Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 11:01

Thuisonderwijs

Zijn er hier ouders die aan thuisonderwijs doen? Wij zijn ons daarop aan het oriënteren en het zou interessant zijn om eens wat ervaringen te horen en vragen te kunnen stellen aan ouders die het al doen.


floor

floor

12-09-2014 om 08:04

tsja

Je krijgt ook een hoop positieve reacties en het lijkt alsof je daar helemaal niet op reageert, beetje jammer wel.
En je maakt idd wel een wat dromerige indruk, de tijd dat je bezig bent met dromen over vanalles en je zorgen maken over schoentjes kun je ook besteden aan het zorgen voor een veilige woonomgeving. Je hebt geen werk dus kunt daar toch wel tijd aan besteden? Je kunt ook je kind even laten logeren bijv en dan zelf even flink aan de slag.

waarom?

weglopen als er wat tegenwind is? Als je thuisonderwijs gaat geven zul je je ongetwijfeld vaker moeten 'verantwoorden'. Je zou de reacties hier kunnen gebruiken om je daar sterker en overtuigender in te gaan voelen. Doe er je voordeel mee. Leg naast je neer waar je niets mee kunt en zie ook de positieve en/of meedenkende reacties niet over het hoofd.

Misschien vind je me kritisch, maar ik heb over veel dezelfde dingen nagedacht. En toen een andere weg gekozen. Dat betekent niet dat je alles wat ik toen heb overdacht en nagezocht waardeloos of onzinnig is, toch? Ik denk dat het ook heel lastig is om al heel stellig te weten hoe je het verder allemaal wilt en gaat doen als je nog maar zo pril ouder bent. En dat hóeft ook helemaal niet.

Wat ik zelf moeilijk kan rijmen in jouw verhaal, is dat je aan de ene kant zo zuinig op je kind bent dat je er absoluut voor wilt waken dat ze beschadigd zal raken door bepaalde vormen van onderwijs, en dat je aan de andere kant zo ongelooflijk slordig met haar gezondheid omgaat. Google even op vochtig huis/schimmel en gezondheid kind.

Die eventuele schade door onderwijs speelt pas over een paar jaar. Die schade aan haar gezondheid vindt nu plaats. Om het nog maar niet te hebben wat het met de ontwikkeling van een kind doet om op te groeien in een Rotterdamse achterstandswijk.

Hoe kan het nou dat jouw idealen zich ze beperken tot alleen dat ene stukje van haar ontwikkeling?

Mama van S

Mama van S

12-09-2014 om 09:24

Omdat ik daar niets aan kan doen

Denk je dat ik het fijn vind dat ze opgroeit in een klein beschimmeld huis? Een achterbuurt wil ik het niet bepaald noemen. Het is een buurt vol met bijna alleen maar buitenlanders en inderdaad de meeste niet erg hoog opgeleid, maar wél allemaal heel gastvrij en vriendelijk en daar kan een buurt met enkel Nederlanders (waar ik hiervoor woonde en waar mijn moeder woont) nog heel veel van leren.
De buurt is niet mijn grootste belemmering, alleen jammer dat er weinig natuur in de omgeving te vinden is. Maar de mensen hier in de buurt zijn voor mij geen enkel probleem.

Ik ben zelf totaal niet handig en getrouwd met een vrouw die ook niet handig is. We hebben nu eenmaal gebrek aan een handige man in huis die de boel kan opknappen. Ik heb zelf echt twee linkerhanden en als ik eraan begin word het waarschijnlijk alleen maar erger dan dat het nu is. Zo simpel gaat het allemaal niet dat ik nu denk dat ik de boel ga opknappen en dat het morgen allemaal perfect is.

kom kom

Ik zie niet waarom alleen mannen zouden kunnen klussen. Heel veel dingen zijn een stuk makkelijker dan je denkt. En je hebt toch vast ook wel vrienden of kennissen? En anders huur je iemand in voor bepaalde klussen. Naar mijn idee kun je vrijwel overal iets aan doen, als je het maar belangrijk genoeg vindt.

Voor een vrije keuze in onderwijs kun je -schrijf je eerder- wel zonodig naar België verhuizen maar je huis een beetje gezond maken is onmogelijk?

Krampachtig

Pien:"Hoe denk je dat thuisonderwijs aan de oudste te gaan doen als zij bijvoorbeeld 5 is en de jongste 3. Ga je die jongste overal mee naartoe slepen? Denk je dat die stil aan een tafel naast jou en je dochter gaat zitten als jullie samen een boek lezen of letters oefenen?"
Jemig, moet dat dan?
Ik heb ook twee kinderen. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit die andere in een stil hoekje heb gedwongen omdat ik die ene iets aan het leren of vertellen was.

Je verbazing over Mama van S - zo vastberaden over (thuis)onderwijs - vind ik grappig. Die verbazing heb ik ook. Over haar, maar juist ook over reacties als die van jou of die van Barveaux of Rode Krullenbol, of al die anderen die in reactie Mama van S met schijnbare feitelijkheid om de oren slaan terwijl ook uit die reacties een krampachtig vasthouden aan een van de werkelijkheid vertekend beeld spreekt.

Een beetje relativering van dat eigen beeld zou de discussie goed doen.

Mama van S, je krijgt geen vrijstelling. Je hebt geen religieuze argumenten namelijk. Je bedenkingen zijn gericht op de inrichting van het onderwijs. Op de systematiek, de toetsen, etc. Vrijstelling op die gronden wordt nooit gegeven (bij wet uitgesloten).

In tegenstelling tot wat er in #228 beweerd wordt, hoort jouw bezwaar niet bij de alternativo's, maar juist bij dat van mensen als Maurice de Hond. Hij wilde ook thuisscholen. Hij had ook kritiek op de inrichting van het onderwijs. Omdat hij geen toestemming tot thuisscholen kreeg, heeft hij al zijn invloed aangewend om scholen anders in te richten (en dat is tot op zekere hoogte gelukt).

Daar komt nog bij dat het voornemen nu is om alle vrijstelling te schrappen (art 5b lpw). Ik denk dat het daar van gaat komen. Er is weinig draagvlak voor religieuze vrijstelling.

12 jaar geleden kwamen we in een eerdere discussie (vluchten voor de leerplicht) al tot de conclusie dat thuisonderwijs ook gewoon via school kan. Je schrijft je in op een school, betrekt lesmateriaal van die school, je kind bezoekt die school periodiek (doet bijvoorbeeld wel mee met de sportdag en of gym en of zwemles) en de rest doe je zelf (of gebeurt op de opvang).

Dat soort onderwijs is in die tussentijd ook meer en meer ontwikkeld. Het werken met referentieniveaus voor taal en rekenen, maakt onderwijs in het bos of op de hei ook meer mogelijk.
Wie weet wat er over 2 of 3 jaar beschikbaar is.

Gewoon doen

Toen ik mijn kinderen inschreef op de basisschool had ik daar ook een idealistisch beeld van. Ik hoefde mijn kind niet zelf les te geven, dat kon ik aan school uitbesteden. Kon ik gewoon opvoeden en de leuke dingen met ze doen buiten schooltijd. Zij de staartdelingen, tafels en spelling, ik de musea, kinderboerderij en koken. Ideaal.

In de praktijk is het me tegengevallen. Ik vind dat er behoorlijk veel 'les' aan ouders uitbesteed wordt. Niet alleen reguliere dingen (maakhuiswerk, werkstukken, tafels, topo) die je geacht wordt buiten schooltijd te monitoren, ook allerlei gaten vullen die op school vallen. Oeverloos werkbladen maken en naar logopedie gaan met mijn dyslectische kind, verrijking/verdieping/verbreding bieden aan de kinderen die op school uitdaging te kort waren, strategieën bedenken hoe kind met pestkop om kan gaan, gesprekken met school over van alles en nog wat. (Nog afgezien van alle andere klussen waar school een beroep op ouders doet: overblijfmoeder, sportdagbegeleider, luizenpluizer, mr-lid, kostuums en decors maken voor de musical, mee op uitstapjes, schoolzwemmen en schoolreis, helpen bij knutsel- en techniekmiddag, leesmoeder, kerst/sing/paasversieren, ben ik nog wat vergeten? Ik heb het allemaal gedaan).

Als je kind op school niet floreert om wat voor reden dan ook, heb je buiten schooltijden nog heel wat uren om dat te compenseren en recht te breien. Maar ondertussen zitten ze wel 25 uur per week op school op de voor mij meest praktische uren en de uren dat ze het fitste zijn. Als ze afgemat uit school komen omdat ze gepest zijn, gefrustreerd omdat bepaalde dingen gewoon niet lukken vanwege dyslexie en de juf dat niet goed aanpakt of omdat ze zich scheel vervelen is het een hele klus om er 's middags nog wat van te maken. Ik heb vaak gedacht: laat ze dan helemaal niet naar school gaan of alleen 's middags, dan heb ik ook wat opportune uren over om te doen wat nodig is.

Het rare vind ik dat je alleen vrijstelling kan krijgen als je kind nog nooit naar school is geweest. Terwijl je er dus niet meer vanaf kan als je het hebt geprobeerd en het niet bevalt. Daarom zou ik, als ik op nieuw de keuze zou kunnen maken met de ervaring die ik nu heb, voor thuisonderwijs kiezen. Naar school kan altijd nog, van school af niet.

Bovendien hoef je het niet te doen zoals de juf, aan een tafeltje met een officieel schoolmethodeboek. Een school zal het op zo'n manier aanpakken omdat dat het meest efficiënt is, om een minimum te borgen, elk kind individueel bedienen zonder houvast van een planning en programma in een volle klas is niet te doen. Met internet zijn de mogelijkheden legio. Er is zoveel materiaal te vinden dat je geen setje boeken hoeft te kopen zoals kinderen op school hebben. Kijk maar eens op de pagina's van methodes, lespagina's met oefeningen van leraren, maak zelf wat.

Je hoeft ook niet pas of al te beginnen als je kind vier wordt. Vanaf de geboorte leer je kind van alles of help je het dingen leren. Met bestek eten, dankjewel zeggen, zindelijk worden, fietsen, woordenschat, noem maar op. Dat proces kan gewoon doorgaan. Een baby- of peuterbroertje hoeft geen belemmering te zijn, in een gezin leer je je kinderen van alles met de broertjes en zusjes erbij. Dat doe je ook niet als de kleuter stil aan tafel zit en broertje geluidloos in een hoekje zit te spelen.

Omdat er in Nederland nauwelijks thuisonderwijs gegeven wordt is er nauwelijks iets bekend over de resultaten. In Amerika krijgen 2,2 miljoen kinderen thuisonderwijs. Dat zijn zeker niet alleen kinderen van hoogopgeleide, superbewuste ouders. Uit onderzoek aldaar blijkt dat kinderen daar 15 tot 30 percentiel boven het gemiddelde scoren. Ook sociaal-emotioneel doen ze het beter dan schoolgaande kinderen. Dit allemaal onafhankelijk van het opleidingsniveau van de ouders of de mate van controle en eisen van hogerhand. Universiteiten recruteren actief thuisonderwezen kinderen.

Ik zou het dus gewoon proberen zolang de wet het toestaat. Overigens is er in Rotterdam West een Vrije School in oprichting, misschien is dat iets voor je dochter. http://www.vrijeschoolrotterdamwest.nl/. En op de Vrije School in Kralingen is binnenkort een informatieochtend: http://vredehof.vrijescholenregiorotterdam.nl/informatie-ochtend-24-september-2014/

skik

Jippox (tikje ot)

Ik ben met je eens dat klussen niet aan mannen is voorbehouden. Hoewel ik samenwoon met een man heb ik ook een gebrek aan een handige man in huis, maar als ik klustips nodig heb, bel ik mijn moeder

Maar lees nou even wat Mama van S beschrijft: een huis met een serieus vochtprobleem en verouderde verwarming en boiler. Dat los je niet op met een likje latex. Veel klussen zijn misschien minder erg dan je denkt, maar hier moet zo te lezen eigenlijk een CV-installatie met een nieuwe combiketel worden aangelegd. Dat zal het comfort vermoedelijk fors verhogen, maar het kost wel een hoop geld. En het lijkt mij werk voor de erkende installateur en niet voor de hobbyist (m/v).

Wat natuurlijk ook kan is voor een grijpstuiver de boel cosmetisch opkalefateren met nieuw zeil, en het al genoemde likje latex (of een Kwantumbehangetje) op de muren en dan hopen dat je het huis verkocht krijgt aan een verkoper die niet verder kijkt dan zijn neus lang is, en het vochtprobleem niet opmerkt. In dat geval bij voorkeur wachten tot het weer zomer is, want de verkoopkansen dalen drastisch als je electrische radiatortje moet staan te snorren als de kijkers langskomen.

Groeten,

Temet

moeder

moeder

12-09-2014 om 10:37

Jippox

Ah natuurlijk. Iedereen die in een slecht huis woont, is daar gewoon zelf schuldig aan. Foei, foei, het is slecht voor de gezondheid van je kind! Foei, je stelt verkeerde prioriteiten! Foei, je moet gewoon nu gaan verhuizen!

Sorry, mag ik een teiltje? Welk beeld heb jij in vredesnaam van de maatschappij?

moeder

Wat kun jij slecht lezen.

Mama van S

Mama van S

12-09-2014 om 11:22

Huis opknappen

Naast de aanleg van een goede centrale verwarming en weg met die boiler moet ook de hele vloer vervangen worden. Dat betekent alle meubels uit het huis, van 2 hoog naar beneden, vervoeren naar een opslag, weken met z'n allen ergens anders wonen omdat in ons huis dan geen meubels meer staan en alles overhoop gehaald moet worden. Is het heel gek dat ik dat eigenlijk helemaal niet zie zitten en in plaats daarvan hoopte op een koper die met spoed een ander huis zocht en net als ik 2 jaar geleden niet boeit hoe dat huis eruit ziet, als er maar een dak op zit? Want dat scheelt heel veel moeite waar ik totaal niet op te wachten zit.

Ben het er wel zeker mee eens dat met flink klussen de verkoopkansen omhoog zullen gaan. Maar zet maar eens die stap om het hele huis leeg te maken en een paar weken bij je moeder of beste vriendin te gaan logeren met een kind erbij. Dat is gewoon iets waar ik vreselijk tegenop zie ook al snap ik heus wel dat het nodig is.

En wat de vrijstelling betreft. Je kan vrijstelling krijgen op grond van levensovertuiging en dat hoeft geen religie te zijn. In ons geval is het zeker een levensovertuiging waar geen enkele school aan voldoet en reken maar dat ik die wet heb uitgepluisd en dat vrijstelling in ons geval wel mogelijk is. Nog wel dus en ik hoop dat het blijft bestaan. Vrijheid van die keuze vind ik iets heel belangrijks, het gaat om een beslissing die je als ouder maakt voor je kind en niet de overheid.

floor

floor

12-09-2014 om 11:24

oefenen?

Ik denk wel dat je voor thuisonderwijs een hoop flexibiliteit en creativiteit nodig hebt, en je probleemoplossend vermogen moet zien aan te spreken.
Dat kun je nu oefenen met jullie woonomstandigheden.

floor

floor

12-09-2014 om 11:30

had je laatste reactie nog niet gelezen

Snap best dat het niet eenvoudig is.
Maar er zijn best andere opties. We hebben heel veel geklust in huizen waar we woonden. Je kunt ook ruimte voor ruimte doen bijv. Of je gaat even in een caravan zitten, er zijn iig meer opties.
Verkopen is momenteel gewoon heel erg moeilijk, daarin ben je niet de enige. Ik zou ervan uitgaan dat jullie voorlopig nog niet weg zijn.

Skik,..., en niet aan doen

@skik, je vergat de belangrijkste activiteit binnen school; contactouder (vaak voor een paar jaar).

Moeder van S, de gevaren die Jippox noemt, wat betreft gas en gezondheid, zijn ook punten die een kraamverzorgende zal opvallen en kan doorgeven aan haar baas omdat ze het voor zichzelf onveilig kan vinden. We gaan wel naar een koudere periode en dan gaan de ramen sneller dicht, minder ventilatie.

Het lijkt mij ideaal, een samenwerking met een school om thuisonderwijs te kunnen bieden. Ik had er ooit eens naar gevraagd maar dit werd afgewimpeld. Succes met het vinden van een school die hier wel in meegaat.

De moeder van de 'rauwe groenten-jongen' heeft haar kind ook jaren thuisonderwijs gegeven. Hij heeft veel van zijn moeder geleerd en zat op havo/vwo niveau. Voor dit thuisonderwijs heeft hij wel eerst op school gezeten.
Maar hij was ingeschreven inwoner in Nederland en kreeg ook bezoek van de leerplichtambtenaar. Die jongen ging uit eindelijk in de ochtend naar een VS en deels thuisonderwijs in samenspraak met die VS. Die ruimte was er omdat hij ook regelmatig naar zijn vader in Engeland ging en hij een Engels paspoort had. Uiteindelijk is hij gestopt met de lessen binnen de schoolcultuur. Hij was het cultuur binnen een school verleerd.

Wil je vrijstelling bereiken, dien je een goed plan op te zetten, om gezeur zoals de rauwe-groenten jongen, buiten de deur te houden. Voor een leidraad zie link

http://www.anababa.nl/school/basisschool/onderwijs/groepen/leerschema

Mama van S

Mama van S

12-09-2014 om 12:56

Ruimte voor ruimte gaat sowieso niet

We hebben niet zoveel ruimtes in huis dus we kunnen niet bijvoorbeeld de hele inhoud van de woonkamer naar de slaapkamer verplaatsen of andersom. Dat past niet. Dus sowieso moeten de spullen uit huis 2 verdiepingen omlaag en ergens naar een opslag. Dat kan natuurlijk wel ruimte voor ruimte, eerst de woonkamer naar de opslag zodat we wel thuis kunnen slapen maar tegen de tijd dat de slaapkamer aan de beurt is moeten we welk ergens anders overnachten omdat daar in de woonkamer geen ruimte voor is. Of we moeten dan de inhoud van de slaapkamer in de woonkamer zetten en de spullen van de woonkamer nog even in de opslag houden... Hmm er zijn best oplossingen te verzinnen maar het is een behoorlijke stap om er nu voor te kiezen alle meubels weg te ruimen.

Ik zat wel te denken: in oktober gaat mijn vrouw met onze dochter naar haar geboorteland voor een week en ik blijf thuis. Dan zou er wel geklust kunnen worden omdat alleen ik dan hoef uit te zoeken waar ik ga slapen tijdens de verbouwing. Ik denk alleen dat een week echt veel te kort is om alles te doen. En ik zie het gewoon echt totaal niet zitten, een hele tijd in de chaos en iedere dag een hoop klussers over de vloer. Ben alleen bant dat ik er niet onderuit kom en dat het nu echt een keer moet gaan gebeuren. Maar als ik toch eens kon toveren en alles in één klap gedaan kon krijgen... Dat zou heerlijk zijn .

creabea

creabea

12-09-2014 om 13:14

niet de makkelijkste weg natuurlijk

Want dat is het ook. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar stel dat ik voor thuisonderwijs zou kiezen, dan had ik wel héél overtuigd moeten zijn dat ik dat echt wilde. Afgezien van de inspanning die het kost, blijf je jezelf verdedigen, jezelf in allerlei bochten wringen om toestemming te krijgen, en je moet het ook echt echt goed doen, het mag dan niet mislukken (voor mijn gevoel dan). Dat verhoogt de druk nog meer. Ik zie ook wel dat er haken en ogen zijn aan het reguliere onderwijs, maar zie het zelf maar zoveel beter te doen. En ik ben bang dat het m'n hele leven zou beheersen. Alleen maar met de kinderen bezig. Dat is nu al wel zo, maar dan nog meer.

floor

floor

12-09-2014 om 13:15

handiger

is het om van boven naar beneden te werken. Tsja, wij hebben hier ook laatst een vloer gelegd en echt geen ruimte over om even als opslagruimte te gebruiken. Dus kamers deels gelegd en schuiven maar. Vloer moest hier ook nog een hele poos drogen. Er is ook niemand uit huis geweest die dagen. (2 kinderen) En hier werken we allemaal, als je dat niet doet moet het toch goed te doen zijn?
Maarja, zin moet je idd wel maken. Ik zou het toch maar doen, 1 kind is echt zo goed als geen kind, met 2 kinderen is het echt fors drukker en is het een veel ingewikkelder onderneming zoiets.

creabea

creabea

12-09-2014 om 13:17

over klussen

als je het laat doen, zijn dingen wel heel snel klaar (en beter ook nog), is onze ervaring Dus mocht dat mogelijk zijn, dan zou ik dat in jouw geval echt doen.

Flanagan

"@skik, je vergat de belangrijkste activiteit binnen school; contactouder (vaak voor een paar jaar)."

Inderdaad, nou je het zegt, ik ben ook nog klassenmoeder geweest. Mailtjes van de meester doorsturen omdat hij liever niet wilde dat ouders zijn schoolmailadres hadden. Kan er ook bij op mijn cv ;0)

skik

Verbouwen

Mama van S, ik heb al heel wat verbouwd sinds ik kinderen heb en de hoeveelheid ongemak valt altijd tegen, maar zo somber als jij het inziet wordt het niet hoor. Voor het aanleggen van cv hoeft niet heel je huis leeg en zelfs voor het leggen van een nieuwe vloer kan je volstaan met het schuiven en stapelen van je spullen van de ene kant naar de andere kant. Ook hoeft niet alles tegelijk. Het is een goed idee om één klus uit te laten voeren, de cv bijvoorbeeld, dat geeft het meeste reuring. Mocht je huis deze winter nog niet verkocht zijn, dan heb je er in elk geval zelf veel comfort van.

skik

Mijntje

Mijntje

12-09-2014 om 13:49

symbiotisch

En is het voor een kind wel zo gezond om een soort symbiotische relatie met je moeder te hebben. Dat vraag ik me dan vooral af. Geen idee of daar onderzoek over bekend is. Maar het is goed als je kind ook met meerdere volwassenen omgaat. Ook met mannen bijvoorbeeld, zeker als je lesbisch bent.

En idd: een plan van aanpak voor de verkoop van je huis is al iets waar je tegenop ziet. Maak hier anders een nieuw draadje over zodat je tips krijgt hoe je dit kan aanpakken. Goed om die week dat je vrouw en kind er niet zijn te benutten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-09-2014 om 13:51

Praktisch

Kijk, dat zijn goede en praktische plannen voor het verbeteren van jullie huisje Enne, mijn moeder had helemaal niets aan haar twee echtgenoten als het ging om dat soort zaken en ik doe het ook al 13 jaar zonder vent/partner. Door schade en schande zijn we heel handig geworden en voor klussen in huis draaien we nu onze hand niet meer om. Leren door te doen en door de kunst af te kijken van anderen. Mooie onderwijsfilosofie toch? Trommel naast vakmensen buren en vrienden op, pak die hamer en verfkwast op en maak er wat moois van. Zo ben je constructief en praktisch bezig, juist om een stapje dichter bij je idealen te komen. Waar een wil is, is een weg. En ga zeker kijken bij die Vrije Scholen in Rotterdam. Er zitten er bij die aardig in de buurt komen bij wat jullie voor ogen hebben qua onderwijs.

Mama van S

Mama van S

12-09-2014 om 13:53

Dat gaat ze toch?

Nogmaals, thuisonderwijs gaat hier niet betekenen dat we 5 dagen per week met z'n tweeën aan de eettafel zitten met een stapel boeken en we van 8:30 tot 15:00 als leraar-kind gaan zitten leren.

Mama van S

Mama van S

12-09-2014 om 14:00

Straks

Als mijn vrouw thuis is (kan elk moment zijn) even bespreken hoe we dat gaan aanpakken, ook financieel. Even prioriteiten stellen wnt alles in 1 week gaat niet lukken.

amk

amk

12-09-2014 om 14:07

skik (ot)

het is maar wat je verstaat onder het leggen van een nieuwe vloer.

Een oud huis heeft houten vloeren, en als je die moet vervangen moet echt wel je hele vloer leeg, omdat die ondervloer dus vervangen wordt. Je kijkt dan in je kruipruimte of de bovenkant van het plafond van de kamer er onder.

Als het alleen gaat om het leggen van de vloerbedekking (kan tapijt zijn of laminaat oid) dan is volledig ontruimen idd niet nodig.

Maar uit de omschrijving van MvS denk ik dat het niet om het cosmetische verhaal gaat.

Mama van S

Mama van S

12-09-2014 om 14:12

Onder de vloer

Ik heb geen idee hoe het er onder de vloer uit ziet. Maar dit huis is (dacht ik) van 1926 en ik weet niet wanneer de vloer voor het laatst grondig is aangepakt maar dat kan best wel eens lang geleden zijn. Als ik zo onder de losse hoekjes van de vloerbedekking kijk ziet het er niet goed uit.

Goofy

Goofy

12-09-2014 om 14:24

Ik denk dat cv aanleggen veel rendement geeft.
Door te stoken kan je huis droger worden en het geeft heel veel comfort. Plus dat je van die enge boiler af bent.
Ook zou ik van iemand een luchtvochtigheidsmeter lenen, dan weet je hoe vochtig het bij jullie in huis is. Eventueel kun je vochtvreters neerzetten.
Waar komt bij jullie het vocht vandaan? Droge huizen schimmelen namelijk niet.

Mama van S

Mama van S

12-09-2014 om 14:33

Vocht

Tja, het is een oud huis met kieren aan alle kanten. Verder heb ik te weinig vrstand van vocht en schimmel om te weten waar het vandaan komt. Eerst dacht ik dat het aan slecht sluitende ramen lag maar na vorig jaar nieuwe ramen (met dubbel glas) te hebben laten zetten is dat niet veranderd.

Een cv lijkt me inderdaad een goed plan. Die boiler is niet alleen dodoeng maar ook vreselijk irritant. Hoe vaak ik onder het douchen met een handdoek om me heen naar de keuken moet lopen om dat ding weer aan te steken zodat ik mijn haar kan uitspoelen is gewoon heel vervelend. En sinds we een paar maanden geleden allebei hoofdpijn kregen en misselijk werden in huis durf ik het keukenraam niet meer te sluiten. Was bang dat het door de gaslucht kwam maar andere mensen die bij ons thuis kwamen roken het niet en kregen ook nergens last van. Toch durf ik echt niet meer dat raam dicht te hebben.

We gaan even een plan op papier zetten. Wie we gaan inzetten (mijn broer bijvoorbeeld, die is wel handig maar heeft het alleen erg druk) en bedrijven googlen en prijzen berekenen en dan kijken wat we kunnen (laten) doen.

floor

floor

12-09-2014 om 14:55

zorg

dat je wel verstand krijgt van schimmel en vocht en zeker hoe het in jullie huis zit, hoe wil je het anders verkopen?

Mama van S

Mama van S

12-09-2014 om 15:05

Door een bedrijf te zoeken

Dat er wel verstand van heeft .

wizzer

wizzer

12-09-2014 om 15:15

levensgevaarlijk

Als er sprake is van een gaslucht dan moet die boiler uit (en ook alle andere elektrische apparaten die mogelijk een vonk kunnen geven). Eerst uitzoeken waar het lek zit, straks heb je een ontploffing. Eventueel kun je zelf een gasdetector aanschaffen of huren om te controleren of er werkelijk sprake is van een gaslek.

Verder kan de hoofdpijn en misselijkheid wijzen op een teveel aan koolstofmonoxide. Heb je een koolstofmonoxide melder? Lijkt me in dit huis geen overbodige luxe. Wanneer is er voor het laatst onderhoud gepleegd aan deze gasboiler?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.