Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

26-01-2013 om 13:21

Staartdelingen met komma's

Dochter heeft rekenhuiswerk mee. Ze moet diverse staartdelingen maken (gelukkig dan weer wel en niet de andere deelmethode). Nou lukt mij een gewone staartdeling wel maar niet een met kommagetallen/geldbedragen erin, bijv. 144,50 : 6,50. Ik zou dan dus de komma weghalen, eerst de staartdeling maken en dan de komma weer neerzetten. Maar waar zet je hem dan. Ik doe dat dan door een beetje logisch te redeneren, maar er zal vast een trucje voor zijn.
Pfff, ik vind dit al lastig, zal wat worden als ze op het voortgezet onderwijs zit, dan kan ik haar al gauw helemaal niet meer helpen volgens mij.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

26-01-2013 om 13:32

Volgens mij

is het zo dat als je een deling maakt en je verzet in beide getallen de komma (naar dezelfde kant☺) dan betekent dat, dat je de komma mag vergeten. Het kan wel zo zijn dat je in de staartdeling weer een komma in de uitkomst moet zetten als er sprake is van een rest.
Dus: 14450;650= 22,2 net als 144,50: 6,50=22.2

koentje

koentje

26-01-2013 om 13:34

Als je het leuk vindt tango

om weer een beetje in te komen: kijk dan eens op beterrekenen.nl Je kunt je daar inschrijven, iedere dag een mailtje krijgen met een rekentestje; op 3 niveau's. Je hebt dat ook van taal en engels. Je houdt dan ook een score zien en kan je vorderingen in de gaten houden. Als je je antwoorden nakijkt dan kun je vanzelf doorklikken op de uitleg achter de fouten die je gemaakt hebt!!

Thursday Next

Thursday Next

26-01-2013 om 13:38

Hoeft niet

als je de komma in beide getallen maar evenveel verschuift is de uitkomst hetzelfde. Alsde komma aan het eind van een getal is zet je er nullen achter.
Dus 144,50 : 6,50 = 14450 : 650 = 22,23 nogwat
144,123 : 6,3 = 144123 : 6300
Dit soort dingen staat in "het grote rekenboek", erg handig om de verschillende rekenmethodes even bij elkaar te zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.