Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pien

Pien

12-03-2013 om 14:49

Sterk in automatiseren en zwak in begrip

Onze zoon zit in gr 4 en had een goed rapport. Alleen valt hij uit op begrijpend luisteren/lezen en woordenschat. Dit was in gr 3 ook al en vandaar dat we dit hebben laten onderzoeken,(op factorniveau is er sprake van een disharmonisch profiel), (wel een harmonisch intelligentieprofiel) zijn juffen snapten er niets van want hij is zo slim.
De huidige juf snapt er ook niets van, want hij is een kei in hoofdrekenen, zal als eerste zijn tafeldiploma hebben, is heel erg goed in technisch lezen (a+) maar heeft een D score voor begr. lezen en woordenschat.

Als hij een redactiesom krijgt, snapt hij het niet (begrijpend lezen) na de uitleg dan weet hij wel wat er gedaan moet worden.

Ik had gegoogled en kwam op beelddenken uit, maar misschien is er iemand die dit herkent..(ik hoop het) zodat we er iets mee kunnen doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Beelddenken?

Opvallend dat je op beelddenken komt. Klacht of kenmerk bij beelddenkers is juist dat ze moeite met automatiseren hebben. Voor zover beelddenken al daadwerkelijk iets is, ik geloof er niet zo in.

Het is fijn dat je zoontje zo goed kan automatiseren, kost het lezen van een tekst of het maken van de daadwerkelijke berekening tenminste geen extra moeite. Om begrijpend lezen en redactierekenen te verbeteren zou je extra kunnen oefenen met je zoon. Dat hoeft niet met een kopieerblad van de juf dat hij thuis als extra huiswerk moet maken, maar ingebed in het dagelijks leven. Laat hem een recept voor vier personen omrekenen naar 2 personen en laat hem dan zelf uitvogelen hoe hij dat aan moet pakken, vraag in de winkel aan hem hoeveel pakken melk hij met een briefje van vijf kan kopen, lees hem een verhaal of hoofdstuk voor en stel daar dan vragen over. Misschien is het bij je zoon gewoon een kwestie dat hij zelf door moet krijgen hoe hij zo'n opdracht aan moet pakken.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.