Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Carolina

Carolina

05-08-2020 om 21:39

schoolltijden basisschool

Hoi,

Graag wil ik vragen naar de ervaringen van ouders met basisschool en schooltijden..
Is het normaal dat het onderwijs op scholen in Nederland in de kleuterklassen maar tot 1 uur is van ma tm vrijdag of is dit enkel op de vrije school waar ik deze tijden voorbij zag komen.
En hoe doe moeders (of vaders) het die ook werken?
Of is er een onderwijsvorm in Nederland met normale schooltijden zoals in België en Frankrijk, wat meer vriendelijk is voor ouders die werken?
hartelijk dank alvast


BSO

Scholen hebben meestal afspraken met plaatselijke buitenschoolse opvang wat de aansluiting van de tijden betreft.

https://www.hoezithetinzweden.nl/kinderopvang-in-zweden/
Het is hier geen Zweden waar je je kind in de ochtend brengt en het tot 18.30 uur achter kunt laten.

In Nederland is het normaal om een divers arrangement van opvang te hebben. Een pappadag, een mammadag, ouderschapsverlof, grootouders of familie die een of meerdere dagen voor een kind zorgen, opvang in aansluiting van de schooldag of gastouderopvang of een prive betaalde opvang van buren of anderen.

Elke dag tot 13.00 uur is wel wat extreem afwijkend, kan juist goed passen bij een onderwijsvorm als de Vrije School, vaker heb je tegenwoordig van 8.30-14.45 en daarna zonodig BuitenSchoolseOpvang, BSO of een andere diverse vorm van opvang. De BSO is meestal tot 18.00 uur en geen minuut later.
Soms is er sprake van voorschoolse opvang, bijvoorbeeld vanaf 7.00 uur, soms niet.
De meeste scholen hebben nog maar een korte lunchpauze op school. Sommige scholen hebben nog een meer 'ouderwetse' lunchpauze waarin kinderen zelfs nog naar huis kunnen om te gaan eten. Of je betaald voor de 'overblijf' die met de kinderen hun zelf meegebrachte voedsel nuttigt.

Zelf had ik op de basisschool voor mijn kinderen fulltime betaalde opvang maar in de praktijk werden ze op woensdag door mijn ouders uit school gehaald en op de vrijdag zorgde ik zelf voor de kinderen als ze uit school kwamen, tenzij ik fulltime moest werken.

Famke

Famke

05-08-2020 om 22:23

Schooltijden

In Nederland zijn scholen bij een klassiek rooster meestal rond drie uur (15.30, 15.15) uur uit. Bij een vijf-gelijke-dagenrooster rond twee uur (14.15, 14.30), bij een continurooster daartussenin. Misschien is diverse opvang gebruikelijk, maar zelf weet ik eigenlijk alleen van mensen dat ze de kinderen deels zelf opvangen en deels buitenschoolse opvang en eventueel voorschoolse opvang gebruiken. En bij een klassiek rooster ook tussenschoolse opvang. Dat vind ik meteen het voordeel van een continurooster of een vijf-gelijke-dagenrooster, dat kinderen met minder verschillende soorten opvang te maken hebben. Wij waren twee dagen zelf thuis en hadden drie dagen buitenschoolse opvang - en tot de overgang naar het vijf-gelijke-dagenrooster drie dagen tussenschoolse opvang.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-08-2020 om 22:29

Hier

Zijn de kleuters om de week een woensdag vrij.
Tot 13.00 uur naar school voor kleuters zou ik echt geweldig hebben gevonden.

Jesse_1

Jesse_1

05-08-2020 om 22:30

Kleuters!

We hebben het hier over kleuters, elke dag tot 13.00 is volgens mij niet heel ongebruikelijk. Soms is er regelmatig een vrije vrijdag, of bepaalde middagen vrij, maar een spreiding met iets langere dagen en dan tot 13.00 klinkt niet heel gek.

Maar we kunnen er hier van alles over zeggen, maar het gaat om wat jij in de omgeving tegenkomt toch? Dus informeer even bij de scholen in de buurt hoe het daar geregeld is, als het voor jou een probleem is.

Als wij allemaal roepen; het is belachelijk, dan heb je er ook nog niets aan.
Dus wil je persé deze school, dan zijn er diverse oplossingen, je kunt ook nog rondkijken naar andere scholen in de buurt.

Carolina

Carolina

05-08-2020 om 22:49

bedankt

Bedankt voor de reacties.
Ik begrijp hieruit dat in zijn algemeenheid de Nederlandse schooltijden kort zijn vergeleken met omringende landen. En dat je of aanspraak moet maken op je omgeving of anders de opvang.

Dendy Pearson
Hier
Zijn de kleuters om de week een woensdag vrij.
Tot 13.00 uur naar school voor kleuters zou ik echt geweldig hebben gevonden.

Ja ik ook, zou het geweldig vinden 7 dagen in de week met mijn kind te zijn. Echter is dat een luxe als je die mogelijkheid hebt.

Omringende landen?

http://www.onderwijs.fr/frans-onderwijs/schooltijden

Hoezo verschillend?

Frankrijk heeft een vergelijkbare wat 'ouderwetse' schooldag die een half uur later start maar ook een half uur later klaar is. En een kortere woensdag dan in NL.

In Duitsland verwachten ze ook dat je je kind naar huis haalt en dan ook nog helpt met het huiswerk in de middag. En dan ook nog eens pas vanaf 6 jaar.

In Belgie heb je lokaal ook soms lange schooldagen maar vaak juist ook tot 15.00 uur en een halve dag vrij op woensdagmiddag. Maar dan wel vanaf 2,5 jaar, tenminste als ze zindelijk zijn.

Dus ja, ik weet niet hoe ze het in de omringende landen met opvang doen als je werkt, maar het lijkt me redelijk vergelijkbaar. Tenminsten, ik heb begrepen dat er in omringende landen meer bijgedragen wordt aan het betalen van de kinderopvang dan in Nederland. In Nederland kun je nog weleens ernstig schrikken van de kosten die je zelf nog moet bijdragen en de complexiteit van de betaling. Zie het fraudeschandaal bij de belastingdienst.

Caroline

Caroline

06-08-2020 om 01:53

O ja joh

AnneJ. Bedankt voor het in twijfel trekken van mijn woorden en uw controle daarop. Ik kom zelf uit Frankrijk, lange tijd in België en Verenigd Koninkrijk gewoond. 5 dagen school tot 1 uur is een bijzonderheid.
Maar goed, heb de antwoorden op mijn vragen.

Bedankt voor jullie informatie.

ElenaH

ElenaH

06-08-2020 om 06:23

Hier

Kleuters maar tot 13 uur naar school is hier (Randstad) niet gebruikelijk. Wel dat ze op vrijdagmiddag vrij zijn, net als op woensdagmiddag. Of dat ze om de week op vrijdag vrij zijn.

BSO is meestal tot 18 uur.

ElenaH

ElenaH

06-08-2020 om 06:25

En in België

Wordt op kinderdagverblijven 's middags warm gegeten. Ideaal lijkt me dat. Dan hoef je je vermoeide peuter 's avonds slleen nog ern boterham te geven.

Flavia

Flavia

06-08-2020 om 06:54

ElenaH

Op de BSO / KDV waar mijn dochter naar toe ging in NL werd ook tussen de middag warm gegeten. Kinderen worden opgehaald van school of lopen er zelf naar toe en krijgen dan een 3 gangen warme maaltijd.

Vers gekookt op lokatie volgens de schijf van 5. TSO is inclusief ontbijt en als je het verlengde arrangement hebt (tot 19:00) krijgen ze ook nog een avondboterham.

Ik heb regelmatig gevraagd of ik ook een bakje met eten kon krijgen want het zag er altijd erg lekker uit. Er werd echt wel rekening met de kinderen gehouden, mijn dochter hield niet van erwtensoep en dan kreeg ze een klein beetje en wat meer voor- en nagerecht. Of de 'slechte' eters werden bij ' goede' eters gezet onder het mom 'zien-eten-doet-eten'

Ik vond en vind het ideaal.

Valeria

Valeria

06-08-2020 om 07:29

hier

De kleuters hebben dezelfde dagen als de rest van de school hier: 4 langere tot 14.50 en woensdag korter. Omdat ze minder uren hoeven te maken hebben ze wel eens een hele vrijdag vrij.
Naar de BSO gaan er niet veel, misschien 8 bovenbouw (onderbouw zie ik niet).

Dees

Dees

06-08-2020 om 09:02

Lestijden

Ik weet van een school in Brabant waar de kinderen op ma di en do van 8:30-15:30 naar school.gaan op woensdag van 8:30-12:30 en op vrijdag vrij. Dat is tot groep 3 zo en daarna gaan ze op vrijdag ook van 8:30-15:30. Tussendoor hebben ze 1,5 uur pauze en kunnen ze daarin naar huis gaan of overblijven.

Bij de school van mijn zoon gaan ze vanaf de kleuters van 8:30-14:00 naar school tussendoor een half uur lunchpauze waarbij ze op school blijven.

Overigens zegt het niets over de hoeveelheid les dat ze krijgen. In Frankrijk hebben ze zo'n 15 weken schoolvakantie in het jaar.

@nnemoon

@nnemoon

06-08-2020 om 10:56

Basisschool groep 1 en 2

Zoon zit inmiddels op VO, maar op zijn oude basisschool een school met een continurooster gaat het als volgt.

Kleuters van 8.30 - 14.45 en op woensdag en vrijdagmorgen van 8.30 - 12.00.

Vanaf groep 3 van 8.30 - 14.45 en op woensdag van 8.30 - 12.00.

Jasmijn

Jasmijn

06-08-2020 om 11:27

hier

Hier bijna hetzelfde als @nnemoon;

Alle klassen op maandag t/m vrijdag van 8.30 - 14.45
en op woensdag 8.30 - 12.30

Uitzondering voor groepen 1 + 2 op de vrijdag, dan gaan zij van 8.30 - 12.00 uur.

Lunchpauze is 45 minuten en de kinderen eten op school, bij voorkeur (maar ze mogen ook even naar huis als de ouders dat liever hebben)

Flavia

Flavia

06-08-2020 om 11:45

hier

het verschilt per school natuurlijk, ik heb ervaring met:
8:30-12:00 13:00-15:00 en op woensdag 8:30 - 12:30
en ook met
8:30 - 12:00 13:15-15:30 en woensdag 8:30 - 12:15

Werkplaatsmoeder

Werkplaatsmoeder

06-08-2020 om 11:52

Anders dan gemiddeld

Op De Werkplaats (Bilthoven) als volgt:
Maandag-woensdag-vrijdag:
8.45 - 15.15 uur
Dinsdag + Donderdag :
8.45-13.15 uur.

Altijd continurooster. Was vroeger toen ik er zat al zo en ik denk tientallen jaren ervoor ook.

Ik vond het zowel voor mezelf als later voor mijn kinderen een heel fijn rooster.
(Behalve als je met andere kinderen van andere scholen te maken hebt: feestje op woensdagmiddag bijv kwam dan niet uit).
Heel evenwichtig.

Regels

De kinderen moeten in groep 1 t/m 4 minimaal 3520 uren naar school gaan. (Waarbij je voor de berekening er van uit moet gaan dat kinderen precies één jaar naar groep 1 gaan.) En voor de hele basisschoolperiode is om 7520 uur het minimum.

Scholen kunnen "zelf"* kiezen hoe ze die uren verdelen over de leerjaren. [*samen met de Medezeggenschapsraad en een door de MR georganiseerde ouderraadpleging].

De meeste scholen bij mij in de buurt (arme wijk in grote stad) bieden een continurooster van 25 uur per week in alle leerjaren. Maar 25.5 bij hogere groepen 23 of 23.5 uur bij de kleuters komt ook nog heel veel voor. Maar dan hebben de kleuters meestal een extra vrije middag. Alle dagen andere lestijden voor kleuters ben ik nog nooit tegengekomen.

Sommige scholen hebben een lunch+buitenspeel-pauze van 30 minuten, en sommige scholen hebben een lunchpauze van wel 1:15uur waarbij de kinderen naar huis gaan (of waarbij de ouders betalen als ze willen dat het kind op school blijft). Heeft de school geen wekelijkse vrije middag in de hogere groepen, dan zal de eindtijd nog eens 30 minuten vroeger zijn dan bij scholen die dat wel hebben. Dus al met al kunnen de eindtijden van scholen heel erg verschillen zonder dat het aantal lesuren erg verschilt.

-----

Elke dag (!) VERSCHILLENDE lestijden voor verschillende leerjaren is heel ouderwets en vind ik echt heel uitzonderlijk. Dat is iets voor een "bepaald soort ouders". Dat gaat ongetwijfeld gepaard met bepaalde opvattingen over moederparticipatie en vaderparticipatie op school, en opvattingen over kinderopvang, die allemaal niet heel vriendelijk zijn voor werkende moeders. Maar dat is juist het idee van dat soort scholen: een "bepaald soort ouder" zoekt elkaar op.

Jesse_1

Jesse_1

06-08-2020 om 17:03

Dan gooi ik 'm er nog even in

Groep 1:
Ma en di van 8.30-12.00 en 13.15-15.15
Woe: 8.30 tot 12.15
Do en vrij: van 8.30-12.00
Ouderwets, zonder continuerooster dus nog.

Dat is in het totaal niet heel verschillend van elke dag tot 13.00.
Beetje afhankelijk van begin en pauzetijd.

Carolina

Carolina

07-08-2020 om 16:37

Oh dank jullie wel

Oh dank jullie wel voor de vele antwoorden en ook met heldere tijden, heel fijn om een beeld te krijgen. Het lijkt erop dat de vrije school in Amsterdam waar ik keek een uitzondering is met lesdagen voor de kleuters tot 1 uur. Het is ook nog een stuk uit de buurt, dus als je weer thuis bent kun je weer gaan halen bij wijze van spreken. Los van het praktische als ouder denk ik ook dat ons kind er beter bij vaart als de dagen langer zijn en dan evt een vrije dag of paar kortere dagen, vind deze korte dagen een beetje onrustig als je moeite hebt met op gang komen in een groep.

Carolina

Carolina

07-08-2020 om 16:38

correctie laatste zin

dag of paar kortere dagen, vind enkel korte dagen een beetje onrustig als je moeite hebt met op gang komen in een groep

Carolina

Carolina

07-08-2020 om 16:48

verschillende lestijden

"Elke dag (!) VERSCHILLENDE lestijden voor verschillende leerjaren is heel ouderwets en vind ik echt heel uitzonderlijk. Dat is iets voor een "bepaald soort ouders". Dat gaat ongetwijfeld gepaard met bepaalde opvattingen over moederparticipatie en vaderparticipatie op school, en opvattingen over kinderopvang, die allemaal niet heel vriendelijk zijn voor werkende moeders. Maar dat is juist het idee van dat soort scholen: een "bepaald soort ouder" zoekt elkaar op."

Dank voor je stuk.
Volgens mij is er ook veel ouder participatie. Wat ik nu begrijp is de eerste twee kleuterjaren tot 1 uur 5 dagen p week. Dan in klas 1 ook muv van 1 dag in de week tot 14.45.
Klas 2 dan 3 dagen tot 1 uur en twee dagen tot 14.45 uur
Wordt je niet vrolijk van als je 1 kind in de kleuterklassen hebt en 1 kind in klas 2 bv.

Schooltijden

Hier op de dorpsschool hebben ze gelijke uren van groep 1 t/m 8 zodat ouders alle kinderen tegelijk kunnen halen.

Pre-Corona
Ma, di, do, vrij: 8.30-12.00 en 13.15-15.00
Woe: 8.30-12.30

Vanaf komend schooljaar een rooster waar ze op school eten om minder vaak mensen in/bij school te hebben.
Ma, di, do, vrij: 8.30-14.15
Woe: 8.30-12.30

vlinder72

vlinder72

07-08-2020 om 17:12

Valt hier wel mee

Groep 3 t/m 8 ma t/m vr 08.15 - 14.15
Groep 1 en 2 ma t/m do 08.15 - 14,.15 en vr 08.15-12.15

BSO in de school en ze bieden op vrijdag korte opvang tot 14.15

Vreemd

carolina, haalt die school de urenplicht wel? Of worden er misschien ook avonden en weekends als lestijd gerekend?

Uitleg “ Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over 8 schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven.”
Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooltijden-en-onderwijstijd/vraag-en-antwoord/hoe-regelen-basisscholen-de-schooltijden-en-lesuren

Ter aanvulling: er zitten 200 lesdagen in een Nederlands schooljaar.

Heb je je kinderen al op deze school ingeschreven? Een raar lesrooster en een vreemde groepsindeling is niet het enige bijzondere aan dit type school.
Heb je ervaring me vrije scholen?
Hang je Rudol Steiners geloof aan?
Ben je ook tegen vaccineren?
Vind je ook dat kinderen pas mogen leren lezen als ze hun tanden gaan wisselen?

Zomaar wat vragen die opkomen bij jouw vragen over het lesrooster van deze school. Alsof je niet bekend bent met dit type onderwijs.

Carolina

Carolina

09-08-2020 om 14:14

bedankt

@M Lavell
Bedankt voor het meedenken. Geloof niet dat er ook avonden en weekenden lesgeven wordt. Betreft de urenplicht lijkt mij dat dit toch wel wordt gedaan wordt, anders krijg je toch de inspectie op je dak?
Zelf ben ik geen volgeling van iemand dus ook niet van Steiner. Nee haha ik ben absoluut geen anti-vaxxer. Ben voor leven en laten leven, niet dogmatisch. En nee ik ben niet voor dat kinderen pas mogen leren lezen als ze hun tanden wisselen.
Wat ik heb begrepen is de ene vrije school de andere niet in de traditionele leer.
Heb wel affiniteit met antroposofische gedachte goed maar op sommige punten zoals je noemde ook niet. Waar ik vooral mijn twijfels heb is dat de school overwegend wit is, dat veraste mij in een stad als Amsterdam.

Maar wat mij wel opviel is dat de leerlingen gelukkig overkwamen, ok moment opname natuurlijk, bv als er een vraag werd gesteld waren ze allemaal heel enthousiast om te reageren. De school zag eruit als een paradijs voor kinderen, zacht, kleurrijk, rust. En zelf wilde ik vroeger graag naar de vrije school alleen was het te ver. Wij hebben ook gebruik gemaakt van antroposofische kinderopvang en kraamzorg en we zijn daar blij mee want we merken het verschil. Hoe wij het thuis doen heeft ook raakvlakken, structuur, rust, natuur, en veel zingen en creativiteit.
Voornaamste reden is dat ons kind heel expressief is en dit leuk vind en wij dat graag de ruimte willen blijven geven in het onderwijs. Het vele zingen, de plaats die de natuur inneemt binnen de school, het zijn van geheel, handen hoofd hart etc. Niet een school die vooral prestatiegericht is op eigen individu, wat lijkt op een kantoor, stoplichtmethodes, focus op hoofdwerk met hoogbegaafde klasjes en al die labeltjes die er op kinderen worden gelegd.

Geen school is perfect natuurlijk. Beetje een luxe vraagstuk ook.
Superbedankt voor het meedenken!

Verrassing?

Vrij scholen zijn vziw altijd overal hartstikke wit, ook in Amsterdam. Dat zal niet geheel los staan van de hoge ouderbijdrage, vermoed ik zo.
Over creativiteit bij Vrije Scholen: dat schijnt nogal eens vies tegen te vallen, maar daar kan Miriam een leuk boekje over open doen.

Ik heb zelf geen ervaring met de VS. Ik zat al op dit forum voordat mijn kinderen naar school gingen, en wat ik hier las was voldoende om de VS te laten afvallen.

Ik zou het inspectierapport eens opzoeken. Sowieso een goed idee voor de school die je op het oog hebt.

Groeten,

Temet

Dat is de mijne

Ja die ken ik. Ik zat er zelf als kind.
“ Geloof niet dat er ook avonden en weekenden lesgeven wordt.”
Ik geloof van wel. Avonden, weekenden, werkweken. Er zijn bijvoorbeeld markten en voorstellingen waar je wel bij moet zijn. Die uren mogen meetellen.

“Betreft de urenplicht lijkt mij dat dit toch wel wordt gedaan wordt, anders krijg je toch de inspectie op je dak?“

Dat is maar zeer betrekkelijk. Ten eerste mogen scholen uren meetellen die jij en ik niet tot schooltijd zouden rekenen. Ten tweede krijgen scholen heel veel tijd om bij evt tekortkoming die zaken te herstellen. Zoveel tijd dat zittende leerlingen van verandering nauwelijks baat hebben.

Check het inspectierapport.

Het is een witte school ja. Die dingen die jij zo leuk vindt, vinden witte mensen leuk. Toen ik op die school zat werd de rassenleer van Steiner er nog onderwezen. Dat gebeurt geloof ik niet meer, maar daarmee is de uberwitte cultuur niet weg.
Of kinderen tegenwoordig al iets anders mogen maken dan complementaire cirkels, nat in nat, weet ik niet.

De naam vrije school betekent “vrij van overheidsbemoeienis”. Het heeft niks met vrijheid of creativiteit te maken. Kinderen moeten tekenen - met strikt voorgeschreven materialen, met dwingende technieken en uitsluitend in pasteltinten- vanwege de ontwikkelingsvisie die Steiner heeft verkondigd. Dit is inclusief het verplichte geloof in kabouters, feeen, en andere voorgeschreven mystiek.

Weer terug naar je beginvraag. Je hebt gekozen voor een school die het expres anders wil doen dan de andere. Daar hoort van alles bij. Ook andere schooltijden,

@Emma

@Emma

10-08-2020 om 05:18

M Lavell

Je vergeet de eurythmie: een dwingend concept met poëzie, beweging en muziek, dat je elke vorm van genot, dans, bewegingsvrijheid en muzikaliteit ontneemt

Ts: Vrije scholen zijn niet creatief. Leren lezen "als je er aan toe bent" is schadelijk en belemmert veel kinderen in hun cognitieve ontwikkeling. Creatief omgaan met lestijden heeft voor kinderen geen meerwaarde en is alleen voor ouders belastend.
Vrije scholen zijn niet allemaal even streng in de leer. Let goed op hoe ze omgaan met verschillen, ook bij jonge kinderen.

Carolina

Carolina

10-08-2020 om 22:31

Oeps jullie beschrijven precies waar ik bang voor ben en mijn twijfels had. En wordt wel beetje bevestigd. Vooral het creatieve met waterige tekeningen en veeg tekeningen was en vilt, waar ik bang was dat het niet vrij creatief was. Maar zou dat nog steeds zo zijn? Ik ken iemand die van de vrije school was afgehaald omdat hij niet mocht voetballen, scheen een agressief spelletje te zijn, terwijl dit zijn lust en leven was.

M Lavell, dank voor je uitgebreide uitleg van eigen ervaringen. Schrik echt, want het was precies wel waar ik bang voor was.

Ik denk dat ik toch verder ga zoeken in onderwijsland 😂

Carolina

Carolina

10-08-2020 om 22:33

toevoeging

Goede tip trouwens om de inspectie rapporten te lezen bij de zoektocht in onderwijsland als beetje onwetende ouder. Bedankt allen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.