Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Clowntje

Clowntje

28-01-2013 om 16:33

Tips voor dochter die gaat versnellen?

Dochter gaat na de voorjaarsvakantie van groep 4 naar groep 5 (combi 5/6).
Wie heeft tips om het zo makkelijk mogelijk te laten verlopen? Waar moeten we aan denken en wat vooral niet doen??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prakje

Prakje

29-01-2013 om 20:51

Lastig

Het is toch echt per kind verschillend.

Hier geen succesverhaal oveigens. Onze oudste is na groep 4 naar de combi groep 5/6 gegaan, in groep 6.

Toen hij het jaar er op verder ging naar groep 7 en zijn klasgenoten achterbleven in groep 6 ging het mis. Hij had geen aansluiting in de klas en verpieterde helemaal. Na de kerstvakantie is hij daarom weer teruggegaan naar zijn eigen klas.

Cognitief kon hij het aan, maar sociaal was het echt niks voor hem.

Jammer, want hij heeft nu 8 jaar met zijn vingers in zijn neus gezeten en glijdt nu langzaam maar zeker Havo 2 uit richting VMBOt... Zonde, want hij heeft de hersens maar weet echt niet hoe hij dit moet omzetten in goede cijfers

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-01-2013 om 22:25

Versnellen

Mijn zoon (12, 2Gym)) is twee keer versneld op de Montessorischool dus ook combigroepen; van groep 3 naar 5 en van groep 6 naar 8. Als eerste is zoon doorgetoetst met alle vakken. Daarna werd er een handelingsplan opgesteld met per vak de leerdoelen en lesmateriaal; onderverdeeld in basisstof en pluswerk/verrijking/verbreding/compacten. Nadruk lag op het niet laten ontstaan van hiaten in de basiskennis en -vaardigheden maar wel voldoende uitdaging bieden. Dit plan werd met alle juffen alsook met de IB'er en met mij besproken en door ons allen ondertekend. Afgesproken werd om dit eens per kwartaal te evolueren en bij te stellen.
Verder is het gewoon zo gegaan en goed gegaan. Groep 8 vond hij stomvervelend en hij keek erg uit naar het vo. Alleen toen hij op het vo kwam bleek dat hij totaal niet wist hoe te leren, te plannen en huiswerk te maken (op de basisschool deed hij alles ondanks de versnellingen met twee vingers in zijn neus) dus hij liep flink tegen de lamp en heeft studiebegeleiding daarvoor moeten krijgen. Nu gaat het steeds beter alhoewel ik er nog steeds bovenop moet blijven zitten maar dat komt vooral omdat hij ADHD heeft.
Dat hij drie koppen kleiner (hij is al klein voor zijn leeftijd en twee jaar jonger is dan de meeste anderen speelt feitelijk geen rol van betekenis. Hij past naadloos tussen zijn klasgenoten, is populair; ook bij de docenten en sociaal-emotioneel is er ook geen kloof. Het scheelt dat er steeds meer versnelde kinderen zijn dus er wordt in ieder geval niet meer raar van opgekeken.
Kortom, zorg voor een goed handelingsplan en hou de vinger aan de pols. Zorg dat er geen gebrek aan basiskennis ontstaat, met name wat schrijven, lezen en rekenen betreft, en vooral: laat haar leren leren. Dat heeft mijn zoon nooit geleerd op de basisschool en gelukkig is het bij hem goed gegaan uiteindelijk op het vo maar ik ken er ook een aantal die dit de das heeft omgedaan, hoe slim en sociaal verder dan ook. Oh en zoek de juiste balans tussen de kalenderleeftijd van je kind en de cognitieve en sociaal-emotionele leeftijd. Op het ene vlak is ze misschien 8; op het andere 10 jaar. Om die balans te vinden vond en vind ik best lastig als ouder. Maak er verder geen punt van. Er staat misschien dan wel 8 jaar voor het doorlopen van de basisschool; zelfs een beetje gemiddeld intelligent kind kan het sneller doorlopen. En/dus gebeurt versnellen steeds vaker; bij de een kan het beter uitpakken dan bij de ander en het hangt vooral van de instelling van school en de leraren af alsook van hun kennis en ervaring op dit gebied van hoe het uitpakt. Gewoon lekker laten gaan; iedere overgang en verandering is lastig en onwennig maar het hoeft niet extra moeilijk te zijn.

Laura

Laura

29-01-2013 om 22:43

Hier

Hier wel een succesverhaal, waarschijnlijk omdat het sociale aspect de doorslag heeft gegeven. Cognitief kan hij makkelijk nog een jaar door maar dat past sociaal niet bij hem.

Wij hebben er bewust geen heisa van gemaakt. Samen met de juf heeft hij in de klas verteld dat hij naar een andere groep gaat omdat hij daar beter leert leren. We hebben het ook nooit gebracht als beter, sneller, anders. Het ene kind heeft moeite met lezen en hij heeft meer moeite met netjes werken, etc.
Op afscheidsdag heeft hij eenvoudig getrakteerd en de klas een voorleesboek cadeau gedaan. Bewust geen afscheidscadeau namens klas. Niet groter maken dan het is, zou mijn advies zijn.

Kendra

Kendra

30-01-2013 om 10:43

Hier

Onze zoon is halverwege het jaar van groep 2 naar groep 3 gegaan. Dat ging best heel soepel. Wij hebben het ook niet groot gemaakt. Een paar keer van tevoren een uurtje wennen in de nieuwe groep, een simpele traktatie bij het afscheid, dat was het dan. De groep heeft hem snel geaccepteerd.
Het is wel heel belangrijk inderdaad dat er geen hiaten vallen. En ook heel belangrijk dat je beseft dat je er met het versnellen niet bent. Binnen afzienbare tijd is je dochter weer 'bij'. Haar leerprogramma zal blijvend aangepast moeten worden, want in de meeste gevallen is vaker versnellen niet aan te bevelen.
Dus de belangrijkste tips, hou de lijntjes met de leerkracht kort en let op dat er geen hiaten vallen en dat ze nog altijd genoeg wordt uitgedaagd. En houd het sociaal in de gaten. Dat ze aansluiting heeft in haar nieuwe groep.

Primavera

Primavera

30-01-2013 om 11:49

Niet te beladen maken

Onze jongste is versneld van groep 1 naar groep 3. Wij hebben dat gewoon gebracht als dat ze dat mocht omdat zij al aan groep 3 toe was. Dus ipv de nadruk te leggen dat een kind beter is dan de klasgenoten het vertalen in dat het kind eerder aan een hogere groep toe is.
Het scheelde wel dat ook de andere twee snelste kleuters groep 2 oversloegen en het dus door de kinderen als heel normaal werd gevoelt dat sommige kinderen iets eerder aan de volgende groep toe zijn dan anderen en dat is het eigenlijk ook.
Verder hebben we eigenlijk niks bijzonders gedaan met het schoolprogramma, omdat hier differentiëren lastig gaat. Ze leukt haar werk op met prachtige tekeningen, leest thuis alles wat los en vast is en vermaakt zich voor de rest best. Het maakt denk ik wel verschil dat ze hier maar halve dagen naar school gaan en de rest van de stof 's middags als huiswerk krijgen. Zij is daar dan gewoon heel snel mee klaar en heeft daardoor lekker een hoop vrije tijd om te doen wat ze wil.
De versnelling heeft geholpen om te zorgen dat ze even op een niveau geplaatst werd waar ze tenminste nog iets moest doen om te leren ipv haar tijd uit te zitten. Uitdaging zoekt ze verder thuis zelf wel op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.