Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

SVPO Hoorn


Iets verderop in Friesland (Hurdegaryp) rommelt het ook blijkbaar: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1066806-onvrede-bij-tjalling-koopmans-college-hurdegaryp-leraren-stappen-op

Eén van de docenten omschrijft de school als "een dictatoriale malafide organisatie en de leerlingen zijn de gijzelaars." 

M. Lavell bedankt voor je moeite. 

ik zie dit meer als een eventuele belangenverstrengeling maar dit gaat toch helemaal niet meer over de kwaliteit van het onderwijs?

@nnemoon schreef op 12-06-2021 om 14:33:

M. Lavell bedankt voor je moeite.

ik zie dit meer als een eventuele belangenverstrengeling maar dit gaat toch helemaal niet meer over de kwaliteit van het onderwijs?

Daar gaat het al heel lang niet meer over. Bij een aantal mensen moet deze school kapot geroddeld/gemaakt worden. Geen idee waarom. Blijkbaar zijn een aantal ouders zeer gekwetst en moet deze vorm van onderwijs het ontgelden. 

Plantenbak schreef op 12-06-2021 om 14:47:

[..]

Daar gaat het al heel lang niet meer over. Bij een aantal mensen moet deze school kapot geroddeld/gemaakt worden. Geen idee waarom. Blijkbaar zijn een aantal ouders zeer gekwetst en moet deze vorm van onderwijs het ontgelden.

Je moet mij toch even uitleggen hoe het nog als 'kapot maken' gezien kan worden, zodra zelfs docenten openlijk toegeven dat er niets van klopt.

Wat mij betreft lijkt er eerder sprake te zijn van aanhoudende en ernstige misstanden. Dat maakt SvPO vergelijkbaar met de Belastingdienst: de toeslagenaffaire daar laat zien dat het grote vertrouwen dat wij burgers hebben in onze (semi)publieke instellingen niet altijd terecht is.

MarJohGee schreef op 12-06-2021 om 22:02:

[..]

Je moet mij toch even uitleggen hoe het nog als 'kapot maken' gezien kan worden, zodra zelfs docenten openlijk toegeven dat er niets van klopt.

Wat mij betreft lijkt er eerder sprake te zijn van aanhoudende en ernstige misstanden. Dat maakt SvPO vergelijkbaar met de Belastingdienst: de toeslagenaffaire daar laat zien dat het grote vertrouwen dat wij burgers hebben in onze (semi)publieke instellingen niet altijd terecht is.

omdat niemand in welk draadje over svpo in welke plaats dan ook ook maar een kans krijgt iets positiefs te zeggen. Positieve berichten van ouders worden onmiddellijk ontkend. Ze worden zelfs vaak ervan beschuldigd zelf bestuurslid te zijn. 

Ik heb eerlijk gezegd nog maar weinig geks gelezen. Niets anders dan hoe het op veel andere scholen ook gaat. Ik kan er boek over open doen hoe de school van mijn dochter in 4vwo dit jaar de kinderen behandelt. Er gebeuren op alle scholen soms heel vreemde dingen. Beleid wijzigt, onderwijssystematiek wijzigt, directie wijzigt. Met 4 kinderen op 2 basisscholen en 3 middelbare scholen hebben wij nu al zoveel meegemaakt en dat svpo klinkt echt niet zo beroerd. Als die vorm van onderwijs bij je kind past natuurlijk. En zo niet, dan kies je een andere school.
  

MarJohGee schreef op 12-06-2021 om 22:30:

[..]

U snapt dat het SvPO-bestuur online marketingbureau heeft ingeschakeld om de beeldvorming van SvPO actief te beïnvloeden? En dat er nepaccounts worden ingezet om valse berichten te verspreiden over een Twitter-account?

Daarnaast: dat sommige ouders positief zijn, vind ik weinig verrassend. Er zullen altijd wel positieve ouders zijn wiens kind met positieve, leuke verhalen thuiskomt, die normaal contact hebben met de mentor en die van de rest weinig meekrijgen. Dergelijke ouders kennen vaak helaas niet het hele verhaal en worden misleid door de bestuursvoorzitter (en diens vrouw) met slechts een zeer beperkt deel van het verhaal (eigenlijk propaganda). De reclamefolder ('witboek'), waar bijvoorbeeld ook mevrouw Lavell in voorkwam, was een treurig dieptepunt.

Het is nog niet alsof er joodse leerlingen op de trein worden gezet, maar veel scheelt het ook weer niet.

Ik vind dat u doordraaft in uw negativiteit over deze SVPO scholen. Vooral uw laatste vergelijking vind ik totaal niet passend. 

@nnemoon schreef op 12-06-2021 om 14:33:

M. Lavell bedankt voor je moeite.

ik zie dit meer als een eventuele belangenverstrengeling maar dit gaat toch helemaal niet meer over de kwaliteit van het onderwijs?

In dit concrete geval gaat het niet over de kwaliteit van het onderwijs. Het is een persoonlijke strijd tegen van Denderen, maar niet alleen door een paar doorgeslagen ouders.

Het zorgelijke is dat al van het begin af aan een lobby tegen hem en zijn schooltype is vanuit de onderwijs besturen en vandaar uit ook vanuit de Inspectie.

Dat komt omdat meneer van Denderen de dingen anders doet waardoor hij de blokkades die er in politieke zin zijn opgeworpen tegen het stichten van nieuwe scholen (het weghouden van concurrentie) heeft kunnen omzeilen.

Wat hij gedaan heeft (en doet) vindt men niet eerlijk. 

Het is van hetzelfde niveau kinnesinne als onlangs de KNVB over de Snollebollekes reclame van Jumbo. "Dat is niet eerlijk, uw nieuwe school presteert te goed, we hadden afgesproken dat wij het monopolie zouden hebben" (https://www.meemetoranje.nl/36668-knvb-klaagt-over-jumbo-reclame-met-snollebollekes/)

Maar vraag ouders eens waar ze meer vertrouwen in hebben voor de kwaliteit van het onderwijs: Een zorgcoördinator of kleinere klassen?

Die zorgcoördinator is primair bedacht om leerkrachten carrière kansen te geven binnen het onderwijs. Om het tekort aan leerkrachten tegen te gaan. Om de baan aantrekkelijk te maken.

Daar zijn al die administratieve functies voor. 

Het is een stom idee, want het kost geld én die leerkrachten die zo'n functie hebben staan ook niet meer voor de klas.

Netter uitgedrukt: Je kunt op onderwijskundige gronden van mening verschillen over de vraag of het hebben van een zorgcoördinator wel zoden aan de dijk zet.

Dit schooltype zegt nee en ik zie, gezien de vrijheid van onderwijs* en de argumentatie geen reden om die mening te verbieden.

*de vrijheid van onderwijs is een grondwettelijke vrijheid van scholen. Ouders en kinderen worden niet in het artikel genoemd. Ik ben daar tegen. Ik vind dat het op zijn minst ook de vrijheid van ouders en leerlingen zou moeten zijn, zoals dat in België in de grondwet staat. 

Ondertussen is het goed mogelijk dat meneer van Denderen een eikel van een vent is. Ik ken hem niet persoonlijk. Ik weet wel en uit de eerste hand dat ook Maria Montessori geen makkelijke tante was. De implementatie van haar schooltype was ook niet eenvoudig (en inmiddels draait ze zich om in haar graf als ze ziet wat het geworden is).

Maar wat zeker ook waar is, is dat van Denderen met zijn schooltype een voor het Nederlandse onderwijs een ongemakkelijk verhaal vertelt. De Omtzigt van het onderwijs, zeg maar.

Hij wordt weg getreiterd.


Bericht van het forumbeheer

Beste forumbezoekers,

zojuist heb ik een bericht verwijderd. De reden was een ongepaste zin "Het is nog niet alsof er joodse leerlingen op de trein worden gezet, maar veel scheelt het ook weer niet"

Mocht u niet begrijpen waarom het bericht verwijderd is, verwijs ik u graag naar de forumregels

Met vriendelijke groet,

Heidi Sour

Forumbeheer Ouders Online

Excuus voor mijn vergelijking, deze was achteraf natuurlijk was ongepast van mij.
Ik ontleende de vergelijking aan de heer van Denderen, bestuursvoorzitter SvPO, die hierboven genoemd wordt. Begin 2019 schreef hij zijn Zeeuwse personeel een mail over de scholierenstakingen omtrent het klimaat. Dat docenten leerlingen opriepen om te staken (in het kader van maatschappelijke engagement) vond hij onnodig, want het was ook niet weer zo alsof er joodse leerlingen werden afgevoerd en de rechtsstaat op het spel stond.

Zeer professioneel. U weet wel, die kernwaarde waar SvPO-schoolleiding en bestuur altijd zo prat op gaan.

De Pieter Omtzigt van het onderwijs? Een mix van Thierry Baudet en Sywert van Lienden lijkt me treffender, met een vleugje Aleksandr Loekasjenko.

MarJohGee schreef op 14-06-2021 om 07:40:

Excuus voor mijn vergelijking, deze was achteraf natuurlijk was ongepast van mij.
Ik ontleende de vergelijking aan de heer van Denderen, bestuursvoorzitter SvPO, die hierboven genoemd wordt. Begin 2019 schreef hij zijn Zeeuwse personeel een mail over de scholierenstakingen omtrent het klimaat. Dat docenten leerlingen opriepen om te staken (in het kader van maatschappelijke engagement) vond hij onnodig, want het was ook niet weer zo alsof er joodse leerlingen werden afgevoerd en de rechtsstaat op het spel stond.

Zeer professioneel. U weet wel, die kernwaarde waar SvPO-schoolleiding en bestuur altijd zo prat op gaan.

De Pieter Omtzigt van het onderwijs? Een mix van Thierry Baudet en Sywert van Lienden lijkt me treffender, met een vleugje Aleksandr Loekasjenko.

Overdrijf niet zo. 

Zoek een andere school voor je kinderen. En laat de kinderen/ouders die wel met plezier naar een van de spvo scholen gaan dat gewoon doen. Volgens Scholen op de kaart (alleen cijfers) zijn de spvo scholen helemaal niet slecht. 

Oh, en mijn kinderen mochten van school ook niet spijbelen voor die klimaatacties. En op de school van mijn zoon ging geen enkele leraar staken bij die lerarenstakingen omdat zij van mening waren dat Leraren helemaal niet zo slecht betasld kregen. Echt, hou op met alles van het spvo onder een vergrootglas te leggen.  Het klinkt allemaal niet zo bijzonder. 

Ik woon zelf in Hoorn. Het klopt dat het SvpO hier nog niet zo lang zit. Voor havo/atheneum waren hiervoor al vier scholen die gewoon goed functioneren.


SvpO Hoorn is tot op heden wel een goed bekend staande school. Dat ik hier lees dat de school zelf in het een en ander het wiel probeert uit te vinden verbaast mij wel. Zoals dat ze geen verplichte zorgcoördinator willen omwille van het geld. Klinkt niet echt als een inclusieve school? Er is overigens nog steeds wel genoeg keus in Hoorn voor leerlingen die dan niet op het SvpO terecht kunnen. 

Plantenbak schreef op 14-06-2021 om 08:09:

[..]

Zoek een andere school voor je kinderen. En laat de kinderen/ouders die wel met plezier naar een van de spvo scholen gaan dat gewoon doen.

Ben je bekend met de situatie in onder meer Amsterdam? Kinderen belanden niet altijd geheel vrijwillig op een school en overstappen zit er door plaatsgebrek niet in. Misschien dat dit in Hoorn helemaal niet speelt. Maar elders wel. 

Daarnaast vind ik het vreemd dat een school als het SvpO of het Ibn Galdoun alles maar moet kunnen maken omdat op papier de kinderen niet naar deze scholen hoeven. 

Alphalete schreef op 15-06-2021 om 00:18:

[..]

Ben je bekend met de situatie in onder meer Amsterdam? Kinderen belanden niet altijd geheel vrijwillig op een school en overstappen zit er door plaatsgebrek niet in. Misschien dat dit in Hoorn helemaal niet speelt. Maar elders wel.

Daarnaast vind ik het vreemd dat een school als het SvpO of het Ibn Galdoun alles maar moet kunnen maken omdat op papier de kinderen niet naar deze scholen hoeven.

ja, dat ben ik maar deze schoolsoort zit daar niet. En ook in steden met loting heb je een keuze. Alsof niet Joodse kinderen terecht komen op het Maimonides. Of zoals bij ons in de regio op het Lodenstein. Zelfs als er nergens anders plek is zou ik mijn kind niet inschrijven op het Lodenstein (hij wordt overigens ook nooit op die school toegelaten). En die school staat naast de school van mijn zoon. 

En het svpo doet het echt niet slecht. Er zitten wel een aantal ouders bovenop die overal over miepen. Het is een totaal andere manier van lesgeven en dat ligt een kind of niet. Het svpo doet mij debken aan een school dicht bij ons. Die hebben de eerste jaren ook zo'n gedoe gehad met de schoolinspectie omdat ze alles anders deden en het daardoor voor de schoolinspectie niet goed meetbaar was (gevolg slechte rapporten). De ouders en kinderen trokken zich er niks van asn en nog steeds is het een populaire maar wel andere school. Totaal ongeschikt voor mijn kinderen maar kies je daarvoor dan kan je moeilijk daarna gaan piepen over geen boeken, geen lokalen, drie jaar bij elkaar etc. 

 

Marieke1980 schreef op 14-06-2021 om 17:17:

 Zoals dat ze geen verplichte zorgcoördinator willen omwille van het geld. Klinkt niet echt als een inclusieve school? Er is overigens nog steeds wel genoeg keus in Hoorn voor leerlingen die dan niet op het SvpO terecht kunnen.


Nu doe je alsof het Nederlandse onderwijssysteem inclusief is. Het tegendeel is waar.

Dat is niet verbeterd met de zorgcoördinator. Sinds die functie bestaat is het aantal leerlingen in het SO, maar ook het aantal thuiszitters zonder onderwijs, alleen maar toegenomen. Bovendien is het aantal leerlingen dat zorgleerling heet in het reguliere onderwijs ook toegenomen.

Het is desondanks niet verboden om te geloven in die werkwijze.
Maar het kan zeker niet verboden zijn om er niet in te geloven.
Je kunt er uitgebreid over theoretiseren, maar je kunt het ook eenvoudig houden: met kleinere klassen zijn meer leerlingen (en leerkrachten) geholpen en binnen de school te houden dan met een zorgcoördinator.

Pragmatisch ingestoken: Binnen het onderwijs wordt veelvuldig geroepen om kleine klassen. Men wil misschien én kleine klassen én een zorgcoördinator. Zolang de financiering daarvoor niet toereikend is moet je kiezen. 


Plantenbak je geeft aan bekend te zijn met de lotingsprocedure in Amsterdam,"maar daar zit deze school niet". Daar zitten ze zeker en dat is juist één van de vestigingen waar het zo slecht gaat. Bij de lotingsprocedure is het de bedoeling dat je 13 scholen doorgeeft en de uitslag daarvan zegt welke school het wordt. Vorig jaar nog een jongen in tranen omdat hij op de school van zijn 13e (!) keuze terecht was gekomen....SvPO. Vanaf aankomend schooljaar is SvPO uit deze procedure gezet. Van het 1e jaar in Amsterdam heeft 19% van de leerlingen de school verlaten en op 1 docent na het hele team. Als werkgever zou ik mij ernstig zorgen maken als het verloop onder mijn klanten zo groot zou zijn. Niet op SvPO, daar ligt het aan de hele wereld behalve aan het bestuur. 

Ondertussen begrijp ik dat Miriam Lavel is uitgenodigd door diverse docenten van het SvPO om eens in gesprek te gaan en mee te lopen. 

Van Denderen vergelijken met Pieter Omtzigt is toch wel de grappigste vergelijking van deze week, Putin zou beter passen. 

 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.