Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Stoeien op school vraag

oudmaarnognietkoud schreef op 12-03-2025 om 11:36:

[..]

Jongetje zal dan 9/10 jaar oud zijn? Als mijn kind op die leeftijd dit soort technieken aangeleerd krijgt dan zou ik serieus op zoek gaan naar een andere sport.

Ja dit ook. Onverantwoord!

Met de hele klas elke dag stoeien? Ik kan me niet voorstellen dat dit door alle kinderen leuk wordt gevonden. 

Ga nog 'n keer in gesprek met de juf, misschien was het voor haar niet helemaal duidelijk. Alhoewel ik daar zo mijn twijfels over heb, aangezien de ernst van de stoeipartij op Via voor iedereen glashelder is. Maak een afspraak met de directie of loop er binnen als dat ook een mogelijkheid is.

oudmaarnognietkoud schreef op 12-03-2025 om 11:36:

[..]

Jongetje zal dan 9/10 jaar oud zijn? Als mijn kind op die leeftijd dit soort technieken aangeleerd krijgt dan zou ik serieus op zoek gaan naar een andere sport.

Ik zou ook in gesprek gaan met de sportleraar die hem deze technieken leert. Of dit wel de juiste leeftijd is, om dit te leren. Zo ja, dan is het de hoogste tijd om nog eens heel erg duidelijk te maken, dat het niet de bedoeling is om dit toe te passen tijdens een stoeipartij. 

Het klinkt eerder als social media die hem wat heeft bijgeleerd. Ik kan me niet voorstellen dat dat op een sportschool wordt geleerd.

8 uur s ochtends is niet ideaal, maar dat geeft wel de urgentie aan, kan de juf in de pauze misschien toch een keer haar jas aantrekken en daarna het gesprek aangaan.
Ik zou na schooltijd al boos gebeld hebben. 

Niet om het een of ander, maar ik begrijp dat de ouders dit knulletje al hebben toegesproken en dat het kind zelf ook inziet dat hij dit niet had moeten doen, en spijt heeft van het gebeuren. Dan zie ik niet zo in waarom er nu nog veel energie zou moeten gaan zitten in "kinderen mogen geen vechtsporttechnieken toepassen" - want dat weet dit kind dus al. Inderdaad vraag je je wel af waar dit kind dit geleerd heeft. 

Ik zou me eerder richten op het stoeien dat kennelijk structureel plaatsvindt, en dan is de vraag denk ik (en dat is een lastige): is dit nog normaal speelgedrag onder kinderen, waarbij we moeten accepteren dat er misschien af en toe eens een keer een bult of blauwe plek voorkomt, of vinden we dat dit te ver gaat? 

Ik denk dus dat je wel kan uitleggen dat het incident met dat jochie de aanleiding is om het hierover te hebben, maar dat je los van deze ene uitglijer (want dat was het, zo te lezen), ook vindt dat er in het algemeen wel heel erg fysiek gespeeld wordt en dat je best wel snapt dat er af en toe ongelukjes gebeuren maar dat je het idee hebt dat er toch wel meer toezicht moet worden gehouden zodat zaken niet uit de hand lopen. Inderdaad is een beetje de vraag wat die pleinwachten doen: houden die daadwerkelijk de boel in de gaten en lopen ze rond, of staan ze vooral met elkaar te kletsen? En wat voor mensen zijn het? Personeel van de school, of mensen van een club als bijvoorbeeld Brood&Spelen die hiervoor door de school is ingeschakeld? Dat zijn vziw veredelde vrijwilligers, al krijgen ze meen ik wel een training. In beide gevallen moet je overigens met je klachten bij de school zijn, vziw. 

Ik snap het allemaal niet zo goed denk ik. Ik zie totaal geen probleem in het stoeien en nu is er met 1 kind een ernstig incident gebeurd dat door de ouders heel goed opgepakt is. 

Wat is het probleem?

Broadway schreef op 12-03-2025 om 13:46:

Ik snap het allemaal niet zo goed denk ik. Ik zie totaal geen probleem in het stoeien en nu is er met 1 kind een ernstig incident gebeurd dat door de ouders heel goed opgepakt is.

Wat is het probleem?

Ik zie er wel een probleem in. Spelen is dingen ontdekken, uitproberen, nieuwe dingen leren. Alleen maar stoeien is dat niet. Het ontneemt andere kinderen de ruimte om eens iets anders te doen, want of er wordt met je gestoeid, of er is onrust omdat er om je heen gestoeid wordt, en als je niet mee wil doen kost het de nodige energie om je eraan te onttrekken. Kinderen moeten ook leren om elkaar gewoon met rust te laten, om spelletjes te doen met bepaalde afspraken en regels, om andere vormen te vinden van ontspanning en beweging. Bij stoeien is die ander meer een voorwerp om mee te spelen, dan een persoon met eigen ideen en wensen. Je kan zelf alle regels bepalen mits je sterk genoeg bent. Er is geen onderhandeling, geen afspraak, geen fantasie, geen strategie.

Stel dat jij rustig in de bieb een boek wil lezen, dan is het toch heel onrustig als er steeds mensen de polonaise dansen en jou daar ongevraagd in mee proberen te nemen? En zouden die mensen beter ook niet eens een boek ter hand kunnen nemen dan dag in dag uit die polonaise te lopen, hoe leuk ze dat ook denken te vinden?

Wat een vervelend incident. Ik vind dat je het goed hebt aangepakt, door het met de juiste personen te bespreken, maar daarbij rustig lijkt te blijven en inlevingsvermogen toont.

Ik vind dat stoeien op het schoolplein gewoon moet kunnen. Je houdt het in mijn ogen ook niet tegen: waar jongens van 7-12 jaar zijn, wordt gestoeid. Je kan met de beste wil van de wereld jongens niet rustig houden, zeker niet op een moment dat juist bedoeld is om fysiek even te ontladen. Jongens zijn daarin nou eenmaal wild en aanrakerig, op die leeftijd. Natuurlijk kan dat niet geheel onbegrensd. Het voorstel van hoofd als no-go area lijkt me prima. Tegelijkertijd ook moeilijk om toezicht te houden over een heel schoolplein. Dus bij elke regel die je invoert moet je je afvragen of je hem kan waarborgen. Het uitgangspunt elkaar geen pijn te doen zou wel altijd voorop moeten staan.

Het systeem met pleinwachten is op veel locaties. Een of twee docenten die een grote groep kinderen moeten overzien, zodat de juffen ook de mogelijkheid krijgen om pauze te houden. Ik heb daar persoonlijk niks op tegen.
Het systeem met scheidsrechters uit de eigen klas, ken ik ook van één school. Ik heb daar mooie dingen van gezien: kinderen leren om in bij een ruzie beide kanten van een verhaal te beschouwen, te luisteren naar het verhaal, ze moeten de-escalerende gesprekstechnieken leren inzetten, etc. Maar dat systeem is wel bedoeld voor de kleine incidenten (bijv. kind a pakt de bal terwijl kind b er mee bezig was) en niet voor dit soort grotere incidenten. Ook moet bij zo'n systeem de eindverantwoordelijkheid wel bij de pleinwacht liggen, want ook de scheidsrechter is nog lerend op dit vlak.

ik denk dat er al heel veel gezegd is, je pakt t goed aan, het is niet overdreven en zeker goed om het structurele stoeien bij school onder de aandacht te (blijven) brengen, prima dat er gestoeid wordt, maar graag wel op een manier die leuk blijft en waar ook gestopt wordt als de ander niet meer wil. Dat heeft ook alles te maken met respect voor de grenzen van een ander.

Voor wat betreft het vechtsportincident: zoals temet ook al zegt, het jongetje heeft berouw, ouders pakken het op, dus ik zou inzoomen op het grote geheel. Zelf ben ik wel benieuwd om welke vechtsport t gaat. Ik vermoed dat dit jongetje ook in de heat of the moment zich verloren heeft in wat hij deed en dat er onvoldoende toezicht was. Niet om dit goed te praten, begrijp me niet verkeerd, want het eerste wat ze (moeten) leren is dat dit alleen in de les of wedstrijd mag en niet daarbuiten. Mijn zoon judoot al lange tijd en heeft ook wedstrijden gedaan. Vanaf de -15 categorie (daar kom je in in kalenderjaar dat je 12 wordt, dus een deel is dan nog 11), zijn verwurgingen en armklemmen toegestaan. Daar zijn uiteraard spelregels voor (oa direct loslaten bij afkloppen/stop zeggen). Maar dat betekent wel dat je ze dan 'dus' moet kunnen, en kijk ik zelf niet op van de leeftijd van 9/10 jaar, want ze hebben tijd nodig om zich de technieken eigen te maken. Nogmaals: kind had 1. die techniek niet moeten gebruiken buiten les/ wedstrijdverband en 2. direct moeten stoppen bij het eerste aangeven, maar om gelijk te zeggen dat ze dit niet moeten leren, vind ik wat kort door de bocht. 

Sterkte, ik ben benieuwd of je nog constructief met school in gesprek kunt

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.