Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Stoeien op school vraag

Mijn vraag gaat over het stoeien tijdens de pauzes op de school van mijn dochter. Ze zit in groep 6 en er wordt elke dag met de hele klas leuk gespeel-stoeid op het schoolplein. Dit gaat soms fout of bijna fout en raken kindjes bezeerd. Dochter heeft een keer een tand gebarsten (niet gebroken) door een val tijdens het stoeien maar ook hoor ik van nagels die blijven hangen en anderen krassen en kids die hun hoofd hebben gestoten. 
Vandaag kwam dochter thuis met een mega paniekaanval want een jongen uit haar klas, waar ze het goed mee kan vinden, heeft tijdens het speelstoeien een vechtsport drukpunt techniek toegepast, terwijl hij op haar zat. Ze lag dus op de grond terwijl hij haar net onder haar oor, op de halsslagader klem drukte met zijn vinger heel diep in haar nek. Hierdoor werd het zwart voor haar ogen en voelde ze alsof ze bijna ging flauwvallen. Natuurlijk heeft ze meerdere keren stop geroepen. Maar het was een ander kindje dat de jongen er op tijd vanaf kon halen. 
Ik heb inmiddels fijn met de ouders van de jongen gesproken en ik ken de jongen al jaren, het is een goede jongen. Hij heeft het allemaal verkeerd ingeschat en heeft enorme spijt dat hij dus kennelijk zo over haar grenzen is heen gegaan, terwijl hij dacht dat het allemaal nog leuk spel was.
Daarna heb ik juf bericht (dat doen en mogen de ouders), waarmee ik leuk contact hebt, en uitgelegd hoe eng de situatie voor dochter was en dat het wellicht een goed idee is dit in zijn algemeenheid bespreekbaar te maken in de klas. Ook het inlassen van een code woord voor Stop, heb ik voorgesteld omdat er soms niet goed geluisterd wordt naar Stop, door de speelsheid. Ook gaf in aan dat het misschien een goed idee is om bepaalde lichaamsdelen zoals nek en hoofd als no-go te bespreken, vanwege gevaar op letsel. 
Van juf kreeg ik een kortaf bericht terug, waarin ze aangaf ze al stoeien bespreken in de klas, er regels zijn en dat de kids zelf 2 scheidsrechters hebben uitgekozen, wat dus klasgenoten zijn, die de boel in de gaten moeten houden. Want juf is in de pauze niet buiten, wel zijn er 2 andere pleinwachten maar die zijn natuurlijk niet altijd bij deze groep 6.
Ik ben vooral benieuwd naar jullie (verschillende) meningen over het feit dat juf benoemt kinderen dus in te zetten als scheidsrechter en naar het feit dat juf het vechtsport incident compleet negeert in haar reactie. 
Alvast bedankt voor het meelezen/denken.

gelukkig geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat je dit best zorgwekkend vindt.
Ik denk dat wat jij omschrijft, betekent dat de reeds getroffen maatregelen eigenlijk niet echt voldoen.
Misschien met je dochter bespreken dat ze zich verre moet houden van dat gestoei, en naar de directie stappen?

Zolang het wordt toegestaan, zoeken kinderen de grens steeds verder op.

Dat klinkt als een pittig voorval en alsof er iets meer nodig is dan wat de juf nu beschrijft: kinderen medeverantwoordelijk maken is een goed idee, maar kan natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van volwassenen vervangen. Ik vind ook dat je met goede suggesties komt. Het komt over alsof de juf misschien wat snel of gehaast gereageerd heeft, en nog niet zo goed nagedacht heeft over je mail en haar reactie. Ze heeft nu vooral gereageerd op jouw suggesties en niet het voorval. Dat herken ik van als ik het heel druk heb, dan reageer ik soms ook wat impulsiever en maar op een deel van de inhoud. Ik zou er dan ook nog even op terugkomen als ik jou was, en om een afspraak vragen om het te bespreken, vooral over wat het met je dochter heeft gedaan. Dan heeft zij er ook wat langer over na kunnen denken. 

Juf mag het dan wel niet belangrijk vinden, maar jij wel. Ik zou het hogerop ergens aankaarten. Serieuze vechtsport technieken toepassen op het schoolplein kan echt niet. En daar mag je ook geen andere kinderen verantwoordelijk voor maken. 

Ik zou dit bij de directie neerleggen. Deze manier van 'spelen' zou ik absoluut niet goedkeuren. Blijkbaar zijn 2 toezichthouders ook te weinig als dit allemaal maar kan gebeuren. Tijd dus om het hogerop te zoeken zodat er van bovenaf meer maatregelen genomen kunnen worden, zoals bv pleinwacht uitbreiden, beter opleiden enz. Wat bv werkt is als pleinwacht constant rondloopt en kinderen dus weten dat er elk moment weer iemand langsloopt. Blijkt uit onderzoek. Dus als deze toezichthouders bv pp 1 plek blijven staan gebeuren er al veel meer vechtpartijtjes etc. Zo zijn er meer dingen die ze kunnen doen om dit gedrag te voorkomen. Ik zou niet afwachten tot het goed misgaat, hoe leuk mijn contact met de juf ook is. Bij ons op school zou deze leerling trouwens voor een dag geschorst worden. Heeft het nog consequenties voor hem gehad? Los van het zich bewust/onbewust/onbedoeld zo gedragen. 

Boarn schreef op 11-03-2025 om 23:55:

Juf mag het dan wel niet belangrijk vinden, maar jij wel. Ik zou het hogerop ergens aankaarten. Serieuze vechtsport technieken toepassen op het schoolplein kan echt niet. En daar mag je ook geen andere kinderen verantwoordelijk voor maken.

Inderdaad. Die jongen had bij zijn vechtsport ook moeten leren dat hij de technieken vandaar niet zomaar tegen andere ongetrainde en ongewapende mensen mag inzetten.

Boarn schreef op 11-03-2025 om 23:55:

Dit! Ik vind dat de juf zich er te makkelijk vanaf maakt. Het is en blijft altijd de verantwoordelijkheid van de volwassenen dat het goed gaat. Dat de "dader" is geschrokken is heel goed. Volgens mij leren ze toch op de vechtsport dat je deze technieken niet buiten de les mag toepassen hè. Misschien op de sport ook nog eens goed over praten. Ik vind trouwens jouw eigen reactie heel netjes en genuanceerd. Ik zou zelf feller en bozer zijn den ik.

Het gaat er duidelijk te wild aantoe, dat zou hier op school echt niet mogen. Je blijft van elkaar af. Zeker als blijkt dat het steeds uit de hand loopt. 
Ik zou wel ook even bij dochter peilen hoe ze in zulke situaties verzeild raakt. Is ze zelf een wildebras? Dan valt daar door haarzelf ook winst te behalen. Op zichzelf heeft ze in ieder geval invloed. 
Maar ook zeker een gesprek aanvragen bij de schoolleiding. Bij ons zou daar echt wel serieus naar geluisterd en aan gewerkt worden. Zoals ik het lees gebeurd dat al, gezien de actiepunten die de leerkracht benoemt.
Het komt misschien wat nonchalant op je over, maar het is geschreven tekst, dus dat kan verkeerd overkomen. Als het jou geen vertrouwen geeft wil de leerkracht/schoolleiding dat vast graag weten. Ga het gesprek aan voor een betere interactie. 

Oeh, ik zou hier echt niet blij van worden. Iedere pauze stoeien, is dat nodig? Het nodigt uit om steeds verder te gaan en er hoeft er .aar eentje tussen te zitten die zijn emoties niet goed in bedwang houdt of een situatie verkeert inschat. 
Dat kan je niet aan de verantwoordelijkheid van kinderen laten. 
Ik zou boos bellen naar school, dat die mail je heel erg verbaasd omdat dit een heel ernstig incident is. Wie weet wat er had kunnen gebeuren??
Je hebt het nu zelf opgelost en ondanks dat je fijn contact hebt met de ouders, had ik het misschien wel bij school gelaten. Dan hadden hun er consequenties aan kunnen verbinden. 
Dochter zou ik ten zeerste afraden om mee te doen met stoeien, letterlijk levens gevaarlijk. Kunnen ze niet een ander spel verzinnen met zijn allen? 

Maargoed, boos opbellen om 8 uur, misschien krijg je de directie aan de lijn en dan gelijk benoemen dat je de juf wil spreken omdat er een ernstig incident is geweest. 

ik zou gezien de reactie van de juf, de directeur opbellen en de situatie uitleggen. Soms kan het nodig zijn dat er meer pleinwachten, bijvoorbeeld door ouders, ingezet moeten worden als de situatie daarom vraagt. Dus structureel te wild "stoeien" wat kan uitmonden in ruzie bijvoorbeeld. Juist dit soort vrije situaties vraagt dan om extra inzet

Ik zou niet meteen de directeur bellen maar, als je de mogelijkheid hebt, wel even na schooltijd naar de juf toegaan om het erover te hebben. Mocht ze dan nog laconiek reageren dan kan je altijd nog naar de directeur. 
Overigens mag op heel veel scholen uberhaupt niet gestoeid worden op die manier. 

Ik zou mij niet gehoord voelen door de juf en daar over zou ik nu een gesprek willen.

Het lijkt mij niet erg normaal dat een kind in groep 6 op vechtsport technieken leert om iemand uit te schakelen, eventueel definief. En vechtsporttechnieken, fataal of niet, mogen sowieso niet gebruikt worden buiten de sportschool (tenzij strikt noodzakelijk bij zelfverdedigi
ng).
Dat juf niks meekrijgt van de pauzes vind ik maar een raar verhaal. Zij is toch verantwoordelijk voor de klas en dan mist ze een essentieel deel van de sociale ontwikkelingen in de groep. Kinderen zijn niet met pauze overdag, het groepsproces gaat gewoon door. Ze kunnen immers niet van het schoolplein af en hun eigen ding gaan doen.

Ik zou hier zeker een gesprek over aangaan op school. Spel moet leuk zijn voor alle kinderen en het kan niet de bedoeling zijn dat er regelmatig letsel als gebroken tanden optreedt. En al helemaal niet dat er vechtsporttechnieken gebruikt worden buiten de sport als het niet noodzakelijk is. Fijn dat jongetje en ouders hierover aanspreekbaar zijn en dat er berouw is, maar een school zou hier wel regels over kunnen en moeten opstellen wat er wel en niet kan en mag in spelsituaties. Dergelijk gestoei gaat wat mij betreft over de grenzen van normaal. En 'stop' is niet zo'n moeilijk woord. Als je dat niet begrijpt, ben je niet geschikt voor dergelijk spel/gestoei.  

AnnaPollewop schreef op 12-03-2025 om 10:09:

Het lijkt mij niet erg normaal dat een kind in groep 6 op vechtsport technieken leert om iemand uit te schakelen, eventueel definief. En vechtsporttechnieken, fataal of niet, mogen sowieso niet gebruikt worden buiten de sportschool (tenzij strikt noodzakelijk bij zelfverdedigi
ng).
Dat juf niks meekrijgt van de pauzes vind ik maar een raar verhaal. Zij is toch verantwoordelijk voor de klas en dan mist ze een essentieel deel van de sociale ontwikkelingen in de groep. Kinderen zijn niet met pauze overdag, het groepsproces gaat gewoon door. Ze kunnen immers niet van het schoolplein af en hun eigen ding gaan doen.

Jongetje zal dan 9/10 jaar oud zijn? Als mijn kind op die leeftijd dit soort technieken aangeleerd krijgt dan zou ik serieus op zoek gaan naar een andere sport. 

Acht uur 's ochtends is niet het meest handige tijdstip om te bellen iedereen is dan echt enorm druk en heeft geen tijd om je aan te horen en er een weloverwogen reactie op te geven.. Hooguit kan je dan bellen om een afspraak te maken

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.