Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
havo

havo

23-04-2015 om 18:03

uitslag rekentoets

Vandaag kwam de uitslag van de rekentoets. School berichtte dat er hoger gescoord was dan het landelijk gemiddelde, maar op de site van Cito wordt het landelijk gemiddelde niet genoemd. Is er al iemand goed geïnformeerd?


mirreke

mirreke

04-07-2015 om 21:02

Enkele opmerkingen van 5 gymnasium op rekentoets

van maart 2015:

Sommige vragen kon je op verschillende manieren interpreteren.
Het was de bedoeling dat ik ging klokkijken in spiegelbeeld. Wat heeft dat met rekenen te maken?
Bij veel vragen was het onduidelijk op hoeveel decimalen je moest afronden.
Het was onduidelijk of een gegeven prijs van een product inclusief of exclusief korting wasa.
Ik moest blokjes tellen van een bouwsel van blokken.
Ik moest uit mijn duim zuigen hoeveel inwoners Nederland in 2013 had.
In een opgave moest je zelf verzinnen wat de inhoud van een limonadeglas was.
Er zaten ontzettend veel instinkers in.
Je moest het niveau van de opsteller van de vraag inschatten. Als je meer verstand van de materie habt dan de toetsmakers, bv. over BTW, dan heb je een probleem.
De toetsmakers zijn kennelijk niet op de hoogte wat de regels met betrekking tot de significante cijfers zijn.
Ik moest een kaart aflezen en zeggen naar welke kant een vliegtuig moest vliegen. Wat heeft dat met rekenen te maken?
Het was gewoon een citotoets.

Mijn vraag: wat heeft dit alles met rekenen te maken.

mirreke

mirreke

04-07-2015 om 21:08

Verder

is dit wat het veld ervan vindt:

http://www.didactiefonline.nl/41-nieuws/12443-kamer-negeert-kritiek-op-rekentoets

De opmerkingen vd leerlingen heb ik overigens ook ergens bij Karin den Heijer vandaan, via didactief online.

Barvaux

Oh, toch. Van de week hadden dochter en ik een discussie over de status van die 5. Dochter zei dat ze gezakt was, ik zei dat ze geslaagd was, dochter kwam met die zak/slaagregeling. Maar goed, dit resultaat vervalt omdat ze het jaar over doet, met weer vier verse kansen zal ze toch wel een hoger cijfer kunnen halen als het Ministerie van OCW besluit de rekentoets mee te laten tellen in 2015/2017.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.