Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Sociaal contact bovenbouw VWO

Door uitlopende omstandigheden zal mijn kind dit schooljaar niet zomaar over kunnen gaan. Nu heeft de school aangeboden hem de mogelijkheid te bieden om gespreid examen te gaan doen. Dit houdt in dat hij met een aantal vakken over gaat naar vwo 5 en een aantal vakken overdoet in vwo 4. Het jaar erna zal hij dan examen kunnen doen in een aantal vakken en een jaar later examen in de rest van de vakken. Vanaf de vierde klas zijn er op deze school geen mentorklassen. Mentor is gekoppeld aan een leerling en niet aan een vaste klas. Alleen Nederlands en Engels zit je in een vaste groep. De rest wisselt, afhankelijk van je profiel. Het is een enorm grote school met gemiddeld 10 klassen per jaarlaag/niveau. De klassen worden elk jaar gehusseld. 
Welke gevolgen heeft het lessen volgen in 2 jaarlagen voor het sociale contact met klasgenoten? School geeft aan dat doordat iedereen een eigen rooster heeft, het weinig uitmaakt op welk niveau je de lessen volgt. Daarbij worden de klassen opnieuw gevormd, waardoor iedereen weer een weg moet zoeken. Ik was benieuwd naar ervaringen van andere ouders en evt docenten van bovenbouw vwo. 
Alvast bedankt voor het meedenken.

Dat systeem is eerder een probleem dan de situatie van jouw kind. Ze doen er echt alles aan om het gezellig te maken (not).

overigens: als je kind alle vakken volgt heeft het toch ook een vaste groep voor NL en Engels? Dan die op hetzelfde niveau volgen denk ik dan?

gr Angela

anomarie

anomarie

06-06-2021 om 10:31 Topicstarter

Tsja maar het systeem kan ik niet veranderen. Het zal in dit geval niet zeker zijn of Nederlands en Engels in dezelfde klas gevolgd kan worden.

Wat ik bedoel is dat kind op deze school zit en daar hebben jullie voor gekozen samen neem ik aan. Dat het in zijn situatie nu wat meer impact heeft snap ik, maar eerder vond kind het geen probleem begrijp ik? En ik zou wel eisen dat als NL en Engels op hetzelfde niveau is dat het dan ook dezelfde klas is.

gr Angela

PS eisen klinkt hard ik bedoel dus als randvoorwaarde stellen indien kind denkt dat sociale contacten een issue zou kunnen zijn . Overigens kan ik me van middelbare school vooral van alles herinneren wat er gebeurde en wat ik deed maar niet dat het klasverband me bijgebleven is. Dus ik denk dat  iedereen die op die school  te dealen heeft ermee en de een vindt dat moeilijker of leuker dan de ander. En misschien steken ze wel moeite in verbinden op interessegroepen oid.

Het lijkt me wel fijn voor je zoon. Als ze altijd al husselen, zal hij al veel leerlingen van zijn jaarlaag kennen. Als hij helemaal blijft zitten, komt hij veel meer tussen onbekenden. Mijn 4 VWO'er heeft Nederlands, Engels, gym, mentorles, maatschappijleer, aardrijkskunde, geschiedenis, economie en wiskunde met zijn klas, maar ook vijf vakken in clusters.

Hier moeder van een kind dat gespreid vwo examen deed. Het is fijn als je school meedenkt en zo’n oplossing verzint, want het is wel iets wat op maat gemaakt wordt. Rare vraag, maar hebben de klassen wel gelijktijdig pauze? Hier hebben de oneven klassen (1, 3 mavo/havo/vwo, en 5 havo/vwo) op andere tijden pauze dan de andere klassen. Dat was soms wat onhandig. 
Verder zitten ze in Vwo 4 en 5 zo regelmatig in een andere groep, dat het juist veel sociale contacten op kan leveren, omdat iedereen steeds in een andere groep zit. Dus het antwoord van je vraag hangt veel meer af van wat je kind doet, dan van het feit dat hij in 2 jaarlagen zit. 

Wel tips om mee te nemen; je kind zal achter veel dingen zelf aan moeten. Niet kloppende roosters, overlappende toetsen, gaat hij op schoolreis met 4 of 5, gymles met 4 of 5; er is nogal veel dat niet vanzelf geregeld is. Geeft niets als je kind dat kan. Is een leerschool als je kind het nog niet kan. Ik citeer mijn kind; mijn beste vrienden zijn de mensen van de roosterkamer, want daar hing ik aan de muur omdat ze altijd aan me moeten denken. 

En, alvast voor de toekomst, het laatste jaar 6 vwo wordt dan behoorlijk rustig. Kind kan overwegen dan een extra vak te gaan doen. 

anomarie

anomarie

06-06-2021 om 15:04 Topicstarter

Ze husselen vanaf de vierde dus het is niet zo dat hij meer mensen kent. Wij vinden het gezien de omstandigheden een goede oplossing maar zien ook wel zorgen rondom: bij wie hoor je, hoe gaan de contacten lopen. We gaan iig verzoek indienen om Nederlands en Engels in 1 klas te laten plaatsvinden.

anomarie

anomarie

06-06-2021 om 15:10 Topicstarter

Biebel schreef op 06-06-2021 om 15:04:

Hier moeder van een kind dat gespreid vwo examen deed. Het is fijn als je school meedenkt en zo’n oplossing verzint, want het is wel iets wat op maat gemaakt wordt. Rare vraag, maar hebben de klassen wel gelijktijdig pauze? Hier hebben de oneven klassen (1, 3 mavo/havo/vwo, en 5 havo/vwo) op andere tijden pauze dan de andere klassen. Dat was soms wat onhandig.
Verder zitten ze in Vwo 4 en 5 zo regelmatig in een andere groep, dat het juist veel sociale contacten op kan leveren, omdat iedereen steeds in een andere groep zit. Dus het antwoord van je vraag hangt veel meer af van wat je kind doet, dan van het feit dat hij in 2 jaarlagen zit.

Wel tips om mee te nemen; je kind zal achter veel dingen zelf aan moeten. Niet kloppende roosters, overlappende toetsen, gaat hij op schoolreis met 4 of 5, gymles met 4 of 5; er is nogal veel dat niet vanzelf geregeld is. Geeft niets als je kind dat kan. Is een leerschool als je kind het nog niet kan. Ik citeer mijn kind; mijn beste vrienden zijn de mensen van de roosterkamer, want daar hing ik aan de muur omdat ze altijd aan me moeten denken.

En, alvast voor de toekomst, het laatste jaar 6 vwo wordt dan behoorlijk rustig. Kind kan overwegen dan een extra vak te gaan doen.

naar dit soort ervaringen zijn we op zoek idd. Dank je wel voor de tips! Die gaan we zeker meedoen. School gaf al aan dat het zesde jaar rustig zou kunnen zijn. Evt contact met vervolgopleiding is dan ook mogelijk. Pauze is hetzelfde dus dat is geen probleem. 
ze gaan dit traject aan meerdere leerlingen aanbieden en hebben ervaring hiermee dus dat is ook fijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.