Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
G.

G.

06-10-2016 om 19:45

Schoolverzuim

Hoi allemaal,

Er is een probleempje waar ik al een tijdje mee zit. Eigenlijk te zot voor woorden dat ik ermee zit aangezien het niet over mijn kind gaat. En ik vind het erg moeilijk om dit aan te kaarten.

Een 'kennis/bekende' brengt haar kind al jaren alleen naar school wanneer ze zelf op tijd wakker kan worden. Ze kan heel vaak dus niet in de ochtend wakker worden, dus houd ze haar zoontje gewoon thuis. En dit komt heel vaak voor: zo'n 3x in de week. Ooit belde ik toen ik sochtends (rond 11 uur) spontaan aan om een kopje koffie bij haar te doen. Haar zoontje deed de deur open met een zak chips in z'n hand. Hij was weer niet naar school gebracht, en zijn moeder lag nog steeds te slapen. Ik heb hem geadviseerd om de deur niet meer open te doen (want straks doet hij voor een onbekende open).
Soms blijft de moeder bij een vriendin slapen op een doordeweekse dag waardoor het jongetje niet naar school gebracht kan worden.

Maar nu zie ik duidelijk een grote achterstand bij dit kindje ontstaan (geen vrienden, taalachterstand, kan alles maar moeilijk volgen, snapt aanwijzingen niet).

Het jongetje is 6 jaar en kan dus nog niet zelfstandig alles doen om vervolgens alleen naar school te gaan.

Weet iemand wat een reden kan zijn waarom school niet ingrijpt? Dit is namelijk al sinds de kleuterklas aan de gang.


Casus?

Pedagogische opleiding en even een 'casus' uitproberen?

vreemd verhaal

Ben het met AnneJ eens dat het wat ongeloofwaardig overkomt. Zes jaar is leerplichtig ofwel waarom is er nog geen onderwijsinspecteur langs geweest als dit zo vaak voorkomt. Valt op school in de klas toch ook op lijkt mij.

G.

G.

06-10-2016 om 20:23

Verzuim

Oké, het kan zo overkomen.

Hoop dat er mensen zijn die met mij mee kunnen denken.

Voor wie mijn verhaal wel geloofwaardig vind; hoe snel komt onderwijsinspectie hierachter? Moet school hiervan een melding doen? Hoe werkt het?

@Emma

@Emma

06-10-2016 om 20:33

Leerplicht

School moet melding doen bij de leerplichtambtenaar en die komt dan op huisbezoek. Vreemd verhaal. Als het niet een casus is is deze school nalatig.

Gee

Gee

06-10-2016 om 20:45

Emma

Dank je wel voor je antwoord.

Oké, omdat dit al heel lang aan de gang is, is school nalatig. Lijkt mij ook. Wat zijn de gevolgen voor school dan als ze nalatig zijn?

Vlak voor de zomervakantie heeft de moeder hem zelfs 2 weken van te voren ziekgemeld en meegenomen naar Turkije. Ze wilde 2 maanden vakantie hebben.

Er wordt overal aangekondigd dat het zo streng is; leerplicht'schoolverzuim/controle op Schiphol. Maar zij komen overal mee weg (ten koste van dit jongetje).

Er is zelfs een melding gedaan door andere ouders bij de ib'er. Dus het valt zelfs meerdere ouders op. Omdat jongetje en moeder juist heel weinig aanwezig op school, valt het op als ze wel een keertje op de schoolplein staat.

Nou

Het lijkt mij handiger dat de leerkracht eerst in gesprek gaat met moeder en overlegt hoe dit ontstaat en hoe het opgelost kan worden.
Misschien zijn er wel omstandigheden en vrijstellingen waar jij als buitenstaander geen weet van hebt en waar ik me, met deze wat wereldvreemde opstelling, ook zeker niet zou bemoeien.

Gee

Gee

06-10-2016 om 21:19

Anne

Ik wil me er ook niet mee bemoeien. Maar ik zie het met vele ouders gewoon gebeuren. Het frustrerende voor mij is dat ze iedere keer mij weer om hulp vraagt als ze er niet uitkomt. Er zijn verder geen vrijstellingen. Ze woont nota bene naast school. Ik vind het voor het jochie wel heel triest.

Maar nee, dit keer kan en wil ik haar niet helpen. Mijn kind zit ook op dezelfde school.

elsje78

elsje78

06-10-2016 om 21:34

Nederland?

Is dit in Nederland? Ik kan me echt niet voorstellen dat de school dit op zijn beloop zou laten.
Je moet de aan- en afwezigheid van leerlingen registreren en ongeoorloofd verzuim melden bij de leerplicht ambtenaar.

Je zou je zorg officieel bij school kunnen melden, maar ik denk eigenlijk dat school hier echt wel iets mee gedaan heeft al. Als dat niet zo is blijven ze wel heel erg in gebreke, zeker als jij al ziet dat er een leerachterstand ontstaan is.

Gee

Gee

06-10-2016 om 21:50

Elsje

Maar in wat voor vorm kan school dan al wat gedaan hebben volgens jou? Melding bij leerplicht? Ik betwijfel het.

Dit jongetje was vorige week woensdag, donderdag en vrijdag ziekgemeld. Deze week is hij maandag en dinsdag wel geweest en gisteren en vandaag weer thuis gehouden. Ik gok dat ze hem morgen ook thuishoudt (dat is structureel). En pas maandag weer brengt naar school. En dinsdag even naar school, en vanaf woensdag weer zieken.

Ik kan me voorstellen dat, mocht school wat ondernomen hebben, de moeder mij dit niet gaat meededelen. Maar ze gaat maar door en door. Als ze iets van een waarschuwing had gekregen, dan zou ze toch wat voorzichtiger moeten zijn, lijkt me.

Gee

Gee

06-10-2016 om 21:51

Ja, gewoon in Nederland.

Els

Els

06-10-2016 om 22:46

Hoe

Hoe weet jij dat jongetje niet echt ziek is? En dat er geen vrijstellingen zijn?
Als je het zo vervelend vindt voor jongetje en hij woont ook nog naast de school dan haal je hem toch elke dag even op?

elsje78

elsje78

06-10-2016 om 22:48

Vind ik dan nalatig van de school

Bij ons (vo school) registreer je elke les de leerlingen, als ze er niet zijn registreer je wat de reden is. Als de reden onbekend is, en er is geen ziekmelding wordt er naar huis gebeld.
Bij veel verzuim met afmelding wordt de leerplichtambtenaar ingelicht, elk verzuim zonder reden wordt sowieso gemeld.

Dus, school zal in ieder geval de LPA ingelicht moeten hebben, als ze dat niet gedaan hebben zijn ze wel erg laks.
Verder, als het verzuim zo erg is als jij schetst, dan zouden er bij ons al meerdere gesprekken zijn geweest, met LPA erbij, eventueel ook schoolarts. Als dat niets oplevert en er is geen onderliggende ziekte kan er proces verbaal opgemaakt worden door de LPA en wordt er een zorgmelding bij het AMK gedaan. (dan ben je al wel een heel traject door), maar dat bedoel ik met iets gedaan hebben.

Als er ook vanuit ouders meldingen komen, dan kan ik me niet anders dan voorstellen dat hier al zeker actie op ondernomen wordt.

Als de school dit gewoon laat gebeuren, dan is dat nalatig...

Misschien zou je je vriendin eens kunnen voorhouden dat als ze dit niet anders gaat aanpakken (want los van het verzuim laat ze blijkbaar haar kind uren alleen terwijl zij in bed ligt, wat ik minstens zo erg vind)
er allerlei instanties om de hoek kunnen gaan kijken. Dat vindt ze vast geen prettige gedachte.

elsje78

elsje78

06-10-2016 om 22:49

ik ga er dan vanuit dat hij echt niet ziek is, en thuis is omdat de moeder in bed ligt...

vlinder72

vlinder72

07-10-2016 om 06:43

Nalatig?

Je weet toch helemaal niet of er niets gebeurt. Je weet niet of de school nalatig is.

Wat verwacht je dan? Dat het jongetje elke dag door de gemeente opgehaald wordt? Dat hij uit huis geplaatst wordt?

Misschien zijn er wel gesprekken met de moeder. Misschien zijn er wel redenen waarom hij zo vaak niet naar school gaat.

Over het algemeen zijn scholen niet zo makkelijk als kinderen vaak afwezig zijn of veel te laat komen.

Gee

Gee

07-10-2016 om 07:16

Ik weet zeker dat hij niets heeft.

Soms vraagt ze of ik hem even ziek wil melden. Heel soms doe een een kopje koffie bij de moeder en is het jochie gewoon thuis. Als ik dan vraag waarom hij niet op school is, zegt de moeder; ik kon niet wakker worden. En af en toe past mijn moeder op hem. Mijn moeder gaat dan naar de winkel met hem en eet een ijsje met hem terwijl hij eigenlijk op school hoort te zitten. Als ik dan vraag waar zijn moeder is, zegt hij altijd; bij een vriendin.

Ik kan hem zelf niet ophalen omdat ik zelf werk. Laatste 100 meter loopt mijn kind alleen naar school omdat ik mijn trein moet halen. Dus scheiden onze wegen.

Voor iemand die zelf werkt

Weet je wel heel veel details van dit gezin. Raar verhaal, Gee.

Begrijp ik het goed dat jouw moeder mee werkt aan dit verzuim?

Schoolverzuim wordt verplicht gemeld of de school heeft goede redenen om dat niet te doen. Of jouw kind zit op een beroerde school.

Kruis het gewenste hokje aan.

Anyway, wij gaan jou het antwoord niet geven. De school ook niet, omdat zij geen verantwoording aan jou zijn verschuldigd.

School is enkelvoud

Excuses voor de incongruentie fout.

Triva

Triva

07-10-2016 om 10:36

Als dit echt is

moedig haar aan haar kind naar school te brengen als ze wakker is! Ze woont naast school dus als ze alleen maar de deur open hoeft te doen hoeft ze niet eens mee.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-10-2016 om 11:00

Leerplicht

Mijn oudste had zo'n kindje in de klas toen ze in groep 1 zat. Vlak voordat het kind 5 werd heeft de leerkracht samen met de directeur een gesprek gehad met de moeder over de leerplicht en hebben ze samen een oplossing gevonden om het kind op tijd op school te krijgen. Moeder kon dat alleen niet bolwerken, maar vond dat zelf ook heel vervelend.

Hulp

" Het frustrerende voor mij is dat ze iedere keer mij weer om hulp vraagt als ze er niet uitkomt."

Waarmee heb je hulp geboden en waar komt de moeder niet uit?

Marie

Marie

07-10-2016 om 12:45

Wakker bellen?

Blijkbaar wordt de moeder dus niet uit zichzelf wakker om zoon klaar te krijgen voor school.

Zoontje is/wordt langzamerhand oud genoeg om zich dat te beseffen.

Oplossingen zouden kunnen zijn dat hij zelf een wekker krijgt en dan ook zijn moeder probeert wakker te maken.
Of jij of andere vrijwilliger belt paar keer op een morgen op om te horen of ze al wakker zijn.

En waarom brengt jouw moeder hem niet naar school?

Gee

Gee

07-10-2016 om 15:48

Dus...

Jammer dat mensen twijfelen aan mijn verhaal. Ik was blij dat ik anoniem advies kon vragen. Ik noem geen namen, geen naam van school en niet eens een plaatsnaam. Er is geen reden voor mij om zo'n verhaal te verzinnen, lijkt me had ik die tijd maar--. Mochten er mensen zijn die liegen op een forum, dan lijkt me dit of ziekelijk, of ze hebben tijd teveel. Naast mijn werk heb ik namelijk ook nog 2 kinderen die ik in m'n uppie moet opvoeden.

Maargoed.

Voor de mensen die het wel geloven;

Ja, ik werk. Heb gelukkig nog wel middagen, avonden en weekenden vrij. Ik sta ook smiddags op de schoolplein om m'n kind op te halen.

Wil40: omdat de moeder geen Nederlands spreekt, moet ik zo nu en dan tolken voor d'r. Dat doe ik niet meer, omdat ik me langzamerhand irriteer aan d'r houding. Dit weet ze ook.
Marie; mijn moeder is op leeftijd, en zal niet wakker worden om andermans kind naar school te brengen. Heeft ze niet eens voor mijn kinderen gedaan. Een wekker is wel een goed idee. Maarrrrr, dit jongetje gaat zelf ook vaak te laat naar bed. Is ook meerdere malen in de klas in slaap gevallen. Toevallig zit m'n neefje in zijn klas, en dit soort dingen verteld hij gewoon.
Vesper Lynd; dat is wel heel goed van school, en netjes op tijd ook. Wat goed dat ze dat hebben aangepakt voor het kindje leerplichtig werd. Top!

Gee

Gee

07-10-2016 om 16:16

Elsje78: precies! Dit herken ik inderdaad! Mijn oudste dochter zit ook op de middelbare school, en die zijn er erg streng in. Krijg zelfs een sms'je van school als mijn dochter te laat op school is, en moet ze zich de volgende schooldag om 8 uur melden. Vorig jaar was mijn dochter vaker te laat op school gekomen, en na een x aantal keren kreeg ik een brief thuis. Dus erg streng.

Hoe kan het zijn dat een lagere school zo laks is? En het is verder echt een topschool! Ik ben erg te spreken over onze school (vooral met onze nieuwe juf). Ik probeer gewoon te snappen wat de mogelijke achterliggende gedachte van bv directeur kan zijn.

Wat mij stoort

Wat mij stoort is dat je er meer op gebeten bent dat de school en de leerplicht zich op moeder behoren te storten dan dat het probleem met moeder en zoon opgelost wordt. Omdat er tegenwoordig zoveel repressie is, ook je dochter moet om 8.00 uur komen als ze een keer te laat is en je wordt bestookt met sms-jes en een brief, daarom snap je niet waarom die moeder daar geen last van heeft? Nee, ik snap het ook niet, maar het bezwaart mij niet.
Het gaat er toch om dat een kind naar school gaat en hoe gaat dat wel lukken? De verwachting dat leerplicht en school er met straf en maatregelen bovenop gaan zitten en dat het je daarom gaat vind ik een soort jalouzie.
Jij en je kind last, ieder ander ook.

Gee

Gee

07-10-2016 om 16:37

Prima AnneJ. Mag je vinden.

Informatie is makkelijk te vinden

Ongeoorloofd verzuim staat bij het ministerie op de website, bij de schoolinspectie en in de schoolgids.

Mocht je echt willen weten hoe de school met verzuim omgaat, hou het eigen kind paar keer een middag thuis. Dan heb je de ervaring uit eerste hand.

Ik vind je een toevallige passant, die zich er verder niet mee hoeft te bemoeien. Je kent de verhalen alleen uit de tweede hand, je kan niets bieden.

Gee

Gee

07-10-2016 om 19:34

Laten gaan

Daar heb je wel een punt Done. Ik moet me niet zo druk maken om andermans kind. Al doet het me wel pijn om hem zo te zien. Vooral omdat ik zie hoeveel achterstand hij oploopt. Spreekt vloeiend zijn moedertaal, gebrekkig Nederlands. Snapt heel veel niet. Heeft bijvoorbeeld tijdens optredens geen idee wat hij moet doen, heeft tijdens volksdansen geen idee wat hij moet doen, omdat hij minimaal bij het oefenen aanwezig was. Op zulke momenten loopt hij maar wat rond.

Dat is pijnlijk om te zien.

nou ja, ik laat het maar gaan, in de hoop dat iemand een gesprek aangaat met ze.

Gee

Gee

07-10-2016 om 19:46

...

En aan de andere kant denk ik; het houdt niet op, niet vanzelf.

Maar ja, er zijn een paar ouders op school al die een melding hebben gemaakt; kind thuishouden, niet op tijd naar bed, niet ontbijten, moeder die niet wakker kan worden etc. Ik moet me er niet mee bemoeien. Maar het blijft moeilijk om het aan te zien.

bloemetje

bloemetje

07-10-2016 om 20:20

Gee

Gee, je stelt dat er niets gebeurt. Zou dat inderdaad zo zijn? Het kan natuurlijk ook zijn dat er wel degelijk aandacht vanuit school of andere instanties is. Aandacht die jij niet ziet. Aandacht die overigens ook niet persé (direct) tot oplossingen leidt. Helaas laten veel problemen zich niet eenvoudig op te lossen.
Het is fijn dat je je zo betrokken voelt. Ik zou zeggen: maak een keer een afspraak bij de vertrouwenspersoon op school en deel je zorgen. Dat is wat je kan doen. Of deel eventueel je zorgen bij de huisarts. Dat is wat je kan.
Of overweeg toch, eventueel samen met anderen, om je hulp aan te bieden aan de moeder. Het klinkt alsof ze haar leven niet onder controle heeft en daar wel wat hulp bij kan gebruiken. Kind 's ochtends ophalen bijvoorbeeld, kind mee nemen naar speeltuin of wat dan ook maar. Ik denk dat je als buurtgenoten wel degelijk veel kan betekenen.

Bal

Bal

07-10-2016 om 20:32

Melding

Als ik me zoveel zorgen zou maken om een kind zou ik melding doen. Het is een vorm van verwaarlozing.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.