Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
donderkopje

donderkopje

10-12-2013 om 21:05

slecht in rekenen, de rest bovengemiddeld: welk schooadvies

Even vooruit lopen op van alles maar ben toch gewoon benieuwd hoe jullie ervaringen zijn.

Zoon zit in groep 5, rekent slecht (d, c-scores, gebruikt tafelkaart, autmatiseringsproblematiek), begrijpend en technisch lezen, spelling verder prima: a's en hoge b.

Wat kan je verwachten kwa vervolg onderwijs? Met rekenen verplicht zal het altijd zijn zwakke schakel blijven.

Gaat dat rekenen van grote invloed en bepalend zijn voor schooladvies? Het is een harde, serieuze werker met grote zucht naar kennis. Alleen dat rekenen....

Kan je met ondergemiddelde scores op rekenen toch naar de Havo bijvoorbeeld?


Dalarna

Dalarna

10-12-2013 om 21:19

Tja

Blijkbaar geef je het nu al op? Waarom zoek je geen hulp buitenschools? Ik had hetzelfde probleem maar dan met spelling (nee hoor, het is geen dyslexie) dus ik heb hulp gezocht en toen bleek het dat wel te zijn maar hij ging ook al vooruit van die hulp. Als het dyscalculie is moet je dat ook weten.

Ik durf geen voorspelling te doen zo maar rekenen is nog steeds geen wiskunde en kinderen die slecht zijn in rekenen kunnen soms wel de wiskunde aan alleen ga je inderdaad nat op de rekentoets.

Ik zou het eerst in bijlessen zoeken of in ieder geval meer rekenen thuis.

Knurf

Knurf

11-12-2013 om 07:41

bijspijkeren

er zijn heel veel programma's en boekjes die je zoon verder kunnen helpen. Koop zo'n CD-tje voor in de auto met de tafels erop (in liedjes-vorm, nog leuk ook). Dan gaat het automatiseren steeds beter. Bij veel boekhandels zijn van die scheurkalender-achtige boekjes te koop met rekensommen. Gewoon doen, al is het maar tien minuten per dag. Pas als dat allemaal niet helpt, kun je altijd nog zokeen naar een school-zonder-rekenen.

donderkopje

donderkopje

11-12-2013 om 08:02

Bijles krijgt ie.

Dag Knurf en Dalarna,

Buitenschools en thuis wordt zoon al 2 jaar extra begeleid, alle hulpmiddelen hebben we, dus dank voor de tips voor extra bijles, meer rekenen thuis en cd's om extra te automatiseren maar dat is niet mijn vraag.

Wat versta je onder een school zonder rekenen Knurf? Welke zijn dat?

Iemand anders wel ervaring hoe een slechte rekenaar het op het middelbare onderwijs doet?

Fiorucci

Fiorucci

11-12-2013 om 08:51

Ervaring

Ik heb hier twee slechte rekenaars ( is dat het juiste woord eigenlijk?). Mijn zoon deed het prima kwa wiskunde, maar economie was soms erg lastig, daar krijg je ook sommen namelijk. En de rekentoets is een drama, hij komt niet hoger dan een vier. Voor hem geen punt, want die telt nu nog niet mee voor het examen.
Mijn dochter heeft ondanks haar slechte rekenen toch een vwo advies gekregen, omdat ze veel uitdaging nodig heeft. Wij hebben desondanks gekozen voor een havo/vwo brugklas en ze hoeft op deze school pas eind derde klas definitief te kiezen wat het wordt, havo of vwo. Ze gaat als een speer, doet zelfs extra vaken, maar rekenen is lastig. Ze staat nu net voldoende en net onvoldoende voor wiskunde.

Dalarna

Dalarna

11-12-2013 om 08:59

heeft geen zin

Het heeft geen zin om naar ervaringen van anderen te vragen omdat daar die rekentoets nog niet belangrijk is en dat wordt het dus gewoon wel. Mijn nichtje en mijn schoonzus strandden allebei op een MBO3 opleiding vanwege de huidige rekentoets.

Wat ze precies gaan doen met de eisen van die reken- en taaltoets is nog niet bekend maar ik zou, als ik jou was, wel kijken of je een dyscalculieverklaring kunt krijgen voor eind groep 8 want als dat lukt heb je wel kans op iets verlichting. Nogmaals: er is nog niets bekend en iedereen houdt zijn adem in op dit moment, ook ik met een kind met zware dyslexie die nu in groep 8 zit.

Yura

Yura

11-12-2013 om 09:14

Erg laag

Een D is natuurlijk wel erg laag, ik acht de kans op een havo-advies niet erg hoog. En dan nog wat heb je aan een advies. Als je ziet wat een strenge overgangseisen er tegenwoordig zijn, de kans is nog maar heel klein dat je een diploma haalt op het niveau van je advies. Dus ook al zou het advies havo zijn dan is met zijn rekenvaardigheden de kans nog erg groot dat hij ergens een keer moet afstromen. Blijven zitten doen veel scholen niet meer aan, dan is het gelijk afstromen. Zoons school is van 3 vwo3 klassen terug gegaan naar 2 vwo4 klassen. Met andere woorden 1/3 is nog halverwege af gevallen. Daar zitten ook kinderen bij met een vwo advies en een citoscore van 548 of hoger. Toen ik je openingspost las dacht ik je moet bijles regelen, maar ik zie dat hij dat al heeft, lastig hoor.

Dalarna?

De rekentoets op het mbo is pas in 2015 geldig? Hoe kan jou familie dan nu al stranden?

Katniss

Katniss

11-12-2013 om 14:32

Oh ja die rekentoets

Mijn dochter (3 vwo) heeft die laatst op proef gedaan en was als een van de weinigen gezakt! Op de basisschool was ze niet heel slecht in rekenen (meestal een B, en 72 op de eindcito), maar toch niet goed genoeg om die toets te halen. Ze heeft de opgaven niet mee gekregen maar ik vermoed dat een tekort aan tijd ook heeft meegespeeld. Ze heeft nu oefenwerk mee, en moet zelfs over de vraag 'Hoeveel % is 40 minder dan 50' een tijdje nadenken. De bètavakken gaan ook beduidend minder dan de talen en zaakvakken.

MarSy

ik ben Dalarna niet, maar ik snap het wel. Want bij de jaarovergangen houden ze nu al rekening met die rekentoets, dus ook in de eerste jaren van het mbo moeten ze al een bepaald nivo halen. Anders blijven ze zitten of moeten ze van school af. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de rekentoets in huidige vorm doorgezet wordt. Want dan haalt 75 procent van de havo-ers, vmbo-ers en mbo-ers straks geen diploma. Lijkt me ook niet logisch. Er is heel erg veel kritiek op de rekentoets, juist door deskundigen en leerkrachten.

Mach

Naar wat ik begrepen heb moet je voor de toets een vijf of hoger halen.. Normaal gesproken beschouwen we een vijf als onvoldoende, maar voor de rekentoets is het dus wel 'voldoende'.

skik

Ja maar

De rekentoets gaat pas voor de huidige eerste jaars tellen.

Een ieder die in de tweede of derde zit krijgt er biet mee te maken...

corremans

corremans

11-12-2013 om 16:55

3havo wel hoor

Dochter zit in 3 havo en haar jaargroep is de eerste groep die volgend jaar toch echt een voldoende moet halen voor niveau 3 f!
Ik kan me ook voorstellen dat er nog wel iets met die toets gaat gebeuren,want ook op school van dochter haalde maar zo'n 20 % van de leerlingen de oefentoets.

Paal

Paal

11-12-2013 om 17:08

Verklaring

Als jouw zoon al 2 jaar buitenschoolse hulp heeft dan zou ik toch eens denken aan een dyscalculie verklaring. Op het examen geeft dat tot nu toe niet veel meer dan dat hij een rekenmachine mag gebruiken. Probleem blijft dat hij dan wel moet snappen wat hij moet intikken.
Daarnaast zal volgens mij iedere school rekenen zwaar meetellen. Dat is ook zonder de toets al zo. Maar met een verklaring wel minder.

Al die onvoldoendes op het VO: krijgen jullie kinderen wel les?
Ik merk hier in de omgeving dat er een beetje een houding is van: het is niet anders dan op bet BO. Dus examen doen moet geen probleem zijn.
Maar ook geschiedenis en andere vakken krijgen ze op het BO. En op het VO. Daar doen ze ook geen examen in zonder les.

Heb het aangekaart hier op school. Met een beetje geluk zit er een baan voor mij in.

skik

klopt een 5 mag. Maar dan moet Nl, engels en wiskunde wel voldoende zijn. Maar ook die 5 halen velen niet. Google maar eens op kritiek en rekentoets, dan krijg je veel info. Allerlei deskundigen kraken de toets en ook het onderwijs ( wat er niet is!) Mijn nichtje op het MBO heeft net als bijna alle MBO ers het computerprogramma "rekenblokken". Alle leerlingen zitten individueel op de computer wat te rekenen. Les krijgen ze niet. Er is wel een leraar, maar dat is een gymleraar die rekenen moet/mag geven. OP de 2f toetsen moeten ze 75 procent halen om door te mogen. Bij de laatste toets had niemand het gehaald, terwijl ze echt hun best wel doen. Ze willen echt niet van de opleiding gestuurd worden. Uiteindelijk moeten ze 3f halen op het mbo, exact dezelfde toetsen als de havo en het vwo.
OP het MBO zijn eigenlijk nauwelijks rekenleraren. En op de middelbare school krijgen ze een uurtje rekenen per week, in de onderbouw. en inde bovenbouw meestal niet. En dat is natuurlijk idioot als je weet dat 1 enkele toets in het (voor) examenjaar het hele cijfer is voor dat vak! Dat zie je bij geen enkel ander vak!

Dalarna

Dalarna

11-12-2013 om 20:52

Katniss

Ik vind het niet zo verbazingwekkend dat jouw dochter de toets niet haalde, die score is echt vrij laag voor een VWO niveau. Op de Havo bij mijn zoon haalde het merendeel de toets niet maar mijn zoon weer met gemak (98 procent op entreetoets) en jouw dochter heeft al ruim 2 jaar amper gerekend denk ik ook want rekenen is nog steeds geen wiskunde

Katniss

Katniss

11-12-2013 om 20:57

Klopt Dalarna

Volgens mij is het idd 'maar' een havo-score, die 72 percentiel (totaal was 99 dus de rest heeft ze gewoon heel goed gedaan). Als ze die oefeningen blijft maken heb ik wel goede hoop dat ze de 'echte' toets gewoon haalt.

lisbeth

lisbeth

12-12-2013 om 10:27

ook een vraag

dochter heeft voor woordenschat en begrijpend lezen standaard een A+, spelling een B meestal en rekenen een C/B.
ze gaat nu extra begeleiding krijgen voor rekenen, heeft moeite met strategieen.
wat voor advies zou zij krijgen? Ik gok nu op een havo/vwo advies maar ze wil zelf naar het vwo

Zus

Zus

12-12-2013 om 12:50

lisbeth

Op de school van mijn kinderen zou zij een havo-advies krijgen. Rekenen is een tamelijk belangrijke factor in het advies. Spelling daarentegen weer totaal niet. Begrijpend lezen is ook belangrijk, maar ben bang dat rekenen de bepalende factor wordt. Maar het kan zijn dat ze in de cito zo goed scoort voor lezen en woordenschat, dat het rekengedeelte wat minder hoeft voor toch een 545 score. Ze zit in groep 8?

lisbeth

lisbeth

12-12-2013 om 13:18

groep 7

nee ze zit in groep 7. Ze heeft heel veel problemen met haar executieve functies. Ze kan rekenen maar heeft moeite met het maken van stappen binnen sommen. Ze overziet het niet. Ze gaat nu extra begeleiding krijgen voor rekenen, strategiegericht.

Zus

Zus

12-12-2013 om 14:42

Aha

OK, dan heeft ze nog een jaar. Als ze dat niet voldoende ontwikkelt, zal ze op het vwo grote problemen krijgen met wiskunde.Elke opgave bestaat uit meerdere te nemen stappen. Maar ja, dat geldt ook voor de havo dan...Uit dat probleem zich dan niet bij andere schooltaken?

donderkopje

donderkopje

12-12-2013 om 20:55

dyscalculi verklaring

Een dyscalculi verklaring krijg je niet met d/c scores. Die krijg je volgens het buro waar zoonlief bij loopt pas als een kind 3x achter elkaar, ondanks extra begeleiding een E scoort. En dus niet " leerbaar" is. Bovendien blijk je pas dyscalculi te kunnen aantonen eind groep 5, zegt school.

Mijn zoon is wel leerbaar, maar blijft het er- ondanks hard werken- bijzonder moeilijk mee hebben. Het verschil is gewoon heel groot met lezen en begrip; hij verslindt boeken en encyclopedieen, vreet natuurfilms, heeft een enorme woordenschat, super creatief en snakt naar informatie.

Ik zou het gewoon heel jammer vinden als 1 onderdeel op zn rapport het nivo bepaalt voor zijn vervolg opleiding terwijl hij daar juist extra uitdaging in kan gebruiken.

Maar ik realiseer me dat ik me heul vroegtijdig zorgen maak: we hebben het over groep 5. Het kan verkeren... !

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2013 om 07:45

Paal

Ja, mijn dochter krijgt op het VO rekenen, ze zit in de tweede van havo/vwo. Vreemd genoeg had ze in de brugklas dit vak niet.

Dalarna

Dalarna

13-12-2013 om 11:43

Fio

Het kan zijn dat alleen de kinderen met een bepaalde score rekenen krijgen?

amy

amy

13-12-2013 om 13:04

@donderkopje

Aan welk niveau VO denk je zelf bij je zoon? Stel nou dat hij wel op het VWO terecht komt, hoe moet het dan verder met wiskunde. Met C/D scores nu gaat hij het heel moeilijk krijgen.
Ik weet dat voor veel scholen vooral begrijpend lezen en rekenen zwaar mee telt in het advies. Dus als 1 van deze 2 een C is dan zal het wellicht Havo worden?

Aan alle lezers: Hoe zwaar tellen jullie scholen het rekenen mee in het advies? Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Dalarna

Dalarna

13-12-2013 om 13:13

amy

Bij ons dus andersom. Ik had een rekenaar met 98% op de entreetoets (en altijd A's) maar hij kreeg een havo advies op basis van zijn taalcijfers (B's, een enkele C wellicht). Rekenen maakt ook niet altijd alles goed.

Ik denk dat scholen vooral een hoog cijfer in begrijpend lezen willen zien.

donderkopje

donderkopje

13-12-2013 om 20:29

begrijpen lezen is zn sterkste punt.

Voor begrijpend lezen scoort zoon A+. Dus dat is fijn.

Ik zou het voor zoon fijn vinden als hij naar Havo kan puur en alleen omdat hij daar in mijn ogen als kind past en de ruimte laat voor een brede aanbod aan vervolgopleiding. Het VWO zit er inderdaad met een C of D niet in, en dat hoeft voor mij ook niet. En nogmaals, voor hetzelfde geld gaat die D of C de aankomende jaren nog naar een B, maar nu ziet dat er gewoon nog niet heel reeel uit.

Kijk, als hij naar het VMBO gaat en dat het beste bij hem past ook prima hoor, het is niet zo dat ik dat als taboe zie of perse niet wil hebben. Ik ben alleen benieuwd als je op 1 onderdeel op zeg VMBO nivo zit en de rest op Havo/Vwo wat er in de praktijk dan geadviseerd wordt.

Dalarna

Dalarna

13-12-2013 om 22:10

Donderkopje

Dan kijken ze naar het kind. Hier viel de NIO bij heel veel kinderen belachelijk laag uit, een meisje wat altijd A's haalde zat ver onder vmboT met taal en mijn zoon maar een stapje hoger. Dus als je zoon altijd gewoon goed meedoet in de klas, huiswerk maakt, net werkt en weet ik veel wat krijgen ze vaak wel een puntje extra.

Maar als hij echt zo blijft rekenen zie ik het geen havo advies worden.

VMBOT/HAVO brugklas

Ook dat is dan misschien een optie. Dan blijft de HAVO nog een mogelijkheid. Een slechte rekenaar blijkt niet altijd slecht in wiskunde te zijn en andersom is dat ook altijd afwachten hoe je kind zich ontwikkelt. Of de rekenproblemen worden pas lastig bij economie. Ook de pubertijd speelt mee. Blijft je kind een hard werkende puber of loopt hij later de kantjes eraf? Het is altijd een beetje "koffie dik kijken" wat de toekomst brengt. Qua niveau zou ik misschien nu VMBO zeggen maar misschien compenseert hij veel met een goede werkhouding.

donderkopje

donderkopje

14-12-2013 om 00:42

dank!

voor het meedenken ladies!

ik heb in ieder geval een idee wat nu gangbaar is.

Groet, Donderkopje

Fiorucci

Fiorucci

14-12-2013 om 10:14

Dalarna

Nee,rekenen is gewoon een vak zoals alle andere vakken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.