Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

13-03-2013 om 11:40

Te zware rugtas

Beste forumdeelnemers,

In de laatste nieuwsbrief van Ouders & COO (christelijke oudervereniging) staat een artikeltje over het probleem van (te) zware rugtassen, met tips om het probleem op te lossen. (Artikel volgt straks hieronder.)

Bij een aantal tips hebben we twijfels. Bijvoorbeeld: "niet realistisch" (gymspullen in kluisje bewaren is niet zo hygiënisch) of "weinig effectief" (lichtere agenda kopen, of oude proefwerken uit de tas halen).

Graag zouden we zélf een artikel hierover schrijven. Daar hebben we jullie input voor nodig. Schiet maar raak op die tips van Ouders en COO (of juich bij tips die je wél goed vindt) en geef eigen tips die je wilt delen met andere ouders. Alvast bedankt!

Henk Boeke - redactie Ouders Online.
.....................................

Artikel Ouders & COO:

Je ziet het regelmatig: leerlingen die met een te grote en zware rugtas naar school gaan. Gemiddeld is het gewicht van schooltassen 7 kilo (zo'n 14% van hun  lichaamsgewicht!). Te zwaar. Deze keer: wat kun je als ouder doen aan een te zware rugtas?
 
Tips voor ouders:
1. Zorg voor een goede, lichtgewicht, maar stevige rugzak met verstelbare banden.
2. De tas moet hoog op de rug gedragen worden, niet op de kont.
3. Laat je kind de tas over beide schouders dragen, symmetrisch.
4. Let bij schoolaankopen op het gewicht (agenda, schrijfartikelen, etui).
5. Vraag wat je kind nodig heeft in de tas. Laat hem niet meer meenemen dan nodig is.
6. Vraag of je kind oude proefwerken of ander papier meeneemt wat er net zo goed uit kan.
7. Laat je kind de tas op de bagagedrager of in een fietstas meenemen en niet op de rug.
8. Vraag de school of er voor alle leerlingen een kluisje is/komt. Niet genoeg kluisjes? Kaart het aan bij de medezeggenschapsraad.
9. Laat je kind zijn kluisje ook gebruiken voor gymspullen en boeken.
10. De tas hoeft niet altijd gedragen te worden. In de pauze kan de tas op de grond staan.
11. Als je kind de tas optilt met gebogen knieën en een rechte rug, komt de tilkracht uit de benen en dat is goed.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

13-03-2013 om 11:52

Andere boeken

Of readers of de hele bups digitaal. Nog handiger is wanneer school investeert in ICT: kind maakt huiswerk digitaal en uploadt dit naar Dropbox of een schoolnetwerkomgeving. Om te zorgen dat bestanden niet enthousiast gedeeld worden is het handig om de kinderen een eigen schoolaccount te geven. Hierop inloggen en dan zorgen dat het vanaf daar niet of niet makkelijk gedeeld kan worden. In de les even met de schoollaptop het huiswerk ophalen en de boeken van het schoolnetwerk.
Of ouderwets: In plaats van schriften met multoblaadjes werken: er zijn schriften met uitscheurbare multoblaadjes. Kind neemt 1 schrift mee, maakt de aantekeningen en aan het eind vd dag stopt hij het thuis in de juiste map. Werkt alleen bij gestructureerde kinderen . Soms kan je van die tabbladen er tussen doen, heb je alleen dat ene schrift nodig. Geen agenda maar alles in de telefoon. Die hebben ze toch bij zich en vergeten ze niet. Gympen in het kluisje laten. Geen thermosfles mee maar een plastic flesje.

Rosa van der Zanden

Evanlyn

Evanlyn

13-03-2013 om 13:03

School-exemplaren van zware boeken

Als de school voor elke 2 leerlingen een boek koopt, dan kunnen leerlingen die naast ekaar zitten dat samen gebruiken. Je eigen exemplaar houd je dan thuis.

Marjoleine64

Marjoleine64

13-03-2013 om 14:07

Alleen meenemen wat echt nodig is

boeken van vakken waar je geen huiswerk voor hebt of al af hebt in je kluisje op school laten
gymschoenen in je kluisje op school laten
evt extra spullen meenemen op een dag dat je tas minder vol is.
een school uitzoeken met een 70 minuten rooster: geen 7 of 8 of zelfs 9 vakken per dag maar maximaal 6 vakken betekent ook minder boeken meeslepen.
een *leeg* plastic flesje meenemen en op school met water vullen.
Marjoleine

P

P

13-03-2013 om 14:34

De gymspullen

Ik denk dat ze bedoelen dat je als je op school bent zoveel mogelijk spullen in je kluisje moet bewaren, niet dat je de gymspullen de hele week daar laat liggen.

Ik heb geen tips, ik heb een heel raar kind: hij fietst bijna 14 km op een dag en heeft altijd zijn tas op zijn rug. Hij vergeet ook nooit zijn tas want dat voelt hij meteen en als we een boodschap gaan doen met de fiets mist hij zijn rugtas

Hij vindt het ook vervelend om iets op zijn bagagedrager te vervoeren als de tas ECHT vol zit.

Oja toch nog een tip: VERBIED de regel op school dat ELK kind ELK boek bij zich moet hebben. Twee kinderen naast elkaar kunnen prima uit 1 boek werken in de les en dat scheelt de helft aan boeken. Helaas mag dat bijna nergens

Blokuren

Zoek een school met blokuren, dan hoef je maar maximaal voor vijf vakken per dag boeken en schriften mee te sjouwen.

skik

Maki

Maki

13-03-2013 om 14:47

Blokuren

Bij mijn zoon zou het enorm schelen als school blokuren zou invoeren voor álle vakken (hebben ze nu alleen standaard voor gym). Door de versnippering heeft hij soms 6-7 boekenvakken op één dag. Blokuren kunnen rond een pauze worden gepland. Dat breekt de les en de tas kan tijdens de pauze in het (afgesloten) lokaal blijven staan. Scheelt niet alleen gesleep, maar ook huiswerk.

Tja

mijn minimeisje van 38 kilo draagt gewoon haar tas van soms 9 kilo. Ik hoor haar nooit klagen. En dan zit er ECHT alleen in wat er voor die dag nodig is. Boeken, werkboeken, gymkleding, rekenmachine, etui, brood en drinken. en dan fietst ze er 13 km enkele reis mee.
De enige oplossing die ik zie is ebooks. Maar dat zal er voorlopig wel niet in zitten.
Samen werken uit 1 boek is denk ik niet bevorderlijk voor de concentratie. En de 1 werkt ook sneller dan de ander. Dan moet je wachten tot je buurvrouw ook eindelijk klaar is met de wiskundesommen op pagina 34 voor je door kan naar 35.
Werkboeken zal je sowieso mee moeten nemen. En die zijn vaak nog groter en zwaarder dan de boeken, mn bij de talen.
Ik weet niet of blokuren altijd een oplossing zijn. Ik denk dat het voor een aantal vakken goed is om het vaker te hebben per week. Vooral de vakken waar ze maar twee uur van hebben zoals AK< bio en GS in de brugklas zou je dan maar 1 keer per week aandacht en huiswerk voor hebben. Niet goed voor het leerproces.
Wat evt ook helpt is gratis lunch en drinken.
Lichtere agenda en losse blaadjes ipv schriften zou bij mijn kind niet werken. Je kan dan ook niet even terug kijken naar je aantekeningen en sommen van de vorige keer
Eigenlijk vind ik het geen groot probleem. Tas op de bagagedrager met een rekje en op school een de boeken tot de pauze in de kluis. Als mijn minimeisje dit lukt zal het anderen toch ook moeten lukken?

Geen tips

Mijn zoon en zijn vrienden dragen zonder klagen hun rugtas. Wat ik me wel eens afvraag is waarom wij allemaal massaal geen kromme ruggetjes hebben? We hebben toch allemaal die tassen moeten sjouwen en ik heb nog nooit iemand gesproken met blijvende schade. Ik liep nog met de leren schooltas met vakverdeling en ook die was vaak loodzwaar. Konden de sluitingen bijna niet dicht. Die droeg je als een boodschappentas. Was dat beter dan de huidige rugtas?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

13-03-2013 om 21:28

Geen kromme rug

Maar ik had als puber wel altijd flinke hoofdpijn, net als kind. Het kan liggen aan de druk op school, slecht drinken, slechte ventilatie maar ook aan verkeerd tillen. Het ging beter toen ik een vakkenpakket had en niet meer zoveel hoefde mee te nemen. Ik heb weleens een tas van 20 kilo gehad. Daar word ik nu niet blij van, maar ik was echt een klein opdondertje op de middelbare en het was best zwaar.

Rosa van der Zanden

kien

kien

13-03-2013 om 22:34

Twee tassen

Op aanraden van dochter van mijn vriendin, die vorig jaar in de brugklas zat, heeft mijn nog meer minidochter (28 kilo, 1.48m.) altijd twee tassen mee naar school. Voor de eerste paar uur een schoudertas en de rest in een rugzak. In de pauze wisselt ze de boel om. Gymspullen in een apart tasje. Rugzak gaat op haar rek voorop, schoudertas om haar schouder. Het scheelt dat ze maar drie minuten hoeft te fietsen, anders zou de schoudertas ook achterop kunnen.
Dit systeem vindt ze ideaal, het totale gewicht is wel gelijk, maar in twee delen toch wat makkelijker te dragen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ilva

Ilva

14-03-2013 om 11:21

Hier

Mijn zoon laat z'n gymschoenen op school (twee paar, als het goed weer is gymen ze buiten). Gymspullen gaan wel mee. Om de twee uur is er een (korte) pauze. Tijdens de lessen heeft hij dus maar voor maximaal twee vakken boeken in z'n tas en de rest ligt in z'n kastje.
Vervoeren gaat op de bagagedrager. Gaat prima. Maar alle boeken op een e-reader zou natuurlijk geweldig zijn. Wat ik ook wel handig vind is dat er voor sommige vakken twee boeken zijn. Is het ene boek uit dan volgt deel 2, zo zijn de boeken niet zo dik. Deel 2 ligt dan wel in z'n kast (moest van leraar) zodat als de aan deel 2 zouden beginnen niemand het boek thuis had laten liggen.

margje van dijk

margje van dijk

14-03-2013 om 11:59

Kleine tas

Mijn oudste zoon wilde een (te) grote rugzak. Dat dat niet cool was deerde hem niet, hij hield van ruimte in zijn tas. Hij heeft de eerste paar jaar met deze enorme tas rondgesjouwd. De tas leek wel elke week zwaarder te worden. Op een dag kwamen wij erachter dat hij altijd al zijn boeken meenam. Dat vond hij zelf wel handig: hij hoefde nooit zijn tas te pakken en had altijd alles bij zich.

Sinds kort heeft hij een klein formaat rugzak, en nu moet hij dus wel wisselen. En ineens blijkt hij wel efficient te kunnen pakken. De tas weegt een stuk minder (en zoon is inmiddels een stuk groter).

Valkuil voor brugklassers als mijn zoon is dus: die te grote tas. Hij had deze strategie nooit kunnen toepassen als het vanaf het begin niet in de tas had gepast.

Margje

Mussie

Mussie

14-03-2013 om 20:14

Margje

ik moet erg lachen om de tactiek van je zoon. Ik las je bericht voor aan mijn zoon en die zei bewonderend: wat handig van hem! Dus ik hoop niet dat we nu mijn zoon op een idee hebben gebracht.

margje van dijk

margje van dijk

14-03-2013 om 22:33

Haha

Grappig, Mussie.

Het is echt best belangrijk, voor kinderen die gevoelig zijn voor groepsdynamiek, dat je als brugklasser niet met een te grote tas op school verschijnt

Margje

Rugzak op wieltjes

Mijn dochter heeft een tijd een zware blessure aan haar knie gehad. Elk extra gewicht dat ze droeg drukte pijnlijk op die knie. We hebben toen een rugzak op wieltjes gekocht. Aan de 'rugkant' zit een uitschuifbaar handvat, onder de tas zitten wielen. Verder gewoon schouderbanden. Dochter rijdt de tas achter zich aan en moet ze de trap op dan hangt ze 'm om haar schouder.
Sommige kinderen vonden het raar, maar dochter trekt zich er niks van aan. De blessure is inmiddels bijna over, maar die tas gaat nog steeds mee naar school.

lennest

lennest

17-03-2013 om 21:49

Alles op de tablet

Geen boeken meer, iedereen een tablet, alle boeken digitaal! Ik heb een Ipad en daar staan ruim 1.000 boeken op! Er zijn voldoende programma's beschikbaar om digitaal aantekeningen te maken, zelfs in je 'boeken', wifi op school/thuis, je zoekt alles ter plekke op, klaar. Geen gedonder meer met boekenfondsen, oude versies van boeken, boeken die weg raken, boeken die kapot zijn, je hebt altijd alles bij je, i d e a a l!

Fiorucci

Fiorucci

18-03-2013 om 18:59

Lennest

Mijn neefje zit in een laptopklas, inderdaad ideaal. Nee,geen gedonder met boekenfondsen, maar het kost wel bijna 40 euro per maand.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

14-05-2013 om 08:59

Hartelijk dank!

Beste forum-deelnemers,

Hartelijk dank voor jullie input! Het artikel over de zware rugtas is inmiddels gepubliceerd. Zie:

Als de schooltas te zwaar is

Henk Boeke
redactie Ouders Online

Vera*

Vera*

14-05-2013 om 10:24

Belgische tv

Ik heb een keertje op de Belg een programma gezien waar een jongen met een rugzak moest lopen en met behulp van elektroden de spierbelasting werd gemeten en naar de houding werd gekeken.
De rugzak hing op verschillende hoogtes, op 1 of 2 schouders en met verschillend gewicht.
Daar kon je ook zien wat wij eigenlijk al weten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.