Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Truus

Truus

07-02-2013 om 22:52

Schoolsteward

Op de havo-vwo school van mijn zoon willen ze gaan starten met het project 'schoolstewards'. Aanleiding is de bende die achterblijft na de pauze. Volgens de brief die de leerlingen hebben gekregen wordt er niet naar het personeel geluisterd als zij de leerlingen er op aanspreken.
Als oplossing worden nu de scholieren opgeleid tot steward. De vierdejaars leerlingen moeten gaan surveilleren en ervoor zorgen dat er niets vernield of vervuild wordt.
Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Ik vind het maar een raar idee dat verwacht wordt dat de leerlingen elkaar hier effectief op aan kunnen spreken. En verder: hebben ze niet gewoon recht op hun pauze?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Goed

Op zich goed dat leerlingen elkaar aanspreken op slecht gedrag. Eigenlijk zou dat normaal zijn.

Maar......... Dan maar zo omdat ze niet naar leerkrachten luisteren? Volgens mij moet er dan iets anders veranderen op de schhol!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Steward

Op zich prima als leerlingen elkaar aanspreken op het achter laten van de troep. En als je dan enkele keren per jaar een pauze moet opofferen heb ik daar ook niet veel moeite mee.
Maar inderdaad,wat Tasje zegt, er wordt niet geluisterd naar het personeel. Dan is het misschien ook tijd dat de conciërges wat meer bevoegdheden krijgen en ondersteuning van de directie en docenten.

Tineke

Tineke

08-02-2013 om 08:39

Truc

Door het inzetten van een hogerejaars als verantwoordelijke, wordt het een probleem van de leerlingen zelf. Vaak werkt dat voor pubers best goed, geen gezag van bovenaf, maar zelf verantwoordelijk. Het zou dus best kunnen werken.

Honderd keer gezegd

Niet zo serieus nemen hoor. De klacht van leerkrachten (ik heb het al honderd keer gezegd) is een doodgewone en duidt niet op heftige gezagsproblemen.
Het gaat het ene oor in en het andere uit omdat het kinderen (pubers) zijn die zich elk volgend moment weer met een ander sociaal spel bezig houden, waar het gezag van de leerkracht alweer snel vergeten wordt.
Net als thuis, zeg maar.
Juist daarom is het slim om 'peers' in te schakelen. Die zijn wel de hele dag onderdeel van het sociale spel onder elkaar. Wat zij zeggen blijft daardoor vaak beter hangen.
Groet,
Miriam Lavell

Plus

Het is voor de leerkrachten ook prettig - ik moest tijdens nijn stage op het vo al tijdens mijn eigen pauze 'de gangen leeghouden' - ik had wel iets beters te doen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.