Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
monique

monique

08-01-2013 om 13:29

Sociaal wenselijk

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

12-01-2013 om 16:39

Eefy

Ok, dus jij mag wel strooien met je Dronkerslijst en zeggen dat de vrije school zo goed is maar als ik daar wat tegenin breng moet ik opeens on topic blijven? Waarom begin je er dan zelf over (toch even lekker iets kunnen roepen waarvan jij denkt dat we er niks tegenin kunnen brengen?).

T&T

T&T

13-01-2013 om 15:29

De vrije school doet het goed,..

En dat mag ook wel eens gezegd worden op dit forum, waar altijd wel genoeg tegengeluiden klinken waarom je je kind vooral niet op de vrije school moet doen. In mijn omgeving is het de enige school die groeit, terwijl er minder kinderen zijn en de andere scholen dus krimpen. Ook in het buitenland zijn vrije scholen in opkomst en flink aan het groeien, mensen zijn duidelijk op zoek naar een ander geluid.
En gelukkig mag dat in nederland,en wordt het ook nog gesubsidieerd, het is dus geen dure prive school. Wel betaal je meer ouderbijdrage, hoe die besteed wordt is geen geheim, iedere ouder kan de cijfers daarvan inzien, en er wordt veel extra gedaan op vrije scholen wat zonder een ouderbijdrage niet mogelijk zou zijn. (zie ook de post van Eefy) Je kunt er dus voor kiezen, ik vind het fijn dat mijn kinderen een brede scholing krijgen en ook op school al meepikken van kunst en muziek.
groetjes, Tess

Fiorucci

Fiorucci

13-01-2013 om 16:47

Tess

Dat geldt niet voor elke vrije school, alhier wordt de school steeds kleiner, en worden klassen samengevoegd, wat dus voor nog minder leerlingen zorgt, omdat ouders dat niet willen.. En ik vind de ouderbijdrage niet mals, eerlijk gezegd, met een modaal inkomen en drie kinderen is deze toch vrij fors te noemen....

Tja

De vrije middelbare school hier in de stad scoort ook geweldig op de havo.......
Het rare is dat de leerlingen STANDAARD 6 jaar over de havo doen, omdat ze ALTIJD met de havisten beginnen havo stof en na 4 jaar een vmbot diploma halen. En dan standaard door met nog 2 jaar havo. Ik snap dan ook werkelijk niet hoe Donkers, die laatst een lijstje piunliceerde, dit meerekent in zijn cijfer.
Bij de inspectie scoren ze wel wat minder.
Maar het is nogal simper om hoger te scoren met je havo leerlingen als ze een jaar langer over de stof mogen doen.

Jillian

Jillian

13-01-2013 om 18:58

Bijdrage

Ik vind de bijdrage ook best hoog en ik merk wel degelijk dat je hierdoor toch een minder doorsnee publiek aantreft dan op de buurtschool. Dat is niet perse verkeerd maar het is wel een drempel. Met een kind gaat het nog wel maar als al mijn kinderen op de vrije school zouden zitten dan zou het een flinke kostenpost zijn.

Daarnaast ben ik het ergens ook wel fundamenteel oneens met de manier waarop de vrije school en sommige andere scholen met die bijdrage omspringen. Ja het is vrijwillig maar er wordt op de ouders echt wel druk gezet om toch maar wel te betalen.

En ergens vind ik dat niet kloppen. Aan de ene kant wel subsidie aannemen van de overheid en dus een vrij toegankelijk zijn maar aan de andere kant toch een financiële drempel creëren waardoor je toch nog uitsluit. De vrije school is overigens niet de enige school die dit doet. Die vrijwillige bijdrage zou best eens wat meer vrijwillige mogen worden.

Overigens ben ik verder een heel tevreden ouder en ik kan niet anders zeggen dan dat de vrije school voor mijn zoon echt een uitkomst is.

T&T

T&T

14-01-2013 om 12:54

Bijdrage is vrijwillig

De ouderijdrage is vrijwillig, en er wordt gekeken naar je inkomen, dus niet voor iedereen gelijk, je draagt bij wat kan. Hier op school gezinnen met 5, 6 en zelfs eentje met 7 kinderen, en echt geen topinkomens aldaar...
groetjes, Tess

Evanlyn

Evanlyn

14-01-2013 om 14:00

Bijdrage

Gesteggel over de "vrijwillige" bijdrage is van alle tijden en niet voorbehouden aan Vrije Scholen. Bij Vrije Scholen weet je dat je gaat betalen, het viel mij zelfs nog mee. Terwijl het op de zogenaamde gratis scholen rauw op je dak kan vallen (ook hier spreek ik uit ervaring). Bijdrage voor dit en voor dat, tussenschoolse opvang...als je alles bij elkaar optelde kwam je bijna op het bedrag van de VS uit, terwijl je er veel minder voor kreeg.

monique

monique

21-01-2013 om 23:06

Ik weet het niet meer

Sorry, het heeft even een tijdje geduurd voor ik het op een rijtje heb, wat is er gebeurd? De directie van de school heeft het wel goed opgepakt. Er zijn een paar dingen afgesproken die onze zoon goed doen, zoals wekelijks persoonlijke gesprekjes met de schoolleiding, de leerkracht houdt hem uit de wind ipv dat hij elke keer geconfronteerd wordt met de kinderen die hem pesten, maar er wordt nu gesproken met onze zoon over een pestgevoel, die hij zelf heeft, terwijl de schoolleiding vindt dat het eigenlijk plagen is. Dit wordt dan gezegd door hun bij de gesprekjes, zoon komt dan thuis met deze verhalen en zegt: het is wél pesten hoor mam! Ik vindt het ook geen plagen meer. Bovendien willen ze helemaal niets horen over de dingen die in groep 5 zijn gebeurd, zoals: altijd alleen zitten voorin de klas (om onverklaarbare reden), nooit een beurt krijgen en als hij een beurt kreeg, was het op de helft van zijn verhaal: stop er maar mee, ik ben niet geinteresseerd in jouw verhalen...zo kan ik nog wel drie kantjes wegtypen. Kortom: er wordt wat aangedaan..maar een goed gevoel heb ik nog steeds niet. Toch probeer ik het want op elke school vindt je wat en voor onze zoon is het beter dat dit opgelost wordt als dat je het hazenpad kiest......denk ik???

groetjes, Monique

Primavera

Primavera

24-01-2013 om 12:14

Blaiming the victim

Nee, Monique dit kan echt niet. Wat jouw school nu doet is je zoon de schuld geven, dat hij te gevoelig zou zijn ipv dat hem dingen aangedaan worden die hij niet wil. Het is niet aan de school of de pesters om te beslissen of hun gedrag wel erg genoeg is, maar het is de mening van het slachtoffer dat telt hoe erg hij het ervaart.
Dit is namelijk precies het mechanisme dat pesten in stand houdt. Pesters zelf zien niet in wat ze een ander kind eigenlijk aandoen, omdat ze het zelf meer als nietsbetekenende plagerijtjes ervaren en kunnen het zich later niet eens meer herinneren dat ze zo'n peststraal waren, terwijl het slachtoffer er soms jarenlang psichisch last van blijft houden. Door pesten toe te staan, omdat 'het niet erg genoeg is' is school medeplichtig aan het pestklimaat dat er heerst.
Ik heb vorig jaar mei met mijn jongste ook last gehad van systematisch pesten. Aanvankelijk wilden haar juffen er niet veel aan doen en legden de schuld bij haar neer. In iedere klas op iedere waren er wel pesters en zij moest maar leren om daar mee om te gaan en niet zo gevoelig te zijn. Mijn weerwoord was dat er ook in iedere klas en op iedere school wel van dit soort gevoelige kinderen waren en dat die pesters maar moesten leren dat ze daarmee minder uit kunnen halen en dat de juffen daar zelf vast genoeg ervaring mee hadden om met dit soort situaties in de klas om te gaan en te zorgen dat ieder kind zich op school veilig kon voelen.
Na veel gezeur van mijn kant is er toen uiteindelijk een anti-pestproject in de klas van start gegaan onder leiding van een school-psycholoog en dat heeft het pestprobleem opgelost.
Eén van de dingen die daar dus juist benadrukt werd is dat niet de mening van de plager maar die van de geplaagde geldt of iets wel of niet als pesten wordt aangemerkt en dus verboden is. Pesten dam je niet in door over elk akkevietje te gaan analiseren of het erg genoeg is om onder het etiket Pesten te worden geschaard, pesten dam je in door niet meer te tolereren dat kinderen dingen worden aangedaan waarvan zij aangeven dat ze die niet aankunnen.
En natuurlijk is er op elke school wel wat, maar op sommige scholen blijkt er toch een stuk minder te zijn dan op andere en dat is geen toeval. Juist scholen die het excuus dat er op elke school wel wat is aangrijpen om vooral niks te doen blijken scholen te zijn waar het meest gepest wordt.
Kortom of je zeurt net zo lang totdat school met een actie komt waarbij het wel goed voelt of wegwezen. Dat school eigenlijk de schuld bij je zoon zelf legt is zeer kwalijk en schadelijk voor zijn emotionele ontwikkeling. Overal is beter dan op zo'n school, dat heet niet het hazepad kiezen dat heet opkomen voor je zoon voordat deze school hem de das om doet.

Mama 5

Mama 5

24-01-2013 om 12:37

Niet tevreden

Ik ben het helemaal met Primavera eens. Ik zou niet tevreden zijn met het antwoord van de school. Vooral dat zij wel even bepalen dat het geen pesten, maar plagen is. Ik vind dat ze onfatsoenlijk met de gevoelens van je zoon omgaan. Ik vind dat ze fout bezig zijn.
Op iedere school is wel wat, maar dat mantra heeft er voor gezorgd dat wij onze kinderen te lang op een slechte school hebben gehouden. Zoals ik al eerder schreef, de nieuwe school is een verademing. (ook al is daar ook wel wat).
Laat die gedachte je niet weerhouden van een schoolwissel. Alleen al, omdat je dan aan je zoon het signaal geeft dat jij hem WEL geloofd. Dat jij WEL voor hem opkomt en zijn gevoelens van belang vindt. Alleen al daarom.

koffiekwast

koffiekwast

24-01-2013 om 13:07

Helemaal eens met primavera en mama 5

Wij hadden zelfs een juf die op een gegeven moment zei dat dochter (toen groep 7) dan maar aan de andere kant van het schoolplein bij de kleintjes moest gaan staan - zodat ze geen last meer zou hebben van plagerijen... want ze waren nu eenmaal aan het puberen. Dat was toen voor ons de druppel - binnen een week zat ze op een andere school 25 km verderop en waar ze met de trein heen mocht.
Beste beslissing ooit - dit was een school die pesten wel serieus aanpakte en waar actief aan een goede sfeer werd gewerkt en waar elk kind zichzelf kon zijn. Dus het kan wel! Kind heeft hier haar basisschooltijd kunnen goed kunnen afsluiten en de basis kunnen leggen voor de dame vol zelfvertrouwen die ze nu is.

syl

syl

27-01-2013 om 15:52

Pesten?

Pesten is pesten als het slachtoffer dat als zodanig ervaart. Ook als het voor een buitenstaander er onschuldig uitziet.
De school heeft niet de sfeer waarin jouw kind kan bloeien. Jouw verhaal lijkt erg op dat van ons. Onze zoon is ook een fladderaar opschool, hb?, in ieder geval superslim maar mocht ook geen pluswerk doen, alleeen als beloning als hij zijn gewone werk af zou hebben. Verder veel onveiligheid wat ook niet erkend werd als pesten maar door zoon wel zo werd ervaren. Hij was er doodongelukkig. Wij hebben hem in groep 5 van school gehaald. Nooit spijt van gekregen. Op de nieuwe school waren er nog steeds problemen op leergebied, en na testen bleek hij niet aleen hb maar ook asperger en adhd te hebben. Maar de school biedt een veilige haven waar de andere kinderen elkaar respecteren.

Monique

Monique

29-01-2013 om 12:53

Ik ben zo blij met jullie

Het is zo fijn dat je een bevestiging krijgt af en toe. Zelf sta je er soms té dicht op en zie je het niet meer helder.
Dat is een waar gezegde: hij kan niet bloeien op deze school! Ik ga deze week maar weer naar de directie om dit punt erdoor te drukken. En wat betreft dat pesten, het is een stuk beter geworden, maar het zit me nog steeds dwars dat het afgedaan wordt als een soort pagerijtjes en dat het niet als pesten wordt gezien. Onze zoon deed ook weleens wat, stond er in het rapport. Dat dit rapport ook in zijn dossier komt staat mij helemaal niet aan. Dus de oorlog duurt nog even voort!!!

groet Monique

Koffiekwast en syl

Wij zijn ook veranderd van school en het belangrijkste vind ik dat je kind nog tijd heeft om zelfvertrouwen te krijgen. Ik weet niet of wij het helemaal gaan redden in 3 jaar maar hij heeft hier wel alle kans op de nieuwe school.

Onze nieuwe school heeft geen speciale avond over pesten, de oude wel. Op de oude was het dagelijkse kost voor kinderen. Op de nieuwe wordt het meteen de kop ingedrukt. Daar beginnen ze bij de basis. Gooien met iemands tas levert je al een woordje op van een juf of meester. Bij de oude stond men erbij en werd er past bij echt veelvuldig pestgedrag iets gedaan. Te laat dus...

Wij zijn bij de keus van de nieuwe school niet afgegaan naar wat doen ze op papier maar op ons gevoel. Op papier zou de oude school geweldig moeten zijn. De mensen maken de school, niks is zo belangrijk als dat je kind kan zijn wie het is....

Ik zou niet meer twijfelen, kies een andere school. Het is even lastig ik heb dagen gejankt dat het zover moest komen, maar ben nog iedere dag blij met de keus.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wij ook

Wij zijn ook veranderd van school, midden in het jaar. Ik zag er vreselijk tegenop, dacht dat we helemaal ontheemd zouden zijn maar het is zoveel makkelijk dan het leek! Dochter heeft het nooit meer over de oude school of vriendinnen, een kind went zo makkelijk aan iets anders.. Het is alleen belangrijk dat je er zelf echt achter staat, dat uitdraagt en t vertrouwen uitstraalt dat het heus even lastig is, maar het echt goedkomt met wennen -en zoveel sneller dan je zou denken.

Kennismaking...

Bij het kennismaken was het voor 1 van mijn kinderen heel moeilijk, we hebben de tijd genomen. Toen hij in de klas was was het goed. Even kijken werd de rest van de dag daar op school blijven. Van mij moesten ze nog een week naar de oude om afscheid te nemen e.d. Maar als het aan hun lag begonnen ze meteen.

We zijn daarna nog wel onder druk gezet door de oude school, echter sta ik sterk genoeg in mijn schoenen en was ik niet om te praten..... Snap niet als je geen plezier beleeft aan een kind op school dat je moeite doet om ze te houden...... Ik kom nog regelmatig op de oude school en zie steeds meer de verschillen van de scholen en dat bevestigd mijn keus wel.

De jongste is 0, de oudste 10.... Ik moet het nog heel wat jaren doen met de basisschool.... Geen haar op mijn hoofd die nog 8 jaar naar de oude school wil. Maar je moet er inderdaad van overtuigd zijn, dan komt het zeker goed.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.