Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Uitval lessen kinderen de dupe

Baal zo van al die les uitvallen van onze tweeling. Ook zij klagen steen en been over al die les uitvallen. Het vervelende is ook voor hen dat ze dan wel toetsen krijgen over de lesstof die ze nog niet hebben gehad. Ook met hun profiel keuze was het moeilijk door al die les uitval. Ze zitten nu in 3 havo. Tja te kort aan vakdocenten hier in het westen is ook de oorzaak. Ik hou mijn hart vast hoe ze op deze manier hun diploma gaan halen.


bespreken dan

Ik zou een gesprek aanvragen met de mentor. Ik vind het wel raar dat toetsen worden afgenomen over lesstof die niet gegeven is. Vallen steeds dezelfde vakken uit? En hoe gaan ze dat aanpakken?

Zoon had vorig jaar in de brugklas een tijdje geen Frans omdat die lerares wegens onverwacht ernstig familieleed een tijd weg was. Daar is toen niet getoetst, voor zover ik weet.

Als je kinderen klagen over lesuitval moet het wel heel ernstig zijn. Hier hoor ik ook regelmatig dat er een uur uitvalt, daar klaagt mijn kind dan nooit over, integendeel, maar het gaat steeds om incidentele uitval en het gaat ook steeds om andere vakken. Dan valt de schade wel mee.

Groeten,

Temet

Stickertje

Stickertje

21-03-2018 om 12:47

Er komt een moment dat school er iets mee moet

Vorig jaar kregen wij voor dochter een uitnodiging van de mentor voor een gesprek met mentor en jaarlaagleider. Al na twee zinnen kwam afstromen ter sprake, want ja die onvoldoendes voor de talen!
Toen heb ik heel fel gezegd dat ik dat geen optie vond. Dat ik van een kind dat soms 2 van de 3 lessen per week geen les had gehad in twee van de drie vreemde talen geen torenhoge cijfers kon verwachten.
Voorafgaand aan het gesprek waren we even door magister gegaan en geconstateerd dat in de tweede en derde de lesuitval voor de ene taal op 30% stond en voor de andere taal op 34 %. (Lang leve magister dan heb je bewijs in handen).
School piepte nog voorzichtig dat er wel invallers waren geweest, dat het werkelijke uitvalpercentage niet zo hoog kon liggen. Maar ja, onder toezicht van een gymdocent zelf verder werken aan je duitse lessen die je niet snapt werkt niet echt en telt voor mij wel mee als uitval, want onderwijs werd er niet gegeven.

Goede afspraken gemaakt over extra begeleiding en nu gaat het heel redelijk met de ene taal die andere is eraf gegaan na de profiel keuze.
School houdt zich ook keurig aan die begeleiding, gaat echt goed ik heb ze er nog niet aan hoeven herinneren.

Herkenbaar

Herkenbaar

21-03-2018 om 16:22

Hier ook

Het loopt hier ook de spuigaten uit. Wekenlang geen les van een docent van o.a. een kernvak en dan meestal uitval, of inderdaad les van een willekeurige docent die toevallig een tussenuur heeft staan. En dan wel toetsen door laten gaan, waar door de klas niet met een vakdocent aan gewerkt is. Voor de toets thuis maar allemaal internetfilmpjes en oefensites zoeken, omdat je toch iets moet. Er zijn gewoon een aantal vakken, waar alleen het boek niet genoeg voor is en waar wat uitleg op zijn plaats is.

Bij onze kinderen op school wordt er bij dingen die een leerling nog moet inhalen, omdat een kind ook bijv. de griep kan krijgen, bij het betreffende vak het cijfer 0,5 in de lijst gezet. Dan weet iedereen dat het nog niet gedaan is. Het is de afgelopen jaren al een paar keer gebeurd dat één van onze kinderen iets in wilde halen, maar te horen kreeg dat de cijfers al ingeleverd waren en dat er niets meer aan te doen is. Nou lekker dan, dat maakt van een vak waar het kind een 7 voor stond een 3,8 op het rapport. Grrr... ben er soms zo klaar mee.

Dus dan gaat er maar een mail naar de mentor en hopen dat het rechtgetrokken wordt... Komt meestal wel goed, maar ik heb geen zin in dat soort gedoe. Ben je blij dat de basisschool achter de rug is, krijg je dit. Als ik alles opnieuw zou mogen doen, denk ik soms weleens dat ik me hard zou maken voor thuisonderwijs. Daar zullen ook wel nadelen aan kleven, maar dan is er in ieder geval structuur.

Ons iadh-kind is vrij lakoniek, maar van dit soort dingen schiet het volledig in de stress. En boos, omdat docenten weken weg kunnen blijven als ze moeten verhuizen of de griep hebben en dat de leerlingen kennelijk nooit wat achter mogen lopen door ziekte of iets anders onvermijdelijks.

de gotspe!

Ik snap de scholen niet die toetsen afnemen als er geen les van een vakleerkracht is geweest en die dan de kinderen op die toetsen afrekenen. En dan maar meieren over lerarentekort.

Of het een of het ander. Of een leraar met verstand van zaken is noodzakelijk, in welk geval je een kind niet kan afrekenen op onvoldoendes na frequente lesuitval, of die kinders kunnen het best allemaal zelf met internet en het boek, maar a) dan kunnen ze net zo goed thuisblijven en b)dan valt het met dat lerarentekort ook reuze mee!

Groeten,

Temet

Jessica5

Jessica5

21-03-2018 om 20:04 Topicstarter

Geen zin in dit gedoe

Pff de jongens kwamen vandaag ook al thuis dat ze deze zaken met hun mentoren hebben besproken. Er is wel begrip maar ze kunnen er weinig mee. Dus sturen we maar weer een mail naar de school leiding.
Het belachelijke is dat we nu wel extra moeten betalen voor gast lessen die ook nog eens verplicht waren. Gaan we dus niet doen gezien al de lesuitval hier.

Herkenbaar

Herkenbaar

21-03-2018 om 20:45

Schoolleiding

Een mentor van één van de kinderen zei laatst na zo'n toets zonder les, dat hij daar op dit moment niet zoveel mee kan.

En dan is zo'n veel afwezige docent eindelijk terug, kreeg ons iadh-kind laatst geen toetstijdverlenging, omdat daar echt geen tijd voor was. Kon de mentor ook niets mee. Meld het maar als het weer gebeurt, was het antwoord. Hoppa, een onvoldoende, omdat de toets niet af was. Kind zit al krap in de tijd als er wel les gegeven is, laat staan na een lesloze periode. Heb eind vorige week de coördinator gemaild, maar nog geen reactie. Frustratie alom hier. Misschien ook de schoolleiding maar eens mailen.

In mijn chagrijn mopperde ik een beetje op kind, dat het dan nog veel harder met de iadh-kaart had moeten zwaaien en had moeten weigeren het lokaal te verlaten. Gelukkig barstte kind vol zelfkennis in lachen uit en zei: Dat gaat nooit gebeuren, mam". (Dit kind moet nog wat beter leren om voor zichzelf op te komen).

Tango

Tango

21-03-2018 om 21:43

Cijfers

Hier gaat dat inderdaad ook zo met toetsen die niet gemaakt zijn, daar staat dan een 0,1 voor. Zoon heeft dat heel lang gehad, inderdaad ook door leerkracht-wisseling. Voor dat vak, Nederlands, is nog steeds geen nieuwe docent trouwens. Hij krijgt nu les van de mentor. Wordt dus wel redelijk ingevuld. Tot op heden hebben we niet heel veel reden tot klagen. Zoon zit op een kleine school waar het allemaal redelijk opgelost wordt. Bij dochter iets meer problemen, maar die zit in het examenjaar en ik heb sowieso het idee dat ze tijdens de lessen weinig doen daar op school. Is ook een hele grote school en toevallig kreeg ik vandaag een mail dat er per 1 april een aantal docenten vertrekken vanwege krimpen van het leerlingaantal. Heel raar dan, nog in het huidige schooljaar. Gelukkig zal dochter er weinig last van hebben maar anderen wel. Geen wonder natuurlijk, die krimp.
Wat ik verder herken is mentoren die zeggen geen invloed te hebben. Is bij zoon ook het geval. De ene week 5 toetsen en de week daarna niets, daar is niet aan te doen, zegt hij. Zelfs niet in een VMBO-basis-klas met LWOO. Ze moeten daar maar mee leren omgaan. Vind ik dan ook weer erg jammer. Wij gaan daarover dus ook in gesprek met de coördinator van de onderbouw.

Ook gehad

Nederlands werd weinig gegeven, 1 les per week i.p.v. 3uur gedurende een dik half jaar. Dus lage punten want wel gewoon toetsen.

Leraar Scheikunde ging ineens naar andere school halverwege. Project niet nagekeken en er was geen les meer. Punt zou worden doorgeteld. Zoon had een mooi project maar wel een 4,3 gehaald voor toets. Project punt werd niet meegenomen en ze besloten de vorige 2 rapporten mee te laten tellen en t ene cijfer. Stond zoon dus ineens een 5,4 en zou hij daarop blijven zitten. Ja daag. Was een heel groot project geweest.
Boze mail gestuurd en toen kwam er ineens een mail “naar de ouders waarvan de kinderen een onvoldoende scoren ten gevolge van onze beslissing..... en dat waren er dus heel veel.
Het 2e rapport zou bij hen tellen. Dat was voor zoon dus een 6 en dus over.

Tango....

T Lijkt wel een 1april grap?

Tango

Tango

21-03-2018 om 22:05

Lilian

Nu je het zegt....zou kunnen natuurlijk. Ik vond het in ieder geval een raar verhaal. Het was wel een officiële mail en er staat in dat je vragen kan stellen aan het teamsecretariaat. Maar misschien heb je wel gelijk. Ik zit hem nu nogmaals goed door te lezen en de datum 1 april staat er wel 3 keer in. Is natuurlijk wel opvallend

De mentor kan heel weinig

Ik ben mentor in 3 havo en hoewel we zulke heftige uitvalproblemen niet hebben is het wel vervelend. Echter, de mentor kan er niet zo verl mee want hij/zij zit net zo klem als de rest. De teamleider is de persoon die je aan moet spreken, hij/zij zit bijdr managementteam van school en kan wat meer. Een mentor kan niet tegen een collegazeggen: gast je gaat die toets niet afnemen omdat je te weinig lessen heb gegeven, maar dat kan een teamleider wel.
Sini

Sini

Ik zou dan toch verwachten dat de mentor, die, als ik het wel heb, de belangen van de leerlingen in het oog moet houden, in elk geval tegen de ouders zegt dat hij/zij zich sterk zal maken voor het aanpassen van de normering of andere regelingen om te zorgen dat leerlingen niet worden afgerekend op gaten in hun kennis die worden veroorzaakt door organisatorische problemen van de school. En dat hij/zij toezegt het probleem van de lesuitval aan te kaarten om te zien of er een structurele oplossing kan worden gevonden (bijvoorbeeld de wel aanwezige leerkrachten over de klassen verdelen misschien?).

Nou weet ik niet wat de mentor in deze gevallen heeft gezegd, maar het lijkt er een beetje op dat er alleen een schouderophalend "moettunietbijmijzijn/kannikniksaandoen" is geweest, en als dat inderdaad zo is, zou ik dat kwalijk vinden.

Groeten,

Temet

Hier

Heeft men op het voortgezet onderwijs, waar beide kinderen op dat moment op zaten, gepresteerd om mij voor een mentorgesprek op te roepen zonder de reden te vermelden. Vanwege gezondheidsproblemen zat ik niet op de avondlijke reis te wachten en ik probeerde het telefonisch af te doen maar dat was niet de bedoeling.

Beide mentoren begonnen argeloos het gesprek of ik had gezien dat de cijfers van Duits achterbleven? Dat had ik allang gezien en inmiddels had ik een geplastificeerde kaart aangeschaft met de vijf regels voor de grammatica en stond op het punt de kinderen dan maar zelf bij te spijkeren. Ik had van beiden gehoord van de voortdurende uitval.

Dus dat gaf ik vriendelijk terug. Ik was er al mee bezig maar het probleem was de lesuitval bij Duits en daar konden de kinderen en ik verder niets aan doen. De mentor verongelijkt: nou, ik toch ook niet?

De andere mentor zette meteen grof in: of zoon soms drugs gebruikte? Want zijn cijfers voor Duits bleven achter. Helaas kon ik me toen niet helemaal goed houden en ben wat puntig geweest waarna ik weggelopen ben.

Men heeft toen een soort inhaalslag gemaakt met een haalbare toets waarna de cijfers alsnog redelijk werden.

Helaas is het met het Duits van mijn kinderen nooit meer goed gekomen en dat vind ik nog steeds jammer.

Tango

Tango

22-03-2018 om 16:55

Hier was dat wel zo

Niet vanwege toetsen van niet behandelde stof maar over teveel toetsen in 1 week voor een VMBO-basisklas met LWOO. En dan gewoon echt niet spreiden, want de week ervoor en erna geen toets. Mentor zei letterlijk, daar ontkom je niet aan, dat hoort erbij en daar leren ze van. We voelden ons echt afgescheept.
Dat een mentor niet meteen iets kan begrijp ik. Maar hij kan het wel in het team bespreken dat iedereen wat beter in het systeem kijkt wat er al gepland staat. Er is 1 docent die dat dus wel doet en die liet de leerlingen kiezen of ze de toets op woensdag of donderdag wilden maken. Hij was ook 1 van de eersten die een toets opgaf voor die week. Daarna volgden er nog zoveel dat die keuzedag eigenlijk niets meer uitmaakte. Mentor zelf sloot de rij met krap een week van tevoren een toets in te plannen over een heel hoofdstuk van Nederlands. En dan achteraf verrast zijn over de tegenvallende resultaten. Tja, eh....

Wie neemt die toetsen dan af?

" Het vervelende is ook voor hen dat ze dan wel toetsen krijgen over de lesstof die ze nog niet hebben gehad"
Van wie?
Als er geen leerkracht is, wie geeft die toetsen dan? Is dat dan ook niet degeen/ de partij die voor de bijbehorende lessen moet zorgen?

"Er is wel begrip maar ze kunnen er weinig mee. Dus sturen we maar weer een mail naar de school leiding."
En als die ook niks kan, een klacht.
En als daar ook niks uitkomt een aansprakelijkheidsstelling en een melding bij de Inspectie.

Sini "Echter, de mentor kan er niet zo verl mee want hij/zij zit net zo klem als de rest. De teamleider is de persoon die je aan moet spreken,"
Het lijkt me de rol van de mentor om de teamleider aan te spreken.
Dat lijkt me niet de rol van de ouders of de leerlingen.

Herkenbaar

Herkenbaar

22-03-2018 om 17:15

Mentor is niet vooruit te branden

De school van onze kinderen profileert zich als een school die zo goed is in het bieden van maatwerk, maar voor onze iadh'er merken we er nu het nodig is, weinig van. Nou geloof ik wel dat tegenwoordig bijna elke school zich zo profileert, dus misschien hebben we ons er teveel van voorgesteld.

Over de uitval wordt door de mentor gewoon heen gepraat. Daar kan ik op dit moment!!! niet zoveel mee. Hopelijk komt er dan ooit een moment dat hij dat wel kan. Verder heeft hij gisteren tijdens mentorles tegen ons kind gezegd dat het bij de docent waar die 0,5 van mee is gegaan naar het rapport maar moet blijven aankaarten dat dat niet klopt. Ja, hallo! Dan zegt die vakdocent ook weer dat hij er niet zoveel meer mee kan.

De coördinator heeft geen tijd, door de klassenindeling voor het nieuwe schooljaar en alle nieuwe ouders die bellen over hun kind. En door de rapportvergaderingen. Die wil dus dat alles via de mentor gaat. Geeft me toch het gevoel dat het mooi weer spelen bij de ouders van de nog niet geplaatste kinderen is begonnen en dat ons kind, dat echt wel wat maatwerk kan gebruiken, niet meer belangrijk is. Die is al binnen daar.

Volgende week naar de mentor en dan zien we wel weer. Misschien toch maar eens kijken naar een andere school, maar we wonen in achtergebleven gebied. Daar wil waarschijnlijk geen leraar werken, dus op de andere school die er is, zal het lerarentekort wel net zo groot zijn. Zucht...

Herkenbaar

Herkenbaar

22-03-2018 om 17:18

Normaal

Ik begrijp uit het stukje van Miriam dat het normaal is dat het via de mentor loopt. Dan hopen we maar dat het gesprek van volgende week hem in actie kan brengen.

bicyclette

bicyclette

22-03-2018 om 17:32

echt Miriam?

"Het lijkt me de rol van de mentor om de teamleider aan te spreken.
Dat lijkt me niet de rol van de ouders of de leerlingen."

Goh, dat verrast mij. Ik had verwacht dat jij daar anders naar zou kijken.

Ik zou voor dit soort organisatorische en beleidsmatige zaken juist direct naar de afdelingsleider stappen. Omdat dat de persoon is die er over gaat. En dan weet ik tenminste zeker dat mijn boodschap op de juiste manier op de juiste plek terechtkomt. As ouder wil je toch niet afhankelijk zijn van de doortastendheid van een mentor?

Herkenbaar

Herkenbaar

22-03-2018 om 17:37

Bicyclette

Wij hadden gehoopt op een gesprekje met de teamleider. Heet hier coördinator, maar ik denk dat dat hetzelfde is? Ik kan in ieder geval in de schoolgids geen teamleiders vinden. Maar goed, hier heeft de coördinator het dus te druk momenteel en zijn we aangewezen op de mentor, die het dan weer met de coördinator bespreekt. Tenminste, dat hopen we. Gedoe!

braam

braam

22-03-2018 om 17:47

ook herkenbaar

Hier ook gehad, met wiskunde. Een kernvak waar je in de onderbouw geen onvoldoende op mag staan. Docent maandenlang nauwelijks aanwezig. Toetsen gingen gewoon door. En die wiskundeboeken bevatten (zo weet ik nu) maar weinig uitleg, die gaan echt uit van een vakdocent die de stof uitlegt, en het boek is bedoeld als samenvattinkje met veel oefeningen (zonder antwoorden). Er wordt (natuurlijk) ook best veel achtergrondkennis bekend verondersteld. Ik vond het echt zo idioot dat die toetsen gewoon doorgingen. Inderdaad: wat nou lerarentekort dan. Blijkbaar vind school dus gewoon dat lessen eigenlijk nergens voor nodig zijn, je wordt als kind gewoon geacht je zelf al die stof eigen te maken. Maar je komt als kind 5 keer te laat, of je wilt een keer een middag vrij voor de vakantie en de LPA wordt ingeschakeld, want onderwijs is zo enorm belangrijk, daar kun je niks van missen. Zo dubbel.

Het blijft mij ook wat verbazen dat mentoren altijd zeggen niets te kunnen doen. Is dat iets heel specifieks van docenten, dat je absoluut geen kritiek mag hebben op het proces, of op het werk van collega's? Ik herken dat helemaal niet van andere sectoren. Ik verwacht inderdaad wat Temet zegt, dat een mentor dit soort dingen aankaart bij iemand die er iets mee kan. Zeker als het iets is wat een hele klas aangaat. Dat een mentor ook een beetje begaan is met de kinderen in de klas, dat die daarvoor opkomt, en aangeeft dat het niet redelijk is dat kinderen blijven zitten op wiskunde terwijl ze daar al maanden nauwelijks les in hebben gehad. Maar die ervaring heb ik inderdaad ook niet dus.

De mentor

Ik krijg indertijd terug van iemand op school dat de mentoren helemaal niet op de hoogte bleken te zijn van de lesuitval.

Mentor

Ik ben mentor op het mbo en bij uitstek aanspreekpunt voor ouders en leerlingen bij klachten. Ik bespreek het met collega's of teamleider. Als ik het met collega's kan oplossen doen we dat anders gaat het via de teamleider, meestal is dat bij organisatorische problemen.

Dus als mentor er niks aan kunnen doen? Juist wel, het scheelt de teamleider veel tijd dat wij het eerst samen proberen op te lossen. Anders staan er om de haverklap ouders of studenten aan zijn bureau, hij heeft wel wat anders te doen.

Herkenbaar

Herkenbaar

22-03-2018 om 19:19

MarSy

Zo zou het misschien moeten zijn. Alleen jammer dat er mentoren zijn (en kennelijk niet alleen die van mijn kinderen) die vinden dat ze er niets mee kunnen. En dan is het heel vervelend als de coördinator "niet thuis" geeft, omdat die weer vindt dat het via de mentor moet. En zo gebeurt er dus helemaal niks, of ben je weken bezig voordat de problemen de coördinator bereiken. En dat is héél frustrerend.

Hier ook mentor

Op de school van mijn oudste zijn de mentoren een soort pittbulls. Als er iets mis gaat laten ze eerst de kinderen zelf aan de bel trekken. Maar als dat niet werkt grijpen ze zelf in. Docent die geen les kan geven? Tijdens het mentoruur komen oudere scholieren de stof nog eens uitleggen. Teveel toetsen op een dag? Gaat echt niet door, hoor. Veel uitval hebben ze nooit gehad.

Youtube - Aardrijkskunde


https://www.youtube.com/watch?v=fO0hOd6IaDA

Voor de toetsweek had dochter deze serie op Youtube gevonden. Past bij de boeken en komt goed van pas als er weer lesuitval is geweest of je medescholieren hebben de les met chaos verprutst.

Niveau vmbo-t, havo en vwo inclusief examenstof.

Geschiedenis


https://www.youtube.com/watch?v=g0tyMCA_ZFg&list=PL63EEFF38A61F2447

Geschiedenis ook gevonden!

En we hadden al Wiskunde academie!
http://wiskundeacademie.nl/

Herkenbaar

Herkenbaar

22-03-2018 om 20:01

Fijn AnneJ

En als we dan toch bezig zijn: Allerlei lessen over Nederlands


https://m.youtube.com/results?q=maarten%20de%20krosse&sm=3

Heeft onze één van onze kinderen laatst een 6,9 mee gehaald met een toets over signaalwoorden en kernzinnen, zonder ook maar 1 les op school hierover gehad te hebben.

Ja mooi Herkenbaar

Inmiddels heb ik het benaderen van docenten, mentoren, coördinatoren en teamleiders alweer een tijdje achter me gelaten. Ook de MR.

De mentoren op het speciaal onderwijs werken overigens wel prima. Daar ben ik dan ook zeer dankbaar voor. Daardoor kan dochter het op school ook echt zelf af, met wat ondersteuning. En verder vind ik het prima als dit soort filmpjes dochter helpen om haar toetsen te halen.

We kijken samen, dochter met een schrift zodat ze af en toe wat centrale begrippen kan opschrijven om het inprenten te ondersteunen en nog even voor de toets door te kijken.

Lou

Lou

22-03-2018 om 21:01

Meerwaarde van de lessen beetje OT

Met een langdurig ziek kind zie ik ook hoe weinig meerwaarde sommige lessen eigenlijk hebben. Laatst haalde ze een 8 voor geschiedenis en de docent zei iets van: ik weet niet of ik hier nu blij mee moet zijn, dat je dit haalt zonder één les van mij over deze stof. (Het was een complimenteuze, vriendelijke opmerking.)Dochter antwoordde met een enorme grijns: tja, sorry!

Hoe weet je dat dan?

bicyclette "Ik zou voor dit soort organisatorische en beleidsmatige zaken juist direct naar de afdelingsleider stappen. Omdat dat de persoon is die er over gaat. "
Oh ja? Hoe weet je dat dan? Staat de taakomschrijving van de teamleider openbaar en online beschreven? Waarom heet een teamleider eigenlijk een teamleider? Ik dacht altijd dat dat iemand was die "het team" (de leerkrachten) coördineerde. Of moeten ouders zich ook tot "het team" rekenen?

Enneh, als je als ouders al dieper de organisatie in moet om dit soort kwesties persoonlijk aan te kaarten, wat is dan de rol van de mentor?

De laatste keer dat ik keek waren de zaken geregeld zoals MarSy ze beschrijft.

Maar dat kan per school verschillen natuurlijk.
Heb jij een schooltekst bicyclette die ouders voor informatie naar de teamleider verwijst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.