Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-09-2017 om 21:07

Twee weken bezig, drie SO's

Mijn dochter is verse brugklasser (m/h), 2 weken bezig, en ze heeft inmiddels al drie SO's gehad. Ik vind dat eigenlijk best wel veel, van rustig opbouwen is geen sprake. Ook vanaf dag 1 minstens drie kwartier huiswerk, wat ze gelukkig redelijk zonder morren maakt. Maar het wordt al gewoner, het nieuwe is er een beetje af, en school is alweer gewoon 'blegh school'.
Hoe gaat het bij jullie?


V@@s

V@@s

06-09-2017 om 21:09

fijn

Dat er begonnen wordt met so'tjes, kunnen ze gelijk controleren of ze de stof goed begrepen hebben. Vakken die na een maand gelijk een grote toets opgeven zijn voor brugklassers pas echt vervelend.

Triva

Triva

06-09-2017 om 21:53

inderdaad juist heel goed

Met kleine stapjes beginnen en misstappen zijn snel weer te corrigeren. Lang wachten en opeens toetsen geven over 5 wk is veel erger, zeker als je dan een onvoldoende haalt.

Hier

Vrijdag de eerste so voor mijn eersteklasser. In de derde lesweek. En die so is nog herkansbaar ook. Wordt hier dus gelukkig wel rustig opgebouwd. Huiswerk is er elke dag ook ruimschoots. Maar meestal voor het avondeten wel af. Tenzij je met een vriendin afspreekt en andere dingen gaat doen......dan kun je 's avonds nog aan de bak
Succes voor je dochter!

Niks

Hier nog nauwelijks huiswerk en al helemaal geen toetsen. Derde week inmiddels en hooguit drie keer een kwartiertje huiswerk gemaakt. Geen leerwerk. Heel anders dan ik gewend ben van mijn oudste (andere school), waar ze meteen met zes toetsen (kleine) per week begonnen.

Wel relaxed hoor, maar brugpieper kan zich wel permitteren om zijn agenda nooit in te kijken en elke dag af te spreken. Een huiswerkritme is er niet.

Claire

Claire

07-09-2017 om 09:20

hier

Nu 3e week en 1 SO achter de rug. Helaas nog geen cijfer. Maandag weer eentje en de week erop 2. Ook al vanaf dag 1 veel huiswerk. Ik vind het ook gelijk al heel pittig en het niveau (VWO klas) heel fors. Het gaat nu al veel verder dan wij destijds kregen.

OT - En al die oudenvandagen maar lopen beweren dat het HBS zulk hoog niveau was. Achtstegroepers van nu spreken al beter Engels!

Paddington

Paddington

07-09-2017 om 09:23

Is toch juist goed?

Het eerste gedeelte van de brugklas is veelal herhaling van de lesstof van de basisschool. Meteen beginnen met SO's en huiswerk geeft een goede opbouw. Als het dan nog niet helemaal lukt is er nog weinig aan de hand. Dat wordt later in het jaar een stuk belangrijker.

Nina

Nina

07-09-2017 om 09:33

ja hoor

Toen mijn zoon in de m/h brugklas zat, had hij ook iedere week een paar so's. Dat was om de leerlingen aan het werk te houden en om kleine stukjes "af te vragen" zodat de proefwerken al goed voorbered waren en minder zwaar zouden zijn in de voorbereiding. Die so's samen vormeden dan een cijfer en volgens mij werd de slechtste (en de beste??) weggestreept. Zijn zussen in de h/v brugklas en de v brugklas hadden een heel stuk minder so's.
Hij zit nu in het eerste jaar hbo. Dat begint echt pittig, vind ik. Veel papers, spreekbeurten en huiswerk.

Dubio

Aan de ene kant kwam mijn oudste met al het huiswerk en toetsen vanaf het begin meteen in het ritme en was er idd ruimte om fouten te maken en te herstellen. Jongste kan rustig wennen aan al het middelbare school gedoe. Ik weet nog niet wat ik beter vind. Het is beide vwo (oudste gym, jongste tweetalig) dus aan verschillend niveau ligt het niet.

lieverdje

lieverdje

07-09-2017 om 10:10

ja en?

hier ook, brugklasser heeft deze week zijn 2e SO en ook elke dag huiswerk. Binnenkort het eerste proefwerk wiskunde. Niet zoveel huiswerk (elke dag 3 kwartier vind ik niet veel, overigens) maar toch. Als je het VWO nu al erg pittig vindt moet je je misschien afvragen of het wel het goede niveau is! Wat ik hier voorbij zie komen is echt nog niet zo moeilijk.

Na de herfstvakantie zouden de brugklassers hier op school pas 'echt' huiswerk krijgen, werd hier aangekondigd, tot die tijd wordt het rustig opgebouwd. Volgens school houden ze dan aan dat ongeveer 1,5 uur aan huiswerk besteden per dag de norm is. Als je er dan veel langer over doet, moet je aan de bel trekken.

Mijntje

Mijntje

07-09-2017 om 10:13

morgen

Hier ook al morgen het eerste so voor Frans, in de tweede lesweek. Volgende week weer twee so's (op 1 dag, na elkaar) en de eerste toetsen zijn ook al in zicht. De so voor morgen is nauwelijks werk, omdat de woordjes ook al als huiswerk zijn gegeven en het al is geleerd.
Maar ik ben echt nog wel even nodig voor de planning en aansporing, zodat ik zoon kan herinneren op tijd te beginnen. Zoon moppert wat maar doet het wel en sommige vakken vindt hij heel erg leuk. Intussen weet hij ook al voor welk vak hij opgaven moet maken in zijn werkboek en welk vak hij op de computer moet doen. Nog maar 1 keer een boek vergeten mee te nemen!

Triva

Triva

07-09-2017 om 10:22

OT - En al die oudenvandagen maar lopen beweren dat het HBS zulk hoog niveau was. Achtstegroepers van nu spreken al beter Engels

Ook na nog een keer nadenken vind je dit een logische opmerking?
Ik ging ook zonder enige les Engels naar de brugklas, logisch dat mijn kinderen veel verder waren dan ik toen. Overigens sprak mijn moeder veel beter Frans want dat was in haar tijd wat het Engels van nu is.

Mensen uit Polen van rond de 45 kregen Russisch op de middelbare school. Mensen uit Polen van rond de 35 kregen Engels. Zo raar om dan te zeggen dat de jonge Polen beter Engels spreken dan de ouderen en dat dat door het niveau zou komen, of door luiheid of weet ik veel wat.

Niki73

Niki73

07-09-2017 om 13:51

Leerlingen inschatten

Ik denk dat de leraren ook benieuwd zijn naar het niveau van hun kersverse leerlingen. Dat kun je een beetje inschatten met een paar kleine SO's.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-09-2017 om 14:00

Daar zit wel wat in, veel toetsmomenten zijn natuurlijk fijner dan slechts een die dan keihard meetelt (al kan dat ook in je voordeel werken). Volgens school is 1 a 1,5 uur huiswerk normaal, als ze eenmaal op volle kracht zijn. School vindt dit al rustig beginnen
Ik vind het zelf wel veel, alle verschillende vakken. Bij oudste keek ik nooit mee, maar nu nemen we elke dag het huiswerk door (is hard nodig). En ik verbaas me over het tempo bij sommige vakken, zoals Frans wat toch voor iedereen een nieuw vak is, maar ook aardrijkskunde (in een week de hele topo van Canada). Ik dacht altijd dat de mavo ongeveer basisschooltempo was, maar het gaat veel sneller.

Beleid

Sommigen scholen hanteren nu eenmaal een beleid van veelvuldig so afnemen. Door veelvuldig so af te nemen, blijven de lln scherp wat betref lesstof.
Er zijn ook scholen die minder so afnemen maar nog steeds lln opzadelen met meerdere uren huiswerk per dag, vanaf dag 1.
Zo zaten mijn kinderen op een vrije school en staken dagelijks minimaal een uur, in het verwerken van de informatie tijdens de projectles, in een schrift met de daabijbehorende zelfgemaakte tekeningen als visialisering. Daarnaast kregen ze ook huiswerk voor andere vakken. Gunst, wat hebben ze afgescreven en gekleurd.
Het is een vorm van informatieverrijking: leren door te luisteren en achteraf de info verwerken. De andere school kiest weer voor veel so's.
Ik weet niet of dit dient om lln in te schatten of ze op de juiste plek zitten. Ik zie het eerder als een manier om niet te veel achterop te raken.

Triva

Triva

07-09-2017 om 17:11

mooi

Ik dacht altijd dat de mavo ongeveer basisschooltempo was, maar het gaat veel sneller."

Mooi, weer een vooroordeel weg bij het hoogopgeleide oo publiek. Hoezo basisschooltempo? Alsof je daar zoveel verschillende vakken hebt en voor elk vak huiswerk...

Vesta

Vesta

07-09-2017 om 17:26

Triva

ik ben het volledig met je eens. Het aantal vakken komt misschien nog overseen met de basisschool maar de hoeveelheid huiswerk zeker niet.

Ik heb vroegah alle scholen gehad en het meeste huiswerk was toch echt op LHNO/LTS, al dat maak werk, daar kwam je echt niet weg met: ik snap het toch, op de toets haal ik een 10. En rustig op maandag 8e uur voor dinsdag 1e uur een proefwerk over een half boek opgeven, niemand die klaagde. 2 jaar later op de havo en het vwo al klagen als je maandag huiswerk voor vrijdag een week later op kreeg.

Vesta, ( ot)

Je weet toch ' hoe hoger, hoe mondiger!'

Triva

Triva

07-09-2017 om 22:33

Vesta

En dat herken ik nu echt niet hoor, zomaar voor de dag erna een proefwerk opgeven doen ze gewoon niet, mag volgens mij niet eens.

Ik heb me echt zitten verbazen om de hoeveelheid huiswerk op vmbo-basis, juist omdat iedereen altijd roept dat het niet veel kan zijn. Echt onzin en ook heel veel leerwerk en al die theorievakken in de eerste en tweede terwijl iedereen maar denkt dat ze daar alleen maar 'lekker met hun handen kunnen werken', ze krijgen net zoveel theorie- en praktijklessen als havo.

Vreemd

Een oudklasgenootje van mijn brugger doet kader en zat de eerste dag al twee uur aan zijn huiswerk. Mijn zoon doet tvwo en heeft in drie weken nog geen uur aan zijn huiswerk besteed. In totaal.

Tango

Tango

07-09-2017 om 23:03

Hier wel rustig aan

Bij zoon beginnen ze (gelukkig) wel rustig aan. Af en toe wat huiswerk, niet meer dan een half uurtje werk per dag. Nog geen SO o.i.d. gezien.
Ik ben er blij mee want het kost zoon al genoeg energie op deze manier. Hij begint net door te krijgen dat hij het huiswerk op moet schrijven. Controleren op Trajectplanner doe ik nog regelmatig. Ook omdat het gewoon geen handig programma is, vind ik. Dochter werkte destijds met Magister en nu met SOMtoday. Werkt veel handiger, met een app. Ook met het huiswerk moet ik zoon echt nog op gang helpen, maar was op de basisschool ook. Ben dus niet anders gewend.

Vesta

Vesta

07-09-2017 om 23:13

klagend oud klasgenootje

dochter is een jaar blijven zitten wat maakt dat haar vriendinnen nu in de brugklas zitten en zij nog niet.
Op dochters nieuwe school krijgen ze vanaf groep 5 huiswerk en verplicht agenda gebruiken. Elk jaar een beetje meer huiswerk.

Op de oude school werd er echt geen huiswerk gegeven, zelfs niet om een topotoets te leren.

Beste vriendinnetje was de afgelopen weken plaatsvervangend boos op de vorige school omdat ze geen huiswerk had gehad en daar nu heel erg aan moet wennen en leren plannen etc en dochter dat nu al wel heeft en dus al gewend is dat je niet alleen maar vrij hebt na school en je dus wel in het weekend aan het werk moet.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-09-2017 om 09:14

Week verder

Inmiddels heeft ze deze week drie kwartier huiswerk al niet meer gehaald. Het wordt dus steeds meer 'gewoon school, huiswerk blegh', een zorgelijke ontwikkeling. Met die labbenkakkenwerkhouding haalt ze gelukkig vooralsnog goede cijfers, maar deze week vier so's en een proefwerk, dus het zal wat dat betreft geen feest blijven. Ik baal er ook een beetje van dat ik me er zelf zo druk over maak. Ik zie hoe makkelijk het haar af gaat en dat met een heel klein beetje (meer) inspanning er echt wel een gemiddelde van 7,5 in moet zitten, maar het boeit haar gewoon niet.
En die huiswerkklas is zo gruwelijk duur, dus dat wil ik eigenlijk ook niet (130 euro per maand voor 2 middagen, 180 voor 4).

Triva

Triva

14-09-2017 om 10:11

poehee

' Ik zie hoe makkelijk het haar af gaat en dat met een heel klein beetje (meer) inspanning er echt wel een gemiddelde van 7,5 in moet zitten, maar het boeit haar gewoon niet.'

Ik ga een beetje hard tegen je zijn: Volgens mij komt hier de aap uit de mouw. Je wil dat ze naar de havo gaat en daarvoor moet ze die 7,5 halen, is het niet? Tja ik denk dat dat in jouw situatie met deze dochter wel een probleem gaat worden. Wees blij dat ze naar een mavo/havo brugklas kon. Laat haar toch lekker, het is echt heel zwaar om een heel jaar die cijfers te halen zeker als je moeder zich er hier zo druk om maakt. Na de mavo kun je ook nog havo doen hoor en na mbo4 kan hbo ook nog. Haar zo achter de broek aan zitten dat ze er helemaal niets meer voor doet en ze moet afstromen naar kader is ook een mogelijkheid he?

Voor de duidelijkheid: ik wist ook dat mijn zoon kader had kunnen doen maar die eerste twee jaren met heel veel vakken die gewoon te lastig zijn houdt dat tegen. Nu in de derde en vierde haalt hij hoge cijfers, gewoon omdat hij geen ak, gesch, bio etc meer heeft en nu alleen nog de vakken die hem wel goed afgaan. Jammer van zijn talent maar hij komt er ook wel via mbo2 en 3.

Triva

Triva

14-09-2017 om 10:13

oja

en vergis je niet in de eerste weken, die zijn gewoon vaak makkelijk, je hebt nog geen stof gemist die je later nodig hebt om te stapelen, het huiswerk is (was blijkt nu al) nog leuk om te doen. Dat houd je geen jaar vol Op gemiddeld 7,5 ook al was je cito uitslag nog zo hoog. Voor die cito hoef je niet te leren alleen een goede algemene kennis te hebben en ja die heeft ze wel opgepikt, nu gaat het om de totale werkhouding, die moet ergens vandaan komen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-09-2017 om 10:23

Triva

Je hebt enorm gelijk. Dat weet ik heus wel, en het ligt vooral aan mij. Ze vindt haar nieuwe school helemaal geweldig, en volgens de mentor is het in haar hoekje van de klas ook een gezellige boel. Eind groep 8 had ik mezelf er ook echt van overtuigd dat een ontspannen kind dat met plezier naar school gaat het belangrijkst is, maar ik sprak laatst ook iemand die me zei dat ik strenger moest zijn en dat ik verantwoordelijk ben voor haar opleiding. En daar zit ook wel wat in
Jouw kinderen waren gewoon hardwerkende scholieren die geen heel drama maken als je op normale manier vraagt of je ze mag overhoren. Of stampvoetend naar boven gaan als je zegt dat ze de spelling van steden nog even moeten oefenen. Ik zit haar heus niet de hele dag op haar nek, een half uurtje per dag is toch niet teveel gevraagd?

Triva

Triva

14-09-2017 om 10:35

klopt.

Mijn kinderen zijn niet zo maar het gevolg van zoveel last van je dyslexie en het samenwerken met klasgenoten en de gewoonte om bij praktijkopdrachten een 7,5 al te zien als een soort tien en klasgenoten die je zouden kunnen gaan slaan als je je huiswerk hebt gemaakt is hetzelfde: geen hoger niveau ook al weet je dat ze het zouden moeten kunnen. Wees blij dat ze op deze school is gekomen, dat het geen kader is geworden want met de werkhouding van jouw dochter zit dat er nog steeds in. Pas daar voor op... Enne wat heeft die "iemand" voor soort kinderen?

Werkhouding

Ik heb er ook moeite mee als ik weet dat ze beter kunnen als ze harder zouden kunnen werken. Ik probeer daar wel streng op te zijn en gelukkig werken mijn kinderen meestal redelijk mee. Maar ik heb ook een jaar huiswerkklassen betaald voor mijn dochter omdat we er thuis niet uit kwamen op dat punt. Dat heeft gelukkig wel enorm geholpen. Mijn dochter is nog steeds liever lui dan moe maar ze weet dat als ze voldoendes blijft halen ik niet meer tegen haar aan zeur. Alsnog vind ik dat ze wat harder mag werken. Ze zou betere cijfers kunnen halen. Mijn zoon haalt altijd hele goede cijfers en ze zou het zeker zo goed kunnen doen als hij. Ze is intelligent en heeft veel interesses, maar dat echte doorzettingsvermogen om ook hard te werken voor vakken die wat lastiger zijn of haar wat minder interesseren heeft ze minder. Maar goed, ik moet nu niet meer zeuren want na een paar wat lastige jaren gaat het nu gewoon heel goed.

Mijn pleegzoon is weer een ander verhaal. Die heeft ook weinig interesse in school en vind het bovendien gewoon vrij moeilijk. Dat is weer wat anders. Voor hem is het wel sneu dat de andere kinderen zo makkelijk leren want hij moet gewoon meer doen en vaak krijgt hij geen betere resultaten. Hij is wel wat gezeglijker dan mijn dochter en laat hulp wat meer toe.

Verantwoordelijkheid

Ik vind het wel deels mijn verantwoordelijkheid welke opleiding ze doen. Je kan niet tegen een 12 jarige zeggen het is jouw keuze om dit te gaan doen. Of als ze 18 zijn en klagen dat ik niet meer heb gedaan om ze te helpen/begeleiden hebben ze wel een punt als ik niet kan aantonen echt mijn best te hebben gedaan. Natuurlijk hebben ze ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. Je kan niet alles op je ouders afschuiven. Maar tegelijk kan je ook niet alles op je kind afschuiven. Het is wel mijn taak om ze zo goed mogelijk te begeleiden en daar ook wat streng in te zijn. Daar maak ik mezelf niet altijd populair mee maar dat hoeft ook niet. Ik ben niet hun kameraadje maar hun moeder.

Verantwoordelijkheid

Ik denk ook dat ouders daar een verantwoordelijkheid in hebben, maar het staat of valt wel met de motivatie van het kind. Daarom heb ik mijn kinderen zelf hun niveau laten kiezen, ze mochten ook lager dan hun advies. Hier zijn alleen nog homogene brugklassen, dus als je niets doet blijf je zitten. Dat willen ze niet en dat helpt enorm.

Het lastige van een gemengde brugklas is dat je een soort verlengde krijgt van het adviesgedoe in groep 8. Ik zou dat denk ik bij het kind neer leggen. Wat wil zij? Je kunt aangeven dat jij weet dat je het kan en dat je altijd bereid bent te helpen. Maar je kunt niet dwingen. En huiswerkbegeleiding werkt volgens mij alleen maar bij een gemotiveerd kind.

Tango

Tango

14-09-2017 om 22:43

Drama

Herkenbaar hoor dat drama. Hier is dat ook het geval. Bij zoon speelt volgens mij behoorlijk faalangst mee, want heeft op de basisschool denk ik altijd behoorlijk op zijn tenen gelopen. Hij roept dus bij voorbaat al dat hij iets niet kan. We doen het huiswerk dus (nog)grotendeels samen en dat kost veel tijd en overredingskracht.
School werkt redelijk mee tot nu toe, met nog niet al teveel huiswerk geven, maar vandaag moest hij voor biologie een stukje tekst overschrijven. Je wil niet weten wat voor gedoe het was dit voor elkaar te krijgen.
Verder moest hij voor een toets tot 2 keer toe woorden leren die nog niet behandeld waren in de les. Dat vind ik dus raar en dat gaat echt ten koste van het zelfvertrouwen van zoon. Ik heb daar dus maar even een mailtje over gestuurd. Ook over huiswerk dat volgens leerkracht in het systeem stond, maar wij dus echt niet konden vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.