Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-03-2017 om 15:38

Slim, alsnog een groep hoger?

Onze zoon van 8 zit in groep 4, is reteslim maar heeft automatiseringsproblemen. Wij hebben hem aangemeld voor onderzoek naar deze problemen en daarvoor kregen wij van school een uitgebreide uitdraai van de cito's. Dat was trouwens wel verrassend, want daarop zagen wij dat hij met rekenen en woordenschat een flinke voorsprong heeft. Woordenschat m8 en rekenen e6. Maar taal is dus een onderzoek waard. 16 maart horen wij wat er uit dat onderzoek blijkt.

Zoon is van eind december, is in januari gestart in groep 1 en na overleg met ons heeft hij toen lang gekleutert. Vooral omdat hij in groep 1 nogal moest wennen.
Nu zit hij dus in groep 4 en na wat verschuivingen, zittenblijvers enzo, is het (voor hem) een rotklas geworden. Er wordt gescholden, gevochten en het is erg rumoerig. Hij wordt zelf niet gepest, maar heeft wel erg veel last van het feit dat anderen worden gepest. School doet wel veel om dit gerommel tegen te gaan, maar zoveel hanen temmen schijnt nogal moeilijk te zijn. Juf heeft tegen ons gezegt dat zoon een beetje pech heeft met zijn klas.
Zoon heeft wel vriendjes, vindt het soms wel lastig om mee te spelen met die kinderen omdat ze jonger zijn/anders spelen en hij heeft 1 beste vriend waar hij heel dik mee is. En nu is er sprake van dat dit kind moet blijven zitten. Nog niet zeker, maar ik zou dit wel heel sneu vinden voor zoon.

Omdat zoon dus niet zo past in zijn klas zat ik mij af te vragen of hij niet beter af zou zijn als hij alsnog een groep hoger gaat. Dus naar de groep waar hij vanaf het begin had kunnen zitten.
Wat vinden jullie van dit idee?


Wat vindt school?

Als jij en school denken dat een overstap van groep 4 naar groep 6 deze zomer een goede oplossing zijn zou ik dat zeker overwegen.
Als school akkoord gaat dan kan hij na de meivakantie vast wat gaan wennen in zijn nieuwe klas.
Is de huidige groep 5 probleemloos?

Lente

Lente

05-03-2017 om 20:01

Ik zou die vraag aan de onderzoeker stellen

of in ieder geval het onderzoek afwachten.
Als je kind het goed aankan qua leerniveau en de samenstelling van die hogere klas past beter bij hem, dan lijkt het mij een goed idee. Hij past er qua leeftijd dus dat hoeft geen belemmering te zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-03-2017 om 20:16

Afwachten

Ik wacht de resultaten af en ga daarna met school in gesprek. Dan wil ik dit wel op tafel leggen en kijken wat ze er van vinden. Er is trouwens een groep 5 en een 5/6. Allebei wat prettigere klassen.

Zoon loopt op papier dus voor op rekenen, geschreven taal gaat minder goed. Maar zeker niet slecht.

Ik weet ook niet wat zoon er van zou vinden. Het is voor hem zo dat hij nu weinig aansluiting vind, maar ik denk dat als ik het aan hem vraag hij kiest voor de zekerheid van zijn huidige groep.

Ik wilde gewoon eens polsen wat jullie hiervan denken. Jullie zijn altijd een fantastisch klankbord namelijk

debbie

debbie

05-03-2017 om 20:56

afwachten

Ik zou eerst afwachten wat de onderzoeken uitwijzen.

Hoe loopt hij qua taal verder spelling begrijpend lezen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-03-2017 om 21:48

Taal

Hij heeft een automatiseringsprobleem. Daarvoor is hij afgelopen week getest, omdat het zo afwijkt van de rest. Dagen vd week, tafels en de dmt zijn lastig voor hem. Hij leest nu wel M4 en voor spelling had hij op rapport een 7, Cito was een 3. Andere cito's (bijna) foutloos. Begrijpend lezen is volgens mij nog niet aan de orde geweest.

Lente

Lente

05-03-2017 om 22:51

Cito begrijpend lezen begint vanaf eind groep 3 (denk ik)

M4 begrijpend lezen is er zeker. Je kunt alvast navragen op school of hij deze gedaan heeft. Dat geeft jou alvast rust t.a.v. de resultaten. Als begrijpend lezen hoort bij de andere cito's (bijna foutloos), dan is je gedachte over versnellen heel logisch.

Toetst school het leesniveau door? Sommige scholen toetsen alleen het niveau dat bij het schooljaar hoort. En dan zal je kind nooit hoger scoren dan M4 in groep 4 op dit moment.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-03-2017 om 07:11

Lente

Ze toetsen op school wel door, zoon heeft met moeite m4 gehaald. De Cito voor begrijpend lezen heb ik niet op zijn rapport gezien. Daar ga ik naar vragen vandaag.

Groep hoger

Als hij een groep hoger gaat is dat sociaal misschien fijn, maar straks, bij het schooladvies in groep 8, speelt begrijpend lezen een grote rol. Dus dat is zeker een factor die ik mee zou nemen. Als je doorstromen overweegt, dan ook afspraken maken over het uitstroomprofiel.

Marije

Marije

06-03-2017 om 08:54

precies

Hier ook een versnelde zoon die ineens vanaf groep 6 BL enorm lastig vond. Dat kwam omdat de teksten dan ineens een stuk langer en ingewikkelder worden. Dit beïnvloedde zijn voorlopig advies in groep 7 enorm. In groep 8 geoefend met cito's BL en toen deed hij het wel goed. Maar op methodetoetsen laat hij nog steeds een wisselvallig beeld zien.

Tweede kind zit in groep 4 en zou ook kunnen versnellen (door school voorgesteld) maar daar kiezen wij voorlopig niet voor. Alles I+ op cito maar BL een II. Bovendien zie ik dat oudste het toch lastig heeft tussen die puberende klasgenoten als jonkie. Ik wil jongste daarom rustig naar een VWO advies loodsen zonder het risico te lopen op een tegenvallend advies.

lisbeth

lisbeth

06-03-2017 om 09:00

Geen versnelling

Ten eerste, het is niet versnellen, je zet hem in de groep waar hij eigenlijk hoort.

Verder, je kunt niet zeggen dat hij m8 of m6 op iets scoort. Dat is een lijn die de school doortrekt maar hij heeft niet dat niveau. Want er is stof in die jaren die hij nog niet gehad heeft of niet beheerst. Dat wil niet zeggen dat hij niet goed scoort. Dat doet hij uiteraard wel.
Verder zou ik voordat ik hem in groep 6 zou zetten eerst gaan kijken wat het probleem is met taal en dat oplossen. Anders zit je straks met hiaten, cito's die mee gaan tellen en misschien ene lager advies

Triva

Triva

06-03-2017 om 09:27

lisbeth

Als dit kind een dag of 10 later was geboren had het wel in deze klas gezeten en dan ga je nog af van een grens die helemaal niet bestaat. Waren we er nu nog niet over uit dat een school gewoon naar het kind moet kijken ipv naar de geboortedatum? In dit geval gaat het kind dus een heel jaar overslaan dus is het wel versnellen.

debbie

debbie

06-03-2017 om 09:56

overleg

In overleg hebben ze besloten dat hij opnieuw groep 1 zou doen omdat hij moest wennen.

Vraag hoe hij zijn cito's maakt op spelling en begrijpend lezen.

Als hij hier namelijk wel moeite mee heeft en niet op voor loop zou ik toch overwegen hem in deze klas te houden. Berijpend lezen is straks voor het vervolg onderwijs enorm belangrijk zou zonde zijn als hij dan daardoor lager uitstroomt.

Marije

Marije

06-03-2017 om 10:27

versnellen

ALS je toch kiest voor versnellen. Laat hem dan eerst goed doortoetsen op school zodat evt hiaten aan het licht komen en daar aan gewerkt kan worden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-03-2017 om 10:33

Kijk

Hier kan ik wat mee!

Natuurlijk zit ik al wat vooruit te denken. Ik vind vooral het sociale nu belangrijk. Maar ik realiseer me ook dat een groep hoger niet perse betekent dat het dan veel beter zal zijn.

hij heeft wel wat in te halen

Nog even los van het rekenen en taal: in groep 5 wordt begonnen met 'zaaksvakken' als geschiedenis en aardrijkskunde. Daar heeft je zoon nu een half jaar van gemist en als hij nu zou opstromen naar groep 5 moet hij dat dus ook nog eens inhalen. Ook wel iets om in de overwegingen te betrekken, lijkt me. Er is niet zo heel veel tijd meer tot het einde van het schooljaar.

Groeten,

Temet

lisbeth

lisbeth

06-03-2017 om 10:45

Versnellen

Wat ik alleen bedoel is dat het feitelijk geen versnellen is. Je maakt een kleuterverlenging ongedaan. Nu is dit uiteraard niet zo van belang.
Wat wel belangrijk is is dat hij op alle fronten zover voorloopt dat hij straks makkelijk in groep 6 mee kan komen.
Je zegt dat hij nu net m4 gehaalt heeft. Laat ook mee spelen dat naarmate ze hoger moeten komen ze meer en moeilijker moeten lezen. Niet alleen bij taal maar ook bij de zaakvakken. Dat moet hij wel inhoudelijk en qua tempo kunnen bijbenen. Ik zou hem dus niet alleen op een voorsprong bij rekenen (want woordenschat doet er eigenlijk niet aan toe) in groep 6 zetten. Die drie voor spelling is straks een 5 in groep 6. Dus echt eerst onderzoeken wat het probleem is en daar hulp op inzetten.

Li

Li

06-03-2017 om 11:35

spelen

Speelt hij graag met oudere kinderen? Want in een hogere klas zal hij de jongste zijn. Ik zie dat mijn zoon is opgebnloeid van zittenblijven (VO), omdat deze groep beter past bij zijn sociale ontwikkeling - even los van de schoolvakken. Dat zou bij jou best andersom kunnen zijn. Maar als dat niet zo is, schiet zoon er misschien weinig mee op om bij oudere kidneren terecht te komen.

Anoniem

Anoniem

06-03-2017 om 12:50

Is wel versnellen....

@lisbeth: al maak je de kleuterverlenging ongedaan, dan is het nu nog steeds versnellen. Het is als het ware een keer 'zittenblijven' en een keer 'versnellen' en gemiddeld kom je dan misschien prima uit, voor dit moment moet er een heel jaar aan stof over geslagen worden en dus loop je tegen alle normale problemen van versnellen aan.

Hier eentje die twee keer versneld is en vervolgens een keer is blijven zitten. Dan zeg ik toch ook niet dat ze niets is blijven zitten, omdat ze nog steeds een jaar voorloopt?

Hoe je het noemt maakt ook niet veel uit, wel de dingen waar je tegen aan zou kunnen lopen en daar ben je het volgens mij wel mee eens.

@Dendy Pearson: Het meeste is al gezegd en ik zou ook vooral kijken waar de problemen zitten. En ik zou ook kijken hoe de overgang naar het VO bij jullie is geregeld. Hier is het schooladvies afhankelijk van de cito's in groep 6, 7 en 8. Dochter sloeg groep 6 over en scoorde in groep 7 eerst II, een vwo-advies was toen hier in de regio al lastig, maar dat verschilt per regio.

En ook zou ik goed kijken wat er in groep 5 behandeld is, wat hij nu niet heeft gehad. En eigenlijk bedoel ik niet de zaakvakken, maar meer met taal en rekenen. Zo miste onze oudste door groep 6 over te slaan de hele basis van werkwoordspelling, daar werd in groep 7 niet echt op ingespeeld en dan loop je wel achter de feiten aan. Van iemand anders hoorde ik dat zijn versnelde kind op de middelbare school helemaal niet bleek te weten wat procenten waren. Juist omdat ze slim zijn en de scores toch wel goed, vallen die dingen op de basisschool niet altijd op, maar ik zou het dus wel willen checken om problemen in de toekomst voor te zijn.

Sociaal kan ik je helemaal volgen. Hier hebben we met versnellingen altijd vooral naar het moment gekeken. Als het op dat moment op alle fronten (oa cognitief, maar ook sociaal) het beste was, dan versnelden we, terugdraaien kan altijd nog.

lisbeth

lisbeth

06-03-2017 om 12:58

Anoniem

We agree to disagree
Het klopt wel als je zegt dat je in feite dezelfde situatie creeert doordat er een heel jaar stof overgeslagen wordt.

Hoe kinderen het sociaal gezien na een versnelling doen is lastig in te schatten. ik heb twee versnelde kinderen. Bij mijn jongste loopt het sociaal gezien nu echt niet soepel. Hij is duidelijk jonger, past niet bij de rest. Maar terugzetten is ook geen optie omdat hij te ver voorloopt.

Ik denk dat we eigenlijk allemaal hetzelfde adviseren, eerst kijken waar de problemen liggen, daar een oplossing voor zoeken en dan eventueel het jaar overslaan.
Is trouwens een andere klas geen optie? Zelfde jaar blijven maar dan een andere klas. Ik blijf er namelijk bij dat alleeen een hoge score bij rekenen eigenlijk gene reden is voor een jaar overslaan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-03-2017 om 11:10

Verrassend

Gisteren hebben we de uitslag gekregen. Slim is hij absoluut. Verbaal iq 143, andere weet ik even niet uit mijn hoofd. Maar was ook hoog. Dat zagen we niet aankomen.

Nu even goed nadenken wat nu het beste lijkt. En wat zoon zelf wil.

lisbeth

lisbeth

17-03-2017 om 18:34

Dendy

Eigenlijk veranderd er niet veel. Dat hij slim was wist je namelijk al. Wat je moet uitzoeken is waarom bepaalde zaken met zijn intelligentie niet lukken. Presteert hij onder, speelt er toch iets van dyslexie of is er een andere reden. Je moet een aanpak hebben gericht op een heel slim kind maar toch ervaring met achterstanden wegwerken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-03-2017 om 20:11

Psychologe

De psychologe verwacht geen dyslexie. Ze had het erover dat hij verkeerde leerstrategien heeft aangeleerd, hij vindt een hoop onzin ( sch ipv sg bijv) en er moet met behulp van rt een knop bij hem om. Dat hij het juiste wil leren zeg maar. Die knop krijgen wij zelf niet om, hij is namelijk ongelofelijk eigenwijs.

Er verandert wel iets trouwens. School heeft nu een erg slim kind op papier en ineens lag er een plusboekje van rekenen op zijn tafeltje. Tot nu toe moest hij maar mee blijven herhalen omdat automatiseren tot 20 er niet in zit.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-03-2017 om 20:20

Maar Dendy

ik snap het niet goed.

Ik had de indruk dat jullie kind toch juist op dyslexie getest werd. Een WISC is daarvan een onderdeel om te beoordelen of het leesprobleem niet de grond heeft in gebrek aan intelligentie. Nu lees ik alleen maar iets over een jntelligentietest. Is die dyslexietest niet gedaan dan? Als dat niet gebeurd is weet je het toch nog niet.

Aagje

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-03-2017 om 20:31

Aagje

Wij hebben gisteren een gesprek gehad met de psychologe. Ze heeft ons toen de cijfers van de WISC laten zien. Daar hebben wij een foto van gemaakt. En ons dus verteld wat ik hierboven schreef. Een compleet verslag wordt ons volgende week toegestuurd.
Zij noemen het een breed psychodiagnostisch onderzoek ivm zijn automatiseringsproblemen. Zo staat het ook op de offerte. Ik heb echt geen idee eerlijk gezegt hoe dat dan in elkaar steekt.

Nu jij dat zo schrijft is dat wel wat suf misschien

Triva

Triva

17-03-2017 om 21:02

vergeet niet

dat je superslim kunt zijn EN dyslexie kunt hebben!

Mams

Mams

17-03-2017 om 21:16

die automatiseringsproblemen kunnen ook te maken hebben met zwakke executieve functies. Hebben wij er hier ook eentje van rondlopen. In groep 4 gedoubleerd vanwege ernstige automatiseringsproblemen (mn bij rekenen en spelling, minder bij lezen) en na intelligentieonderzoek bleek dat hij een enorme V/P kloof heeft (> 40 punten).
Wij zijn nu actief bezig met het verbeteren van zijn executieve functies en dat helpt enorm voor de automatiseringsproblemen. Sommen tot 20, tafels 1 t/m 10 en spellingsregels zitten er allemaal prima in inmiddels. Volgende stapje is taakaanpak en kiezen van juiste strategie om tot een oplossing te komen. Zijn we nu mee bezig...

Mams

Mams

17-03-2017 om 21:25

Wisc

Op de wisc viel ons kind met name uit op plaatjes ordenen, overeenkomsten, figuur leggen, doolhoven en in mindere mate cijferreeksen en overeenkomsten... Als je een foto hebt van het voorblad van de wisc van je kind, kun je zien of jouw kind hier ook laag heeft gescoord.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-03-2017 om 21:26

Precies Triva

Dat kan wel degelijk samengaan. Of dat zo is in geval van jullie zoon weet ik niet natuurlijk.

Maar op basis van wat je schrijft vraag ik me echt af of hij wel echt op dyslexie getest is.
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar klinkt zo anders dan de trajecten die ik meegemaakt heb. Toen onze jongste getest werd op dyslexie had ze twee keer een halve dag onderzoek: eerst een WISC en daarna het dyslexieonderzoek.
De uitslag kwam in weliswaar één rapport, maar daarin was duidelijk wat over de intelligentie ging en wat over het dyslexieonderzoek. Er werd een duidelijke uitspraak gedaan: wel of geen dyslexie (in haar geval: zeer dyslectisch). Ik kan me nog indenken dat er een uitslag uitkomt, dat het niet eenduidig vast te stellen was. Maar een uitspraak 'ik denk niet aan dyslexie' geeft mij de indruk dat het nog niet echt onderzocht is. Maar dat kan een totaal verkeerde interpretatie zijn van wat jij geschreven hebt.

Aagje

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-03-2017 om 21:37

WISC

Zoon heeft op substitutie en figuurleggen een 8 gescoord. De rest was 15 of hoger in dat rijtje.

Ik wacht het complete verslag maar even af. Het is nu wat onduidelijk voor mij

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-03-2017 om 21:43

Ha afwachten

lijkt me het enige dat je kunt doen. Dan wordt het je vast duidelijk. En hopelijk heb ik jouw berichten niet helemaal goed geïnterpreteerd en is eenduidig vastgesteld of hij nu wel of geen dyslexie heeft.

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.