Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
nonono

nonono

17-02-2013 om 13:32

Schoolwissel

We willen een andere school zoeken voor onze dochter. Ze zit in groep 3, loopt op alles voor,doet zonnetje, en krijgt extra werkjes die moeilijker zijn maar pas als wij aangeven dat we denken dat ze zich verveelt. De juf doet het eigenlijk wel goed maar haar insteek is toch steeds dat onze dochter moet wachten op kinderen die haar niveau bereikt hebben en dan kunnen ze samen werken. Nu leest ze bijvoorbeeld met een meisje wat na haar het beste kan lezen maar die boekjes zijn ook nog heel simpel voor onze dochter. Dus onze dochter krijgt waar kan wel meer uitdaging maar blijft wachten tot er een kind is wat met haar mee kan doen. Als ik kijk naar de juffen die ze de komende jaren krijgt dan denk ik dat die haar niet kunnen bieden wat ze nodig heeft (we hebben nog een ouder kind op school dus ik ken ze). Ze zijn aardig maar uitgeblust en moe lijkt het wel, werken aan het hoogst noodzakelijke. Kortom, ik denk dat onze dochter op deze school niet zal krijgen waar ze behoefte aan heeft: iets leren wat ze niet kan.
Maar hoe vind ik een school waar ze dat wel krijgt? Waar moet ik op letten? Ik heb een school gezien waar ze plusklasjes hebben, en vanaf groep 3 engels leren. Uiteraard gaan we wat scholen bezoeken als dat kan. Heeft iemand ervaring, weet iemand een school waar ze zoiets goed aanpakken (we zitten in de Pijp/stadsdeelzuid). Wat moeten we wel/niet doen? Ik ben bang dat dit erg ingrijpend voor onze dochter is, ze heeft veel leuke vriendinnen in haar klas, maar het gaat ons er echt om dat het aanbod in onderwijs voor haar beter wordt.
En dan is er nog onze oudere dochter, ze zit in groep 6. Ze is een gevoelig kind en vanaf groep drie heeft ze moeite met de kinderen in haar klas, pestprobleem maar dat is ongeveer opgelost, het loopt nu eindelijk redelijk goed. Nog steeds wordt ze nooit op verjaardagsfeestjes uitgenodigd maar zelf zegt zegt ze dat ze het nu leuk vindt op school.Toch heb ik het gevoel dat ze op school niet echt uit de verf komt en niet laat zien wat ze kan. Kan het er ook mee te maken hebben dat ze in groep drie, vier, vijf heel veel moeite moest doen om zich staande te houden, dat dit haar schoolprestaties beïnvloed heeft? Of dat het onderwijs wat ze kreeg ook niet echt geweldig was?
Door wat we nu zien met onze jongste dochter lijkt het wel of de problemen van mijn oudste dochter (de slechte aanpak daarvan) ook duidelijker worden. Dus ook mijn oudste dochter zal naar de nieuwe school moeten, en ik hoop dat ze daar beter uit de verf komt en een fijne klas vindt met een leuke sfeer.
Een lang verhaal, ik hoop dat het een beetje duidelijk is, het is lastig om alles goed op te schrijven. Ik zou het fijn vinden om jullie mening, ervaring, tips te horen. Hoe pakken we dit aan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje43

kaatje43

17-02-2013 om 14:40

Zoek naar individueel onderwijs

Zoals Jenaplan of Dalton. Daar wordt op individueel niveau gewerkt. Het is natuurlijk van de zotte dat jouw dochter moet wachten tot haar leesmaatje ook zover is. Lekker motiverend. Kan namelijk nog wel even duren. Mijn kinderen hebben op een Jenaplan school gezeten en ik ben daar altijd heel tevreden over geweest. Voordeel is ook dat je niet buiten de boot valt als je voor of achter loopt want dat is niet zo'n issue. Bij zoon in klas zaten achterblijvers en ver voorlopers en iedereen accepteerde elkaar.

Mama 5

Mama 5

17-02-2013 om 14:45

Of..

Op de basisschool van mijn kinderen (gewone obs), wordt de rekenles in alle klassen, op hetzelfde moment gegeven. En dan komt er gewoon iemand van groep 7 bij de rekenles van groep 8 zitten, geen probleem, vindt iedereen heel gewoon. Dat kan ook.
Ik zou dus met scholen in jouw omgeving gaan praten en kijken hoe flexibel zij zijn.

Mamvantwee

Mamvantwee

17-02-2013 om 21:50

Hier van school veranderd

Hoi nonono,

Heel herkenbaar verhaal! Ik ken Amsterdam niet, maar weet zeker dat er juist in de hoofdstad meer mogelijkheden zijn dan waar ik woon.

Mijn beide kinderen zijn vorig schooljaar van school veranderd. Mijn zoon ging toen net naar groep drie, mijn dochter naar vier.
Onze zoon had vergelijkbare ervaringen als jouw jongste dochter, zo te lezen: beter lezen dan alle andere kleuters en zelfs het uurtje plusklas was te simpel omdat de andere voorlopers minder ver waren dan hij. Dochter deed het eigenlijk prima op school, maar leek veel meer in haar mars te hebben dan ze liet zien. Ze had ook faalangst.
De leerkrachten deden wat ze konden, maar met volle klassen en een klassikaal lessysteem zat daar ook een grens aan natuurlijk.

Wij hebben beide kinderen psychologisch laten testen. We hebben op basis van het rapport en de adviezen beide kinderen naar een andere school laten overgaan: zoon in de Leo-klas en dochter in de reguliere klas van dezelfde (kleine) school. Dochter blijkt nu inderdaad veel meer in haar mars te hebben: ze loopt op haar klasgenoten op meerdere fronten ruim een jaar voor, maar de school biedt haar les op haar niveau. Inderdaad zoals eerder genoemd in dit draadje: voor rekenen krijgt ze instructie in groep 6, voor wo en Engels ook. Muziek en gym bv maar ook het zelf maken van de werkjes, doet ze gewoon in haar eigen groep. Haar faalangst is weg, het is op deze school heel normaal dat iedereen op zijn/haar eigen niveau les krijgt. Alle klassen, regulier en Leo, vormen één school. Iedereen wordt geaccepteerd met de eigen talenten. Er zitten ook kinderen met een gemiddelde (tja, zeg maar normale) ontwikkeling op school en ook die horen gewoon bij de groep.

En ter geruststelling: een schoolwissel blijkt heel gemakkelijk te kunnen gaan voor de kinderen. Er waren in no time nieuwe (en hechte!) vriendschappen gesloten. Voor mijn zoon eindelijk vriendjes die elkaar begrijpen. Ik vind het een verademing: de kinderen zijn enorm opgeknapt en thuis is alles ook weer normaal geworden: geen stress, frustraties of gedoe over weer een gesprek op school.

Ik wens je veel succes!

groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.