Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kaatje66

kaatje66

12-04-2013 om 15:44

Uitslag pilot rekenexamen

Onze dochter heeft vandaag uitslag gehad van het rekenexamen. Gelukkig is het 2 jaar uitgesteld, waan anders slaagt ze dus nooit voor haar mavo-diploma met haar dyscalculie. Een schrale troost voor haar is wel dat vd 29 leerlingen in haar 3e klas er 24 ook gezakt zijn. Ook in de andere klassen is deze score nagenoeg gelijk. Of CITO maakt het te moeilijk, of school laat behoorlijk wat steken vallen, of de leerlingen kunnen gewoon niet rekenen. Bij het proefexamen van eind januari had ze een 6 gehaald en dan zou ze wel geslaagd zijn.
Ik ben heel benieuwd naar de uitslagen van andere scholen??
Ps heel de school krijgt al sinds dit nieuwe schooljaar een uur rekenles. Kinderen met dyscalculie worden niet extea begeleid.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

12-04-2013 om 18:13

Hier nog niet

hoi
Dochter (3 B heeft nog geen uitslag. Op het proefexamen had ze een 3 en ik heb niet veel hoop dat deze uitslag veel hoger zal worden.
Leerlingen hadden alleen tot het examen extra rekenles trouwens - en dat was heel veel en best wel moeilijk.
Wij (als ouders) vinden het examen veel te moeilijk, lijkt wel Wiskunde-A (dochter had een kleine proeftoets om thuis te oefenen).
Groot nadeel van de toets is dat het op de computer gemaakt moet worden en je alleen maar "vooruit" kunt werken. Leerlingen kunnen dus niet even "opwarmen" door eerst de vragen te maken die ze zeker weten.
Over het uitstellen. Wij hebben daar een brief over gehad van school. Dit jaar en volgend jaar kunnen leerlingen nog niet zakken op het eindexamen met de rekentoets. Het cijfer komt wel op de eindlijst te staan. Na 2 jaar moet je voldoende halen, om het eindexamen te kunnen halen.
Dochter heeft voor zover wij weten geen dyscalculie, maar heeft gewoon moeite met rekenen, dat is ook de reden dat ze VMBO-BB doet.

kaatje66

kaatje66

13-04-2013 om 12:10

Aanpassingen

Zoals ik begreep en gelezen heb op nyernet gaan ze ook nog kijken of er andere rekenexamens komen voor vmbo basis en kader. Het is inderdaad een pittig examen. Hier op school kregen ze gekopieerde bladen met daarin elke keer een hoofdstuk die iets van rekenen behandelde. Ze hbben dus nu breuken gehad, maten en ze moeten dit zelfstandig maken. Wat er nu dus gebeurd is dat ze het van elkaar overschijven en dus niet kunnen rekenen. Dit is ook wel gebleken bij de uitslag 75% gezakt...
Maar op het mbo moet je wel het verplichte rekenexamen doen....
Wij oefenen hier nu met beterrekenen.nl

80% gezakt

Ik werk op een havo/vwo en we hebben de toets als proef afgenomen bij alle 4e klassen. Bij ons (school met prima uitstroom, boven landelijk gemiddelde!) zakte 80% op havo.
Er zal nu veel moois in t onderwijs verloren gaan doordat er extra tijd ingeruimd gaat worden voor rekenonderwijs.
Ik begrijp er niks van en vind de hele trend belachelijk.

cqcq

cqcq

13-04-2013 om 18:47

Ik snap daar niets van

Ik heb de oefentoetsen gezien:

http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/rekentoets_vo/voorbeeldtoetsen.aspx

en dan mag je daar dan ook nog 1/3 fout van hebben. Bovendien mag je bij de 'moeilijke' sommen ook nog een rekenmachine gebruiken.

Om eerlijk te zijn snap ik er niets van dat 80 % van de havoleerlingen dit niet zou kunnen. (zeker omdat het grotendeels het groep 8 niveau niet overstijgt).

(en ik vind ook dat voor leerlingen met discalculie er een oplossing moet komen, maar er zakken veel meer leerlingen dan alleen die met discalculie)

P

P

13-04-2013 om 20:00

Goed punt cqcq

Was havo niet 2f en vwo 3f? Je hebt gelijk, als ze dit niet kunnen horen ze niet op de havo, met rekenmachine is dit echt een makkie.

Is eind vmbo niet ook 2f verplicht? 1f is toch groep 8 dus je kunt niet zeggen dat die groep 8 niveau is.

cqcq

cqcq

13-04-2013 om 20:03

Nee havo ook 3f

De havo doet ook 3F. Maar de gevraagde vaardigheden vallen mijns inziens echt mee. Procenten, rekenen met breuken, maten, gewichten en lengte-eenheden. Allemaal zaken die ze hier toch echt al op de basisschool krijgen.

Ik heb geen idee

Geef geen rekenonderwijs en heb de toets niet gezien. Maar dit is de uitslag. En we zijn niet de enige school die zo slecht scoort..

Ik snap het wel

Op VMBO B en K zitten niet de beste rekenaars. En dan komt er nog bij dat het rekenen grotendeels door de leerlingen zelf moet worden gedaan, zonder uitleg. Gewoon computerlesjes maken. En dan ook slechts 1 uur per week. Het blijkt dus dat dat niet genoeg is. Het zijn ook de kinderen die eind groep 8 niet op 1f nivo zaten. Maar dat was ook geen eis toen zij op de basisschool zaten. Er waren toen uberhaupt geen eisen, alleen een cito die je nivo aangaf van a tot e.
Ook op de havo 3f en vwo 3f zijn de uitslagen dramatisch. En vergeet niet de MBO nivo 4 opleiding, die moet ook 3f halen. Met minimale lessen moeten die leerlingen dan hetzelfde nivo hebben als de slimme vwo-ers. Terwijl ze eigenlijk een VAK moeten leren, waarbij dat soort rekenen vaak helemaal niet nodig is.
Ik ben tegen de rekentoets op deze manier. Er is ook al heel veel uitgesteld, de middelbare school ontkomt en nog twee jaar aan. Maar ook daarna gaan er veel zakken voor die toetsen.

P

P

13-04-2013 om 20:54

Mach

Tja na mbo 4 ben je gewoon klaar voor het HBO, net als de havo en vwo klanten.

Wat hiermee wel gaat veranderen is gewoon meer rekenlessen, zowel op het vmbo als op het mbo en als ik deze rekensommen zie en zie hoe vaak je je rekenmachine moet gebruiken vind ik het wel meevallen geloof ik, zeker als die F aan het eind van de opleiding gehaald moet worden. Ik ben niet tegen het bijhouden van rekenen moet ik zeggen.

Klot natuurlijk p. Maar zoals het de laatste tien jaar rekenonderwijs is gegeven geeft niet de huidige mbo ers het nivo wat verwacht wordt . Ook is het voor de mbo ers die gewooneen vak leren een onnodige hobbel te nemen krijgen. De vmboers kunnen zonder wiskunde vmbo examen doen en tot dit jaar zonder rekenen. Die krijgen nu op het mbo voor het eerst in 4 jaar weer rekenen.
Eerst goed onderwijs en dan pas toetsen. En ik vraag mij af of het nuttig is zo veel tijd in rekenen steken .

P

P

14-04-2013 om 15:07

Mach

Daarom is het nu dus nog niet verplicht. Ik denk dat de kinderen die nu in groep 8 zitten de l*l zijn dus ruim op tijd toch? Verder heeft wiskunde weinig te maken met de rekensommen die ik net zag.

Niet op tijd p

De leerlingen die nu in de tweede en derde van de het MBO zitten moeten 3F doen bij hun examen.
En in die groep leerlingen zitten veel slechte rekenaars. Heel VMBo niet gerekend, weer begonnen met minimale rekenlessen op het mbo. Een uurtje in de week op de computer. Dat wordt echt een ramp over 2 jaar.
Mijn jongste zit nu in de brugklas VWO. Die rekenen ook een uur in de week. Nu is zij gelukkig een goede rekenaar, maar voor een aantal van haar klasgenoten is het nu al lastig.
Ook in de tweede hoorde ik dat het aantal rekenlessen uitgebreid wordt om iedereen naar 3F te loodsen. Allemaal prima, maar dan gaan er andere lessen af. Wat willen we nu? Eigenlijk is rekenen het belangrijkste vak geworden. Het is het enige vak dat je gewoon moet halen en niet kan compenseren.Het is volledig los van de andere vakken. Dat is toch raar? Nederlands en Engels en alle andere vakken zitten in een profielpakket. Je slaagt of zakt voor dat pakket. Alleen rekenen moet je helemaal los halen. Raar toch?

cqcq

cqcq

14-04-2013 om 16:50

Nee dat is niet zo

Je mag straks in de kernvakken (ne, wi, engels en rekenen) maximaal 1 vijf halen.

Dus rekenen doet gewoon mee in de zak-slaagregeling.

En ik vraag me echt af waarom deze sommen zo moeilijk zijn voor havo of vwo leerlingen? Waarom op een MBO dit soort sommen niet gemaakt kunnen worden.

Ik bedoel het zijn sommen van de orde: deze kamer is zoveel bij zoveel meter, Pietje wil parket leggen en koopt 5 % extra. Het parket kost zoveel. Hoeveel geld is Pietje kwijt.

Of Jantje heeft 1/5 staatslot en hier vallen twee prijzen op van 25.0000 en 25 euro. Hoeveel heeft Jantje gewonnen.

(en dat zijn dan sommen waar een rekenmachine bij gebruikt mag worden)

Ik snap het dus niet. Waarom is dit te moeilijk? Waarom is dit niet te leren door het gros van de kinderen?

Hoe controleer je later dan ooit of je niet bedrogen wordt door je parketleverancier, als je geen flauw idee hebt hoe je zo'n som maakt? Of hoe red je het als je zelf werkt bij een dergelijke zaak, en je klanten voor moet rekenen hoeveel ze kwijt zijn?

Ok cqcq, dan is het nog zwaarder dan gedacht. Nu mag je nog een onvoldoende op en, ne of wi. Het wordt dan zo dat je een 5 mag hebben op en,ne, wi en rek.
Voor de MBO ers geldt het in elk geval wel. Die moeten gewoon de rekentest halen op het MBO.
Ccqc, jij kan het dan wel vinden meevallen, maar de praktijk leert dat dit lastig is voor de 4e 4n 5e klassers van nu op havo en vwo. Zij hebben na groep 8 een rekenmachine gekregen en nooit meer anders gerekend. Daarom zeg ik ook dat er EERST goed les moet zijn en dan pas een verplicht examenonderdeel. Het is nu weer voor 2 jaar uitgesteld, maar dan houd je zeker op het mbo een groep over die echt jaaaaaren niet hebben hoeven rekenen en nu met een uurtje per week dit moeten kunnen. Zonder echte uitleg. Hier op het MBO werken ze met het programma Rekenblokken. Volgens mij bij heel veel scholen. Ik zie op het mbo gebeuren dat het niet lukt. EN niet omdat ze niet willen. Ze oefenen echt wel. Maar daarnaast hebben ze nog heel veel andere beroepsgerichte vakken die voor het gevoel van de leerlingen en de leraren veel belangrijker zijn. Wat moeten we met die leerlingen die die rekentoets niet halen? Geen startkwalificatie en geen diploma? Terwijl het prima verzorgenden, tuinders, receptionistes of schilderss zijn.

P

P

14-04-2013 om 17:46

Mach

Mijn nichtje met dyslexie en dyscalculie, praktijkonderwijs mbo1 mbo 2 loopt nu inderdaad vast op mbo3 door de rekentoets.

Als het nog twee jaar duurt voor die verplicht is is er voor alle andere kinderen echt wel wat te behalen hoor alleen is misschien een 3f niveau wat te gek voor mbo4. Ik denk dat je 3f moet halen om naar het HBO te kunnen maar ik vind 2f voldoende voor mbo4 als je daarna gaat werken.

Voor kinderen met aangetoonde dyscalculie of iets dergelijks en een MBO die niet met rekenen te maken heeft zou 1f voldoende moeten zijn.

Ik vind wel dat er iets moet veranderen maar verder ben ik het eens met cqcq dat je geen havo/vwo diploma waard bent als je dit niet kunt. Er is iets anders aan de hand. Er is te weinig tijd of de vragen zijn in het echie moeilijker of ze oefenen niet goed (oefenen kan altijd met rekenmachine bij de echte toets moet je sommige vragen zonder doen).

havo en vwo moet op termijn 3f wel kunnen halen. Maar dan wel met voldoende voorbereiding.
Voor het MBO vind ik inderdaad net als jij dat de rekeneisen aangepast moeten worden aan het beroep. Het is tenslotte een beroepsopleiding! En ook hier moet er genoeg onderwijs zijn in het rekenen.

cqcq

cqcq

14-04-2013 om 19:35

Rekenmachine

Bij de vragen die ik hierboven als voorbeeld gaf mag je gewoon een rekenmachine gebruiken. Net als het merendeel van de overige vragen. Als je alleen de rekenmachine vragen goed hebt, heb je volgens mij nog steeds een voldoende (al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat niet heb nageteld).

Dus ik denk nog steeds dat MBO 'ers dit ook moeten kunnen. Ik snap er nog steeds niet van de havo'ers en VWO'ers hier massaal op uitvallen. Ik denk dat veel groep 8 leerlingen dit ook gewoon kunnen.

Jillian

Jillian

14-04-2013 om 20:48

Prima

Het lijkt me uitstekend dat er meer aandacht komt voor rekenen. Echter de toetsuitslag moet je pas mee laten tellen als je een gedegen lesprogramma in elkaar zet om de leerlingen voor te bereiden.
Overigens als ik deze sommen bekijk lijkt me dat je op de basisschool het grootste deel van de stof al kan behandelen. Ook daar kunnen ze prima rekenen leren met breuken en percentages. Op de middelbare school hoef je dan alleen nog maar te herhalen en sommige dingen wat diepgaander behandelen.
Voor kinderen met dyscalculie kan je aanpassingen maken maar verder zouden deze toetsen toch prima haalbaar moeten zijn.

cqcq

cqcq

14-04-2013 om 21:20

Zonder rekenmachine

Zonder rekenmachine bijvoorbeeld:

0,25*0,3*4 =

of

1 3/4 + 2 1/2 = (antwoord als kommagetal)

of
515 * 8 : 5 =

of
3/4 * 360 =

Ik zie het probleem niet? (behalve dan voor de enkeling met discalculie, maar die kan de toets dus halen door de opgaven die met rekenmachine mogen goed te doen)

Cqcq

Weet je, ik vind die sommen ook niet moeilijk. Dat is ook niet de kwestie. Maar ik denk niet dat al die havisten en vwo-ers die toetsen voor de lol zo slechten maakten. Misschien zie jij het probleem niet, maar er IS wel een probleem. Die leerlingen zijn in alle andere vakken tot in VWO 5 gekomen. EN waarschijnlijk van de basisschool gekomen met cito 545 of hoger. EN toch doen ze het nu slecht meet rekenen. Conclusie: er IS een probleem.
Dus zorg eerst voor goede onderwijs vanaf de brigklas en ga dan pas examineren!

Proberen

Ik heb het eens geprobeerd met de VMBO-toets: 5 fouten. Waar zit hem dat dan in, want de vragen zijn inderdaad zo simpels cqcq hier stelt.

Het zit hem volgens mij in een paar dingen:
- de toetsen op de computer maken dat je sneller en oppervlakkiger leest, waardoor je dingen neit goed ziet. Bijvoorbeeld dat de tieners naast het buskaartje ook nog de tickets moesten kopen (mijn dochter zou zeggen: moet ik dat dan ook zelf betalen? Uit de vraag is dat niet duidelijk.
- veel overgangen, van ton naar kilo, van liter naar ml, dergelijke overgangen zitten in alle brokjes informatie, als je snel leest lees je daar overheen.
- je mag niet terug naar de vragen, dus je kunt neit herstellen.
- en dan zie ik wel dat mijn vmbo-dochter heel veel problemen zou hebben met automatiseren, ze zou 0,25 niet snel herkennen als 1/4 en niet snel zien dat 1/4x4=1, omdat er geen getrainde vaardigheid is in het werken met dit soort getallen. Veel kinderen zijn niet eens toegekomen aan breuken op de basisschool, of maar zeer summier.

De VMBO en HAVO/VWO scholieren van nu hebben rekenen geleerd van het kindje dat naast hen zit ('vraag het je buurman', als antwoord op haar vragen), ze hebben geen training gehad in het herkennen van getallen en ermee werken, ze zijn van het realistische rekenen en hebben daardoor wel eindeloos veel verhaaltjes gehad, maar herkennen de som in de verhaaltjes niet.

Als ik tijd heb ga ik 3F doen. Ook daar lijken de vragen trouwens heel simpel, maar ik weet nu dat het maken iets ingewikkelder is dan de vragen ogenschijnlijk lijken.

En ik kan zo al voorspellen waar mijn dochter de fout in zal gaan.

Oplossingen?
- Je moet natuurlijk nooit achteraan beginnen met het stellen van de toetseisen. Dus eerst op de basisschool het rekenonderwijs weer op orde krijgen.
- Einde van het realistische rekenen.
- Rekenmachines pas ná de basisschool gebruiken.
- Veel meer gebruik maken van de verschillende niveaus die Meijerink gegeven heeft. F is het streefniveau, daarvoor zitten nog a-b-c-d en e. Dus op de basisschool kunnen kinderen beginnen met 1a en daarna zo opklimmen. Op de middelbare school idem. Nu is het allemaal beperkt tot één niveau, wat je dan niet haalt. Misschien haal je 2F niet, maar 2E wel en misschien is dat voor je vervolgopleiding wel voldoende.

Tsjor

De kinderen kunnen het wel

De meeste kinderen kunnen die sommen wel maken en dat nivo wel halen, mits de school de begeleiding maar serieus neemt en de kinderen voorbereid.
Op de school van mijn dochter haalde laatste keer meer dan 90% van de kinderen het vereiste nivo.
Maar ze zijn er al een paar jaar mee bezig. In de eerste maand in de brugklas werd dochter al getest op rekenen en taal. Kinderen in de havo/vwo klassen die op dat moment geen 2f scoorden kregen bijlessen: 1 uur rekenen en/of 1 uur taal. Dit naast de gewone lessen, de kinderen gaan dus meer uren naar school. Maar de reken en taal lessen zijn dus ook voor kleinere klasjes.
In het begin ging ruim de helft van de school aan de reken en/of taal lessen. Inmiddels is dat in de bovenbouwklassen heel veel minder. In dochters klas (4vwo) krijgt 1 kind taalles en 1 kind rekenles. De rest heeft 3f voor beide al gehaald.

De school houdt aan:
brugklas & 2e klas havo/vwo: 2f gehaald is geen extra lessen.
brugklas & 2e klas vmbo: 1f gehaald is geen extra lessen.
3&4 havo/vwo: 3f gehaald is geen extra lessen.
3 vmbo: 2f gehaald is geen extra lessen.
5vwo: taal 4f, rekenen 3f gehaald is geen extra lessen.
Examen klassen: verplichte rekenen en taal lessen (10 reken- & 10 taal lessen.

P

P

15-04-2013 om 06:59

Ligt niet aan de basisschool

Geen breuken gehad in de basisschool? Daar beginnen ze mee in groep 5 dus ik hoop niet dat je kind niet verder is gekomen dan groep 4.

Het ligt niet aan de basisschool maar aan het niet meer rekenen NA de basisschool. Houd het elke week een uurtje vast, zoals het systeem van Wiske (hier waarschijnlijk ook, zoon kreeg ook regelmatig een rekentoets maar die haalde hij gewoon) en er is niet veel aan de hand.

Dan even kijken naar het benodigde niveau op het MBO en dan ben ik wel voor (mits extra mogelijkheden voor zeer moeilijke rekenaars en een beroep wat niet met rekenen te maken heeft want zo iemand komt dan zonder diploma van school en dat wil ik ook niet, niemand niet).

Basisschool

Het rekenonderwijs op de basisschool was heel erg. Mijn dochter haalde haar tafeldiploma, maar ze zei zelf (groep 4): maar dat wil neit zeggen dat ik de tafels ken. En dat was ook zo. In groep vijf telde ze 5+7 nog op haar vingers. En daarna was het vooral: vraag het aan je buurman.
Ze heeft pas op de Jan Ligthhart, na de basisschool rekenen geleerd.
Daarvoor heeft ze de realistische rekenopgaves bekeken en maar wat gedaan (maakt niet uit welke strategie je kiest, alleen wist ze geen enkele strategie, dus ze wist ook niet waaruit ze kon kiezen), soms was het nog goed ook, maar ze begreep het eigenlijk niet, wist niet wat voor keuzes ze moest maken en doorzag vooral de getallen en de sommen niet.
Ik heb inmiddels de 3F-toets gemaakt, niet foutloos, wel geslaagd. En ik heb sinds de basisschool géén rekenen meer gehad. Dat is 43 jaar geleden. Sommige dingen zitten er gewoon in, en voor de ingewikkeldere berekeningen is er de rekenmachine, alhoewel ik die ook liever op papier zou uitrekenen.
Dus: een goede basis op de basisschool is blijvend.
Van 1F naar 2F of 3F vraagt op dit moment van de middelbare school wel extra inspanning, als de basisschool ophoudt bij 1F.
Ik kon met mijn basisschoolkennis van lang geleden 3F maken en in mijn herinnering moesten we wel ingewikkeldere sommen maken, maar daar kan ik me in vergissen.

Tsjor

Proberen

Ik zou toch eens zeggen: probeer het eens. Ik heb zelf een papieren versie gebruikt en ik eb me neit aan tijd gehouden, deed ondertussen van alles en nog wat. Ik heb het niet foutloos gemaakt, alhoewel de sommen eigenlijk supergemakkelijk zijn. Maar er sluipen slordigheidsfoutjes in.
Als ik het op de computer had moeten maken denk ik dat ik meer van die slordigheidsfoutjes had gehad (niet goed lezen, als je goed wil lezen maak je normaal gesproken toch een uitdraai).
Als ik het onder tijdsdruk had moeten doen (60 vragen in 90 minuten) dan denk ik dat ik rond vraag 40 echt zenuwachtig was geworden, alhoewel er daarna wat snellere vragen komen, maar dat weet je dan niet.
Dus ik zou zeggen: probeer het eens, via de computer in 90 minuten, maak gebruik van kladpapier en rekenmachine, maar wees wel streng in je oordeel, elke komma fout is helemaal fout.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Oh ja, in de opgaves zit volgens mij een fout.

Tsjor

cqcq

cqcq

16-04-2013 om 10:22

Basisschool

Inderdaad we komen uit op de basisschool, alle volwassenen van nu hebben daar hun rekenkennis opgedaan (of hebben jullie soms rekenen gehad op het VO?, ik in elk geval niet).

Dat is genoeg om nu nog steeds dit soort sommen te maken. Dus wat gaat er mis met de huidige generatie basisschool kinderen?

Ik denk dat we te snel verhaaltjes sommen gaan maken, zodat er veel minder ruimte is om de basis er goed in te krijgen.

Ik herinner me ellenlange blz met cijfersommen, grote deelsommen, uitgebreid rekenen met procenten en breuken, hoge optellingen. Leren rekenen met maten en gewichten en inhouden. Het werd er allemaal ingestampt vroeger.

Op die basis kan ik nog steeds teren.

(wat ook hielp is denk ik dat er pas een rekenmachine kwam in de derde klas op het VO, tot die tijd moest er gewoon gerekend worden).

Vic

Vic

16-04-2013 om 10:31

Klopt

Tegenwoordig krijgen ze een paar rijtjes tot ze het snappen, en de herhaling blijft achterwege. Bij vlotte leerlingen wordt er ook nog eens gecompact want het mag vooral niet saai worden, en zo krijg je dus 'in principe goede' rekenaars die niet hebben geautomatiseerd en via omslachtige methoden een simpele som oplossen. Een gedeelte van 'onze' goede rekenkunsten komt ook door ervaring. Vroeger hadden we bijv. in ieder vakantieland een andere muntsoort waardoor je meer moest rekenen.
Hetzelfde zie je trouwens ook bij taal (is er ook een verplichte spellingtoets?). Ik kan me de rijtjes werkwoordsvervoegingen nog wel herinneren. Als ik een dt-fout maak is het een tikfout, maar mijn (bovengemiddeld goed spellende) dochter moet er nog wel eens over nadenken.

Jolijt

Jolijt

17-04-2013 om 15:37

Zoon had

er 47 van de 60 goed (3F)... ik vond het maar matig, maar de omrekentabel laat zien dat ie daar een 8 mee verdient op zijn eindlijst, dus dat staat wel netjes.
Er waren echter heel veel onvoldoendes, met als toppunt eentje met maar 11 goed (een 2, bijna 3 ..13 goed).
Ik snap echt niet hoe die blunderaars dan op het tweetalig zijn gekomen met een citoscore van 545 of hoger.

De vragen zijn mi niet erg afwijkend van de eindcito.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.