Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Speciaal basisonderwijs

Hallo. Ik zoek mensen met ervaring bij het inschrijven op een sboschool. Wij hebben in april akkoord gegeven, dat onze dochter naar het speciaal basisonderwijs gaat. Haar iq is laag en ze loopt vast op de basischool (groep 3) ze zou dan voor de zomervakantie nog een dag proef kunnen draaien op het sbo en dan na de zomer kunnen instromen als alles akkoord was. Nu hebben we vorige week gesprek gehad met de IBer en nu blijkt dat haar dossier nog helemaal niet was doorgegeven naar de nieuwe school. Dus waarschijnlijk gaat het allemaal niet meer lukken voor de zomer. Volgens de IBer wel overigens.

is het normaal dat het 8 week duurt na akkoord voor de het dossier overgeven?

Welkom in de wondere wereld van het Passend Onderwijs. Wachten en wachtlijsten en gebrek aan organisatie en aansluiting zijn een regelmatig probleem waar je weinig anders aan kunt doen dan blijven vragen en attenderen. 

En je niet opvreten als het niet even gaat zoals men meldt. Het schijnt dat het soms heel soepel kan verlopen maar vaak is het een gedoe en wachten en er niet op kunnen rekenen.

Ik heb gehoord dat het sbo hier in de regio ook een termijn van 9 weken hanteert. Misschien dat je iemand van het samenwerkingsverband aan het jasje kan trekken? Zij kunnen het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring wellicht versnellen door bijv de orthopedagoog van de school te helpen bij het schrijven van het verslag. 

Waarschijnlijk is het per regio/samenwerkingsverband verschillend. Nadat de IBer van zoon contact had gezocht met het samenwerkingsverband hadden we binnen 2 weken een gezamenlijk gesprek in aanloop naar de indicatiestelling. School gaf toen al aan dat de overgang binnen 3-4 weken kon plaatsvinden. Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om dat later te doen ivm natuurlijke overgang ( na een vakantie).


Ik zou het samenwerkingsverband idd bellen en wellicht alvast contact zoeken met de nieuwe school voor een rondleiding en gesprek ( en evt proefdag). Succes met de overstap!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.