Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
monique

monique

08-01-2013 om 13:29

Sociaal wenselijk

onze zoon, 9 jaar, groep 6, heeft heel weinig tot geen succeservaring tot nu toe op de basisschool. Het is een heel lief, zachtaardig kind en ziet er leuk uit (zeggen ook andere mensen, haha) maar het mislukt hem allemaal. Hij kan alles best goed, maar niemand (leerkrachten) gunt hem wat om de één of andere manier. Het is een fladder, let niet goed op en heeft altijd wel wat anders te doen. Ik kan me voorstellen dat dit lastig is in een klas met 30 leerlingen. Bovendien is het een klas met heel veel kinderen die gelijk hééél erg geirriteerd zijn en dan dus klappen en schoppen uitdelen. Zoon zat altijd onder de blauwe plekken, dat hebben we nu behoorlijk onder controle, dat kon ook niet langer, ik zal niet in details treden maar het was té erg.
Zoon let dus meestal niet zo goed op, maar weet alles. Als de leerkracht hem later wat vraagt blijkt dat hij alles heeft opgenomen en alles precies kan reproduceren. We hebben hem laten testen en het blijkt dat hij een bovengemiddelde intelligentie heeft. In groep drie was zijn juf ervan overtuigd dat hij bezig gehouden moest worden met interessant werk omdat hij anders zou afglijden en dat is gebeurt. We zeuren er als sinds groep 4 om of ze alsjeblieft niet willen proberen om hem in de plusgroep te doen, omdat wij denken dat het hem heel erg goed doet, alleen al omdat hij daar als mens van groeit en dat hij er ook eens toe doet omdat iets wél lukt. Maar nee.....hij krijgt z'n gewone werk niet eens af en dan in de plusgroep...of nee....zeker zijn gedrag belonen door hem in de plusgroep te doen??? we krijgen geen poot aan de grond,en als je ziet wie er dan wél in de plusgroep zit. Hoe kunnen we hem laten testen of zo iets of krijgen we bewijs dat het wél goed voor hem zou zijn???? wie heeft er raad????

groetjes, Monique


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

08-01-2013 om 13:44

Wegwezen

Is dat een optie? Deze school heeft het gewoon niet begrepen. Natuurlijk maakt hij zijn werkjes niet af als hij het zó ook wel snapt. Als school dat nog niet eens begrijpt, zit je er verkeerd. En als hij sociaal ook niet goed zit, lijkt het me duidelijk. Op een slechte school gaat de leerkracht dan ook nog meedoen met "het populaire groepje" tegen de minder populaire leerlingen, om zelf geen problemen te krijgen. Been there, done that.

Testen is geen slecht idee, maar die plusgroep is ook maar een lapmiddel. Je bent waarschijnlijk beter af met een school die hem meteen op de juiste manier aanpakt.

Testen kan op sommige bijlescentra of bij een orthopedagoog.

Fransien

Fransien

08-01-2013 om 13:59

Overstappen

Zo snel mogelijk overstappen naar een school die wel aandacht heeft voor lieve, zachtaardige binnenvetters; zo'n school die de kinderen ook ziet als ze niet zo luidruchtig zijn. In groep 3 is je zoon nog gezien door de juf en heeft pluswerk gekregen, in groep 4, 5 en 6 niet en dat zal niet veranderen als ik de argumenten van de juf zo hoor. Ik neem aan dat je de ib-er al ingeschakeld hebt en dat dat ook niets geholpen heeft. Een test gaat er alleen voor zorgen dat je kind een officieel iq-stempeltje heeft, als school daar niets mee doet heb je nog steeds niets. Het valt of staat met of de school oog wil hebben voor leerlingen die geen storend gedrag vertonen.

monique

monique

08-01-2013 om 14:36

Ik wordt er koud van...

dat jullie precies de vinger op de zere plek leggen, na het lezen van mijn verhaal, dit verhaal vertel ik al jaren op de basisschool van mijn kinderen en op het laatst zou je bijna denken dat ík degene ben die spoken zie. Heel erg fijn om deze bevestiging te krijgen. Zou je een kind wel een plezier doen om hem in groep 6 van school te halen...moeilijke beslissing! maar dat het zo niet langer kan, staat als een paal boven water!

Heel erg bedankt! Monique

mama 5

mama 5

08-01-2013 om 14:49

Juist in groep 6/7

Als je een schoolwissel overweegt, zou ik dat juist nu doen. Want dan is het de moeite nog. Dan heeft het kind op de nieuwe school nog twee volle schooljaren voor zich en kan de nieuwe school een eerlijk en reel beeld krijgen van het niveau van je kind.
Onze dochter is na groep 6 van school gewisseld. Niet vanwege een gebrek aan uitdaging, maar wel vanwege een belabberde sfeer in de klas (allemaal haantjes waarbij het recht van de sterkste gold) en een akelige beroepshouding van de leerkracht die ze anders in groep 7 zou krijgen.
Ze zit nu in een hele grote klas 32 kinderen, met ook allemaal hanige jongetjes. Maar omdat die beroepshouding van deze leerkrachten wel oke is, verzandt dat haantjes gedrag nu niet in agressie, onveiligheid en pesten. Dat bleek zeer positieve gevolgen te hebben voor de prestaties van dochter.
Haar lvs resultaten zijn gestegen van D's (spelling) en C's, naar B's en A's. Ze heeft nu Havo/vwo advies gekregen terwijl we dachten dat zij op vmbo-t niveau kon leren. Ze had op de oude school altijd huiswerk omdat ze nooit haar weektaak afkreeg, heeft zelfs een tijdje een verkorte rekentaak gehad, omdat ze het normale tempo van de klas niet bij kon houden.
Nu heeft ze altijd op donderdag haar werk al af, haalt ze negens voor de zaakvakken en kan ze de klas prima bijhouden. Al het geharrewar in de klas, maakte dat dochter zich onveilig voelde en dat zij zich daardoor dus niet kon concentreren.
Wij zijn nog steeds verbijsterd, wat een ander kind hebben wij gekregen, alleen maar door die schoolwissel.

May

May

08-01-2013 om 18:17

Wij hebben de stap gezet

en zijn er blij mee.. Zoon was weliswaar iets jonger, bleef zitten in groep 4... Hij is op zijn nieuwe school met open armen ontvangen en we hebben ongeveer voor het eerst sinds hij met groep 1 begon een positief tienminutengesprek gehad, hij was altijd vervelend, en een stoorzender. Nu zien ze een 'heerlijk joch'.

Evanlyn

Evanlyn

08-01-2013 om 19:13

Wij ook in groep 6!

Het verhaal: een slim kind dat weinig aansluiting had, te weinig meisjes in de klas, zodat je of in "het groepje" zat of niet, en in groep 6 kreeg ze ook nog eens een meepestende juf. Nog voor de kerstvakantie waren we weg.

Nu heeft ze een fantastische juf, krijgt ze pluswerk waar nodig, zonder dat ze uit de klas wordt gehaald, en zit ze lekker te kletsen met haar vriendinnen. Binnen een week had ik een ander kind.

Doe wel goed onderzoek naar de nieuwe school. Je hebt nu waarschijnlijk meer contacten met ouders van andere scholen dan ten tijde van je eerste schoolkeus. Zoek ouders van kinderen die op jouw kind lijken en kijk waar die gelukkig zijn. Dat heeft bij mij goed gewerkt.

En wees bedacht op lastercampagnes van de oude school: "met dat kind is niks te beginnen", "het ligt aan de ouders, die zijn niet te genieten" enz. Probeer de relatie met de oude school goed te houden, lieg er desnoods op los. Bijvoorbeeld: het ligt niet aan de school dat je gaat verhuizen,alleen aan de samenstelling van de klas en de positie van je kind daarin.Als dat niet helpt, dreig je de oude school desnoods met een klacht.

De nieuwe school vertel je natuurlijk wel de waarheid. Stel gerichte vragen aan een nieuwe school, je weet nu meer van je kind dan toen het 4 was. Succes!

Zus

Zus

08-01-2013 om 19:58

En hier ook in groep 6

Het is zeker een goed plan om van school te wisselen. Het voelt als een enorme stap, maar voor je zoon kan het alleen maar beter worden. Bij mijn dochter iets soortgelijks, totaal geen aansluiting in de klas, ook omdat ze de jongste was. Ze wilde zelf graag doubleren, gewoon om sociale redenen en ze heeft een fantastische meester die er achter stond. Nu komt ze om in de vrienden, draagt weer de kleding die ze zelf leuk vindt en komt ook veel beter toe aan het werk in de klas. De druk is weg, heerlijk. Gelukkig heeft ze dus wel een leuke meester, die ook dol op haar is. Je zoon heeft het niet getroffen met de school, wegwezen dus.

Hier in groep 5

Herkenbare verhalen. Een ook hier een kind wat enorm is opgebloeid op de school die wel bij haar paste. Nu in groep 8.
Kan het je alleen maar aanraden om een andere school te zoeken. Tuurlijk is het even pittig, maar zo de moeite waard! Ik vind het nog elke dag bijzonder dat ik sinds de wissel een kind heb wat blij naar school gaat en blij uit school komt.

monique

monique

09-01-2013 om 08:28

Leerkracht is mijn gezeur zat!

kijk ik gisteravond nog even mijn mail na, na mijn werk. Zie ik een mail van de leerkracht van zoon. Of ik me niet wil bemoeien met de leerwijze van zoon. Het enige wat ik gedaan heb was zoon eraan te herinneren dat afgesproken was dat hij onder de instructie een doodle-papier nodig was om ondertussen te krabbelen. dit was een tip van de orthopedagoog om zijn taakgerichtheid te vergroten. Dit is misschien een week gebeurt(was in mei 2012 al afgesproken), daarna nooit weer. NOU JA!!! wat was/ben ik boos! Ik had hem daarvoor ook gemaild dat een klasgenootje tegen zoon had gezegd: vanmiddag gaan we vechten op het plein! zoon tussen de middag in tranen, dus ik had leerkracht via de mail gevraagd om hier op te letten. Volgens leerkracht was er helemaal niets aan de hand geweest en ik moest bedenken dat het altijd niet was zoals zoon zei.
Volgens mij is het zo dat hij nooit in de gaten heeft wat er speelt. KORTOM: Hij is mijn gezeur zat!
Nu heeft hij pas echt oorlog, wat ben ik ontzettend boos, vandaag ga ik een afspraak maken met de directie!

Ilva

Ilva

09-01-2013 om 09:38

Jeetje

Wat erg zeg. Zeker gaan praten en snel een andere school zoeken. Is moeilijk weet ik, wij hebben ook wel op het punt gestaan maar toch niet gedaan. Zo erg als bij jou is het namelijk hier niet.
Wel heb ik pas een cursus (hoog)begaafdheid voor leerkrachten afgegeven bij de directeur. Ik had deze op het internet gevonden. Voor jou heeft dit denk ik geen zin meer, zo'n reactie gaat te ver. Maar misschien heb je er iets aan:
http://educatie-en-school.infonu.nl/diversen/20909-cursus-hoogbegaafdheid-voor-leerkrachten.html

monique

monique

09-01-2013 om 09:51

Dank je

Ilva, ik weet niet of het te laat is. Het artikel gaf me in ieder geval het inzicht dat leerkrachten dus bijgeschoold moeten worden mbt hoogbegaafdheid. Onze zoon scoorde niet hoogbegaafd bij de orthopedagoog maar bovengemiddeld intelligent, tot 120. Dan ga ik er maar vanuit dat deze testen kloppen. Verder beschrijft het artikel precies het gedrag van onze zoon, wat een herkenning! Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik niet gek ben en dat we wél goed zitten, uiteindelijk ken je als ouders je kind toch het beste? sowieso gevoelsmatig al!

Heel erg bedankt, Monique

Ilva

Ilva

09-01-2013 om 10:49

Monique

Blij je te kunnen helpen. Mijn middelste (10 jaar) is door een psycholoog getest op ons aandringen. School dacht dat hij autistisch was. Het was niet duidelijk hoogbegaafd maar z'n scores zaten tussen 115 en 140. Mijn oudste gaat volgende week getest worden. Maar de hoogte is niet belangrijk, het anders denken, anders doen, dat is belangrijk en geeft de problemen. En trouwens, dat je zoon tot 120 scoort betekend dat hij in iedergeval niet lager zit maar hij zou wel hoger kunnen zitten. Succes, hou ons op de hoogte.

mama 5

mama 5

09-01-2013 om 11:18

Monique

Wat weerhoudt je ervan om je zoon van deze school te halen?
Kijk die leerkracht heeft precies de beroepshouding, waar onze dochter ook zo tegen aan liep. Het 'als we een probleem negeren, lost het zich vanzelf wel op'-model.
Er zijn gewoon gevoelige kinderen, die daardoor beschadigd raken. Jouw zoon komt voor zichzelf op (met dat droodle papiertje) en dan krijg je dit! Echt belachelijk.
Op de oude school bleven ze maar zeggen: 'Wij verwachten van ouders dat ze vertrouwen in ons hebben.' Maar hoe kun je in vredesnaam vertrouwen houden in mensen die je vertrouwen steeds weer beschamen?
Echt hoor, wegwezen! Dat kan een verademing opleveren. Wij hadden het jaren eerder moeten doen.

Gewisseld en blij ermee...

Mijn kinderen zijn vorig jaar gewisseld in groep 4 en 5. En eigenlijk zijn we pas na de wisseling echt er achter gekomen wat er mis is met de oude school. 1 kind met dyslexie, lastig, vervelend, geen zin.. Dat was vaak de stand van zaken. Daardoor zat mijn kind constant op de wip voor speciaal onderwijs. Maar ze vergaten dat je er op een bepaalde manier mee om moet gaan. Maar dat was vervelend en lastig, het kost tijd en gemotiveerd waren ze niet. Het betrof enkele leerkrachten, groep 3 hadden we een geweldige juf maar het gevoel wat er leefde in de school was niet afhankelijk van 1 leerkracht vaan van de directie en IB-er. Kinderen die slimmer zijn of gedragsproblemen hebben of dyslexie e.d. Waren lastig.. In groep 4 zuchte de leerkracht al bij de deur als de kinderen binnen kwamen. Mijn kind voelde dat haarfijn aan.

Door allerlei andere dingen hebben we een jonger kind van school gehaald en de oudsten zijn uit zichzelf gevolgd. Al geef je je kind nog maar 1 goed jaar dan is het het al waard! Ik heb nu het idee dat we een hele bijzondere school hebben met hele bijzondere leerkrachten. Dat ze nog bestaan..... Je beseft dat het dus wel gewoon kan. Welkom zijn wie je bent, hoe je eruit ziet en hoe goed of niet goed je kunt leren.

Ik had binnen een week een totaal ander kind. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik het niet eerder voor hem al
had gedaan. De stap heeft me heel wat tranen gekost maar ik heb geen seconde spijt gehad. Ik had hem ernstig te kort gedaan als ik hem geen andere school gegund had.

Niks is belangrijker als een gelukkig kind.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tango

Tango

09-01-2013 om 20:12

Wisselen

Als ik dit zo lees zou ik ook van school wisselen, want dit speelt al langer dan alleen dit schooljaar. Soms kan alleen van klas wisselen al helpen, zoals bij ons het geval was. Zoon functioneerde in de vorige klas, groep 3, bij andere juffen ook niet. Beetje het verhaal van Tasja: zoon was lastig, ongeinteresseerd, lui etc.en inderdaad zou hij beter af zijn op SBO, zeiden betreffende juffen. We hebben alles op alles gezet om hem dit jaar bij een andere juf te krijgen en het is een wereld van verschil. Deze juffen vinden hem leuk, gezellig en een doorzetter. Zij zien een uitdaging in ons kind i.p.v. een last. Maar ja als een wisseling binnen school niet meer mogelijk is, moet je het daarbuiten zoeken.

Zo snel mogelijk wissen

en dan zul je zien dat je snel een heel ander kind krijgt! jouw verhaal lijkt enogzins op het verhaal van mijn kinderen.

Zoon is dyslectisch maar werd op oude school niets mee gedaan ondanks de verklaring die hij heeft. Nee, zoon deed zijn best niet genoeg en hij zou aan het plafond van zijn leren zitten. Mischien was speciaal onderwijs dan toch uiteindelijk beter, want of hij groep 8 haalde??? Dit schooljaar gewisseld (zoon zit nu in groep 6) en hij fleurt op, Van speciaal onderwijs is totaal geen sprake meer! Van een beneden gemiddeld presenterend kind is zoon een goede bovenste middenmoter geworden. De 7 - 8 en 9 vliegen nu door de lucht! Zelfs een 10 voor topo! deze school besteed wel aandacht aan dyslexie, spreken zoon op de goede dingen aan, hij maf zijn wie hij is.

Dochter met ADHD en PPD NOS werd totaal overvraagd op oude school, ook zij zou niet kunnen leren. Dochter is wel uitgestroomd naar speciaal onderwijs, zit nu op een rec 4 school. Begon daar dit schooljaar met een achterstand in groep 4 (zat nog net niet op eind groep 3 nivo maar omdat ze groep 3 al twee maal gedaan had toch naar groep 4.) Nog voordat de herfstvakantie begon zat dochter al op midden groep 4 nivo!

Een kind heeft gewoon de juiste leeromgeving nodig en die zijn voor alle kinderen verschillend.

Overigens maakt de grote van de groep niet altijd uit. Zoon zat op zijn vorige school in een groep van 16 kinderen (in het reguliere onderwijs) en in die klas (toen groep 5)werd alles met slaan, schoppen en schelden opgelost en de juf was niet bij machte er iets aan te doen. Er gingen soms zelfs briefjes rond met "Als je ....... ook haat zet dan je handtekening op deze brief." Dat briefje ging dan rond en als je er niet aan mee wilde doen erd je naam er "gewoon" op gezet.

Echt, ik raad je aan om een andere school te zoeken, doet wonderen voor een kind. Desnoods via de stichting waar de school onder valt (hebben wij gedaan omdat wij in ernstig conflict waren met oude school.)

Pham

Kendra

Kendra

10-01-2013 om 09:50

Ilva

Goed artikel zeg!! Het zou geweldig zijn als ook maar een paar leerkrachten het lezen en oppakken. Bedankt voor de link.

Ilva

Ilva

10-01-2013 om 15:53

Kendra link

Ja goed artikel he. Ik heb 'm al jaren geleden van docentenplein afgehaald maar nooit wat meegedaan. Tot van de week dus, gegeven aan de directeur. Nu maar hopen dat ze er wat mee doen. En anders blijf ik die zeurmoeder, haha.

monique

monique

10-01-2013 om 22:01

Aan allemaal

Vanmiddag gebeld door de directie, ze vonden het vreselijk en wilden persé een goede oplossing zoeken. Positief dus! wel raar dat ze eigenlijk nergens van weten. Dit is de laatste poging, dus ze moeten écht met een goed verhaal komen, gezien de jaren dat we hiermee bezig zijn en nooit serieus zijn genomen door de leerkrachten...wordt vervolgd! Maandag weet ik meer.

groetjes Monique

Boontje

Boontje

11-01-2013 om 06:32

Monique

Niet te lang aanzien hoor! Weet uit ervaring hoe lastig het is om de knoop door te hakken maar ook hier alleen maar positief over veranderen van school. Heb naar kind ook vooral niet moeilijk gedaan. Een keer meegenomen naar nieuwe school (er was een open dag) en kind vond het er wel leuk. Vervolgens aan school en kind de boodschap gebracht dat we een goed alternatief hadden gevonden dat naar onze mening beter past bij kind en dus van school gingen veranderen. Niks dramatisch, geen afscheidstoestanden, gewoon, dit doe je soms in het leven. Je begint ergens, er komt een alternatief en dat probeer je dan ook. Die houding heeft hier gemaakt dat het een heel normaal proces leek en niemand die er moeilijk over deed. Moet erbij zeggen dat het ook echt een verandering was (zoals bijv van Christelijke school naar Dalton onderwijs).
Succes en nogmaals, niet te lang wachten maar kiezen voor je kind!

Wisselen

Hi Monique, ik kan je uit persoonlijke ervaring de Vrije school aanbevelen voor zachte, gevoelige intelligente kinderen die ergens anders niet gewaardeerd worden of over het hoofd worden gezien. Ze krijgen daar alle aandacht en naast reguliere vakken zijn er heel veel creatieve vakken (muziek, schoolkoor, schilderen, tekenen, euritmie, boetseren, houtbewerking etc. )en vreemde taalonderwijs waar die slimme kinderen helemaal van opbloeien. Als er een in de buurt is ga eens kijken. Mijn meer/hoog begaafde kinderen bloeien daar enorm (eentje kwam ook helemaal depressief (diagnose van een psycholoog) van een andere school in groep 6 en is daar zo gelukkig van geworden : )

Daar zit het nodige aan vast

Monique, in aanvulling op Eefy: een Vrije School is een school die werkt vanuit een bepaalde visie (de theorieën van Steiner - de ene school is daar strikter in dan de andere) en daar zit een hoop aan vast waarvan het maar de vraag is of je daar wel op zit te wachten. Mocht je een dergelijke overstap overwegen, lees je dan even duchtig in, want als je alleen op de site van de school afgaat heb je dat niet per se direct in de gaten.

Nu geldt dat laatste overigens wel voor iedere school: de site of de folders munten uit in algemeenheden, maar dat achter de "elk kind wordt gezien"- teksten van de VS een heel - en heel apart - wereldbeeld schuilt moet je wel even weten.

Al deze waarschuwende woorden uitsluitend voor het geval je geen OOL-oudgediende bent (sorry, ik weet niet van iedereen hoe lang ze hier al meelopen), want als je dat wel bent heb je ongetwijfeld al de nodige VS-discussies zien langskomen.

Groeten,

Temet

T&T

T&T

11-01-2013 om 15:53

Vrije school

Hoi Monique, ik heb ook twee kinderen op de vrije school. Wij zijn overgestapt toen ze in groep 2 en 4 zaten, en dat is de beste stap geweest die we hadden kunnen doen. Het is een beetje moeilijk om in twee regels het hele concept van de vrije school uit te leggen want het is inderdaad heel anders dan het regulier onderwijs op dit moment. Een paar dingen die mij vooral aanspreken: het is kunstzinnig onderwijs, de kinderen hebben meer vakken en meer variatie. En de structuur is fantastisch! die vind je nergens meer zo, laat je dus niet misleiden door het woord "vrij" het is allesbehalve doen waar je toevallig zin in hebt. Ik heb twee kids met veel behoefte aan rust regelmaat en structuur en dat is hier.
Het is de moeite waard om je er in ieder geval eens in te verdiepen, en eens op een vrije school te gaan kijken. De school van mijn kinderen heeft veel zij instroom van kinderen die het op andere scholen moeilijk hebben gehad, en heel weinig uitstroom! de klassen groeien eigenlijk alleen maar.
groetjes, Tess

Scholen en wereldbeeld

Jongens hou nou toch eens op over dat gezemel over wereldbeeld en het waarschuwen voor de vrije school, ik word er echt zoooooooo moe van. ELKE school heeft een bepaald wereldbeeld. Te denken dat je ergens binnenkomt zonder dat dat er is op jouw school is lekker naief. Alleen bij een katholieke, protestante, montessori, islamitische en ja ook de vrije school etc school staat het in het schoolboekje duidelijk te lezen. Voor degene die het niet weten, ik heb op heel veel reguliere scholen ingevallen (zat in de invalpool) en de meest rigide school met het meest verstoorde wereldbeeld waar ik ooit ben geweest was een doorsnee witte OPENBARE school in een rijke gemeente die goed scoorde op welke lijst dan ook. Nu er niets meer te klagen is over de vrije school (er zijn geen zwakke scholen meer, ze presteren beduidend beter op de Donkerslijst dan welk ander schoolsysteem dan ook, allemaal 8, 9 en 10 en, het is de snelst groeiende stroming wereldwijd) denken de criticasters zeker laten we dan maar weer eens "het wereldbeeld" uit de kast halen. Al die negativiteit komt vaak van mensen die er echt nog nooit een voet binnen hebben gezet. Nou, ik heb echt een hele slechte ervaring gehad op een dalton/montesoorischool die mijn eigen zelfbeeld flink beschadigd heeft en mijn jeugd flink overschaduwd maar je zult mij echt nooit negatief horen over deze scholen. Hou toch eens op met dat gezeur en het opgeheven vingertje. De meeste mensen zijn echt heel capabel genoeg om zelf een afweging te maken.

Eefy

Als je je aanmeldt voor een RK school, dan staat er "RK school" en dan weet je dat de kans aanwezig is dat men iets met het RK geloof doet (vermoedelijk niet, trouwens, maar je weet dat je dat in principe wel zou kunnen verwachten). Idem met prot.chr en Islamitisch.

Veel mensen denken bij Vrije School dat het vrij is in de zin van vrijheid blijheid, weten niet dat Vrij oorspronkelijk staat voor "vrij van overheidsbemoeienis" en hebben nog nooit van Steiner gehoord. Die zie je dus niet aankomen.

En als je dat weet, en vervolgens besluit dat het geen probleem is, of als je vragen hebt, die stelt, en vervolgens besluit dat het geen probleem is - prima. Maar anders dan de aanduiding "prot chr" is "Vrije School" niet voor iedereen duidelijk herkenbaar als aanduiding van een bepaalde levensbeschouwelijke stroming. En dat is toch best handig om te weten, voordat je je kind daar aanmeldt.

Groeten,

Temet

Jillian

Jillian

11-01-2013 om 19:11

Temet

Nu onderschat je de gemiddelde ouder toch wel wat. De vrije school is toch best bekend. Wat antroposofie precies inhoudt weet inderdaad lang niet iedereen en zelfs niet elke vrije school ouder maar het is absoluut niet verborgen. Het staat op de eerste pagina van de schoolgids. Daarnaast is het op de meeste vrije scholen de gewoonte om met elke nieuw ouder een gesprek te voeren voor aanmelding. Daar wordt ook ingegaan op Steiner en de antroposofie (niet in detail maar wel algemeen.

Zomaar je kind aanmelden voor de vrije school zonder te weten wat het inhoudt zal niet zo vaak voorkomen. Zeker gezien de hoge bijdrage die wordt gevraagd aan ouders Hierdoor denk je wel wat langer na

School kiezen

Het klopt helemaal wat Jillian zegt. Als je naar de vrije school gaat krijg je een schoolgids met alle info en een uitgebreid gesprek waarin precies besproken wordt wat je kunt verwachten. En die hoge bijdrage valt ook wel mee. Dat is 350 euro voor twee vreemde talen, euritmie, schoolkoor schoolorjest, schilderen, tekenen, houbewerken, handvaardigheid, tuinbouw, fluit spelen etc. elke week. dat lijkt me nog wel voor de meeste mensen op te brengen. Dat vreemde wereldbeeld is zwaar overtrokken.
Dit naast het feit dat als je eenschool zoekt, zeker een andere school, dan schat ik de ouders echt wel zo in dat ze slim genoeg zijn om zich zich te verdiepen in de nieuwe school.

P

P

12-01-2013 om 10:46

Eefy

Het is Dronkerslijst!

De cijfers die onderwijssocioloog Jaap Dronkers heeft berekend, zijn een kwaliteitsoordeel op een schaal van 1 tot 10. Het geeft weer over hoeveel kennis en vaardigheden de op het eindexamen geslaagde leerlingen van de scholen beschikken. De cijfers die leerlingen halen op het centraal schriftelijk examen zijn dus de belangrijkste basis van dat oordeel.

Ik ben totaal niet onder de indruk van die lijst gezien het feit dat vooral opvallend veel scholen voor VWO er hoog in scoren: simpel, die sturen alle kinderen naar de Havo die te lage cijfers hebben.

De school voor vmbo B en K in de buurt had vieren maar die doet er ALLES aan om elk kind te behouden op welke manier dan ook.

Hoge cijfers op de Dronkerslijst zijn voor mij juist een minpunt.

On topic blijven graag

P dank je wel voor je verbetering. In de haast een r vergeten. Ik kan er wel op in gaan maar he, zullen we gewoon met z'n allen er niet met Nonique's draadje vandoorgaan! Dat lijkt me wenselijker dan Donker/Dronker wel of niet vrije school etc.
Dank jullie wel!

Monique/nonique

Voordat iedereen me er nu op gaat wijzen dat het Monique is (ipv mijn Nonique weer in de haast....) ; )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.