Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sophie

Sophie

16-12-2015 om 16:10

Thuiszitter

Wij zitten met een enorm probleem:

2 jaar geleden startte onze dochter gemotiveerd in de brugklas.
Alles ging goed, totdat ze in de 2e helft van het schooljaar bij de gym een ongelukje kreeg, een klasgenoot en zij kwamen in botsing.
Ze had er een beetje last van, maar na een tijdje ging het beter.
Totdat ze in de gang een grote bonk tegen haar hoofd kreeg, die hadden leerlingen van 5VWO gegooid.
Ze kreeg hierna angstklachten en uiteindelijk stapten we naar een Jeugd en Gezin medewerker. Die kon ons niet helpen, de angstklachten waren inmiddels behoorlijk.
We werden doorgestuurd naar een psycholoog, maar het klikte helemaal niet tussen mijn dochter en de psycholoog.
Ze stuurde ons door naar een autismecentrum.
Na het eerste gesprek daar, had ik er een slecht gevoel bij.
De proffesionals gingen gehurkt naast mijn 12 jarige dochter zitten( nu 1e half jaar 2e klas VWO) en vroegen op een naar mijn inziens kinderachter toon of ze op de (kinder)xylofoon wilde spelen.
Dit nadat ik vertelde dat ze graag piano/keyboard speelt.
Bij het volgende gesprek zat mijn dochter niet fijn in haar vel, ze was nog een beetje boos over het vorige gesprek(xylofoon was niet het enige).
Wat mij opviel, was dat de professionals steeds aan mij dezelfde vragen op een andere manier stelden en pas na een paar keer een aantekening maken.
Aan mijn dochter werd niet veel gevraagd.
Uiteindelijk, toen ze mijn dochter 3 uur hadden gezien, werd de diagnose zwaar autistisch en gegeneraliseerde angststoornis gesteld.
Ik heb hier echter mijn twijfels over, ik herken mijn dochter in bijzonder weinig kenmerken van autisme en gegeneraliseerde angststoornis.
Ook stond in het verslag dat "ze niet van muziek houd", en andere bizarre dingen die niet kloppen(zoals ik eerder vermeldde: mijn dochter speel graag piano/keyboard).
Ook op school ging het steeds slechter.
Toen ik meldde dat mijn dochter was aangemeld bij het autismecentrum, zeiden ze letterlijk: sorry, wij willen niets voor uw dochter doen.
Ik ging dus een andere school zoeken, dochter wilde dat ook want er waren wat incidenten voorgevallen op school, die haar erg angstig maakten(paniekaanvallen waarbij ze alleen door haar vriendinnen werd geholpen en waar de leraren niets deden, gemene opmerkingen van de afdelingsleider, niet nagekomen afspraken).
En, we vonden een leuke school waar ze dit schooljaar in de 3e klas kon starten.
Het leek allemaal goed te komen,
Totdat we eind vorig schooljaar in de laatste week werden opgebeld dat mijn dochter bleef zitten.
Ik heb met de afdelingsleider gebeld, want de cijfers waren goed.
De afdelingsleider zei dat ze het cognitief wel aankan, maar door haar hoge verzuim(13 weken, echt teveel maar het werd ook tegengehouden door hulpweigering van school).
Nu hadden we geen nieuwe school voor dit schooljaar, want op de uitgekozen school was geen plek in de 2e klas.
Terug naar de oude school was geen optie, we gingen er niet uitkomen.

Nu, 2 dagen voor de kerstvakantie, is het nog erger.
We kunnen op geen enkele school in de buurt terecht(10 scholen geprobeerd).
Terug naar autismecentrum: we zijn doorverwezen naar een instelling voor een landurige opname voor autisme, maar dat werd op veel verzoeken van ons een opname voor een nieuwe(onbevooroordeelde, terwijl ze daar alles al weten) diagnose.
Daarvoor komt ze op de eetstoornissenafdeling.
We hebben veel mensen ontmoet(school): onderwijsconsulente, leerplicht(dreigt overigens met uithuisplaatsing e.d.), zorgcoördinator, orthopedagoog, (opname e.d.): JGZ medewerker, medewerkers instelling, praktijkondersteuner huisarts.
Iedereen heeft onderling contact en er worden dingen besloten zonder mijn weten. Meestal word ik één tot meerdere malen gebeld door verscheidene mensen.
Nu word ik al een tijdje niet gebeld, en ik maak me zorgen over wat ze doen.
Er is nog zoveel meer gebeurd dan ik hier kan opschrijven, en ik ben erg bang voor wat er nog gaat gebeuren.

Zijn hier nog mensen met tips, nieuwe ideeën, ervaringen, andere dingen?
Bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal.

Sophie


Opname?

http://thuiszitterstellen.nl/

https://www.passendonderwijs.nl/

Even kort. Geen opname. Lees je in in de thuiszittersproblematiek. Houd contact met de onderwijsconsulent.
Ga naar de huisarts voor een grondige screening op 'moeheidsfactoren' als schildklier, pfeiffer, ijzer, vitaminen, gehoor en zicht. En mogelijke neurologische uitvalsproblemen als hoofdpijn en tintelingen nav de botsingen.
Zoek een goede kinder- en jeugdpsychiater.
Het kan zijn dat je dochter zonodig wat medicatie nodig heeft.
Het wordt tijd dat je hier zelf de regie in neemt. Dat kan je ook helpen als de rest van die achter je rug om vergaderaars moeilijk gaan doen.
Breng de leerplichtambtenaar op de hoogte waar je mee bezig bent.
De school waar je dochter als laatste ingeschreven staat zal moeite moeten doen om een passende onderwijsvoorziening te regelen.
Die diagnoses zou ik even laten zitten. Als ze maar de goede kant uitgaat. Richting onderwijs en richting welbevinden.
Opname kachelt ze alleen maar verder van achteruit. Op het gebied van onderwijs maar ook op het gebied van angst. Niet doen dus.
Die twee prioriteiten zou ik aanhouden. Samen met de onderwijsconsulent en de school en met een goede kinder- en jeugdpsychiater die haar ook zonodig (al is het tijdelijk) wat angstmedicatie kan voorschrijven. Maar die kan haar ook helpen met EMDR (trauma van de botsing en de bonk) en cognitieve therapie om haar angst te balanceren.

Nog een link

https://www.oudersonderwijs.nl/nieuws/stroomschema-zorg-op-school-geeft-duidelijkheid/

Met een stroomschema wat voor scholen de route is als er zorg nodig is. Geen rechten helaas, want Dekker heeft besloten dat scholen pas in 2020 echt Passend Onderwijs moeten bieden. En dan nog. Maar dan heb je een gezamenlijke route waar je over in gesprek kunt.

daisy

daisy

16-12-2015 om 17:07

consulenten

Met een consulent bedoelen wij er eentje van www.onderwijsconsulenten.nl en niet een of andere miep of truus.

Sophie

Sophie

16-12-2015 om 20:35

Onderwijsconsulent

Wat ik vergeten ben te melden, de onderwijsconsulente heeft gezegd dat ze niet weet wat ze hiermee kan, ze doet niets meer nu.

Sophie

Sophie

16-12-2015 om 20:45

School en leerplicht

Wat ik ook vergeten ben te zeggen, is dat er afspraken zijn gemaakt over schoolboeken en toetsen.
Mijn dochter zit nu dus thuis, maar zou schoolboeken krijgen en er zou contact opgenomen worden over toetsen maken, ze staat nog steeds ingeschreven op die school.
Echter, er is nooit contact opgenomen!
Leerplicht heeft wel contact met school, en tegen leerplicht word gezegd dat ze boeken voor ons hebben en alles, maar dat wij alles weigeren.
Leerplicht staat volledig achter de school.
Ik hoor om mij heen ook, dat school moet gaan zoeken naar een passende school(mijn dochter kan naar een reguliere school).
Dit doen ze echter niet, met 9/10 scholen hebben wij zelf contact opgenomen.
De school die school heeft gecontacteerd, bleek geen gymnasium te hebben, en mijn dochter deed de eerste 2 jaar gymnasium.

Kortom, school doet niet zo veel en leerplicht staat achter school en níét achter ons.

Jamie

Jamie

16-12-2015 om 20:48

maar

Waarom hang je zo aan gymnasium? Is atheneum ook niet gewoon een prima oplossing? Beter dan wat er nu gebeurt toch?

Andere manier van school volgen

http://www.ziezon.nl/ziezon-netwerk/ondersteuningsmogelijkheden-oab/

Juist omdat je weinig begeleiding krijgt van school...

Sophie

Sophie

16-12-2015 om 20:57

Gymnasium

Jamie, ik ben daar nu inderdaad ook mee bezig.
Ik heb erg nare dingen gelezen en denk nu: beter een school zonder gymnasium, dan geen school.
Ik heb vandaag zo'n school gebeld, maar degene aan de lijn vind het een raar verhaal en ze wil niet zomaar kinderen aannemen die 4 maanden thuiszitten.
Sinds vorige week bezig met een internationale school, die hebben les in het Engels en met de richting die mijn dochter later op wil, (zee)biologie, is dat ook erg handig. Ook is ze erg taalgericht en zo dus een internationale school ziet ze ook zitten. Morgen kan ik terugbellen, ik hoop dat dit gaat lukken.

Luzac?

Als je de internationale school kunt betalen kun je mogelijk ook Luzac betalen?

http://www.isutrecht.nl/admissions/policy/
Tenzij je voldoet aan de voorwaarden:
"Students qualify for placement at the International School Utrecht if :

The student has a non-Dutch nationality/is a foreign passport holder and one of the parents/legal guardians is temporarily employed in the Netherlands
The student has a Dutch nationality and has lived and gone to school abroad for at least two years because one of the parents/legal guardians was stationed abroad.
The student has a Dutch nationality and has a parent/legal guardian (with whom the student will be living) who will be stationed abroad within two years and for at least two years this is to be be proven by a written statement of intent by parent or employer."

Maar ik begrijp dat het allemaal wat overweldigend is. Je komt in een vreemde bedreigende wereld terecht. Jammer dat het niet goed lijkt te lukken met de onderwijsconsulent. Is het wel een echte? Zie mail Daisy.

Je kunt ook zelf de leerplichtambtenaar benaderen om jou kant van het verhaal te laten horen.
Niet te slachtofferig over school hoewel je best mag laten horen wat daar faalt. Als de school geen contact opneemt over boeken of toetsen is dat toch echt jou taak om die eindjes aan elkaar te knopen en er bovenop te zitten.
Maar vooral wat je zelf doet om de situatie vlot te trekken.

Sophie

Sophie

16-12-2015 om 21:56

Luzac en leerplicht

We hebben een gesprek met leerplicht gehad, waar we niet goed uitkwamen.
Zij vind, dat onze dochter gewoon maar zo snel mogelijk naar school moet.
Over de internationale school, deze was gesubsidieerd. Maar een andere internationale school of het Luzac, is niet mogelijk qua prijs. Ik heb er wel naar gekeken.

Naar school met schoolangst

http://www.ouders.nl/forum/zorgenkinderen/school-doet-weer-moeilijk

Uit een ouder draadje de rc. van Miriam: ""Kom gewoon naar school" als oplossing voor schoolangst, slaat nergens op.
Maar je moet er mee omgaan alsof het je werkgever is.
"Natuurlijk voldoen wij graag aan uw verzoek. Heeft u een OPP gemaakt? Kunt u ons vertellen hoe dat moet, naar school gaan met schoolangst?"

Als onderwijsconsumenten niet thuis geeft kun je ook nog de Ziezon inschakelen, zie de mail van Flanagan.
Ergens moet nog een kamerstuk zijn, aangeleverd door Miriam dat Ziezon ook ingeschakeld kan worden bij het schoolprobleem van psychisch zieke kinderen.

Overigens ook een draadje met veel informatie.

Blijf vooral kalm en georganiseerd en denk eerst om het welzijn van je kind en dan de schoolroute.

Fiorucci

Fiorucci

16-12-2015 om 22:29

Tips

Www.gedragswerk.nl zij zullen je zeker snel helpen met veel expertise. Kost niks. Ik sluit me aan bij bovenstaande adviezen. Begin met precies opschrijven wat er wanneer heeft plaatsgevonden en wat er door wie is gezegd. Op facebook is een besloten groep van ouders van thuiszitters. Ook daar veel ervaringsdeskundigen.

Sophie

Sophie

17-12-2015 om 11:54

Schoolinspectie

Wij hebben ook contact gehad met de schoolinspectie, die gaat iedereen aan het werk zetten en vind dat dit allemaal niet mag gebeuren.

Twee jaar geleden, na de botsing, zijn wij trouwens naar de huisarts gegaan en er was niets aan de hand.
Mijn dochter heeft er dus, behalve deze toestand, niets aan overgehouden.

Sophie

Sophie

17-12-2015 om 17:09

Opstartklas

Reeds is er door de leerplichtambtenaar een aanmelding gedaan bij een opstartklas. Vandaag moest ik daar een handtekening voor zetten bij de school waar ze op zat. Maar, of de school, of de leerplichtambtenaar moest iets invullen. Daar zaten allemaal fouten in. Er staat dat mijn dochter niet naar school gaat door schoolangst. Ze is echter niet bang voor scholen, ze wil zo graag naar school. Alleen naar díé school kan/wil ze niet meer, er zijn teveel negatieve incidenten voorgevallen. Ook staat er, dat ze problemen had met medeleerlingen. Ook dit klopt niet. Ze zat in een fijne klas, daar geen problemen en buiten de klas ook niet. Er zijn nog wat meer dingen die van geen kant kloppen. Dus heb ik voorlopig niet getekend.

Ik moest daarvoor vanmiddag de zorgcoördinator bellen, maar die was niet bereikbaar(bellen is vaak een drama, bij veel betrokkenen als ik bel, zijn ze niet bereikbaar(soms wel 2/3 weken lang)). Ze zat in bespreking. Morgen moet ik terugbellen.

Heeft iemand nog raad over wel of niet mijn handtekening zetten voor de opstartklas, of heeft iemand daar iets over te zeggen?

Ja lastig

Ik heb wel het idee dat je je laat afleiden door details die er in feite niet echt toe doen.
Hoe je dochter precies niet meer naar school gaat kun je vragen of ze de tekst bijstellen. Maar lever dan zelf wat aan.
"Nadat dochter onbedoeld hardhandig fysiek in aanraking gekomen is met medeleerlingen in school voelt ze zich niet meer veilig. Het is school niet gelukt om haar het gevoel van veiligheid terug te geven door het onderschatten van haar opgelopen angsten en daardoor negatieve reacties die de angsten van dochter verder versterkt hebben.
Dochter is onder behandeling voor haar angsten maar terug naar school is geen optie meer. Door onbegrip voor de uitval en ziekte van dochter heeft school besloten haar niet over te laten gaan ondanks goede cijfers. Daardoor is haar kans op een andere school die haar in het volgende jaar zou plaatsen verloren gegaan"

Maar de vraag is: wat is de route als ze naar de opstartschool zou gaan.
zou ze dan weer terug moeten naar haar oude school? Daar zou ik niet mee akkoord gaan. Wel als ze daar gaan zoeken naar een alternatief.
Misschien zelfs wel de school waar ze naar de vierde klas zou gaan. Als je op tijd bent hebben ze daar misschien volgend schooljaar wel een plekje.
Ik zou je zo gunnen dat je daar wel iemand bij hebt van onderwijsconsulenten, ziezon of gedragswerk.
Het is moeilijk om je zo van afstand te adviseren.
In elk geval houd je doel goed voor ogen. Welzijn van je kind. Goede route voor scholing die haalbaar is voor je dochter.

Ik vind het overigens ook zeer miezerig wat je kind is overkomen. Ondanks goede cijfers wegens ziekte op het laatste moment niet over. Miezerig.

Het is een lastig proces. Ik heb het idee dat je er echt wel meer hulp en steun bij kunt gebruiken. Dat zou mijn eerste prioriteit zijn.

Gemistte kans?

"Nu hadden we geen nieuwe school voor dit schooljaar, want op de uitgekozen school was geen plek in de 2e klas."

Ik zie nog een mogelijk gemistte kans. Als de ene school een kind niet over laat gaan, maar er is wel een knelsituatie (kind kan niet terug naar oude school) kan de nieuwe school ook nog besluiten om kind wel toe te laten tot het volgend schooljaar.
Geen garanties, maar vragen staat altijd vrij, en je zoekt naar opties.

Dus je kunt ook zelf contact opnemen met deze school. Je spijt betuigen hoe dat op het laatste moment door de oude school onmogelijk is gemaakt maar dat je graag zou zien dat je dochter daar naar school gaat en als je haar nu aanmeldt of dat mogelijk zou lukken voor volgend schooljaar. In aansluiting van de opstartschool.
Of ze nu wel of niet alsnog toetsen doet waardoor ze overgaat. Want de cijfers waren wel goed.
Dan kan ze op de opstartschool gewoon werken aan vakken waar ze minder voor staat of waar de nieuwe school het belangrijk van vind dat ze daar aan werkt.
Maak de aansluiting mogelijk.

Met deze diagnose

Autisme en angststoornis kan je dochter ook naar een school voor speciaal onderwijs. Niet dat dit nou ideaal zal zijn, dat moet zich allemaal maar uitwijzen en ideaal is niets in deze situatie.
Maar je hebt kans dat daar met meer consideratie en flexibiliteit met je dochter wordt omgegaan en doen ze niet zo moeilijk over ziekteperiodes mits dat verklaarbaar en duidelijk is.
Dus je kunt je ook op de hoogte stellen van het speciaal onderwijs dat aan het samenwerkingsverband van de school verbonden is. en daar informatie over inwinnen.
Het gaat over kansen voor je dochter en als het niet gaat zoals jij het voor ogen had, ja dat is zwaar teleurstellend, dan doe je het zoals het wel gaat.
Geen school, of zoals nu niets leren, is slechter.
Zoals je aan het eerder genoemde draadje kunt zien is er ook op een opstartschool nog weleens wat mogelijk.
Je kunt je ook daar orienteren en een gesprek aanvragen. Mogelijk dat daar ook wel mensen zijn die een opening zien voor je dochter.
En denk daar dan even over na, bespreek het, voordat je het afwijst op details. Kijk naar de kansen niet naar de onmogelijkheden.

mirreke

mirreke

17-12-2015 om 20:39

Onderwijsjurist!

En wel Katinka Slump. Ze heeft het wel heeeel erg druk met allemaal vergelijkbare zaken, namelijk thuiszitters die in dezelfde spagaat worden gedrongen als jij.

Maar kijk toch eens op haar site: http://www.adviesonderwijsrecht.nl/

Ben je lid van Balans, dan kun je dit artikel lezen: http://www.balansdigitaal.nl/data/balans-magazine/2015/balans-magazine-2015-5/elk-kind-dat-thuiszit,-is-winst-voor-het-ministerie/

Kijk op het twitteraccount van @KatinkaSlump, er staat heel veel informatie op. Ook over geld waar je recht op hebt als je kind thuiszit. En officieel staat jouw kind nog ingeschreven, dan kun je geld claimen voor onderwijs.

Kijk hier: wellicht heb je zelfs recht op bekostiging vh Luzac door school: (gezocht op MiepZiek)

https://twitter.com/search?q=%40katinkaslump%20miepziek&src=typd

Strijd met school zou ik vergeten denk ik, win je toch niet. Maar wellicht zijn er andere oplossingen.

mirreke

mirreke

17-12-2015 om 20:43

Katinka Slump

strijdt voor onderwijsrecht in plaats van schoolplicht.

Zoals ik al zei, ze is erg druk, is ook bekend aan het worden. Zeker bij de regering. Er zijn ook andere onderwijsjuristen. Maar ik zou proberen in ieder geval advies of tips van haar te krijgen. Dan word je gelijk met je neus in de goede richting gezet.

Ik vind het heel erg voor jullie. Hoe snel kan iets uit de hand lopen, verschrikkelijk...

Jamie

Jamie

17-12-2015 om 20:44

hmm

Volgens mij doet Katinka Slump helemaal niets meer met ouders en kinderen als ze zich wenden tot haar.

mirreke

mirreke

17-12-2015 om 20:53

jawel hoor

Maar ze heeft het heel erg druk, je kunt maar zoveel zittingen per week doen.

Op haar site staat veel informatie. Daar heb je al veel aan.

Mijn ervaring is dat ze op twitter redelijk snel reageert...

Sophie

Sophie

17-12-2015 om 22:15

In ieder geval bedankt voor alle tips!
AnneJ, het is inderdaad de bedoeling dat ze terug reÏntegreerd op haar oude school.
Maar, misschien kon dat bij gesprekken nog bijgesteld worden.
Mirreke, bedankt! Ik ga snel kijken!

Ik (blijf) het hier schrijven als er iets uitkomt.

Sophie

Sophie

Sophie

17-12-2015 om 22:26

Mirreke

Weet jij meer over hoe je misschien geld kan claimen, of recht bekostiging Luzac?
Zoja, kan je daar iets meer over vertellen?

Luzac

Sophie, volgens mij heb je iemand nodig die met jouzelf de discussie aangaat welke opties realistisch zijn of niet en die jou helpt je doelen realistisch te maken en het overzicht te houden. Iemand met een achtergrond in dit soort zaken. Het zij een onderwijsconsulent of een onderwijsadvocaat.
Het lijkt mij namelijk helemaal geen realistisch verzoek aan school voor geld om naar het Luzac te gaan.
Er zijn namelijk nog andere mogelijk passende oplossingen mogelijk. De opstartschool en van daaruit naar alternatieven zoeken. Heroverleg met de school die je dochter vorig jaar al aan wilde nemen (onder welke voorwaarden, wat moet ze komend voorjaar doen om naar groep 3 te gaan daar?) en mogelijk, gezien haar diagnoses naar speciaal onderwijs, hoe realistisch die diagnoses al dan niet zijn, daar gaat het even niet over. Je hebt hier je prioriteiten en een gevecht tegen een diagnose hoort daar nu even niet bij tenzij je op een route gaat waar dat beslist meetelt en eraf moet.
en je hebt geen rechten als ouder in het onderwijs. Je kunt alleen zoveel mogelijk het gesprek aan en anders met een advocaat de rechtzaak aan als school niet meebuigt. Maar een rechtzaak voor toegang naar het Luzac gaat je in dit stadium denk ik niet lukken.
Maar wie weet.
School zet zo laag mogelijk in. Dat is hier blijkbaar de opstartschool en dan terug. Daar moet je bovenuit zien te komen met een realistisch aanbod dat haalbaar is voor je dochter. Een school waar ze het vertrouwen weer op kan bouwen. Misschien is er inmiddels wel plaats in de 2e klas van de andere school.
Zolang die mogelijkheden niet zijn uitgeput gaat het al helemaal niet over het Luzac. Lees eens de krantenartikelen van de zeilbroertjes over zoiets. Dat zijn zwaar bevochten tijdelijke oplossingen na een veel langer traject waarin veel meer fout gegaan is.

Sophie

Sophie

17-12-2015 om 23:31

AnneJ

Bedankt voor de opheldering,
Ik heb eerder dit jaar al een gesprek gehad op die ik vorig jaar wilde, maar toen wilden ze het alleen als hetvia de normale weg, het regioloket gebeurde (icm zorg).
Wij kunnen alleen niet worden aangemeld bij het regioloket, omdat oude school vorig jaar geen begeleidingstraject heeft gedaan.

Vraag: kan je, als er een onderwijsconsulente contact heeft verbroken, kan je dan een andere "nemen"? (Ik lees in veel reacties contact te nemen/houden met de onderwijsconsulent)

Trouwens, we zijn ook langs het samenwerkingsverband geweest, maar die wil ook niets doen omdat mijn dochter nog ingeschreven staat op de oude school.

de klik

Mogelijk dat je geen klik had met de betreffende onderwijsconsulent. Dus ik zou zeker vragen of je iemand anders kunt krijgen. De situatie is inmiddels weer anders en mogelijk dat je er zelf ook nu beter inzit.
Of beter kunt aangeven waar je vragen hebt. Of opheldering nodig hebt.

Er komt dus steeds een beetje meer boven water waaruit jij mogelijk de puzzel kunt leggen.

"k heb eerder dit jaar al een gesprek gehad op die ik vorig jaar wilde, maar toen wilden ze het alleen als hetvia de normale weg, het regioloket gebeurde (icm zorg).
Wij kunnen alleen niet worden aangemeld bij het regioloket, omdat oude school vorig jaar geen begeleidingstraject heeft gedaan."

Als je dochter naar de opstartschool gaat wordt daar dan een begeleidingstraject opgestart? En op welk moment kun je dan je dochter aanmelden, of kan de opstartschool je dochter aanmelden, bij het regioloket? En hoe gaat dat dan verder. Wie neemt er dan contact op met die school?

Deze snap ik niet: "Trouwens, we zijn ook langs het samenwerkingsverband geweest, maar die wil ook niets doen omdat mijn dochter nog ingeschreven staat op de oude school."

Ben je langsgeweest bij de directie of zo? Wat heeft dat voor nut? Natuurlijk kun je alleen vrijblijvend kijken bij andere scholen uit het samenwerkingsverband maar dan kun je wel meedenken en jezelf een oordeel vormen of het passend zal zijn voor je dochter.
Uiteindelijk ben jij degene die dat het beste kunt beoordelen. En een ding is duidelijk: ze gaat niet terug naar de ouder school maar verder zijn de opties open.

Vraag

Die opstartschool, is toch niet op dezelfde locatie als de school waar je kind nu gestrand is?

Sophie

Sophie

18-12-2015 om 00:25

Samenwerkingsverband en opstartklas

De opstartklas is niet op de locatie als de oude school, het hoort ook niet bij elkaar.

Het samenwerkingsverband helpt met het zoeken aar een oplossing als je er neit uitkomt met een school.

tekst voor de opstartschool?

"Trouwens, we zijn ook langs het samenwerkingsverband geweest, maar die wil ook niets doen omdat mijn dochter nog ingeschreven staat op de oude school."

Dat snap ik niet zo goed. Je komt er niet uit met school en samenwerkingsverband helpt dan maar wil nu niet helpen omdat ze nog ingeschreven staat op de oude school?

Of bedoel je dat de school waar je dochter heen zou gaan in een ander samenwerkingsverband zit? En ben je daarvoor afhankelijk voor aanmelding bij het regioloket?

Jij bent de enige die op de hoogte is van alle details en het is beslist puzzelen, maar denk steeds een stap verder. Als er iets in gang is wat kan ik dan wel bereiken.

Je belt morgen met de zorgcoordinator. Heb je al duidelijk wat jij vind dat wel in de overdracht/aanmelding naar de opstartschool moet staan?
laat in elk geval noteren dat je dochter niet meer teruggaat naar de oude school. De opstartschool zal dan de bedoeling hebben om je dochter weer onderwijs te geven en naar een vervolgschool te zoeken voor volgend schooljaar.
Dat lijkt me in elk geval de kortste weg om hier uit de impasse te komen.
En te voorkomen dat er vreemde zaken op de achtergrond gaan optreden.

Schoolangst

Maak je niet teveel te sappel over de uitdrukking 'schoolangst'. Je kunt voorstellen dat men noteert dat ze door negatieve ervaringen op deze school voor deze school angst heeft ontwikkeld. Het is niet gezegd dat dat ook voor andere scholen zal gelden. Bovendien wordt ze voor haar angst behandeld.
Teruggaan naar deze school is echter geen optie.
De bedoeling van de opstartschool is onderwijs weer opstarten en samen op zoek gaan naar een school voor het volgende leerjaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.