Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Thuiszitten en leerplichtig

In de krant van gisteren (NRC) een artikel over hoe er door de inspectie wordt omgegaan met kinderen die om verschillende redenen niet naar school kunnen. Een klein aantal (10 volgens de inspectie, 20 volgens een advocaat) krijgt jaarlijks een contract aangeboden. De school waar het kind ingeschreven staat, geeft het geld van het ministerie aan de ouders, zodat zij de middelen hebben om thuisonderwijs te geven. Er lijkt wat betreft het aanbieden van de contracten sprake te zijn van willekeur. Verder mochten de ouders er niet mee naar buiten treden.
Ik vraag me af of de kinderen die langdurig thuis zitten, maar wel met (een deel) van de lessen meedoen met behulp van het live-bijwonen van lessen middels de videoverbinding ook tot deze groep gerekend worden. Weet iemand dat? Eerlijk gezegd wist ik nauwelijks van deze problematiek af, goed dat de ombudsman er zo veel aandacht aan besteed heeft.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

In de marge

Ik heb het artikel niet gelezen maar ik ken de problematiek van thuiszitten wel. De oplossing die je noemt, een contract, ken ik dan weer niet. Het zou me wel verbazen als de Inspectie daarbij betrokken zou zijn.
Onderwijs thuis bestaat formeel helemaal niet, ook niet met een videoverbinding. Tegelijkertijd zijn scholen wel verantwoordelijk voor het bieden van onderwijs aan zieke leerlingen. Het is niet verboden om dat onderwijs met een video-verbinding te laten zijn.
Ja, er zijn scholen die zoiets doen. Maar dergelijk onderwijs is niet in een pakket te koop, juist omdat er geen groep gedefinieerd is die recht zou kunnen hebben op dergelijk onderwijs.
Het staat nergens expliciet, maar formeel is al het onderwijs dat thuis verstrekt kan worden verboden voor Nederlandse leerlingen.
In die gevallen dat het wel georganiseerd is ism school is dat stiekem (leerplicht en inspectie weten het niet) of wordt het gedoogd. Dat wil zeggen dat de ouders niet vervolgd worden voor leerplichtverzuim.
Daar wordt flink geheimzinnig over gedaan. Men is als de dood voor zeilmeisjes en jongens of andere aanverwanten. Vandaar dat in dat soort gevallen juist zo openlijk vervolgd wordt ( als ouders maar niet denken dat ze zelf en buiten school onderwijs mogen organiseren.)
Om die reden is er geen sprake van een groep en enige definitie van het onderwijs dat thuis gegeven kan worden.
Maar eh... In prktische zin is er natuurlijk geen probleem. Inderdaad, video. Of Wereldschool. Of, verzin het maar. Oplossingen genoeg.
Groet,
Miriam Lavell

Ontmoedigingsbeleid

Er is inderdaad een ontmoedigingsbeleid. Er zijn wel diverse initiatieven.
http://www.thuisonderwijs.com/to-in-nl/to-in-nl.html

Mijn dochter heeft een tijdje een ontheffing gehad van de leerplicht vanwege ziekte. Maar ook heeft ze op de wachtlijst gestaan van 'School aan huis'.
http://schoolaanhuis-leideneo.nl/
De overheid en de scholen zijn bang voor de aanzuigende werking maar er is wel van alles mogelijk. Het is alleen wel weer een hele bureaucratie en je moet het zelf uitvinden, net als het hele passend onderwijs. Alleen redelijk behendige ouders dringen door of kinderen die op school overduidelijk laten zien waar hun handicap zit, en dat is bijvoorbeeld met autisme erg moeizaam omdat het tussen de oren zit.
Ik heb ook weleens gehoord van een autismeklasje op een school die met de wereldschool samen werkte.
En je hebt natuurlijk de school voor chronisch zieke kinderen het Ziezon bijvoorbeeld.
Ik ontmoet helaas veel mensen die tegen thuisonderwijs zijn. Daar zijn in Nederland veel vooroordelen over. Het zou kinderen niet de kans geven zich sociaal te ontwikkelen en meer van dat soort onzin. Totdat je zelf een kind hebt dat het niet red in het schoolsysteem, dan zien mensen er uiteraard ineens de voordelen van in.

Nrc

De gevallen in de NRC staan op zich. De meeste scholen moeten alternatief onderwijs gewoon uit eigen zak betalen en daar zitten ze ook al niet op te wachten. Het ministerie zegt dan dat ze toch al een budget voor extra zorg krijgen (voortgezet onderwijs). Dat is alleen niet toereikend voor dit soort alternatieven. Het is net genoeg voor een ib-er en een faalangsttraining voor een aantal leerlingen bijvoorbeeld.

Zorgmelding amk

Nogal wat ouders en kinderen met thuisonderwijs krijgen te maken met meldingen bij de Leerplichtambtenaar en zorgmeldingen bij het AMK. En daar heerst ook heel wat onkunde over thuisonderwijs. Hopelijk dat de kinderombudsman het tij wat kan keren. In elk geval pleit hij al voor een leerrecht en daar gaat het natuurlijk om. Het vorige advies van de ombudsman adviseerde de leerplichtambtenaren juist een grotere rol te geven in het verwijzen naar alternatieve oplossingen maar dat wringt natuurlijk ook. Net als in de hele hulpverlening aan kinderen zit je constant in de stress dat je zowel bedreigd wordt als hulp krijgt en dat dat elkaar ook nog weleens tegenwerkt. Redelijk bizar kan ik je vertellen.

Miep ziek en de inspecteur bijzondere zaken

Zie http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/07/constructies-voor-illegaal-thuisonderwijs-ministerie-ontkent-ontduiking-wet/
Dat is de korte versie. En ik heb er niks aan toe te voegen.
Inderaaad volstrekte willekeur.
Rare jongens,die van het onderwijs.
Groet,
Miriam Lavell

Onderwiijs aan zieke kinderen

Maar dit is toch een vorm van onderwijs aan zieke kinderen? Waarom is het tegen de wet om dat thuis te doen? Of in het ziekenhuis (ken voorbeeld van les volgen via internetverbinding in het ziekenhuis0? Waar moeten zieke kinderen anders zijn dan thuis of in het ziekenhuis? Of zit het in de overdracht van de financiële middelen?

Ik snap het niet.

Tsjor

Geen onderwijs

De leerplichtwet verleent aan zieke leerlingen vrijstelling van onderwijs. Onderwijs dat aan de leerplichtwet voldoet is uitsluitend dat onderwijs waarvoor je naar school gaat.
Onderwijs waarvoor je niet naar school hoeft, voldoet niet aan de wet.
Toegegeven, het is een wat overspannen uitleg van de wet (het betekent ook dat iedereen die niet naar school kan het recht op onderwijs verliest) maar die wordt nu eenmaal al sinds jaar en dag zo gebruikt en is al jaren de basis voor vervolging door leerplichtambtenaren. Dat is ook overheid.
Inspectie is ook overheid. Ministrie ook.
Kortom: de overheid vervolgt actief daar waar burgers zelf tot deze oplossing komen (en 'm uit eigen zak betalen bovendien), maar past de oplossing zelf in het geheim en op willekeurige gronden toe.
Fijn, zo'n overheid.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.