Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Angela67

Angela67

19-01-2013 om 19:51

Tips voor 'rustig' cito's maken in de klas?

hoi,
heeft iemand wat aardige suggesties waar onze zoon zichzelf mee kan helpen tijdens het maken van de cito-eindtoets en wat de leerkracht voor hem kan doen?
Zoon weet wel dat hij niet te snel en slordig moet zijn maar het is gewoon moeilijk voor hem om dat te doen.
Hij heeft al twee tips gekregen die hij al geoefend heeft en die hij prettig vindt:
*met highlighter in z'n hand teksten en verhaaltjessommen lezen, zodat hij kan aanstrepen wat hij belangrijk vindt
*met een wit blad de vragen afdekken bij het lezen van tekst/verhaaltjessommen, zodat hij niet de neiging heeft om te snel te lezen en direct naar de vragen te gaan.

De leerkracht heeft ook nog de suggestie gedaan om hem na 10 vragen (bijvoorbeeld) even bij zich te laten komen, om te zien of hij niet te snel gaat.

Heeft iemand nog meer van dit soort tips misschien? Het gaat dus aan de ene kant om niet afraffelen/te snel, maar aan de andere kant ook om 'focus' houden.

Alvast bedankt,
groet,
Angela

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

19-01-2013 om 19:59

Kauwgom

Kauwgom bevordert de concentratie. Ik zou wel suikervrije nemen. En vragen op school of kauwgom mag.

Mag een highlighter? Hier worden de boekjes nog gebruikt als oefenmateriaal voor volgende klassen. Je mag er niet in schrijven. In overleg met leerkracht kan het vast wel.

Timer erbij met kaartje (waarop staat: zoveel minuten, zoveel vragen, verdeling van de vragen over de tijd). Te snel? eerst vorige vragen nakijken.

Mijn zoon raakt soms in een dip bij vragen/oefeningen die hij saai vindt. Hij vindt het lastig om dan te blijven focussen. We hebben afgesproken dat hij dan aan een leuke/lekkere ervaring denkt. Om weer een beetje in de stemming te komen. Is niet alleen voor de cito maar ook voor schooldagen.

Mantra gebruiken dat hij in zichzelf kan zeggen, bijvoorbeeld vlak voordat ze beginnen of als hij te snel gaat. Bijvoorbeeld: Ffffffffocusssssss, ccccccccconnnnncennnnntraaaaatie. Maar dan iets dat bij hem past en dat hij zelf verzint?

An

An

20-01-2013 om 12:19

Koptelefoon

Bij ons op school gebruiken veel kinderen van die bouwkoptelefoons(gehoorbeschermers?) Voor sommige kinderen helpt dit geweldig. Iedere klas heeft er zo'n 10. Ze worden veel gebruikt tijdens zelfstandig werken.
Groet, An

Angela67

Angela67

21-01-2013 om 21:59

Annet/an

dank voor jullie suggesties. Oudste is zelf niet zo inventief, dwz: als het iets is wat hem interesseert, een probleem wat hij graag wil tackelen dan is hij heel inventief maar cito toetsen rustiger maken interesseert 'm eigenlijk niet echt. Dus hij wil best wel z'n best doen, maar ik voel dat 'his heart is not really in it' dus vandaar dit soort kleine praktische dingen.

De bouwkoptelefoon, was ik helemaal vergeten, die circuleren daar inderdaad ook. Ik weet dat hij 'm ook wel eens gebruikt(e) dus daar kan hij vast aan komen.

In de toetsen schrijven mag! Leerkracht bevestigde het vandaag.

Timer/briefje met indeling zal ik 'ns met 'm bespreken, kijken of hij daar een mogelijkheid in ziet want dat is heel praktisch en kan hij thuis al beetje maken. Wat 'focus' en denken aan leuke dingen betreft, geen idee of het hem helpt maar ik zal 't m zeker voorstellen.

Groet en dank,
angela

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.