorbeeld ook de rekentoets en de kritiek daarop.

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 09:49

skik

Wat er is blijven hangen kun je niet meten bij woordenschat, als je elke twee weken nieuwe woorden bespreekt en die in jan en juni gaat testen krijg je echt niet zo'n mooi A-E scoreverschil!

relevant?

Als begrijpend lezen goed gaat, dan is woordenschat niet zo heel erg relevant. Kinderen kunnen op woordenschat vaak heel verschillend scoren. Waar het om gaat is of ze teksten begrijpen. Dat doet jouw kind goed.
Als er problemen zijn met begrijpend lezen dan wordt eerder gewezen naar een zwakke woordenschat.
Waarschijnlijk heeft jouw kind heel goede strategieën om het begrijpend lezen aan te pakken!

Minthe

Minthe

17-06-2014 om 11:12

Hier ook

Hier ook een slim kind (net 13) dat bepaald niet uitblinkt in woordenschat. Zelfs sommige echt knullige dingen weet hij niet, woorden, maar ook spreekwoorden, hij neemt ze letterlijk (tegen de lamp lopen = je pijn hebben gedaan).

De oorzaak hier is vermoedelijk dat hij vroeger niet las. Wel de Donald Duck en andere stripboekjes, maar geen leesboeken. En nu hij het lezen heeft ontdekt leest hij alleen maar Engelse SF boeken... dat helpt dus ook niet. Sterker nog: hij verengelst nu een heleboel woorden.

Omdat hij het verder prima doet, geen probleem heeft met begrijpend lezen en goede cijfers haalt op school (behalve voor woordenschat dus), maak ik me er niet zo'n zorgen om. Ik vind het eigenlijk belangrijker dat hij heel goed is in Engels, die Nederlandse woorden komen vanzelf wel 'n keer.

Het woord pendule gebruiken we hier trouwens ook niet. Allebei de kinderen (14 en 13) keken me wat glazig aan.. hun beste gok: een module voor 'n pen

MK

MK

17-06-2014 om 16:25

Jutta/minthe

Eigenlijk is het ook helemaal niet belangrijk en zeker geen groot probleem. Maar dochter was erg teleurgesteld en ik vind het ook wel opvallend voor iemand die verder goede resultaten behaalt. Ze heeft immers nog nooit een V gehad. En dat is toch echt wel slecht. Maar zoals gezegd, het is niet heel belangrijk als de recht wel goed is.

En pendule.. ik wist het ook niet hoor

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 18:58

oja skik

Ik heet toch echt Dalarna hoor

Brianna F

Brianna F

18-06-2014 om 08:45

nog even pendule

Het eerste waar ik aan dacht: hebben die kinderen nooit Belle en het beest gezien, daar komt een pendule in voor

Annet

Annet

18-06-2014 om 10:58

Hier kennen ze het woord ook niet

Kinderen zijn 11 en 16. Oudste kent alle Disneyfilms uit haar hoofd
Gelukkig zegt één woord niets over de hele toets.
Ik heb veel eindcito's gezien. De woorden die daarin getoetst worden, vond ik op goed niveau.

Dalarna

Dalarna

18-06-2014 om 11:58

oja

Het is toch bij zo'n toets ook geen open vraag? Het gaat er dus om dat er wellicht een zin staat met dat woord erin en vier mogelijke betekenissen. Als een kind die andere drie wel kent blijft pendule over natuurlijk.

Katniss

Katniss

18-06-2014 om 13:07

Klopt

Ik snap wel hoe de normering van die toets (die inderdaad multiple choice is) werkt, maar dan blijft het toch bijzonder dat sommige kinderen bij toeval de gevraagde woorden wel kennen. Mijn oudste had overigens ook altijd gewoon dikke A's op woordenschat, ondanks het niet weten wat een pendule is. Dat komt dan ongetwijfeld doordat ze de andere woorden uit de opties wel wist.
Ik kan me trouwens herinneren dat ik op mijn 18e eens een beroepskeuzetest heb gedaan met ook zo'n woordenschattest. Het enige woord uit de test dat ik destijds niet kende was 'kadaver'. Ook stom, dat je dat dan niet weet

Dalarna

"Het gaat er dus om dat er wellicht een zin staat met dat woord erin en vier mogelijke betekenissen. Als een kind die andere drie wel kent blijft pendule over natuurlijk."

Wat is een pendule?
a. een klok
b. een bloem
c. een jurk
d. een ketting

skik

Dalarna

Dalarna

18-06-2014 om 15:59

skik

Het kan ook zijn dat de vraag zo is:

Op de kast van opa staat een oude pendule.

Een pendule is:
a een slingerklok
b een lectuurbak
c een secretaire
d een fauteuil

Dat is dus wat ik bedoelde, als je weet dat een fauteuil of secretaire nooit op een kast staat en waar je over het algemeen een lectuurbak neer zet houd je de slinkerklok over.

Dalarna

Dalarna

18-06-2014 om 16:00

Katniss

"Dat komt dan ongetwijfeld doordat ze de andere woorden uit de opties wel wist."

Of ze kon er al twee wegstrepen en dan heb je een 50-50 kans of ze kon gewoon goed gokken

Dalarna

De precieze opgave was:

Wat is een ander woord voor 'pendule'?

a. een klok met een slinger
b. een slinger
c. een penseel
d. een slaginstrument

Je kan met de kennis van de woorden van de antwoorden niet deduceren wat het antwoord moet zijn, je moet echt het woord zelf kennen.

skik

Dalarna

Dalarna

18-06-2014 om 21:08

skik

Ok, daar heb je gelijk in, maar dan nog: als dit de moeilijkste vraag is dan is die vraag er om het verschil in de topgroep te maken. Je moet een goede verdeling hebben van goede antwoorden over de toets en niet zo dat 20% hem foutloos maakt.

Willekeur

Logisch dat er een genoeg moeilijke vragen in een toets moeten zitten om alle niveau's te kunnen onderscheiden, maar doe dat dan met relevante vragen, woordenschat waar je wat aan hebt in het dagelijks leven, niet met oubollige woorden waarvan toeval bepaalt of je het kent of niet.

skik

Oefenen

Dochter was ook zuur van haar enige C naast A / A+. We zijn iedere avond gaan oefenen met synoniemen voor van alles (spelvorm) en nieuwe woorden. Vond ze erg leuk. Laatste keer een A.
Loes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.