Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 11:01

Thuisonderwijs

Zijn er hier ouders die aan thuisonderwijs doen? Wij zijn ons daarop aan het oriënteren en het zou interessant zijn om eens wat ervaringen te horen en vragen te kunnen stellen aan ouders die het al doen.


moeder

moeder

10-09-2014 om 22:28

Katniss, volgens mij wel

"Hoe gaat dat op de middelbare? Het lijkt me toch niet dat je je kind tot zijn 18e thuis mag onderwijzen"

Volgens mij vervalt je vrijstelling niet als je kind 12 is. Ook voor een 13-jarige kan je je immers beroepen op levensovertuiging. (maar ik ben geen expert)

Mama van S

Mama van S

10-09-2014 om 22:29

Kan tot eindexamen

Dat kan, thuisonderwijs tot het eindexamen en dan staatsexamen doen. Maar ik denk ook dat ik haar zelf die keuze geef als ze de leeftijd van middelbare school krijgt en als ze zelf graag naar school wil ik haar laat gaan. Ik zal streven naar thuisonderwijs maar niet ten koste van alles en als zij op een gegeven moment aangeeft dolgraag naar school te willen met andere kinderen dan mag ze dat. Wel naar een zorgvuldig gekozen school in dat geval.

creabea

creabea

10-09-2014 om 22:52

eerder bezorgd

misschien schaar je mij ook onder de mensen die jouw mening niet respecteren, maar bij mij is dat niet het geval. Ik ben eerder oprecht bezorgd hoe je het gaat oplossen allemaal. Een klein schimmelig huis, een slechte buurt, geen vertrouwen in het basisonderwijs, consultatiebureau, vaccinaties, geen geld voor gewenste gezondheidszorg..... dat is nogal wat! Ik denk dat daarom veel mensen 'tegen' lijken te zijn, die zien het misschien ook niet helemaal goedkomen en proberen je tegen jezelf in bescherming te nemen. Thuisonderwijs vergt heel veel van de ouder en met wat je hier over je situatie hebt verteld lijkt het me stug dat je dat allemaal kunt opbrengen.

En nu nog een praktische vraag: mag je een kind wel inschrijven op een school en alsnog voor thuisonderwijs kiezen? Op zich is het nl. wel toegestaan om je kind in te schrijven bij verschillende scholen, en pas tegen de tijd dat het 4 jaar wordt moet je een keus maken. Misschien verstandig om dan toch je dochter bij de 'minst slechte' keus op de wachtlijst te zetten, voor het geval dat. Mocht het thuisonderwijs niet doorgaan, zit je tenminste niet aan de zwarte school bij jou om de hoek vast omdat de rest vol is.

Jaina

Jaina

10-09-2014 om 23:17

Amerikaanse markt

Op de Amerikaanse markt zijn er enorm veel methodes te krijgen voor thuis onderwijs. Nu zullen jullie misschien niet in het Engels gaan lesgeven maar wie weet heb je er wat aan?

De vriendinnen die ik ken via die groep voor ouders geven les met methodes die bijvoorbeeld heten:
My Father's World
Sonlight
Abeka
Charlotte Mason (https://simplycharlottemason.com/)
Apologia
Ambleside
Rod and Staff
Seton Home
Kolbe Academy

Dat zijn namen die ik wel voorbij heb horen komen. Sommige van die programma's zijn gratis, anderen kosten (veel) geld.

Op de Amerikaanse markt is er enorm veel te krijgen (ook gratis) dus als je een deel in het Engels wil/kan doen zal het misschien nog wel makkelijker zijn.

vrijstelling Katniss

Dat is een verschil met thuisscholend buitenland. Als je hier een vrijstelling krijgt ben je verlost van welke controle dan ook maar ook van welke ondersteuning dan ook. Je kind is dan formeel vrijgesteld van het ontvangen van onderwijs.
Daarom zijn er ook gedachten om dat juist te veranderen. Wel thuisscholen mogelijk te maken, zonder dat je aan hele precieze bezwaren hoeft te voldoen, maar wel met waarborgen en toetsmomenten.
Maar ja, dat is natuurlijk ook heel dubbel want thuisscholende ouders zitten niet te wachten op de verplichting elk jaar te citotoetsen of zoiets.
Maar tot nu toe heb je dan gewoon geen last meer van de overheid maar ben je op jezelf aangewezen.

oeps

Dat is natuurlijk ook niet helemaal waar. Nogal wat ouders krijgen te maken met het AMK en de kinderbescherming vanwege al die vooroordelen over thuisonderwijs, zie de leerplichtambtenaar uit het filmpje.
En het is natuurlijk wel minimaal 'verwaarlozing' als je kind niet de sociale contacten heeft die het zou hebben als het naar school zou gaan (ernstig vooroordeel).
Dus maak je borst maar nat. Gelukkig winnen deze ouders vaak wel de rechtzaken maar dat je je moet verantwoorden is een feit.
Is het niet in dit draadje dan wel voor de kinderrechter.

Mijntje

Mijntje

11-09-2014 om 08:10

bel

Bel die school van die link dan op en vraag of er soortgelijke scholen (ik kende iemand die er werkt) zijn in jouw omgeving. Die zijn er vast.

En ja, ik zou ook uitkijken met alle informatie die je hebt gegeven dat de AMK niet bij je op de stoep gaat staan: en thuisonderwijs en geen inentingen en geen cb (binnenkort dan weer wel) is vragen om problemen.

Caressa

Caressa

11-09-2014 om 08:25

misschien dat deze school bij jullie past?

http://www.casaschool.nl/

Zou dit een optie kunnen zijn als thuisonderwijs niet doorgaat?

Mama van S

Mama van S

11-09-2014 om 08:26

AMK

AMK komt echt niet op de stoep om thuisonderwijs, geen cb en geen vaccinaties. Dat is namelijk allemaal een vrije keuze in Nederland waar je gebruik van mag maken als je dat wil of zonder gevolgen mag kiezen om daar geen gebruik van te maken.

Verantwoorden

Als moeder van S niet gelijktijdig een draadje had gestart met info over haar thuissituatie, had dit draadje een andere wending gekregen. Want voor het organiseren van thuisonderwijs komt meer bij kijken, om bij de rechter aan te kunnen tonen dat het kind degelijk onderwijs geniet.

Je moet een programma kunnen laten zien; jaar-en weekschema en toetsen. In België bestaat een inspecteur die thuisonderwijs controleert, en toetsen inziet. In Nederland kan je je kind toetsen ahv citotoetsen, zodat je kan aantonen dat je programma werkt.

De thuisonderwijsouders in Nederland zijn vaak gekoppeld aan een vereniging. Ze lijken mij geen zorgen te hebben over financiële zaken want ze kunnen thuis blijven. Terwijl een goed programma met goede materialen geld kost. Zo zijn Losse lijntjes schriften voor vb kinderen in groep 4 duurder dan de 25stuks pakketten die een school bestelt. Kleine praktijk situaties waar je mee te maken krijgt. Op Praxis Bulletin en Marktplaats is al een handel in tweede hands schoolboeken om de kosten te drukken.
Juist met de neven informatie die Moeder van S in haar reacties mee deelde, groeide de vraag of het wel verstandig is.

Reacties op aspecten als een programma samenstellen en kosten, kwamen namelijk niet. De ervaringen op fora mbt thuisonderwijs geven ook geen praktische jaarprogramma's weer. Aan het ideaal van Moeder van S zit een planning en een kostenplaatje. Verschillende thuisonderwijsouders hebben zelfs een kamer omgebouwd tot klaslokaal.

moeder van S hoeft niet meteen haar kind aan te melden bij een bs, ze kan de eerste jaren uit proberen of het lesgeven aan de hand van boeken zoals 'homeschooling', voor haar 2 kinderen haalbaar is. Zowel praktisch als financieel, want aan dat laatste ontkom je niet.

floor

floor

11-09-2014 om 08:47

naief

Een beetje voorzichtigheid kan geen kwaad, of een verruiming van je bewustzijn dat je nogal wat oproept met je meningen, dat merk je toch ook al in deze draad? En hier wordt idd vrij ruimdenkend gedacht.
Gewoon een beetje letten op pivacy gevoelige info. Het gaat niet alleen om jou, ook om de privacy van je kind.

floor

floor

11-09-2014 om 08:56

Flanagan

Natuurlijk zit er een kostenplaatje aan vast, alleen al omdat je (zga) niet kunt werken. Maar het onderwijs an sich kun je zo duur maken als je wilt. Als je goed zoekt is er goedkoop enorm veel te vinden en te doen. De eerste jaren kan alles spelenderwijs. Dat kan ook bijv mbv speel-o-theek. Je kunt ook rekenen met kralen. Bij de bibliotheek is enorm veel te vinden aan materialen. Op internet is enorm veel te vinden. Je kunt uitwisselen met andere ouders. Ook excursies kunnen zo duur en zo goedkoop als je wilt, en duurder is vaak makkelijker maar zorgt zeker niet voor kwalitatief beter onderwijs.
Juist op scholen heb je meer nodig ondat je het zonder structuur niet redt. Juist de een-op- een benadering thuis zorgt ervoor dat je veel flexibeler en creatiever aan de slag kunt.

creabea

creabea

11-09-2014 om 09:01

waar ik wel nieuwsgierig naar ben

is de ervaringen van kinderen die thuisonderwijs krijgen. Zouden zij niet eens 'gewoon' naar school willen zoals andere kinderen, of zouden ze altijd trouw zijn aan hun eigen ouders?

Ik weet nog dat mijn kinderen rond zo'n 3,5 jaar stonden te trappelen om ook naar school te gaan, waar al die buurkinderen heen gingen overdag. En dat ze bovendien steeds meer aandacht gaan vragen op die leeftijd en echt wat willen gaan beleven. Momenteel hebben we een buurjongetje van 3 die 's middags op de uitkijk staat om te kijken of onze kinderen al uit school komen en dan staat hij nog wel eens voor de deur.... zelfde verhaal

creabea

creabea

11-09-2014 om 09:09

en ook

(sorry mama van S, niet de info die je wil, maar wel leuk voor de discussie misschien)

wat doe je als je kinderen geen zin hebben in school? Dát lijkt me lastig. Zelf vind ik dat kinderen te weinig creatieve vakken krijgen op school en dan doe ik wel eens een poging om thuis met ze te gaan knutselen. Ze hebben aanvankelijk nóóit zin (knutselen is stom!), uiteindelijk is het vaak wel even leuk. Maar soms komt het ook totaal niet van de grond en dan zit je daar met de keukentafel vol rommel en halve knutsels. Nu is er geen man over boord als er niet zo goed geknutseld wordt, maar wat als het om rekenen of taal gaat?

Mama van S

Mama van S

11-09-2014 om 09:17

Flexibel

Dat is juist één van mijn redenen voor thuisonderwijs. Op school zit je vaak met een schema. Om 8:30 kom je binnen, om 9:00 rekenen, om 10:00 pauze, om 11:30 taal... Wat als een kind om 9:00 helemaal geen zin heeft in rekenen? Dan kun je hem er wel toe gaan dwingen omdat het nu eenmaal moet maar het kind verliest zo snel zijn plezier in rekenen. Bij thuisonderwijs kun je alles flexibel indelen. Nu geen zin in rekenen maar wel in aardrijkskunde? Dan doen we nu aardrijkskunde, van rekenen pik je dan nu weinig op en van aardrijkskunde heel veel dus de keuze is snel gemaakt. En vervolgens zit je aardrijkskunde te doen, kom je getalletje tegen en grafieken en tabellen, en hé, toch een rekenles! Rekenen is juist zo'n mooi vak wat altijd overal weer terugkomt dus als een kind geen zin heeft om aan een tafeltje te zitten en een rijtje sommen te maken kan het op heel veel andere manieren ook leren rekenen. Net als taal, dat is ook altijd overal.

Mama van S

Mama van S

11-09-2014 om 09:18

En naar school gaan kan altijd nog

Als onze dochter straks bijvoorbeeld 8 jaar is en zegt dat ze heel graag zoals andere kinderen naar school wil, dan gaan we gewoon met haar op wat scholen kijken. Wil ze het dan nog steeds heel graag dan is die mogelijkheid er altijd.

Mama van S

Mama van S

11-09-2014 om 09:21

Het is haar leven

Onze dochter is een individueel met een eigen leven. Nu ze zelf nog niet kan kiezen maken wij voor haar de keuzes waarvan wij denken dat het het beste is. Maar er komt een leeftijd dat ze wel zelf kan kiezen en aangeven wat ze wel en niet wil (qua scholing maar net zo goed qua bijvoorbeeld vaccinaties wat hier blijkbaar ook een heftig onderwerp is) en dan is inspraak altijd mogelijk, want het is haar lijf en haar leven en daar mag ze zodra ze dat kan over mee beslissen en met ons in gesprek gaan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-09-2014 om 09:21

Lieve mama van S

Het lijkt mij geweldig om te doen. Overal zitten voor- en nadelen aan, maar tot groep 3 loop je niet zo heel veel risico. Veel wat in groep 1 en 2 wordt aangeboden kun je in mijn ogen thuis ook. Ik zou dus zeggen: probeer het een paar jaar en evalueer ergens in de loop van groep 2. Vanaf dat moment kun je nog alle kanten op.

Het argument mbt de kosten begrijp ik niet zo. Zelfs in het bakken van een cake zit een leertraject. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Iederwijs heeft daar heel gerichte ideeën over. Misschien dat je daar je licht eens kunt opsteken? En een pakje van 25 schriftjes kan Mama van S er ook wel doorheen draaien en zal haar ook de kop niet kosten.

En ik zou kijken of je geen gelijkgestemde kunt vinden. Het samen leren, samen werken, samenwerken is ook een belangrijk lesonderdeel. Lijkt me moeilijk om daar in je eentje, met een kind invulling aan te geven.

dus

een kind altijd alleen maar laten doen waar het zin in heeft en nooit dwingen te doen waar het geen zin in heeft, dat lijkt je wel een goede basis voor een succesvol leven?

En wat als het kind geen zin heeft in rekenen, en geen zin in aardrijkskunde, en ook niet in taal, en zelfs de deur niet uit wil maar alleen maar met d'r poppen wil spelen?

Barvaux

Barvaux

11-09-2014 om 09:22

hmmm

'Ik zal streven naar thuisonderwijs maar niet ten koste van alles en als zij op een gegeven moment aangeeft dolgraag naar school te willen met andere kinderen dan mag ze dat. '

Je zegt dat ze dat pas mag aangeven als ze naar de middelbare gaat maar wat als ze dat al wil met 6 jaar?

Verder wil je niet dat er citotoetsen worden losgelaten op je kind op school maar toch zul je dat thuis ook moeten doen begreep ik net.

Verder vroeg je naar ervaringen van thuisonderwijs: nou het jongetje uit 'rauw' was er niet blij mee!

Toch wel AMK mama van s

http://www.stichtingkog.info/pages/posts/de-wet-stond-het-toe-maar-het-amk-vreesde-pedagogische-verwaarlozing207.php

In dit bericht een klacht van ouders nadat ze, na anonieme melding, uitsluitend op grond van het feit dat ze thuisonderwijs gaven wel een onderzoek moesten ondergaan waarbij zonder toestemming informanten werden benaderd.

Je krijgt achteraf meestal gelijk, mrn ksn namelijk ook gaan miepen over allerlei triviale zaken die dan 'pedagogische verwaarlozing' of 'pedagogische onmacht' worden genoemd.
Maar je bent wel doelwit van meldingen.
Dat zou je ook mooi eens op die fora kunnen zien.
Rechtzaken met de kinderbescherming zijn een plaag.

vlinder72

vlinder72

11-09-2014 om 09:23

Creabea

Dat vraag ik mij dus ook af. Mijn kinderen kunnen goed leren maar niet als ik ze iets probeer uit te leggen. Mijn jongste wil graag leren lezen. Hij is vijf jaar maar als ik dan begin met letters dan heeft hij er zo weer genoeg van. Hetzelfde voor grammatica bij de oudere kinderen. Saaie dingen willen ze helemaal niet van mij horen. De juf op school krijgt dat dus weer wel voor elkaar.

Geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, godsdienst vinden ze daarentegen wel leuk. Lekker in boeken lezen en dingen uitzoeken.

eigen keuzes

Voor een kind is het enorm moeilijk om een eigen keuze te maken als het weet dat de ouder(s) daar hele andere ideeën over hebben. Hoewel je het vast niet tegen haar zo zult zeggen, heb je enorm negatieve gevoelens bij het reguliere onderwijs. Dat sijpelt er hoe dan ook wel doorheen. Voor een jong kind is het dan vreselijk moeilijk om te zeggen: ik wil toch graag naar school.

Mama van S

Mama van S

11-09-2014 om 09:32

Kijk en dat bedoel ik

Qua gebrek aan keuzevrijheid in Nederland. Dat je je uiterste best doet om de beste keuze te maken voor je kind en als die anders is dan wat de rest van Nederland doet dan staat het AMK op de stoep omdat je zogenaamd verwaarloost? Je hebt een vrijheid om te kiezen, bepaalde dingen zijn niet verplicht of kennen uitzonderingen. Maar zodra je daar gebruik van maakt ben je ineens een slechte ouder die haar kind verwaarloost.

Mama van S

Mama van S

11-09-2014 om 09:33

Dus die vrijheid

Wat is die vrijheid nog waard dan? Als je zo veroordeeld word als je, volledig legaal, een andere keuze maakt dan de rest?

Mijntje

Mijntje

11-09-2014 om 09:34

eigen keuze

Een met Jippox, je kind heeft geen eigen keuze. (En zichzelf laten inenten lukt ook niet als kind) Maar bij Mama van S. staat haar besluit al vast.

Mijntje

Mijntje

11-09-2014 om 09:36

omdat

Omdat als iedereen er maar op los leeft het een zootje wordt Omdat je met andere mensen te maken hebt, met een samenleving waarin je komt en gaat meedraaien (tenzij je vrij kunstenaar wordt ofzo)

En je kan prima thuis onderwijs proberen. Ik hoop alleen dat je alles goed overziet (ook psychisch, bij je kind)

Goed dat je het vraagt

Mama van S, het is fijn dat dit forum er is en dat je je vragen zo openhartig stelt. Met de reacties kun je je beeld wat bijstellen.

De vrijheid waar je het over hebt is relatief. Hoe vrij je ook bent, er zijn altijd partijen die de vrijheid hebben om je gevraagd (als hier) en ongevraagd (onderzoek AMK) van advies te dienen. Hoe dat advies van een partij als het AMK zal klinken, proef je al in de reacties hier op het forum.
Men is niet enthousiast, ziet beren op de weg, etc.

Denk trouwens niet dat dat typisch Nederlands is. Ja, in Belgie mag je wel thuisonderwijs geven (oh wat vrij), maar daar is vaccineren weer verplicht.
Wat mij betreft hebben de Belgen hun prioriteiten beter geregeld.

Je kind is nog jong. Je hebt allerlei plannen. Inschrijven op een school kan (formeel) nog lang niet (pas als ze 3 is) en het moet pas als ze 5 jaar en 1 maand is (leerplicht). Je kunt die ruimte gebruiken om je fantasie werkelijkheid te maken.

Emigreren naar Belgie is bovendien een reële optie en wat mij betreft de beste. Jij blij en je kind gevaccineerd. Ben ik ook weer blij

Mama van S

Mama van S

11-09-2014 om 09:45

Word er gewoon zo moe van

En ik snap het wel. De Nederlandse overheid wil heel veel. Thuisonderwijs verbieden, vaccineren verplichten, niet gevaccineerde kinderen weigeren op scholen, CB verplichten, weet ik het wat allemaal nog verplichten en verbieden. Maar dat kunnen ze allemaal niet omdat het in strijd is met de grondwet. Dus verzinnen ze allemaal regeltjes om dat te omzeilen en gaan ze de vrijheden die je hebt heel lastig maken om te realiseren en daardoor ontmoedigen. En dreigen met het AMK op je stoep of Jeugdzorg vanaf 2015 als je het anders doet dan anderen.

Ik word er zo moe van dat blijkbaar alles maar zoals de meute moet verlopen. Wil je geaccepteerd worden als mens in Nederland moet je met de kudde meelopen. Zodra je afwijkt moet je dat heel stil houden en erover liegen want anders ben je het mikpunt van vooroordelen en dreigementen. Fijne samenleving. Ben ik blij dat ik mijn dochter mee kan geven dat ze aan dat kuddegedrag niet hoeft mee te doen en gerust anders mag zijn.

En nu ben ik een paar uur weg.

Creabea,

Ik kan mij nog goed het eenmalige voorval herinneren dat de oudste na een ochtend Kindergarten, 's middags niet wilde schrijven of luisteren bij een opdracht begrijpend lezen. Toen viel de juf-pet van mijn hoofd. Boos want de strakke planning van moeder, huiswerk doen als de jongste slaapt, wankelde. Zodoende slingerde het boek de hoek in, heel onprofessioneel . Je leest het nergens, maar twee petten op, gaat ook wel eens fout.
Na bespreking van het moment, gaf kind aan moe te zijn van het tweetalig denken en omschakelen. Het tweetalige is voor kinderen vermoeiender dan we beseffen. Zo ook het switchen van petten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.