Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
havo

havo

23-04-2015 om 18:03

uitslag rekentoets

Vandaag kwam de uitslag van de rekentoets. School berichtte dat er hoger gescoord was dan het landelijk gemiddelde, maar op de site van Cito wordt het landelijk gemiddelde niet genoemd. Is er al iemand goed geïnformeerd?


Barvaux

Barvaux

26-04-2015 om 22:56

nou

Ik denk niet dat we het over dezelfde school hebben want hier is iedereen goed geinformeerd... zoon is klaar maar je hebt nog een herkansing volgend jaar als het niet gelukt is. Wat we nu weten is dat twee kinderen met extreme dyslexie het niet haalden.

Barvaux

Barvaux

26-04-2015 om 22:57

waarom

Geven ze de toets dan als het volgend jaar weer moet? Wanneer is de herkansing dan?

doek

doek

26-04-2015 om 23:16

helemaal blij

Dochter met CM-profiel met wiskunde c heeft in vwo-5 een 7 gehaald. Ze is helemaal blij want ze is er van af nu. Nu nog hopen dat wiskunde c niet onder de 5 komt volgend jaar, dan is ze helemaal gelukkig.
Zoon die dit jaar examen vmbo-TL doet heeft een 8.

Varieert per klas bij zoon

Zoon zit in 5-VWO; school heeft zes vijfde klassen. Volgens hem varieert de uitslag per klas; de NT/NG-klassen zouden duidelijk hoger hebben gescoord. Hij denkt dat het meest gehaalde cijfer een 8 is, zegt dat er (in andere klassen) wel wat vijven zijn, maar weet maar van één persoon die het niet gehaald (4) zou hebben. In zijn klas zijn er zes tienen. School bood de mogelijkheid om op een lesvrije dag extra te komen oefenen voor de rekentoets, volgens zoon hebben daar bijna twee klassen vol gebruik van gemaakt. School heeft geen bericht over resultaat rekentoets uitgegeven.

Barvaux

Ik heb het over het [verwijderd door forumbeheer]. In ieder geval is het bedroevend dat een mentor zelf niet weet hoe het zit. En bij navraag ook nog de verkeerde informatie krijgt.
Dank je wel, Flanagan voor het sturen van de link.
Volgens Laks gaat het rekencijfer wel meetellen in de regeling dat er maar 1 vijf gehaald mag worden voor Ned,Wisk,Eng en rekentoets. Dus hij moet hem nog herkansen. grrrr.

Barvaux

De herkansing is eind mei.

Barvaux

Barvaux

27-04-2015 om 23:10

lol

Wel dus zelfde school, dat heb je dus goed onthouden... tijd voor een andere nick LOL

Het klopt dat het volgend jaar bij de 5-regel gaat zitten en in dat kader lijkt het mij verstandig dat je zoon de rekentoets zo vaak mogelijk herkanst in de hoop op een 6 maar hij is er in principe nu wel van af.

https://www.examenblad.nl/onderwerp/eindexamenbesluit/2015

Barvaux

Barvaux

27-04-2015 om 23:11

maar

Volgend jaar maart moet er ook nog een herkansing zijn.

Barvaux

Barvaux

27-04-2015 om 23:16

kernvakkenregeling

Op de site van de school /rekenen zie je overigens dat rekenen wel voorlopig uit de kernvakkenregeling is gehaald.

Vage informatie allemaal maar ik vind het vreemd dat je zoon te horen heeft gekregen dat hij er nog niet vanaf zou zijn en dat het volgend jaar weer moet. Slaat toch nergens op?

Mailtje naar de rekendocent lijkt mij verstandig.

Haha

Zou een nieuwe nick helpen? Maar maakt niet uit, er zijn 9 klassen dus verder geen idee hoor!
Dat mailtje was diezelfde dag al verstuurd, maar door vakantie nog geen antwoord. Ben benieuwd. Hopelijk hoort het volgend jaar ook nog niet tot de kernvakkenregeling. Maar hij gaat 'm zeker alle keren herkansen tot een voldoende

Monique D*

Monique D*

03-05-2015 om 18:31

O.T. Barveaux tijd om nick te veranderen?

Ik zit al een behoorlijke tijd op het forum en zo langzamerhand "ken" ik veel mensen die dit regelmatig bezoeken. Ik weet dat jij al een aantal nicks hebt gehad, maar je ziet het, toch komen mensen erachter wie er achter die nick zit.

Door jouw schrijfwijze en de informatie die je hier achterlaat kom je automatisch achter een aantal persoonlijke gegevens, ondanks de wijzigingen van jouw nick.

Dat wilde ik even kwijt.

Maar zolang je jouw adres, telefoonnummer en pincode niet geeft maakt het niet uit..

Groeten van Monique D, die nooit haar nick heeft gewijzigd..

Barvaux

Barvaux

03-05-2015 om 19:39

Monique

Als Elfje die letters niet gegeven had had je de school niet geweten. Een nickwissel doe ik vaak genoeg om een andere reden dan dit.

Ik zal wel vragen of ze die letters weghalen zodat de volgende niet ook kan gaan zoeken.

Marjolein

Marjolein

03-05-2015 om 22:36

Toch ook veel onvoldoendes

Bij de school van mijn kinderen doen de voorexamenklassen eind juni rekentoets.
Oudste heeft vorig jaar een 6 gescoord, die bleef staan in zijn examendossier.
Als hij wilde mocht hij herkansen om hoger te scoren.

De scholieren met een 5 of lager hebben herkanst en ik heb vandaag de cijferlijst ingezien via het systeem van alle examenkandidaten. (Raar eigenlijk dat alle cijfers van alle examenkandidaten voor alle leerlingen + meekijkende ouders in te zien zijn)

VWO en Havo doen dezelfde toets (3F) met groot verschil in resultaat. VWO gemiddeld 8 en Havo gemiddeld 6. Onder de havisten waren er een groot aantal 5en en ook 4en en een enkele 3. Bij de VWOers waren er ook nog best veel 5en.

Onze 4-havist moet in juni voor het eerst op voor het echie.... Rekenen staat nog niet vermeld in het PTA, dus geen idee hoe dat telt.

Moni

Moni

03-05-2015 om 23:39

Resultaten lokaal VO

De resultaten stonden in de lokale krant. % met een voldoende:
VMBO : 84%
Havo/VWO: 92%
Deze school scoorde twee jaar geleden een achterstand. Nu halen ze hoger dan het landelijk gemiddelde.

Op school van oudste (6 GYM) mochten ze vorig jaar wel herkansen maar konden ze dan nooit meer dan een 6 halen. Blijkbaar geen landelijke regeling want ik lees hier wel mogelijkheden om meer dan een 6 te halen bij een herkansing.
Rekenonderwijs hebben ze nooit gehad.

Barvaux

Barvaux

04-05-2015 om 07:39

Marjolein

Waarom moeten de leerlingen met een 4,5 of hoger herkansen als ze pas volgend jaar of later examen doen? Dan is een 4,5 genoeg. Als ze nu examen doen komt het op de cijferlijst, toch?

Excuses

Ik dacht dat ik vaag genoeg was met de omschrijving. Blijkbaar niet. Ik vind het vervelend als je nu door mij je Nick moet veranderen. Nogmaals sorry.

Barvaux

Barvaux

05-05-2015 om 21:19

Elfje

Geeft niet hoor, ik verander vaak genoeg mijn nick maar dat heeft een ander doel. Mijn nick hiervoor veranderen heeft geen enkele zin.

Marjolein

Marjolein

05-05-2015 om 21:54

herkansen voor beter cijfer op diploma (Barvaux)

Het cijfer telt dit jaar nog niet mee, maar dan staat er wel een 3 of 4 op je diploma. Niet fraai natuurlijk.

Het voordeel van deze aanpak is dat ze in de voorexamenklas al de toets doen en dan in de examenklas er al vanaf zijn. Of in geval van onvoldoende nog een herkansing kunnen doen.

School zegt dat vervolg opleidingen wel kijken naar het cijfer op het diploma. Volgens mij is dat onzin, want de aannameprocedure loopt nu al. Opleidingen nemen nu al mensen aan, alleen onder de voorwaarde dat je slaagt voor je examen. Ik heb nog bij geeneen opleiding zien staan dat je alleen wordt toegelaten als je rekentoets voldoende is. Misschien wordt het gezegd om scholieren te motiveren?

Volgend jaar wel

Als de vervolgschool een MBO is, dan kijkt die natuurlijk naar het cijfer. Volgend jaar is die rekentoets namelijk zeker verplicht op het examen en als jij voor rekenen de 2F norm niet hebt gehaald op het vo, dan is het onwaarschijnlijk dat je op het MBO nog een stapje hoger (3F) zult halen.
Stroom je in in MBO2, dan kan dat alleen maar op een opleiding waar veel tijd is, een extra programma misschien, om het rekenen op te halen.

Barvaux

Barvaux

06-05-2015 om 10:15

miriam

Het ging hier om vóórexamenklassen dus daar is het wel verplicht voor en dan is een 4,5 gewoon genoeg en ze moesten met een 5 of lager verplicht herkansen. Dat begrijp ik dus niet.

Marjolein

Marjolein

10-05-2015 om 21:48

Sorry Barvaux, misverstand

Sorry, dat heb ik blijkbaar onduidelijk uitgelegd.

In de vooreindexamenklas haal je een cijfer, dat komt in je examendossier en neem je mee naar het examenjaar.

Als het voldoende is, ben je klaar of je mag herkansen voor een beter cijfer.
Als het onvoldoende is, ga je herkansen. Het herkansen gebeurt pas in de examenklas.

zebra

zebra

25-06-2015 om 21:38

uitslag rekentoets ook hier binnen

en zoon (havo 4) heeft een 8 gehaald dus iedereen blij!

Marjolein

Marjolein

03-07-2015 om 23:19

Nou niet zo best

Zoon 4 Havo had een 5 en er waren bijzonder veel onvoldoendes.
Werk aan de winkel voor de eindexamenkandidaten van aanstaand schooljaar.

Voor zoon paste het naadloos bij zijn andere cijfers. Hij blijft zitten in 4 havo. Nu hopen dat het volgend jaar beter lukt.

Marjolein

Da's toevallig, mijn dochter had ook een vijf voor haar rekentoets en blijft ook zitten in havo 4.

skik

mijn zoon een 6

En dat klopt ook, over van havo 4 naar 5
met een 6 gemiddeld. Hij vond de rekentoets zo saai dat hij echt niet hoger scoren kon.

Barvaux

Barvaux

04-07-2015 om 10:37

mis ik wat?

Je hebt met een 4,5 de rekentoets toch gewoon gehaald?

Marjoleine64

Marjoleine64

04-07-2015 om 14:49

Zoon had een 5

in 5 VWO. En was daar uiterst tevreden mee: 'mam, het stelt toch niets voor, een 4,5 is genoeg om te slagen'. Ik had gehoopt dat hij het iets serieuzer zou nemen, hij kan volgens mij als hij tijdens de toets een beetje zijn best doet gemakkelijk een 7 halen en misschien wel hoger ook. Hij heeft een overgangs-rapport met allemaal 7's behalve voor de talen (6-6-5).

alies

alies

04-07-2015 om 15:29

Kind heeft een zes

ook in 5 VWO. Wil de toets nog wel een keer herkansen voor een hoger cijfer maar is wel blij dat hij de rekentoets gehaald heeft. Bijna iedereen in de klas (30 leerlingen) heeft de toets gehaald.

Barvaux en Marjolein

Ja, met een vijf heb je de toets op zich wel gehaald. Maar het is wel een vijf die meetelt in de zak/slaagregeling van de kernvakken. In die kernvakken mag je maximaal één vijf hebben. Dat betekent dat je je bij je examen geen enkele vijf meer kan veroorloven op wiskunde, Nederlands en Engels. Dus Marjolein, als één van de talen waar je zoon nu een vijf voor staat Engels is zou ik hem de rekentoets nog maar een keer laten herkansen.

skik

Marjoleine64

Marjoleine64

04-07-2015 om 19:13

OK dat is nieuw voor mij

Dat de rekentoets meetelt voor de kernvakken-regeling, ik zal het er nog eens met hem over hebben. Hij gaat ook een wis-B PTA herkansen wat hij flink onderschat heeft met een 5.4 tot gevolg.
En nee, de 5 is voor Duits, en hij rekent erop dat de schoolexamens volgend jaar toch echt op een ruime 6 gaan uitkomen (zijn enige PTA-cijfers voor Duits tot nu toe is ook een 6.5, een mondeling over literatuur). Hij heeft moeite met lees- en vooral met luistertoetsen, die gaan simpelweg te snel voor hem. Dus de helft van de antwoorden gokt hij, zodat hij tijd heeft om alvast de vragen voor het volgende luisterfragment te lezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.