Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Studiedagen basisschool, hoe lang te voren bekend?

ik weet dat ik een beetje autistisch ben qua planning en ver vooruit plan. 
Maar even een reality check. 
Hoe ver van te voren zijn de studiedagen bekend?
Hier nu een mail gekregen over een studiedag volgende  week....

Ik vind dus veel te laat, maar misschien stel ik me aan? 


Op de basisschool waren die al voor het hele jaar bekend, meestal vrijdagen voorafgaand aan een vakantie. Nu op de middelbare is het wat onduidelijker, ik heb het idee dat het soms ineens wordt ingepland, maar misschien mis ik dan eerdere aankondigingen op de website.

Nee ik vind dat je je niet aanstelt. Ik zou een week van tevoren op mijn werk nog moeilijk/niet vrij kunnen krijgen. Op onze basisschool waren de studiedagen altijd al op het eind van het vorige schooljaar bekend, tegelijk met de vakanties. Dan kun je er ook rekening mee houden en eventueel regelen dat je niet hoeft te werken, of andere opvang regelen. 

Aan het begin van het schooljaar zijn alle studiedagen al gepland, veel scholen hebben ze dan ook al in de jaarkalender staan. Als dat bij jullie school niet zo is zou je een mail kunnen sturen om ernaar te vragen, dan kom je de rest van het jaar niet voor verrassingen te staan .

MMcGonagall schreef op 24-08-2021 om 11:16:
 Nu op de middelbare is het wat onduidelijker, ik heb het idee dat het soms ineens wordt ingepland, maar misschien mis ik dan eerdere aankondigingen op de website.

Inderdaad, op de middelbare heb ik ook die ervaring. Zomaar ineens een vrije dag tussendoor. Maar kinderen op de middelbare kunnen natuurlijk ook prima een dagje alleen thuis zijn, dus zou ik dat minder vervelend vinden.

wij krijgen de jaarplanner voor volgend schooljaar altijd in de laatste week voordat de grote vakantie begint. Daar staat alles op van vakantie tot rapportdag tot studiedagen en luizencontrole. Zelfs schoolreis en inloopdagen staan erop. 

Heb je die misschien gemist en zit het ergens in je mail? Of is niet elke school zo georganiseerd?

Hier staat dat in de schoolgids, dus voor de zomervakantie is dat voor het komende schooljaar bekend. Er is dan ook de mogelijkheid om kinderen naar de BSO te laten gaan als ouders moeten werken. En ook daarvoor is het handig dat een school dat tijdig plant, want de BSO moet ook medewerkers inplannen. Ik zou op school dan zeker aangeven dat je het vervelend vindt dat dit zo kort vooraf gemeld wordt omdat je dan geen vrij meer kan regelen op werk.

Leene

Leene

24-08-2021 om 11:50

Dit is op de basisschool van zoon en dochter ook wel eens voorgekomen. Toen dit de tweede keer gebeurde en heel kort van te voren,  op een maandag hoorden we dat er vrijdag een studiedag was, hebben ze heel veel boze telefoontjes/mailtjes gekregen. Ze hebben toen de beslissing gemaakt om opvang op school te regelen ( juf/stagejuf en een aantal moeders , maar ja daar moet je als moeder ook maar zin in hebben, vraag me niet hoe maar het is ze gelukt) uiteindelijk hebben niet eens zoveel ouders daar gebruik van gemaakt. Daarna is dit nooit meer zo voorgekomen!  Dus nee je stelt je niet aan en ik zou mailen of zij een oplossing weten als het jullie niet lukt om opvang voor de kinderen te regelen.

Je stelt je zeker niet aan. Je moet als ouder dan toch op korte termijn opvang kunnen regelen (of een dag vrij kunnen nemen, dat kan ook lang niet altijd). En wat als dat niet lukt?
Bij mijn kinderen was dat op de basisschool altijd aan het begin van het schooljaar al bekend. Wij hoefden er alleen nooit zo op te letten. Kinderen gingen 3 dagen per week naar de BSO (maandag - woensdag) en met de BSO was er de afspraak dat ze ook opvang regelden bij alle studiedagen. Dus ook voor de dagen dat ze normaal gesproken geen BSO hadden. Veel studiedagen waren op vrijdagen, dus dan mochten de kinderen nog een dag naar de BSO. Ze vonden het daar geweldig, dus alleen maar leuk. 

Bloem75 schreef op 24-08-2021 om 11:21:

wij krijgen de jaarplanner voor volgend schooljaar altijd in de laatste week voordat de grote vakantie begint. Daar staat alles op van vakantie tot rapportdag tot studiedagen en luizencontrole. Zelfs schoolreis en inloopdagen staan erop.

Heb je die misschien gemist en zit het ergens in je mail? Of is niet elke school zo georganiseerd?

Precies hetzelfde bij ons. Heel overzichtelijk vind ik het.

eind vorig schooljaar al mail gehad waar alle vrije dagen en zo in stonden.
Afgelopen week weer een mail met daar in nog weer alle vrije dagen.

Leene schreef op 24-08-2021 om 11:50:

Dit is op de basisschool van zoon en dochter ook wel eens voorgekomen. Toen dit de tweede keer gebeurde en heel kort van te voren, op een maandag hoorden we dat er vrijdag een studiedag was, hebben ze heel veel boze telefoontjes/mailtjes gekregen. Ze hebben toen de beslissing gemaakt om opvang op school te regelen ( juf/stagejuf en een aantal moeders , maar ja daar moet je als moeder ook maar zin in hebben, vraag me niet hoe maar het is ze gelukt) uiteindelijk hebben niet eens zoveel ouders daar gebruik van gemaakt. Daarna is dit nooit meer zo voorgekomen! Dus nee je stelt je niet aan en ik zou mailen of zij een oplossing weten als het jullie niet lukt om opvang voor de kinderen te regelen.

Vreemde oplossing. 

Bij ons is dat allemaal bekend voor het gehele jaar, zodat je op tijd opvang kunt regelen. De bso houdt hier rekening mee in de bezetting, dus bijna alle kinderen gaan die dag naar de bso. 

Ja als je dat pas drie dagen vooraf meldt is het voor de bso ook lastig om nog personeel te regelen voor ook nog eens extra kinderen.

Bij ons worden de studiedagen de 1e week van het schooljaar bekend gemaakt voor dat hele schooljaar. Daar zit altijd 1 studiedag tussen die in september valt. Maar de 2e week heb ik echt nog nooit meegemaakt.

In de MR stellen wij de planning voor het nieuwe schooljaar (vakanties en studiedagen) meestal in mei vast. Maar de communicatie naar de ouders is hier altijd vrij laat, de schoolgids moet altijd in het nieuwe schooljaar nog goedgekeurd worden.

Hier een prachtige planning, maar die werd omgegooid en heeft voor het hele jaar voor paniek gezorgd in de ouderapp.

Hier liggen we in de clinch met de BSO. Zij noemen bepaalde studiedagen "vakantiedagen" waardoor ik die studiedagen niet af kan nemen. Of school gaf het zo door. Iig had ik een probleem. 

Hier ook vlak voor de vakantie voor het hele jaar. Ze zijn meteen begonnen met twee margedagen. Ze gaan morgen pas voor het eerst naar school.
Natuurlijk kan er door omstandigheden iets wijzigen.
In het VO is het vaak wel een verrassing, althans wat betreft de kinderen. Van mijn eigen VO heb ik wel een jaarplanning.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.