Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mea Proefrok

Mea Proefrok

13-01-2013 om 10:23

Tips voor schoolkrant?

Ik ga een online schoolkrant verzorgen en zoek wat frisse ideeen voor de inhoud (en eventueel de layout/indeling). Wat moet er in de krant, want vind jij of vindt je kind leuk of interessant om te lezen/zien, welke vaste rubrieken, ideeen voor een prijsvraag, ik hoor het graag. Veel weten meer dan een . Alvast bedankt voor het meedenken!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

13-01-2013 om 11:50

Privé

Interview met leraren, met lekker veel privé-info (over hobby, vakantie, gezinssituatie), liefst met foto's erbij. Dat vinden we hier allemaal leuk. En foto's van lessituaties, kantine, etc. Altijd leuk om schoolgenoten te herkennen, en nog leuker als kind er zelf ook eens op staat.
De rest, over nieuwe games en films en informatie over roken, drugs, alcohol en seks boeit ons gezin niet tot nauwelijks.

Mussie

Mussie

13-01-2013 om 12:34

Inzenden

Mijn kind heeft 1 keer op de voorpagina van een schoolkrant geprijkt en dat vonden we heel leuk. Er was elke editie een oproep om een foto voor de nieuwe voorpagina in te sturen, met een bepaald thema. De leukste foto werd dan dus de nieuwe voorpagina. Het thema zou dan nu Winter kunnen zijn, of Pasen. Ligt een beetje aan de verschijningsdata natuurlijk.

Mussie

Mussie

13-01-2013 om 12:35

Oeps online

Beter lezen!!!!!! Maar toch kun je daar ook wel iets dergelijks doen denk ik.

Doelgroep

Eerst goed nadenken over wat je doelgroep wordt. Vooral voor ouders of voor kinderen? Voor beide groepen zijn zulke andere dingen aantrekkelijk dat combineren eigenlijk geen doen is.
Mijn ervaring is dat kinderen vooral leuk vinden wat door andere kinderen bedacht en gemaakt is.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

13-01-2013 om 14:07

Het gaat om vo

Het is een middelbare school en de website is voor zowel ouders als leerlingen (en andere belangstellenden). Wat een leuke ideeen al!
Heksenvet, ik ben het met je eens dat er zeker iets van een rubriek 'docent uitgelicht' moet komen met foto's en veel prive-info als favoriete tv-serie en grootste blunder toen docent zelf puber was.
Mussie, ook al zo'n goeie, zelf voorkant laten ontwerpen! Wat leuk. Alleen wordt dit een voorkantloze schoolkrant. Maar iets in de richting van 'ontwerp de poster voor de einddisco' en dan met stemmogelijkheid voor sitebezoekers (hoe doe je dat), o ik krijg al helemaal zin.
Minna, de doelgroep is dus dubbelop, maar de nadruk zal bij leerlingen en hun interesses liggen.
Graag nog meer tips, ik wil een schoolkrant waar naar uitgekeken wordt .

mama 5

mama 5

13-01-2013 om 14:41

Als ouder

Als ouder zou ik het leuk vinden om verhalen te lezen van ex-leerlingen. Wat doen die nu? Hoe kijken ze terug op hun schoolperiode?
Verder vond ik vroeger 'wist je dat'-jes altijd leuk.
Ik denk dat het vooral belangrijk is, dat het allemaal een beetje recent is. De 'schoolkrant' van de school van mijn kinderen, is vaak een beetje 'oud nieuws'. Ik zou veel foto's doen. Dat vind ik als ouder leuk, een foto van mijn kind tijdens de sportdag of zo.

krin

krin

13-01-2013 om 15:03

Wie denk je wel dat je bent?

Een diepte-interview met doorgeefvraag, dus als laatste vraag altijd: wie is het volgende slachtoffer en wat wil je hem of haar vragen.
Of... Een dag uit het leven van. Een poll. Wereldberoemd op school (en omstreken), en wel hierom (sportprestaties, verzamelingen, heldendaden, inzamelingsacties). WieWatWaar - een foto van een plek of persoon herkennen. Een reactierubriek (de stomste schoolregel, het leukste feest, het zwaarste proefwerk, de grootste blunder...)
Van die dingen.

bibi63

bibi63

13-01-2013 om 15:10

Ik zit in de redactie van onze vo schoolkrant

Van alles wat hier al genoemd is, hebben wij ook elke keer een specifiek onderwerp, zoals bijv.:
- wat is de rol van de mentor: Wwat kun je als kind en als ouder daar nou precies van verwachten? Verschil onderbouw/bovenbouw en de rol van de mentor.
- examenstress/proefwerkweekstress. Tips en trucks. Do's en do'nts. Welke rol kun je als ouders spelen?
- de brugpieper: Hoe gaat dat eraan toe?
- Pubertijd.
- Tips voor leerwerk.
enz.

En verder ook bijwonen van openpodia, musicals, andere activiteiten en daar een verslagje van maken.

Gr. Bibi

P

P

13-01-2013 om 15:55

Doorgeefinterview

Doorgeefinterview is wel leuk maar verbied het doorgeven aan iemand uit je eigen klas, anders kan het lang in 1 kring blijven en dat is niet leuk.

rosa

rosa

13-01-2013 om 15:56

Uitspraken

Natuurlijk rare uitspraken van docenten!

Colofon

Zorg voor een goed colofon met contactemails waar iedereen agendaonderwerpen, mededelingen en andere zaken kan melden, en dat ook echt regelmatig gelezen wordt.
Geef regelmatig contactinformatie over zaken en doe dat volledig zodat men niet zelf hoeft te speuren. Bericht je over een avond over metalbands zorg dan dat de website erbij staat of een contactemail. Je wil niet weten hoe vaak kranten dat vergeten of denken dat het hun taak niet is.
Maak je webkrant al doende, zodat je niet na maanden een krant publiceert met oud nieuws. Geef een reactiemogelijkheid aan scholieren maar zorg voor een flexibele maar verstandige moderator, een scholier.
Zorg voor een redactie van scholieren maar houdt zelf een vinger aan de pols over de voortgang. Bedenk vooraf samen met je scholieren flexibele regels wat je wel en niet wil met je webkrant.

Annet

Annet

13-01-2013 om 18:33

Ik denk dat je moet kiezen

Of je schrijft voor leerlingen en de ouders vinden het leuk om het te lezen.
Of je schrijft voor ouders en misschien dat leerlingen het willen lezen.
De voorbeelden van Bibi zijn echte voorbeelden voor ouders. Ik zou me daar niet op richten als je wil dat leerlingen de schoolkrant leuk vinden.

Jillian

Jillian

13-01-2013 om 18:40

Zelf?

Hier op school heb je twee kranten: een info krant voor de ouders die inderdaad gemaakt wordt door enkele docenten en de echte schoolkrant. De echte schoolkrant is van en voor de leerlingen en wordt dus ook door de leerlingen zelf gemaakt. Er zit wel een docent in de redactie maar die houdt alleen de boel in de gaten. Alle ideeën en de uitwerking daarvan gebeurd door de leerlingen zelf.
Op mijn eigen middelbare school vroeger was dat ook zo. Dat lijkt me ook veel leuker dan dat de leraren de schoolkrant maken.

Mijn zoon vindt leuk: interviews met de leraren, verslagen van uitjes, gedichten en korte verhalen geschreven door leerlingen, tekeningen en foto's gemaakt door leerlingen, aankondigen voor activiteiten.... Hij houdt vooral erg van de creatieve uitingen van andere leerlingen. Zelf vind ik vaak interviews met leraren leuk omdat je zo een beeld bij iemand krijgt.

Ook staan er vaak reportages in over bijvoorbeeld actuele onderwerpen of over iets wat specifiek in onze omgeving speelt. Kunnen ze al een beetje oefenen met echte journalistiek.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

13-01-2013 om 20:17

Bedankt bedankt bedankt!

Dit is heerlijk, zoveel input. Allemaal heel erg bedankt voor de reacties. Wat leuk dat jullie ook je pubers hebben gevraagd wat zij graag lezen! Geweldig, dit. Ik heb alweer een hele rij nieuwe ideeen. De bedoeling is dat de leerlingen een aanzienlijke bijdrage leveren. Hoe ik reactiemogelijkheden ga instellen, weet ik nog niet, maar dat houdt de boel wel leuk! Misschien ga ik reacties via email (gemodereerd) erbij publiceren.
Keep it coming, elke gedachte is welkom.

krin

krin

13-01-2013 om 21:25

Verschijningsfrequentie

Nog een gedachte: denk van tevoren goed na hoe vaak je wilt gaan verschijnen en zorg dat je altijd de regelmaat er inhoudt. Ze moeten erop gaan rekenen, dan kunnen ze er ook naar uitkijken, liefst reikhalzend. Het zal zeker in het begin veel werk zijn, dus wees niet te ambitieus.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-01-2013 om 22:43

Wistjedatjes, uitspraken van leerlingen en leraren.
Puzzels. Er heeft bij ons een keer een puzzel in gestaan waar je de namen van de leraren in moest vullen. Zinnen waar de achternaam dan ingevuld kon worden. Hij loopt op -de berg- maar ook Hoe dat moet dat -Weetie- niet.
En ik heb zelf men met een medeleerling elke keer een uitgebreid artikel geschreven over iets wat speelde op school. Dan gingen we bij iedereen langs die daar wat mee te maken had en probeerden dat zo goed mogelijk uit te spitten. Over een brand vlak bij school, maar ook over afval in de school (wat er uiteinde ook toe geleid heeft dat het afvalbeleid verbeterd is) en andere dingen die op dat moment belangrijk waren. Daar kregen we altijd erg positieve reacties op.
Interviews met nieuwe leraren.
Probeer een leerling te vinden die leuk strips kan tekenen, dat is ook altijd leuk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.