Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
even anoniem

even anoniem

25-02-2013 om 14:25

Taak van school of ouders?

volgens school is zoonlief een intelligent kind, 8 jaar, groep 5. Echter door een innerlijke onrust raffelt hij zijn werk af, waardoor er onnodig fouten ontstaan. Bij een opgave leest hij maar half en denkt al gauw:"oke, dit ken ik ...dat is het antwoord" Echter door niet goed te lezen, mist hij wat er nou eigenlijk gevraagd wordt en gaat het fout.
Wordt hij hierop gewezen en leest hij rustig, dan maakt hij de opgave foutloos. AL vanaf groep 3, roepen de leerkrachten dat hij rustiger moet werken.
Het laatste rapport kregen we als mededeling: hij is intelligent genoeg, hier hadden allemaal 10-en kunnen staan, maar door te snel werken, worden er fouten gemaakt.
Het is natuurlijk zo, dat wij dit ook weten, maar hoe verander je dit?? AL 3 jaar lang, horen wij iedere 10 min gesprek en rapport gesprek hetzelfde, maar ik zou niet weten, hoe ik hem hierbij kan helpen. Extra sommen oefenen heeft geen zin, want het zit hem niet in het begrijpen van de sommen of de taalopdracht. De onrust moet eruit.
Wijzelf lopen er thuis in vast en weten niet hoe we hem kunnnen helpen, kan school hierin iets betekenen, zonder alleen het maar te benoemen?
Of weet iemand waar we hiervoor moeten zijn voor hulp, want we willen hem echt helpen en zoonlief verliest zo het plezier in school.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
moeder van

moeder van

25-02-2013 om 14:45

Herkenbaar

Ik herken het beeld wat je schetst heel goed. Hier zijn de standaard rapport opmerkingen

-kan niet stil zitten
-moet zich beter concentreren
-er komt niet uit wat er in zit
-werkt te slordig

(meestal wel positief geformuleerd).

Wat hier werkt is om hem we hem in een zo prikkelarme omgeving laten werken (koptelefoon op, toetsen in kamer apart). Dat lijkt z'n vruchten af te werpen.

Thuis blijf ik er vaak nog bij zitten en bij elke som weer doorvragen, of hard op laten lezen.

Moeilijker

Het kan zijn dat het voor je zoon te makkelijk is en hij daarom te snel gaat. Probeer eens een tekstverklaring met hem (http://www.nieuwsbegrip.nl/nieuwsbegrip.htm), eentje waarvan je denkt dat die echt behoorlijk pittig voor hem zal zijn en kijk dan of hij dan nog zo snel door de vragen heen vliegt. Misschien zal hij bij heel moeilijke opgaven zelf inzien dat je het met het globaal lezen van de tekst, half lezen van de vragen en niet terugkijken in de tekst niet redt. Het is moeilijk om een juiste werkhouding of strategie aan te leren als de stof te makkelijk is.

skik

even anoniem

even anoniem

25-02-2013 om 18:11

Dank je skik

Dank je wel voor je reactie. Ik zal dat inderdaad eens proberen. Hij is avi plus uit, dus tekst lezen zal geen problemen moeten geven, inderdaad eens kijken of de vragen lukken. THANKS, ga ik zeker proberen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.