Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
jojo

jojo

25-03-2013 om 12:23

Slecht functionerende hulpouders

weet iemand hoe je ouders kunt aanpakken die komen 'helpen' op school, maar feitelijk beter weg kunnen blijven? Het gaat in dit geval om een groepje moeders die op allerlei activiteiten komen opdraven, van sinterklaasviering tot helpen met knutselen. Ze zijn altijd erg aanwezig (hard praten) en drinken voornamelijk koffie. Het probleem is ook een beetje dat ze met best veel zijn, namelijk een stuk of vier.
Ik coördineer zelf soms wat knutselactiviteiten op school, waarbij de hulp van 'de vier' meer in de weg zit dan dat het de kinderen vooruit helpt. (moeders die zelf gaan zitten knutselen, voor meegebracht peuterbroertje/zusje, of die een compleet werkje voor (hun eigen) kind in elkaar zetten. Dat kan natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling zijn, daar leert het kind niets van. Of laatst waren een paar werkjes van kinderen gewoon mislukt door een moeder die zelf niet snapte wat de bedoeling was en de kinderen maar liet begaan).

Iemand een idee wat je er aan kan doen? Of gewoon dankbaar zijn voor hun 'hulp' en maar laten gaan? Ik ben zelf ook 'maar' een ouder, dus ik vind het moeilijk inschatten of ik de leerkrachten hierop kan aanspreken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Koolmees

Koolmees

25-03-2013 om 12:29

Lastig

Het is jouw probleem niet, je kunt er ook niets aan doen.

Als de school je heeft gevraagd voor het coordineren van die knutsel activiteiten, kun je bij degene van school, die je gevraagd heeft, dit probleem neerleggen.

Sinds wij met de kinderen van school gewisseld zijn, doe ik geen vrijwilligerswerk meer op school. Dat is heerlijk rustig.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

25-03-2013 om 14:41

Volgens mij

is dit gewoon een kwestie van op een vriendelijke manier iets directiever worden. Het ergste wat jou kan gebeuren, Jojo; is dat ze wegblijven....

GertB

GertB

25-03-2013 om 17:55

Grappig....

Ik zie het helemaal voor me. Het te hard praten en maar koffie drinken, ha,ha. Het wordt tijd dat deze dames uit elkaar worden gehaald en misschien eerst uitleg krijgen wat precies de bedoeling is. Het is geen theekransje. Misschien een cursus knutselen voor dummies? Grapje hoor. Waarschijnlijk zijn deze dames zo blij met het contact met elkaar de ze de kinderen vergeten? Geen tips maar succes met het oplossen van dit probleem. Ze moeten in ieder geval op school laten merken waar de grenzen zijn. Het is wel de bedoeling dat er serieus geholpen wordt op school. De kinderen mogen ook niet hard praten dus sssst ouders.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-03-2013 om 18:13

Met een grapje?

Goh Mathijsje, jij komt helemaal niet aan knutselen toe hè. Jouw moeder vindt het blijkbaar heel erg leuk dat knutselen, blink blink.
En dan het liefste gezegd door een zeer assertieve juf. Op de school van mijn kinderen loopt er zo eentje rond. En die roept dan rustig: willen ook de mama's hun mondje even dicht houden? Humor vind ik dat altijd.
En wat wellicht ook wel kan helpen is vooraf even een kleine voorbespreking te houden en dan de belangrijkste regels nog even uit te leggen: dus dat het de bedoeling is dat de kinderen zelf hun werkje maken en dat het om alle kinderen helpen gaat, dus bijvoorkeur niet je eigen kind ofzo.

Moet trouwens ook eerlijk zeggen dat ik de eerste keer dat ik ging helpen met knutselen ook de fout maakte dat ik teveel hielp. Ik kon het bijna niet aanzien dat gepruts van die kleintjes. Daar zei de juf toen overigens (op een aardige manier) wel wat van....

Vind ik nog best lastig

want ik vind het eigenlijk wel een taak van de juf, om te zeggen dat moeder x bijvoorbeeld haar peuter moet thuislaten. Het is toch ook onderwijstijd? Ik heb overigens zelf voorgesteld om me wat in te zetten voor het knutselgebeuren, want dat stelt niet zoveel voor op school. Enne... met een grapje de dames duidelijk maken wat hun taak is..... brrr. Ben ik niet zo goed in, vrees ik! (het zijn ook helemaal niet mijn types, die moeders, dus ik ben bang dat het verkeerd aankomt)

Nu bijvoorbeeld, is de klas waar ik help voor pasen papier-maché aan het doen. Een paar lessen voor uitgetrokken, ik kon zelf een keer niet komen. Maar goed, voldoende moeders dacht ik, dus het zal wel goed komen. Bekeek ik gisteren het resultaat en er zitten heel wat slecht geplakte werkjes bij. Als daar iemand bij had gezeten die een beetje oplet en bijstuurt, dan was het waarschijnlijk wel goed gegaan. Morgen gaan we schilderen, maar dat kan dus eigenlijk niet met die exemplaren. Wat dat betreft vraag ik mij ook een beetje af waar juf heeft gezeten....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.