Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

28-08-2013 om 08:40

Spoed: zoon na een week brugklas in elkaar geslagen, wat te doen?

De titel zegt het al en ik ben nogal bezorgd en verdrietig, zoon is binnen een week in de brugklas in elkaar geslagen. Durft nu amper naar school. Wat kan ik doen? En wat mag ik van school verwachten?


Sawo

Sawo

28-08-2013 om 08:59

Vedrietig

jeetje bezorgde moeder

Wat verdrietig. Kan je iets meer vertellen over de daders (aantal, leerlingen school), locatie (schoolplein, openbare weg), aard verwondingen en eventuele aanleiding om te kunnen beoordelen wat school hiermee kan. Je kan in ieder geval beginnen met de mentor te bellen.
groet

Saar

Puck

Puck

28-08-2013 om 09:11

Heftig

Sjonge, wat een naar begin van je middelbare school periode. Wat je van school mag verwachten is dat ze je kind een veilige leeromgeving bieden waarin hij zich zoveel mogelijk op zijn gemak voelt. De mentor lijkt mij ook het eerste aanspreekpunt.

Schorsen

Hopelijk heeft de school de daders geschorst. En dan eerst maar eens gesprekken met die kinderen en hun ouders wat daar het verhaal is en of daar niet gewerkt moet worden aan vaardigheden om anders om te gaan met de mensen om je heen. En gesprekken van school met de zoon en zijn ouders wat hun verhaal is en wat de school kan doen om deze leerling de veiligheid te bieden die hij nodig heeft.

Yura

Yura

28-08-2013 om 09:30

Wie, wat en waar?

Waren het klasgenoten of kinderen van dezelfde school en was het op school of onderweg? Of waren het gewoon jongeren die hij toevallig ergens tegen kwam?
In het eerste geval zou ik school bellen en hem ziek melden met daarbij de oorzaak waardoor hij ziek is. Vervolgens aangifte doen bij de politie en daarna een andere school bellen voor een kennismakingsgesprek, zodat hij daar morgen kan beginnen. Al is de school nog zo van goede wil, het wordt toch een langdurige kwestie en je zoon zit nu nog aan het begin van het schooljaar waardoor hij nog snel kan integreren in een andere klas en ook qua leerstof kan hij nog snel overstappen.
In het tweede geval zou ik aangifte doen bij de politie en ook de school op de hoogte stellen wat er gebeurd is. En hem daarna ook weer naar school sturen, tenzij het risico groot is dat hij de komende jaren deze jongeren blijft tegen komen, dan zou ik ook een andere school bellen.

Zorgenkind

Mijn zoon en dochter hebben nogal wat intimidatie en pesterij van andere kinderen over zich heen gehad in het regulier onderwijs doordat ze wat 'anders' communiceren. Meer direct, concreet, eerlijk. En niet zien aankomen dat iemand agressief gaat reageren. Ik heb gemerkt dat het heel erg verschilt per school of het lukt om kinderen daarmee te helpen en te beschermen. Mocht dat aan de orde zijn dan zou ik goed nadenken en naast een andere school ook andere manieren van onderwijs overwegen. Thuisonderwijs of als het een goede school is, speciaal onderwijs. Anders kun je van incident naar incident blijven gaan en dat is heel slecht voor het zelfbeeld van kinderen en je wordt er zelf ook nogal machteloos van.

Marieke

Marieke

28-08-2013 om 11:24

Wat je van school kunt verwachten

Even aangenomen dat je zoon is geslagen door kinderen van deze school, kun je van school verwachten dat zij meteen actie ondernemen. Ze zullen de vermeende daders op het matje moeten roepen en hun kant van het verhaal horen en naar aanleiding daarvan gepaste actie ondernemen. Ik zou meteen contact opnemen met de mentor en de afdelingsleider en naar aanleiding van hun reactie besluiten of je zoon in deze klas en op deze school moet blijven. Omdat ze nog nauwelijks zijn begonnen kan hij nu nog makkelijk van school of klas wisselen. Afhankelijk van hoe ernstig de situatie was kun je overwegen aangifte te doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2013 om 11:39

Wat erg

Dat is ook een vreselijk begin van een toch al spannend nieuw jaar!
Ik sluit me aan bij Marieke. Eerst maar eens kijken hoe de school hierop reageert en handelt. Als er binnen een paar dagen geen gepaste reactie op is gekomen zou je inderdaad kunnen overwegen of een overstap nog mogelijk is. En dan kun je bovendien beslissen om aangifte te doen.
Of verandering van school voor je zoon de beste oplossing is, kun je je wel afvragen. Want op de nieuwe school zullen de leerlingen toch, zo snel kan dat gaan, groepjes gevormd hebben. Je zoon heeft het begin hiervan gemist. Maar wat is erger? Terug naar zijn klas of die wat lastiger start op een nieuwe school? Dat zul je met je zoon moeten uitzoeken.

Dalarna

Dalarna

28-08-2013 om 12:01

Nounou yura

Dat vind ik wel heel voortvarend. De meeste mensen hebben uitgebreid scholen zitten afwegen en gekozen voor een bepaalde school. Niet iedereen heeft in de buurt nog meer goede mogelijkheden.

Eerst maar eens afwachten wat school er mee doet want na 1x hard wegrennen vind ik ook een slecht voorbeeld naar mijn kind. Voor je kind opkomen, aan de bel trekken, de vinger aan de pols houden en er boven op zitten lijkt mij een stuk beter.

Ga je de week erna weer een andere school opzoeken als het mis gaat? Wat voor boodschap geef je dan af en vooral: wat leren de pesters daarvan?

Vera*

Vera*

28-08-2013 om 12:12

Heftig

Ik zou NU de school bellen en als je de mentor niet direct te spreken krijgt vragen naar de teamleider en de zaak uitleggen.
Afhankelijk hoe de zaak opgepakt wordt kun je andere stappen nemen met als laatste redmiddel een andere school.
Hier kreeg zoon een dreun op zijn oog na 1-2 maanden brugklas in een les. Doordat de bril brak was het direct een bloedbad. De concierge is met zoon naar de huisarts gegaan (andere gemeente) en ik ben gebeld. De fiets van zoon is 's middags ook weer thuisgebracht.
De dader, die eigenlijk de schouder van zoon op het oog had, kreeg een interne schorsing van twee dagen.
Wij hadden er een goed gevoel bij hoe het opgepakt werd door school. De twee jongens hebben ook nog samen (verplicht) een gesprek gehad.

Fiorucci

Fiorucci

28-08-2013 om 13:09

Gelijk school bellen

Gelijk de mentor of liever nog de afdelingsleider bellen,en aangeven dat je zeker actie verwacht richting de dader(s).
Kun je vertellen wat er precies gebeurt is, wat heeft school ondernomen inmiddels?
Ik heb hier helaas ervaring mee, al was mijn zoon veel ouder. School heeft toen een gesprek georganiseerd met ons,de daders en hun ouders.
Ik was niet diep onder de indruk van het berouw van de daders, en heb melding gedaan bij de politie. Mocht je de stap naar politie overwegen, doe melding en geen aangifte. Een aangifte kan geseponeerd worden, een melding blijft altijd staan en kan meegenomen worden als de dader nog een keer de mist in gaat.

Yura

Yura

28-08-2013 om 13:14

Dalarna

Daarom vraag ik ook wat meer info. Als je het hebt over in elkaar geslagen dan zie ik een beeld voor me van een groep jongeren die iemand helemaal in elkaar slaat en schopt, zoiets als de kopschoppers in Eindhoven of zoals bij die grensrechter in Almere. No way dat ik mijn kind daar ooit weer naartoe stuur, dan ga ik niet zitten afwachten tot hij blijvend letsel heeft, dat risico zou ik niet nemen. Maar misschien was het slechts 1 jongen en heeft hij slechts een por in zijn zij gekregen.
Toen mijn dochter in de brugklas zat heeft een kennisje in een parallelklas zelfmoord gepleegd om pesterijen. Met pesten kun je niet voortvarend genoeg zijn, dat brengt heel veel schade aan zowel geestelijk als fysiek. De school zal toch eerst moeten uitzoeken wat er gebeurd is wie het gedaan heeft en dan moet er met die kinderen gepraat worden en met die ouders en dan krijgen ze nog een kans etc, logisch hoor daar niet van, maar ik zou mijn kind geen proefkonijn laten zijn om te ontdekken of die jongens zich nu wel weten te gedragen. Elke klap is er 1 teveel.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2013 om 13:19

Fio

Dat wist ik niet, dat verschil tussen melding en aangifte.

Fiorucci

Fiorucci

28-08-2013 om 14:51

Kaaskopje

Ik ook niet, maar die tip kreeg ik op het politiebureau.

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

28-08-2013 om 15:44

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben blij dat ik -als ik jullie zo hoor- idd van school mag verwachten wat ik verwacht: dat men er zorg voor draagt dat dit niet weer gebeurt.

Het betrof idd een groep, derdeklassers, aanleiding is schijnbaar geweest dat een groepje spot aan het drijven was met de brugklassers waarbij een ouder meisje vond dat zoon 'verliefd' naar haar keek en hem 'duidelijk' maakte dat hij geen schijn van kans maakte. Zoon is rap van tong en heeft van zich afgebeten, waardoor het meisje kennelijk zelf met een mond vol tanden stond. Waarom de dame versterking is gaan halen en hij dus door een groep een aantal klappen heeft gehad.

Ik heb idd de school op de hoogte gesteld, ik wacht nu even af. Ik wist overigens niet dat je heirvoor de politie kunt betrekken, ik hou dat zeker in gedachte.

Vera*

Vera*

28-08-2013 om 16:00

Hoe reageerde school?

Wat hebben ze tegen je gezegd over te nemen stappen of terugkoppeling??

Fiorucci

Fiorucci

28-08-2013 om 16:02

Bezorgde moeder

Hoe reageerde school? Toen ik belde nadat mijn zoon was thuisgekomen, reageerde men nogal vergoeilijkend. Ik moest toch snappen dat het niet makkelijk was voor VMBOérs om samen met havo en vwo leerlingen op school te zitten, ach ach, ze hadden het al zo moeilijk...laat ik nou nog een zoon hebben ,op het vmbo, dus daar trapte ik mooi niet in, dat geneuzel. Zodra ik begon over de politie en uitlegde hoe ik hem thuis kreeg, schrok men wakker...
Gewoon morgen weer bellen hoor!

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

28-08-2013 om 16:18

School vond het heel erg

School vond het heel erg, heeft meteen toegezegd actie te zullen nemen zowel met zoon als belagers.

Vera*

Vera*

28-08-2013 om 17:27

Traject

Heeft de school verder nog iets met je/jullie afgesproeken behalve zeggen dat ze het heel erg vinden?
Of heb je al iets van je zoon gehoord.
Zeggen is één maar er naar handelen is twee. Ik zou over een paar dagen bellen wat de stand van zaken is en de te volgen stappen vanuit school.

Dalarna

Dalarna

28-08-2013 om 18:45

Nou yura

Dan moet je het toch anders neerzetten want je zegt:

"Ging het over klasgenoten of niet?

In het eerste geval zou ik school bellen en hem ziek melden met daarbij de oorzaak waardoor hij ziek is. Vervolgens aangifte doen bij de politie en daarna een andere school bellen voor een kennismakingsgesprek, zodat hij daar morgen kan beginnen. "

Je zegt hier niets over meer weten maar je haalt meteen je kind van school als het over klasgenoten zou gaan.
Vind ik echt overdreven!

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

28-08-2013 om 19:46

Schoolwisseling

Voor mij is de schoolwisseling ook te ingrijpend, al kan ik wel inleven dat als er bv toch al twijfel was tussen twee scholen en er keuze is uit meerdere scholen het misschien wel een manier is om kortemetten te maken met zoiets. Aan de andere kant denk ik ook: wat ga je dan doen als het daar ook mis gaat?

Hier is het geen optie, alleen al omdat de eeste andere school op 35 km afstand ligt.

Op de vraag wat school gaat doen, bedoeling is dat er een gesprek komt met de daders en dsat hun ouders op de hoogte worden gesteld. Een volgende keer -met mijn zoon of andere kinderen- zal tot andere maatregelen leiden. Welke weet ik niet. Als het kinderen zijn van fatsoenlijke ouders dan lijkt me dat voor die kinderen niet fijn. En das mooi.

Marieke

Marieke

28-08-2013 om 21:14

Schoolwisseling

De schoolleiding kan incidenten als dit niet voorkomen, wel kunnen ze er op een goede manier mee omgaan. Op die manier voorkomen ze ook dat het vaker voorkomt of uit de hand loopt.
Het is ook niet zinvol om van school te veranderen vanwege deze kinderen. In de eerste plaats hoeven het geen rotzakken te zijn, het is een uit de hand gelopen situatie waar een stel pubers, die de testosteron door de aderen giert de rem niet konden vinden en de verhoudingen uit het oog verloren. Bij een adequate reactie van school en hopelijk hun ouders kan dit net zo goed het enige incident in hun schoolloopbaan blijven. Zijn het wel rotzakken; helaas die zitten op iedere school en als zij eraf gaan/gestuurd worden staan anderen op om hun plaats in te nemen. Het is aan school om normen te stellen, grenzen te trekken en waar nodig sancties te stellen.
Maargoed een schoolwisseling is in dit geval hoogst onpraktisch en ook nog niet aan de orde.

Yura

Yura

29-08-2013 om 10:01

Idioten

Wat een idioten zeg. Mijn dochter begint volgende week in de derde en ik kan me werkelijk niet voorstellen, dat die zich druk zou maken om een paar bruggers. Het is wel een "geluk" dat het om derderklassers gaat en niet om klasgenoten, dat maakt de kans dat hij ze tegen blijft komen een stuk kleiner. Schoolwisseling zou ik in dit geval ook niet gelijk overwegen en in jullie geval is het helemaal onpraktisch natuurlijk. In ons geval zitten er minimaal 6 goeie scholen in de buurt dan ligt het toch wat anders.
Ben benieuwd hoe de ouders reageren, die van mij konden een flinke straf verwachten in ieder geval. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat de ouders denken: "mijn kind doet zoiets niet". Want heel eerlijk gezegd kan ik me dat van mijn kinderen ook niet voorstellen eigenlijk.
Denk wel dat het goed is dat je zoon een groepje zoekt om mee te fietsen voorlopig, zodat hij niet op gewacht wordt. Kent hij niet wat oudere kinderen die een oogje in het zeil kunnen houden? Van de sport of broers en zussen van klasgnootjes, of uit de straat?
Sterkte met alles.

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

29-08-2013 om 10:41

Bewuste houding aannemen

Ik heb er nu heel bewust voor gekozen er 'vanuit te gaan dat het eenmalig was.' Dit met name naar zoon toe.
Dit omdat hij anders idd angstig naar school zou gaan. Uiteraard is hem op het hart gedrukt dat hij alles moet zeggen wat hierin gebeurt, omdat direct maatregelen zullen volgen als ze het toch nog een keer doen. (Maar ik denk dat ze zo dom niet zijn schat.) Heb hem dan ook heel bewust alleen laten fietsen. Het scheelt dat hij alleen langs wegen moet waar ook ander verkeer is. Maar natuurlijk hou je je hart vast.

Ik heb de school laten weten akkoord te zijn met het plan wat ze nu hebben, maar bij een volgende keer direct aangifte te zullen doen en -als de politie het in dat geval niet doet- ook het AMK te zullen betrekken. Dit omdat de pesters dan kennelijk hulp nodig hebben hun agressie af te leren. Ik heb aangegeven dat dit ook gerust tegen de ouders gezegd mag worden. Ik heb mijn telefoonnummer achtergelaten zodat de ouders mij kunnen bellen, mochten ze hun kinderen excuses willen laten maken of er zelf nog over praten. Maar ik vermoed eigenlijk dat ik bar weinig ga horen.

Yura

Yura

29-08-2013 om 11:49

Goed

Daar heb je denk ik wel goed aan gedaan inderdaad. Je zou zonder dat hij het weet misschien wat anderen kunnen vragen een oogje in het zeil te houden. Ik weet je situatie verder niet, maar wij kennen hier in ons dorp eigenlijk alle pubers tussen de 12 en de 16 wel, of persoonlijk of een broer of zus of de ouders. 60% gaat ook naar dezelfde school een dorp verder. Het is dus ook bijna ondenkbaar dat zoiets zou gebeuren, want dan krijg je heel dorp X over je heen.

bertje1

bertje1

31-08-2013 om 13:14

Politie, politie

hop, aangifte doen.

Fiorucci

Fiorucci

31-08-2013 om 13:40

Bertje

Dat is de vraag,zoals ik al schreef, melding kan slimmer zijn.

ilsepilse

ilsepilse

10-09-2013 om 14:22

zeker aangifte

zeker aangifte doen bij de politie en als hij letsel heeft, ook al shet het maar een blauw oog (wat ook al erg is) verklaring medische gegevens vragen en dan meteen door naar de GGD voor een onderzoek door een letselarts, ivm eventueel proces of zo later.

heel veel sterkte xx

Hombre

Hombre

23-09-2013 om 09:32

Angstig

Lijkt me geen angstig type, die zoon van je. Zal wel goed komen als zijn jaar een positie op de school verwerft. Ik zou het ook vreselijk vinden, maar het klinkt niet als het begin van een typische pest-situatie.

Miek

Miek

25-09-2013 om 10:16

Reactie van ervaringsdeskundige moeder

Wij hebben iets vergelijkbaars meegemaakt: in de eerste schoolweek werd onze oudste (toen brugklasser)door een derdeklasser tegen de grond gewerkt. (hij had zich eerst nog heel goed verweerd dankzij karatelessen toen hij nog jonger was, maar hield 2 weken een gekneusde schouder eraan over pomdat hij tegen de muur was geknald en vervolgens op de vloer viel.) De school heeft er goed op gereageerd: trok meteen bij de ouders van die derdeklasser aan de bel. We hebben de school toen gezegd dat wij bij een 2e incident melding zouden gaan doen bij de politie. Het is daarna gelukkig nooit meer gebeurd. Het betreffende kind heeft ook excuses aan onze zoon aangeboden, die heeft hij geaccepteerd, wat de ander weer echt kon waarderen. Die derdejaars stond overigens al bekend als agressief op school en hij is ook de schrik van de buurt.
En in de 1e brugklasweek van onze jongste, vorige maand... raad eens? Toen werd een klasgenootje van hem door een derdejaars geslagen, tand door de lip en tand door de tong. Ook hier had de mentor dezelfde dag nog een gesprek bij de derdejaars thuis. Het is tot nu toe rustig gebleven. Deze derdejaars stond niet als agressief te boek.
Onze jongste had een tijd behoorlijk angst om naar school te gaan, hij vroeg zich af wanneer hij aan de beurt was, omdat hij bevriend is met het geslagen klasgenotje.
Imiddels vind ik het er totaal niet meer toe doen of een agressieve derdejaars wel of niet een (structurele) rotzak is; ik ben er zo klaar mee hoe vaak dit soort gedrag voorkomt, dat ik spijt heb niet meteen naar de politie te zijn gegaan na het incident met onze oudste.
Derdejaars zijn helaas altijd wel 1 of 2 koppen groter dan bruggers (onze jongens zijn sowieso klein van stuk zijn, dus het getuigt ook van lafheid en een slechte opvoeding, vind ik.
Bezorgde Moeder, sterkte met je zoon, en ik hoop dat het eenmalig is geweest.

Dalarna

Dalarna

25-09-2013 om 10:25

Miek

Wat was de 'reden' van dat geweld eigenlijk? Ik snap niet goed wat een derdejaars zoekt in vechtpartijen met een brugklasser....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.