Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Veronica

Veronica

05-11-2012 om 15:28

Trots zijn

Hoe gaan jullie om met de cijfers die jullie kinderen halen (op het voortgezet onderwijs)? Hier is oudste erg lui, gemakkelijk en gemakzuchtig en is het elk jaar maar de vraag of het volgende leerjaar in het bereik is en jongste haalt zeer hoge cijfers en wordt door oudste dan ook uitgemaakt voor nerd. Jongste 'werkt' er wel voor en wil het graag goed doen.
Mijn moeder begint gewoon over iets anders als ik trots ben op jongste's hoge cijfers.
Op vraag van oudste of die nu ook tienen moest gaan halen heb ik gezegd dat iets hogere cijfers wel wat rust in de tent zouden brengen.
Mag je dus trots zijn op je kind?
Ik ben ook trots op die ander maar niet op de behaalde cijfers.
Hoe gaan jullie om met zulke verschillen in inzet en prestaties?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

05-11-2012 om 16:03

Deels wel

Ik ben niet zozeer trots op hoge cijfers. Als je er geen moeite voor doet om die te halen dan ben ik helemaal niet extreem trots daarop. Ik bedoel prima als je het zonder leren kan maar dat is dan geen prestatie. Echter wie met hard werken een mooi cijfer haalt zoals jouw jongste mag daar best trots op zijn. Wie met hard werken een 6 haalt mag daar ook trots op zijn. Wie niks uitspookt en net een zesje haalt heeft geen enkele reden om trots te zijn. Ik bedoel het is niet erg want je gaat toch over maar het is ook geen reden om nou heel ingenomen te zijn met je eigen prestaties. Je verstand heb je meegekregen en als je dus zonder er wat voor te doen nog een 6je kan halen is dat best maar ik zie niet in waarom je hier trots op zou zijn. Dat is voor mij voorbehouden aan wat anders.

Als iemand hier met hard werken een goede prestatie behaald dan zeg ik daar zeker wat van; ook als het cijfer objectief misschien niet zo hoog is. Inzet vind ik het belangrijkste.

Overigens een van mijn zoons leert heel makkelijk en komt ook altijd met hoge cijfers thuis. Doet hij een keer wat minder of helemaal niks dan heeft hij meestal nog steeds een zeer ruime voldoende. Echter hij zou het raar vinden als ik dan dat uitgebreid zou gaan bejubelen. Hij weet tenslotte net zo goed als ik dat dit cijfer voor hem helemaal niks voorstelt. Hij zou het raar vinden als ik dan zou doen alsof het wel wat voorstelt. Dan heeft mijn compliment immers ook geen enkele intrinsieke waarde meer.

Vic

Vic

05-11-2012 om 16:09

Blij mee vs trots op

Ik ben altijd trots op mijn kinderen, omdat het van die leuke meiden zijn (meestal Ze doen het goed op school en daar ben ik blij mee. Ik probeer ze juist zoveel mogelijk te complimenteren met buitenschoolse dingen, omdat het schoolwerk meestal toch wel goed en redelijk 'vanzelf' gaat. In de familie houd ik me min of meer op de vlakte als het over cijfers gaat. Dan meld ik alleen dat het goed gaat, maar de opa's en oma's zien wel de rapporten. Er zijn ook kinderen in de familie met beduidend lagere cijfers (ondanks forse inzet), dus dan vind ik het niet gepast om overmatig met rapporten te gaan zwaaien.

Tineke

Tineke

05-11-2012 om 16:33

Tja

Verstand krijg je maar cadeau. Maar ook de wil om er iets mee te doen krijg je maar cadeau. En dan nog de situatie (thuis) is ook zo'n cadeau of je iets met dat verstand kunt doen. En dan nog zo wat factoren.
Ja, ik ben trots op mijn kinderen. Maar misschien overheerst wel een dankbaar gevoel. Dat het ze lukt. Dat ze zijn wie ze zijn.
En natuurlijk ben ik, om een voorbeeldje te noemen, blij met de tienen die zoon haalt, maar dat is toch maar een klein onderdeeltje van die dankbaarheid. Ik bel er mijn moeder niet voor op.
Oftewel: mijn waardering voor het kind zit niet in de hoogte van de cijfers, misschien dat dat de irritatie van je moeder is...?

Veronica

Veronica

05-11-2012 om 16:52

Inzet

Zo stond het er niet maar wij 'belonen' juist de inzet en niet het cijfer. Ik ben heel blij (en dankbaar) dat jongste na twee zeer vervelende schooljaren het zelfvertrouwen hervonden heeft om er voor te gaan. Dat vind ik mooi om te zien.
Mijn moeder was hier toen ik het vertelde dus niet speciaal gebeld. Het cijfer was echt zo dat ik met open mond zat. Kind heeft een dyslexieverklaring en dit was het meest waardeloze onderdeel. Tevoren hebben we nog grapjes gemaakt dat er gelukkig compensatiepunten waren (serieus bedoeld), dan is één van de hoogste cijfers van de klas toch echt iets om van je stoel te vallen. Ja, en daar was ik blij mee.

Fiorucci

Fiorucci

05-11-2012 om 18:27

Mja

Ik ben trots op alledrie. Om wie ze zijn. Middelste zoon doet minder op school en haalt het allemaal net, omdat hij liever zijn energie steekt in gitaarspelen, met resultaat. En ook jongste met hoge cijfers die er geen fluit voor hoeft te doen krijgt een compliment. Zij kan er ook niks aan doen dat het komt aanwaaien!

Tineke

Tineke

05-11-2012 om 20:17

Even nog vager

Ik ben trots op mijn kinderen om wie ze zijn. Het gaat me niet om hun prestaties, en daarmee dus ook niet eens om de inzet. Maar om hoe ze hun eigen weg zoeken, en na veel vallen en nog meer opstaan deze weg vinden, hoe ze zich lekker kunnen voelen in hun leven. En als goede cijfers op toetsen bewijzen lijken te zijn van het 'op je plek zitten', ja dan ben ik blij om die goede cijfers.

Wel trots op cijfers

Misschien kende je moeder het verhaal niet? Of had ze iets anders in haar hoofd? Ik zou zeker ook trots zijn in jouw geval. Dat ben ik al als mijn dochter zonder vell moeite een goed cijfer haalt.
Is Nederlands geloof ik, die bescheidenheid.
Loes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.