Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vic

Vic

07-04-2013 om 13:55

Tafels en automatiseren

Ik dacht dat ik wel een redelijk beproefd middel had om kinderen de tafels te laten automatiseren, maar bij jongste werkt het niet ;-( Met oudste heb ik maandenlang een paar keer per dag over en weer opgaven gedaan, net zo lang tot ze haar tafeldiploma had. Jongste is nu al weken bezig met de tafel van 4 en het wil maar niet lukken. Als ik haar een opgave geef, herhaalt ze (slim) de opgave en geeft dan het goede antwoord. Volgens mij is het de bedoeling dat je het gewoon weet, maar dat zit er dus nog niet in. Ik vermoed zelfs dat ze bij de tafels die ze wel al 'heeft' (1, 2, 3, 5 en 10) ook stiekem rekent. Tijdens het oefenen neem ik allerlei sommen mee, en ik kwam erachter dat ze sommen onder de 20 ook nog berekent. Toen oudste mee deed, bleek dat zij ook niet binnen een seconde weet dat bijv. 14+16=30.
Dat zou toch wel moeten? 'Wij' hebben toch ongeveer alles onder de 100 geautomatiseerd? En bijvoorbeeld 7*25, kunnen wij dat alleen geautomatiseerd omdat we in onze jeugd kwartjes hadden?
Kortom, wat mag je verwachten van 8-jarigen, en de gemiddelde middelbaar scholier, qua hoofdrekenen en automatiseren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Koolmees

Koolmees

07-04-2013 om 14:01

Hier nooit gelukt

Ik heb het even voor je nagevraagd, maar hier in huis is er niemand die de tafels allemaal geautomatiseerd heeft. We kunnen gewoon snel rekenen....
Toch zitten de twee oudsten op vwo en halen alle rekentoetsen met glans. Ikzelf heb ook vwo gedaan. Ik rekende sommen als 8*9 gewoon altijd uit. Op mijn rekenmachine of uit mijn hoofd.
Dus ik vraag me af of het werkelijk belangrijk is voor snelle rekenaars, dat automatiseren. Zonder kan je het ook prima redden.

Lie

Lie

07-04-2013 om 14:13

Nope

Ik heb weinig geautomatiseerd. Wel een aantal sommen die ik vaak gebruik (zoals 3x4 of splitsingen onder de 10), de rest reken ik vanaf die punten uit.

Man heeft wel veel geautomatiseerd en een kind hier ook. Maar m'n andere kind is net als ik: gewoon een snelle rekenaar. Heeft nooit anders dan A's gehaald voor rekencito's en scoort nu bijna alleen maar tienen bij wiskunde (2 vwo). Ik geloof niet dat wij er veel last van hebben.

Vic

Vic

07-04-2013 om 14:25

Hmmm

Ze moet de tafels wel automatiseren om dat tafeldiploma te halen, maar het is inderdaad niet echt heel belangrijk of je iets in 1 seconde weet of in 3 seconden moet uitrekenen. Voorlopig blijven we wel oefenen, want bij oudste is het uiteindelijk ook gelukt

Koolmees

Koolmees

07-04-2013 om 14:56

Oh ja, tafeldiploma

Die hebben ze nooit gehaald inderdaad. Mijn oudste heeft op een gegeven moment wel die van de eerste tafels gehaald, maar dat was omdat haar vriendinnetje het voor haar had gedaan. Fraude dus. Dat heb ik haar afgeraden.
Vervolgens nooit meer iets over tafeldiploma's gehoord. Ze moesten dat zelf doen op de computer bij school. Hebben het een aantal keren geprobeerd, maar omdat het toch niet lukte, op een gegeven moment gestopt met proberen. Naast dat het automatiseren niet lukte, lukte het ook niet om de getallen snel genoeg in te typen. 48 werd dan 84, snappie? De Nederlandse getallen benoeming is niet logisch. Het gaat niet van links naar rechts, en als je links-rechts door elkaar haalt, wordt dat dus erg moeilijk. Ik kan dat ook nooit zo goed.

Marjolein

Marjolein

07-04-2013 om 15:34

Het helpt wel

Ik ben het helemaal met je eens Vic, tafels automatiseren helpt echt bij goed en op acceptabel tempo kunnen rekenen.
Het is hier de hele basisschool geoefend, maar toen heb ik het losgelaten. Wat niet lukt, dat lukt niet, maar je kunt wel oefenen. Nu merk ik dat er heel vaak de rekenmachine wordt gepakt voor heel eenvoudige rekensommen ...
Tja, wie niet sterk is moet slim zijn...?!? Of zoiets

P

P

07-04-2013 om 16:20

Tja

Tafels automatiseren is alleen belangrijk in groep 4 of 5 om je tafeldiploma te halen. Daarna volstaat snel uitrekenen ook prima als je er maar geen fouten in maakt.

Automatiseren onder de 100 is onzin, juist door automatiseren kun je een fout maken terwijl als je er 1 seconde langer over doet om het uit te rekenen je geen fouten maakt.

Ik denk dat je DENKT dat je alles geautomatiseerd hebt maar gewoon zoveel trucjes gebruikt dat je niet eens weet dat je het uitrekent

Koolmees

Koolmees

07-04-2013 om 16:22

Inspanning-resultaat

Natuurlijk helpt het wel, dat automatiseren, ten minste, dat denk ik. Zelf heb ik er dus geen ervaring mee.
Maar ik vind dat er wel een evenwicht moet zijn, tussen de inspanning en het resultaat dat het oplevert. Als je alsmaar moet oefenen, elke dag wekenlang, met je kind. Dan zou ik het niet doen, tenzij het kind het zelf niet erg vindt. Want je moet er wel voor oppassen dat het kind geen hekel aan oefenen krijgt. En dat oefenen moet wel voor het kind merkbaar resultaat opleveren. Anders hebben ze op de basisschool al een hekel aan huiswerk. Lijkt mij geen leuk uitgangspunt.

P

P

07-04-2013 om 17:23

Koolmees

Ik hoop dat jij geen kind hebt/krijgt met bijv dyslexie want hier zit er één al twee jaar te oefenen met voor hem geen duidelijk resultaat (hij gaat niet opeens D scores halen voor spelling) en de tafels hebben we ook enorm lang moeten oefenen, zo ook de topografie en ook het rekenen moeten we thuis oefenen en het is nog steeds geen zes geworden

Koolmees

Koolmees

07-04-2013 om 17:57

Ja p

Dyslexie wens ik inderdaad niemand toe! Ik heb altijd veel bewondering voor het doorzettingsvermogen van veel kinderen met dyslexie (en het doorzettingsvermogen van hun ouders..). Het lijkt mij dat er een hoop afhaken om deze reden.
Ons dochtertje in groep 3 valt trouwens ook behoorlijk uit met lezen. Het zou goed kunnen dat ik er toch nog mee te maken krijg... Maar zij vindt het lezen tot nu toe, dan wel weer leuk, omdat je dat kunt verbinden aan een leuk boekje etc. We oefenen elke dag met haar, en dan ook nog voor de logo, dus we komen echt wel aan de beurt hier.
Tafelsommen zijn wel heel erg saai. Automatiseren van de tafels is geen must, als het rekenen verder goed gaat, dus daar zou ik een stuk minder gemotiveerd voor zijn, als ik Vic was.
Hoe krijg je het trouwens voor elkaar, dat je zoon (toch?) nog steeds gemotiveerd is om te oefenen? Levert het geen strijd op?

P

P

07-04-2013 om 18:34

Tja

"Hoe krijg je het trouwens voor elkaar, dat je zoon (toch?) nog steeds gemotiveerd is om te oefenen? Levert het geen strijd op?"

Ik vraag het mij ook af hoor Van mei tot oktober heeft hij ook nog een typecursus gedaan en dat kostte meer moeite. Daar hebben we ook een heel beloningssysteem voor verzonnen wat goed werkte overigens.

Met rekenen vermoedde de juf dat het hier elke week oorlog moest zijn vanwege zijn resultaten op school (hij rekent thuis op een hoger niveau dan in de klas) maar dat is nog niet eens zo. Ik merk gewoon dat hij bij vooral rekenen niet geconcentreerd is dus steeds afgeleid wordt en veel te vaak kleine foutjes maakt. Dan is hij met iets ingewikkelds bezig, weet wat hij doet maar midden in die som moet hij even 220-32 uitrekenen en dan gaat hij eerst naar de 190 maar vervolgens komt hij uit op 192. Totaal niet weten waar hij mee bezig is... dan zijn de frustraties bij mij en daar gaat het wel mis. Verder zie ik gewoon dat hij niet kan beginnen met rekensommen, weet gewoon niet hoe hij het moet aanpakken maar als ik de eerste som uitleg gaat het goed maar hoe implementeer je dat op school en vooral: hoe bij een toets?

Paal

Paal

08-04-2013 om 07:20

De tijd

Waar jij je op verkijkt is de tijd die je mag gebruiken voor automatiseren.
De tafels en de sommen onder de 20 behoren aan het eind van groep 5 gememoriseerd te zijn. Dat betekent antwoord geven binnen 3 seconden. De sommen tot 100 behoren onderhouden te worden en geautomatiseerd. Volgens mij binnen 5 sec. Kan het precies voor je nakijken, maar nu niet.

Vic

Vic

09-04-2013 om 23:19

3 seconden?

Dat redt ze wel maar op school moet het echt een stuk sneller. Gelukkig lijkt er vooruitgang in te zitten, maar we zijn pas bij de tafel van 4 dus nog even te gaan.

Vic?

Moeten ze bij jullie alle tafels in groep 4 doen? Zoon zit ook in groep 4 en hij moet 1 t/m 5 + 10. Is gelukkig onlangs gelukt. De andere tafels hoeven pas in groep 5.

En idd: binnen 1 seconde antwoord geven lijkt het wel! Zoon is een goede rekenaar, krijgt ook Rekentijgers, maar heeft wel moeite met automatiseren omdat hij het echt uit wil rekenen.

Klappen

Op se vrije school oefenen ze de tafels door te springen en te klappen. Werkt veel leuker!

Soms

Vic, een van mijn twee leert beter als ik oefen terwijl hij springt of huppelt. Het is vreemd maar waar. Dan blijft het hangen. Misschien is daar een spel van te maken met springen op het juiste antwoord. Of op weg naar school, de tafel oefenen uit het hoofd, staps of sprongsgewijs? En gisteren ontdekte ik een leuk spel voor op de ipad, voor tafels. Moet even voor je zoeken want de naam weet ik niet uit m'n hoofd.

Tuurlijk helpt het

Als je een slechte rekenaar bent, zoals ik, dan is automatiseren een uitkomst! Nu kan ik tenminste nog een beetje rekenen

amk

amk

10-04-2013 om 17:02

Huh tafeldiploma

daar doen ze bij ons gelukkig niet aan. Ze moeten wel de tafels leren: 1t/m5 en 10 en een trucje met 9 in groep 4, de rest in groep 5.

P

P

10-04-2013 om 17:30

Amk

Hier was het net als het veterdiploma, het is niet verplicht ofzo.

amk

amk

10-04-2013 om 18:31

daar doen we natuurlijk ook niet aan. ☺
Zwemdiploma en verkeersdiploma, dat zijn ze wel hier op school.

Vic

Vic

10-04-2013 om 21:33

Volgens mij t/m groep 5

Ik weet niet of er eisen zijn vwb de tafels die in groep 4 moeten. In ieder geval 1, 2, 3, 5 en 10. De rest moet dan op enig moment tot eind groep 5. De meeste kinderen in de klas hebben hun stempeltje voor 4 en 6 al. Dochter heeft net 5, en is nu al weken bezig met 4. Ze kan wel goed rekenen en heeft voor de lol al een keer alle tafels t/m 12 opgeschreven

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.